تحلیل سازمان امنیتی روسیه تزاری درباره حزب بلشویک

دیکریشن
May 24, 2020

از سال هزار و هشتصد و شصت و شش، انواع و اقسام ترورهای موفق و ناموفق علیه مهمترین عوامل حکومتی روسیه تزاری پا گرفت. با گذر زمان، هرچقدر رویکرد اعتراضات طبقه کارگر و دهقانان سویه انقلابی‌تری می‌گرفت، ترورها هم شدت بیشتری می‌گرفتند. در متن چنین اوضاعی، حکومت تزاری، مجبور شد سازمان امنیتی خود را قوی‌تر کند و پروژه نفوذ در تشکل‌های کارگری و سازمان‌های انقلابی را در دستور کار خود قرار دهد. و البته در این زمینه بسیار موفق عمل کرد.

نفوذ در کادر رهبری احزاب، یکی از مهمترین پروژه‌های این سازمان بود تا از رازهای محرمانه و هماهنگی‌های درون تشکیلاتی احزاب انقلابی هم مطلع باشند. سازمان امنیتی روسیه تزاری حتی در یکی از منضبط‌ترین و رادیکال‌ترین احزاب موجود، یعنی #حزب_بلشویک هم به راحتی نفوذ کرد و حتی یکی از نفوذی‌های خود را توانست در کادر رهبری این حزب قرار دهد و تبدیل به یکی رفقای مورد اعتماد #ولادیمیر_لنین کند....

اما چطور شد که با وجود این مقدار اطلاع از برنامه های بلشویک‌ها، هیچگاه نتوانستند مانع پیشروی‌های پی در پی این حزب در صف طبقه کارگر شوند؟

تحلیلی که مدیران سازمان امنیتی تزار درباره بلشویک‌ها داشتند، اینطور بود که، چون تمرکز بلشویک‌ها روی سازماندهی کارگران در محیط کارشان بود، با توجه به این که این حزب در شوراهای کارگری هم در اقلیت بودند، پس خطر چندانی برای حکومت نخواهد داشت. به ویژه اینکه #ولادیمیر_لنین هم یک رهبر سازش ناپذیر و رادیکال بود و همین باعث می‌شد که این حزب تا قبل از تصرف قدرت سیاسی، در اقلیت بماند و از نفوذ کمتری نسبت به سایر احزاب برخوردار باشد.

آنان هیچوقت نتوانستند درک درستی از سیاست‌های لنینیستی حزب بلشویک داشته باشند، برای همین در بسیاری از مقاطع حساس، با تحلیل‌های سطحی خود، به رشد حزب بلشویک کمک کردند!

برای مثال، تحلیل معاون سازمان امنیتی تزار، این بود که انشعاب #بلشویک و #منشویک بسیار شکاف خوبی برای تضعیف جنبش کمونیستی در روسیه است و به همین دلیل به شدت روی این شکاف سرمایه‌گذاری کردند! این درحالی است که لنین دقیقا برای حفظ خط سیاسی و قدرت حزبی جنبش کمونیستی در روسیه، از این انشعاب حمایت می‌کرد و معتقد بود که سیاست منشویکی، نهایتاً به سازش با سرمایه داران منتهی می‌شود و طبقه کارگر را از انقلاب کمونیستی محروم میکند....

به زودی مجموعه پادکست هایی با تمرکز روی تاریخ جنبش کمونیستی در دیکریشن منتشر می‌شود، که در اولین شماره‌اش، تمرکز روی عملکرد سازمان امنیتی روسیه تزاری، یعنی #اخرانا و چندی از مهم‌ترین نفوذی‌هایش است.


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com