مبارزه برای جهانی بدون مرز : به مناسبت روز جهانی پناهجویان

مبارزه برای جهانی بدون مرز ( افغانستان – ایران)
June 20, 2020

مبارزه برای جهانی بدون مرز : به مناسبت روز جهانی پناهجویان

٢۰ ژوئن روز جهانی پناهجویی تعیین شده است. پناهجویان به گونه ای روز افزون به یک پدیده و یک خصیصه جهان امروز مبدل می شوند.  جهانی که با جنگ هایی با نیروی تخریبی وحشتناک رقم خورده است. جهانی که با  تخریب روز افزون اقتصاد کشورهای تحت سلطه مشخص می شود، جهانی که بسیاری از مردم جهان را زیر یوغ دیکتاتوری و استبداد  و تحت شرایط بیشترین فشارها و بی حقوقی سیاسی قرار داده است، جهانی که نه تنها انسانها بلکه حیوانات و طبیعت را در کل در معرض نابودی قرار داده است. این جهانی است که امپریالیسم بر آن سلطه دارد و بر آن حکومت می کند.  جهانی که امکان بقاء و زندگی را در سرزمین و خانه خود برای صدها میلیون انسان غیر ممکن کرده و یک درصد مردم جهان را در حدود ۸۰ میلیون نفر را برای بقاء و زندگی به اجبار به مهاجرت کشانده است. مهاجرتی که با دردها  و رنج های عظیم و هولناکی همراه است.
مسیر دریای مدیترانه به گورستان پناهجویان مبدل گشته است . در مدت ٢۰ سال گذشته ، حدود ۳۵ هزار نفر در این مسیر جان باخته اند آمار واقعی به قول خود آمار دهنده گان بسیار بیش از این است. نیروهای ویژه دریایی به همراه ناوگان های ساحلی لیبی و عملیات های خرابکاری مافیاهای اروپایی – بوِیژه ایتالیایی باعث مرگ بسیاری گشته اند و حتی آنانیکه به کمک پناهجویان در آبهای پر خطر می آیند را دستگیر، دادگاهی و زندانی می کنند. مسیر دریایی اژه بین ترکیه و یونان نیز از این قاعده مستثنی نیست. ” شبه نظامیان یونانی با قایق های نظامی استتار گشته ” و ناگهان قایق های خود را به قایق های کوچک پناهجویان می کوبند  که در نتیجه یا غرق شان می کنند و یا اینکه از کار می اندازند تا غرق شوند. در مرز بین ترکیه و یونان بر روی پناهجویان تیراندازی می کنند و در سرمای زمستان آنان را لخت کرده و به رودخانه می اندازند و از ورودشان به یونان جلوگیری می کنند و با ایجاد جو ضد پناهجویان فاشیستها را نیز بسیج کرده و در کمپ ها به جان آنان می اندازند .
اردوگاههای پناهجویان در لیبی به مرکز خرید برده فیزیکی و جنسی بدل گشته است، تا جاییکه آنها را  در میدانها به حراج می گذارند. مافیاهای کمپ های پناهجوئی که از طرف اتحادیه اروپا پول می گیرند تا از ورود پناهجویان به اروپا جلو گیری کنند خود قاچاقچیان انسان ، برده فروشان ، شکنجه گران و اعدام کننده گان پناهجویان می باشند و حتی از آنان به مثابه سربازان در جنگ های منطقه ای استفاده می کنند . در سال گذشته در بمبارانهای اردوگاههای شکنجه و تجاوز و اعدام پناهجویان توسط باندهای مخالف صدها پناهجو کشته و زخمی شدند.
در سال گذشته، پناهجویانی که در کمپ موریا واقع در جزیر لسبوس و دیگر کمپ های پناهجویان در جزایر یونان زندگی می کنند توجه بسیاری از مردم، حداقل در اروپا را بخود جلب کرد. شرایط زندگی ۳۰ هزار پناهجو در مکانی که برای کمتر از ۳ هزار نفر ساخته شده است. شرایط زندگی غیر انسانی و غیر بهداشتی و نا امن بخصوص برای کودکان و زنان که همراه با اذیت و آزار و تهدید به اخراج به ترکیه همراه بوده از مشخصات این کمپ است. اما علیرغم اعتراضات بسیاری اتحادیه اروپا و یونان مصمم هستند که فشار بر پناهجویان را افزایش دهند. و موقعیت هزاران نفر را در بلاتکلیفی مورد خطر قرار دهند. موقعیتی که طرحی برای بهبود آن در دست نیست و روزبروز وخیم تر می شود.
در یک سال گذشته فشار جمهوری اسلامی ایران بر پناهجویان افغانستانی در ایران نیز بطور فوق العاده ای افزایش یافته و این فشار ها نیز جنبه علنی تر و جنایت بارتری بخود گرفته است. مقامات سیاسی امنیتی و نظامی رژیم جمهوری اسلامی پناهجویان افغانستانی را از همان آغاز ورود به ایران نقره داغ می کنند و از این طریق می خواهند موقعیت فرودست بودن آنان را در جامعه ایران تثبیت  نمایند. از غرق کردن بیش از ۵۰ نفر از آنان در رودخانه هریرود گرفته تا  زنده سوزاندنشان درجاده ها  ، از  آزار تا حد مرگ و از بی حقوقی و خودسوزی کردنشان در زیر بار سنگین کارها از جنایات معمول جمهوری اسلامی علیه مهاجرین افغانستانی است.
مردم در قاره ای دیگر در آمریکا لاتین نیز به همان دلایل مجبور به مهاجرت هسستند که نیز با خطرات عظیمی همراه است. نه تنها به  دلیل  وجود باندهای مافیایی در مسیر حرکت بلکه به این دلیل که مجبور به جنگ با نیروهای فاشیست، نژاد پرست و ضد خارجی ترامپ و دارو دسته او هستند. عبور از دیوار مرزی  جدا سازی خانواده ها و کودکان از پدر و مادر، بی خبری از آنان، سوء استفاده جنسی ، توهین ، تحقیر و ضرب و شتم  و بازداشت طولانی مدت بسیاری از خانواده ها که بعد از  سالها هنوز نتوانسته به فرزندان خود بپیوندند از جمله مشکلات عدیده پناهجویان این قاره هستند  و در نهایت اینکه دولت آمریکا بسیاری را برگردانده است.
اشغالگریهای امپریالیستی ، جنگهای نیابتی و درگیری های سیاسی نظامی باندهای مختلف وابسته به امپریالیستها و ارتجاعیون منطقه ای بسیاری از کشورهای خاور میانه و شمال آفریقا را کاملا نابود کرده است. یمن ، افغانستان، لیبی و عراق به ویرانه تبدیل گشته اند. سوریه کاملا نابود گشته و اکثریت اهالی آن از زنان و دختران جوان تا کودکان را در معرض خطرات مختلف  و عظیم قرار داده است از آن جمله ازدواج کودکان، تجاوز ، فروش قطعات بدن، گرسنگی و مرگ !
خطرات در مسیر پناهجویان صرفا بخش کوچکی است از معضلات آنها. اما آنان که ” سالم ” به مقصد می رسند با تضادهای پیچیده تر و طولانی مدت تری روبرو می گردند. سراب رفاه نسبی هر چه سریع تر جای خود را با تضادهایی از جمله، بلا تکلیفی، خطر اخراج، حق اقامت ، پیدا کردن کار و بخصوص تبعیض می دهد که با مشکلات روحی روانی گذشته و  حال و همچنین نزول به شهروند درجه دوم همراه است. درگیری با دسته های ضد خارجی فاشیست، نه تنها جان بسیاری را گرفته و بسیاری را نقص عضو کرده بلکه باعث بیماری های پیچیده می گردد و  برخی را تا حد خودکشی سوق می دهد. هزاران نفر در اروپا و آمریکا خود کشی کرده اند هیچ رد پایی از دهها هزار کودک و نوجوان که به اروپا و آمریکا وارد شده اند موجود نیست. هزاران نفر توسط فاشیستها کشته و زخمی  گشته اند…..! امروزه مسئله کرونا  نیز با نام پناهجویان گره خورده است. به اسم ویروس کرونا از ورود آنان جلوگیری می گردد و آنان که در این کشورها زندگی می کنند را ناقل ویروس و تحت این عنوان مورد توهین و تحقیر قرار می دهند،  اما کمپ های پر جمعیت پناهجویی در سراسر جهان از داشتن حداقل ترین امکانات برای مبارزه بر علیه کرونا برخوردار نیستند. حتی فاصله اجتماعی!
در واقع سیستم جهانی سرمایه داری – امپریالیستی در تمامی مراحل “زندگی” مهاجرین و پناهجویان که عمدتا رنگین پوست می باشند نقش مستقیم داشته و اساسا آنها را به شهروند درجه دوم و سوم در کشورهای متروپل و حتی تحت سلطه تبدیل نموده است. . ” مهاجر و پناهجو” پدیده ای است که در سرمایه داری امپریالیستی در خدمت فوق استثمار و انباشت عظیم تر سرمایه شکل گرفته و به یکی از خطوط گسل ساختاری این سیستم تبدیل گشته است. پناهجویان و مهاجرین برای جهانی بدون مرز نیاز دارند که هرچه بیشتر و به مراتب آگاهانه تر  در این مبارزات شرکت نموده و با نیروهایی که با سرمایه داری امپریالیستی در نبردند و با کلیه ستم ها تبعیضات و استثمار مخالفند متحد شوند و در راه ایجاد جهانی بدون مرز مبارزه کنند. این پیام واقعی روز پناهجوست. ما دست اتحاد به تمامی آنانی که چنین آرمانی در سر دارند را دراز می کنیم.
مبارزه برای جهانی بدون مرز ( افغانستان – ایران)
٢۰ ژوئن ٢۰٢۰


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com