امریکا هیچ وقت با‌عظمت نبوده است

نشریه عصیان
June 11, 2020

امریکا هیچ وقت با‌عظمت نبوده است
america was never great                

 عصیان

اعتراضات در آمریکا در واکنش به قتل جرج فلوید، جوان سیاه‌پوستی که در 8 دقیقه زیر زانوهای پلیس آمریکا نفسش قطع شد، ادامه دارد. بسیاری این شورش را بزرگ‌ترین اعتراضات نژادی در نیم قرن اخیر دانسته‌اند.  آمریکا هیچ‌گاه با عظمت نبوده‌است؛ نه در دوران برده‌داری که مردم آفریقایی‌تبار را صرفا به دلیل رنگ پوستشان خرید وفروش می‌کردند، صاحب جان و تن آنها بودند و به اشکال وحشیانه آنها را لینچ[1] می‌کردند، نه در دوران سرمایه‌داری و امپریالیسم که نژاد‌پرستی را نهادینه کرده و همان مردم را کشتار سیستماتیک می‌کنند. امروز در آن جامعه، نژاد‌پرستی بر آفریقایی تبارها، لاتینوها و دیگر مهاجرین، همچنان رواج دارد.

اعتراضات امروز مردم در این کشور، با جرقه راسیسم زده شد که یکی از تضادهای مهم در این کشور است ولی فقط محدود به آن نخواهد ماند و با ادامه‌دار شدن خشم مردم گنداب تضادهای دیگر که بخشی از ماهیت نظام سرمایه‌داری است رو خواهد شد. از جمله ستم بر زنان، نظامی‌گری، فقر و ستم برمهاجرین. در ترکیب معترضین از پیر و جوان و زن و مرد، سفید‌پوستان بخش بزرگی ازمعترضین را تشکیل می‌دهند و این نشانه شکاف عمیق میان مردم با تفکر طبقه حاکم بالاخص در مورد راسیسم است. نظامی‌گری دولت‌ها فقط برای کشورهای دیگر نیست. برای مردمی که مخالف باشند هم هست. پنتاگون وارد عمل شده و گارد‌ملی  را برای سرکوب به خیابان‌ها آورده است. به دستور ترامپ نیروهای شبه‌نظامی( مثل بسیج و لباس شخصی‌ها) وارد کار شده‌اند و منع رفت و آمد شبانه اعلام شده‌است. اعتراض بر حق میلیون‌ها نفر از مردم را هدایت‌شده توسط گروه‌های آنارشیست، چپ‌گرا، آنتی‌فا و اوباش که آن‌ها را تروریست خوانده، می‌داند.  همه  دیکتاتورهای بورژوا در شرایط اعتراض مردم یک‌جور فکر و عمل می‌کنند. همه دنبال عامل خارجی برای تحریک مردم می‌گردند. بیش از 75 شهر درگیر اعتراضات هستند و نزدیک به 5000 نفر دستگیر شده‌اند. ادامه شورش مردم و عملی‌شدن تهدید‌های ترامپ می‌تواند به جنگ داخلی منجر شود.

فوران خشم مردم در کشوری که سرکرده جهان است و در عین حال خود را مهد دموکراسی می‌داند، بیش از هر چیز نشان‌دهنده ماهیت ستمگرو ضد‌انسانی سیستمی است که ستون‌هایش را با این ستم‌ها پابرجا نگه داشته‌است. هیچ آلترناتیوی از درون همین سیستم نخواهد توانست پاسخگو و تغییر‌دهنده ریشه‌ای این اوضاع باشد. دموکرات‌ها که تلاش می‌کنند از این اوضاع به نفع خود استفاده کنند، فقط شعارno violence را سر می‌دهند. مثل اصلاح‌طلب‌های ایران که سر بزنگاه‌ها که چهره رادیکال می‌گیرند و فقط نه به خشونت را تبلیغ می‌کنند و از مردم می‌خواهند به کسانی که سرکوبشان می‌کنند، گل بدهند. دموکرات‌ها، مثل اصلاح‌طلبان بخشی از همین سیستم هستند و جوابشان به بحران‌ها  هم در چارچوب همین سیستم است. خود آنها مثل ترامپ خواهان سرکوب این شورش‌ها هستند. مردم چگونه می‌‌توانند در مقابل وحشی‌گری نیروهای پلیس که مسلح به انواع و اقسام سلاح‌های سرکوب هستند، ساکت باشند؟ دفاع و مبارزه مردم، خشونت نیست. خشم و قهر عادلانه در مقابل یک حکومت تا دندان مسلح است. همه دولت‌ها در مقابل شورش بر حق مردم یکسان برخورد می‌کنند. تصاویر امروز آمریکا، یادآور آبان 98 ایران، مبارزات مردم عراق، شیلی، آرژانتین و لبنان است. یکی ازنتایجی که ممکن است از این شکل از شورش‌ها بلند شود، اگر آلترناتیو محکم و پرقدرتی موجود نباشد، ظهور یا قدرتمندتر‌شدن فاشیسم است. ترامپ می‌تواند مثل هیتلر سرکوب شدیدی را شروع کند. کما اینکه تهدیدش را کرده‌است. او به عنوان یک فاشیست مسیحی می‌تواند دسته‌های مختلف مردم، جوانان، مهاجرین، سیاهان، مسلمانان و همان کسانی را که تا پیش از این، ضدیتش را با آن‌ها نشان داده بود، از دم تیغ بگذراند. تنها چیزی که مردم آمریکا و دنیا را از این وضع نجات خواهد داد، تغییر ریشه‌ای و اساسی است.  تغییر در کشوری مثل آمریکا می‌تواند جهان را دگرگون کند. این تغییر فقط  نباید محدود به ترامپ فاشیست باشد. بلکه کل طبقه حاکم این کشور اعم از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را شامل شود.

این حکومت‌ها هر روز نفس هزاران نفر را در سراسر دنیا و به اشکال مختلف قطع می‌کنند. چیزی جز تبعیض، جنگ، فقر،استثمار، فلاکت و بدبختی برای مردم ندارند. تا زمانی که در قدرت هستند این وضع ادامه خواهد داشت.

تنها دو راه موجود است. تن دادن به وضع موجود و یا تغییر بنیادی آن. در هر شورش و خشمی که به هر دلیلی در گوشه‌ای از این دنیا رخ می‌دهد، یک صدای واضح به گوش می‌رسد. زمان به پایان‌رساندن نظام‌های قاتل، ستمگر، استثمارگر، فاشیست، مرتجع، بنیادگرا، ضد زن و جنگ افروز فرا رسیده است. اگر نف‌ شان را قطع نکنیم، آن‌ها هارتر خواهند شد. این نسیمی که وزیدن گرفته است را باید با همبستگی، آگاهی و اتحاد به طوفانی بدل کرد که دودمان بنیان‌گذاران ستم و سرکوب را در هم بپیچد.

 

[1] اعدام غیر‌قانونی یا ضرب و جرح مهلک سیاهان توسط سفید‌های نژادپرست


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com