اخبار و گزارشات کارگری ٣١ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
May 21, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٣١ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

- ادامه اعتراضات پرستاران قرارداد 89 روزه گیلان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل وزارت بهداشت

- پرداخت قطره چکانی حقوق معوقه کارگران شهرداری خرمشهربدنبال تجمعات اعتراضی چند روزه

- ادامه اعتراضات کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و حق بیمه وبلاتکلیفی شغلی با تجمع مقابل فرمانداری

- ادامه اعتراض کارگران بیکارشده کاشی گیلانا نسبت به مصادره وفروش سوله وزمین ها کارخانه

- سفر خارجی خانواده استاندار خوزستان به حساب مدیرعامل کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

- جعفرابراهیمی بازرس شورای هماهنگی در پرونده‌ای جدید برای تفهیم اتهامات در دادگاه رسانه حضور یافت

- برگزاری جلسه بازپرسی اکرم رحیم پور و تداوم فشار بر جعفر عظیم زاده

- تجمع اعتراضی کشاورزان روستاهای مالواجرد و یخچال نسبت به تخریب زهکش های کشاورزی در بخشداری جرقویه علیا

- تجمع اعتراضی خریداران کامیون‌های سایپا دیزل نسبت به عدم دریافت کامیون‌های خریداری شدە  مقابل شرکت برای چندمین بار

- تجمع اعتراضی غرفه داران بازارچه معبد هندوها  نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی پس از آتش سوزی  مقابل استانداری هرمزگان

- اعتراضات مدیران تماشاخانه‌های خصوصی نسبت به عدم حمایت دولت از آنها در پی تعطیلی سالن‌های تئاتر پس از شیوع بیماری کووید 19

- جان باختن یک کارگر در کرج براثر سقوط از ارتفاع بدنبال برق گرفتگی

- جان باختن یک کارگر در باسمنج حین کار گودبرداری

- جان باختن کارگر جایگاه سی ان جی دوزدوزان سراب براثر انفجار مخزن خودرو

- جان باختن یک راننده کامیون حامل سوخت براثر تصادف وآتش سوزی

- تصحیح خبر دستگیری یاسرامینی آذر دبیر آموزش و پرورش شهرستان مهاباد

*ادامه اعتراضات پرستاران قرارداد 89 روزه گیلان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل وزارت بهداشت

روز چهارشنبه 31 اردیبهشت، جمعی ازپرستاران قرارداد 89 روزه استان گیلان درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بنمایندگی از صدها نفراز همکارانشان راهی پایتخت شدند و دست به تجمع  مقابل وزارت بهداشت زدند.

براساس گزارش رسانهای شده،این پرستاران در ایام شیوع کرونا با فراخوان نیاز به نیروی شرکتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مشغول به کار شدند و به آنها قرارداد 89 روزه داده شد.

این پرستاران از ابتدای اسفند ماه که در کنار دیگر نیروهای پرستاری برای مقابله با کرونا در بیمارستان‌های گیلان اشتغال داشتند، دستمزدی دریافت نکرده‌اند.

بنابهمین گزارش،در ادامه نمایندگان پرستاران حاضر درتجمع به داخل وزارتخانه دعوت شده‌اند.

درهمین رابطه:در آستانه روز جهانی پرستار،برگزاری تجمع اعتراضی پرستاران شرکتی گیلان نسبت به قراردادهای 89 روز مقابل ساختمان دفتر مرکزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

روز شنبه 20 اردیبهشت،جمعی از پرستاران شرکتی استان گیلان باری بنمایش گذاشت اعتراضشان نسبت به قراردادهای 89 روزه دست به تجمع  مقابل ساختمان دفتر مرکزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خیابان نامجو کلانشهر رشت زدند.

پرستاران حاضر درتجمع با اشاره با افزایش قراردادهای 89 روزه در این دوران شیوع بیماری کووید 19،به خبرنگاران گفتند:دانشگاه‌های علوم پزشکی از استخدام رسمی پرستاران سر باز می‌زنند اما در بین قراردادهای کاری، استخدام‌های 89 ساعته حقیقتاً ظلم و تبعیض در حق پرستاران است.

آنها اضافه کردند: ما در کنار بقیه پرستاران با بیماران کرونایی سر و کار داریم اما از مزایایی که حتی پرسنل تبصره‌ای، پیمانی، طرحی و تمدید طرحی برخوردار هستند، بهره‌ای نمی‌بریم.

*پرداخت قطره چکانی حقوق معوقه کارگران شهرداری خرمشهربدنبال تجمعات اعتراضی چند روزه

پس از تجمعات اعتراضی روزهای گذشته کارگران شهرداری خرمشهر،حقوق اسفند ماه98 آنها پرداخت شد.کارگران معترض 4 ماه حقوق بابت ماه های فروردین واردیبهشت وعیدی(معادل 2ماه حقوق)هنوز طلبکارند.

درهمین رابطه روز چهارشنبه 31 اردیبهشت کارگران معترض شهرداری خرمشهر به خبرنگار رسانه ای گفتند:در حال حاضر به غیر از یک ماه معوقات مزدی پرداخت شده که مربوط به اسفند ماه سال گذشته است، عیدی 98 و حقوق فروردین ماه سال جاری را طلبکارند.

*ادامه اعتراضات کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و حق بیمه وبلاتکلیفی شغلی با تجمع مقابل فرمانداری

روز دوشنبه 29 اردیبهشت،کارگران معدن کرومیت امین یار فاریاب در ادامه اعتصاب واعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه وبلاتکلیفی شغلی دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان فاریاب در استان کرمان زدند.

4ماه حقوق وعیدی(معادل 2ماه حقوق)کارگران تجمع کننده پرداخت نشده است. آن ها پس  از تعطیلی معدن بر اثر شیوع کرونا، برای ثبت نام در سامانه وزارت کار جهت دریافت بیمه بیکاری مراجعه کردند اما در کمال ناباوری متوجه شدند چون حق بیمه آنها در گذشته توسط کارفرما واریز نشده، بیمه بیکاری به آنها تعلق نمی گیرد.

یکی از کارگران معترض به خبرنگار رسانه ای گفت: هر کارگر ساده با حقوق یک میلیون و نُهصد هزارتومانی نزدیک به 11میلیون تومان از این شرکت طلب دارد.

وی افزود: چون کارفرما حق بیمه را پرداخت نکرده است، خدمات درمانی و دیگر مزایای بیمه قطع برا ما و خانواده هایمان قطع شده است و این در حالی است که وضعیت قراردادی کارگران در سال 1399 نیز بلاتکلیف است و همین موضوع باعث شده تا آنها سردرگم باشند.

این کارگر معترض اضافه کرد: کارگرها معمولا لباس کار، قرارداد و فیش حقوقی ندارند و هیچ وقت هم مدیرعامل در این خصوص پاسخگو نبوده است.

وی ادامه داد: برای مثال کارگری که به دلیل مشکلات معدن مجبور  به درخواست تسویه می شود باید 400 کیلومتر راه را تا کرمان بپیماید تا در دفتر شرکت حضور پیدا کند که با همه ی سختی ها مسافت طولانی و هزینه های آن ممکن است جوابی نگیرد.

او می گوید: هر اعتراضی در این معدن با کسر حقوق یا اخراج جواب داده می شود.

*ادامه اعتراض کارگران بیکارشده کاشی گیلانا نسبت به مصادره وفروش سوله وزمین ها کارخانه

روز چهارشنبه 31 اردیبهشت برای باری دیگر،کارگران بیکارشده کارخانه کاشی گیلانا منجیل دراستان گیلان اعتراضشان را نسبت به مصادره وفروش زمین  وسوله های این واحد تولیدی تعطیل شده رسانه ای کردند.

«زمین و سوله‌های کارخانه را مصادره نکنند و مفت نفروشند! آخر شاید روزی دوباره کارگران بتوانند بازگردند؛ شاید روزی دوباره صبح‌ها با صدای ناقوس کارخانه، شهر بیدار شد!»

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 31 اردیبهشت،سالها در منجیل رودبار، در کارخانه‌ای که از سال 62 چراغش روشن بود و صبح‌ها زنگ بیدارباش برای تمام شهر را به صدا درمی‌آورد، کار کرده است، اما حالا باید شاهد فروختن همه چیز باشد؛ حتی زمین‌ها و سوله‌های خالی کارخانه.

از سال 95، چراغ تولید کارخانه کاشی گیلانا خاموش است و کارگران یک پا در اداره کار و یک پا مقابل کارخانه دارند و چشم به صف طویل کامیون‌هایی دوخته‌اند که اموال و دارایی‌های تکه تکه شده را برای فروش خارج می‌کنند.

مدتها کارگران شاهد قطعه قطعه شدن و فروش ماشین‌آلات بودند؛ ماشین‌آلاتی که زمانی نه چندان دور با هزینه‌های سنگین از آلمان خریداری شده بود و قرار بود مدت‌های مدید صدای چرخ‌های آنها، صدای تولیدِ «کاشی» در منجیل رودبار باشد. حالا که تمام تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی خرد شدند و به فروش رسیدند، برای تسویه تتمه‌ی مطالبات و بدهی‌های کارفرما، می‌خواهند سوله‌های خالی را هم بفروشند؛ اگر این سوله‌ها و زمین کارخانه به فروش برسد، دیگر نمی‌توان امید داشت که روزی از روزها، در پیکر بیجان و نیم‌مرده‌ی کاشی گیلانا، نفخ صور دمیده شود و این مجموعه به زندگی برگردد.

کارگران چه می‌خواهند؟

دغدغه‌های کارگران کاشی گیلانا عمر طولانی دارد؛ در تیرماه 98 بود که کارگران با تجمع مقابل درهای بسته کارخانه، خطاب به مسئولان یکصدا فریاد زدند: «مانع فروش 15 هکتار زمین و سوله‌های خالی کارخانه کاشی گیلانا شوید!»

این کارگران با اشاره به اینکه هر چند وقت یکبار تعدادی کامیون و تریلی وارد کارخانه می‌شوند و قصد بار زدن ماشین‌آلات کارخانه را دارند، گفتند: این وضعیت درحالی تداوم دارد که در حال حاضر 6دستگاه پرس 20 تنی و 50 تنی، سه کوره یک طبقه، یک کوره یک طبقه، سه خط تولید کاشی، سه دستگاه بسته‌بندی، دستگاه تولید خاک، دستگاه تولید لعاب، دستگاه سنگ شکن، سه دستگاه لیفتراک، لودر، دو دستگاه تراکتور، دو منبع بزرگ هوایی آب، سه دستگاه بویلر، چهار دستگاه ژنراتور برق، سه دستگاه پمب باد بزرگ و کلیه ماشین‌آلات و دستگاهای سالن تراشکاری و تعمیرات و ده‌ها ابزار کوچک بزرگ این کارخانه بابت بدهی طلبکاران با حکم قضایی از کارخانه خارج شده و فقط سوله‌های خالی آن در شهر منجیل باقی مانده است.

این نگرانی همین امروز هم همچنان پابرجاست؛ طلبکاران کارخانه، طلب خود را می‌خواهند و کارگران که بسیاری از آنها هنوز از مجموعه کارخانه بابت بازنشستگی سخت و زیان‌آور و باقی معوقات مزدی خود طلبکارند، از مسئولان می‌خواهند که راهکار دیگری به جز به حراج گذاشتن اموال و دارایی‌های کارخانه برای پرداخت طلب‌ها پیدا کنند: «مگر قرار نیست از تولید داخلی حمایت شود؛ آخر مگر همه حرف‌هایی که می‌زنند و تابلوها و بیلبوردها را پرمی‌کنند، فقط شعار است؟! چطور از یک طرف صحبت از حمایت از تولید می‌کنند اما از سوی دیگر راضی می‌شوند که تجهیزات و ماشین‌آلاتِ ارزشمندِ یک واحد تولیدی قدیمی، قطعه قطعه شود و در بازار به فروش برسد؟!»

*سفر خارجی خانواده استاندار خوزستان به حساب مدیرعامل کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

در جریان دادگاه امید اسدبیگی، مدیرعامل نیشکر هفت تپه، نماینده دادستان درباره استاندار خوزستان

ازجمله گفت: اسدبیگی به‌واسطه فردی به نام میرزائی 200 هزار دلار به همسر استاندار خوزستان برای هزینه سفر خارجی داده است.

*جعفرابراهیمی بازرس شورای هماهنگی در پرونده‌ای جدید برای تفهیم اتهامات در دادگاه رسانه حضور یافت

امروز سی‌ام اردیبهشت ماه ابراهیمی همراه وکیل مداقع آقای تاج و چند تن از همکاران در جلسه بازپرسی حاضر  شد که قاضی پرونده تبلیغ علیه نظام را عنوان اتهامی این فعال صنفی عنوان کرده است .

جعفر ابراهیمی  ضمن رد اتهام انتسابی ضمن دفاع از عملکرد خویش به قانونی بودن فعالیت های صنفی معلمان و مطالبات به حق معلمان پرداخته‌است.

 در پایان جلسه دادرسی قاضی پرونده قرار وثیقه صادر کرده است که با درخواست وکیل با قرار کفالت دو تن از همکاران موافقت کرده است.

برگرفته از کانال تلگرام شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

*برگزاری جلسه بازپرسی اکرم رحیم پور و تداوم فشار بر جعفر عظیم زاده

امروز  چهارشنبه سی و یکم اردیبهشت اکرم رحیم پور همسر جعفرعظیم زاده طبق احضاریه ای که برای او صادر شده بود به شعبه دوم بازپرسی دادگاه انقلاب تهران مراجعه نمود.

بازپرس شعبه، اکرم رحیم پور را از بابت اطلاع رسانی درباره همسرش از طریق مصاحبه با رسانه ها مورد بازخواست قرار داد و ضمن اعلام اینکه قرار بازداشتی برای اکرم رحیم پور صادر شده است اما با تبدیل آن به قرار کفالت، اکرم رحیم پور را ملزم نمود که باید شخصی را بعنوان کفیل طی روزهای آینده به دادگاه معرفی نماید.

اکرم  در دفاع از اتهام انتسابی، اطلاع رسانی و اعتراض به عدم آزادی و یا مرخصی به همسرش را حق خود دانسته است.

تشکیل پرونده قضایی برای  رحیم پور از یکسو در جهت سرکوب خانواده زندانیان سیاسی است تا صدای اعتراض زندانیان و خانواده هایشان را ساکت نمایند و از سوی دیگر در جهت اعمال فشار بر جعفر  برای واداشتن او به تسلیم و تمکین درمقابل برخوردهای سرکوبگرانه و ضدانسانی نهادهای امنیتی در ضدیت با هرگونه فعالیت صنفی و مطالبه گرانه است.

در ماههای اخیر برای  عظیم زاده که در زندان اوین محبوس است پرونده سازی جدیدی را شکل داده اند تنها به این قصد که وی را در زندان نگه دارند. طبق بخشنامه های آزادی و مرخصی اسفندماه جعفر  بایست از زندان آزاد میشد اما با دستاویز قرار دادن اتهام تبلیغ علیه نظام و پرونده سازی جدید مانع از آزادی وی شدند.

مصادیق این پرونده سازی جدید صدور بیانیه به همراه هفت تن دیگر از زندانیان سیاسی در اعتراض به عدم تأمین هزینه های درمان زندانیان در مراکز خارج از زندان توسط سازمان زندانها و قوه قضاییه بود که در آبانماه سال گذشته صادر شده بود و دیگری نیز پیام صوتی  عظیم زاده در  سال گذشته در اعتراض به دستگیری و پرونده سازی برای کارگران هفت تپه و مرضیه امیری و بازداشت شدگان روز جهانی کارگر بود.

در اثبات غیرواقعی بودن اتهام تبلیغ علیه نظام به جعفر  با مصادیق بالا اینکه پس از بیانیه زندانیان با درخواست حق زندانیان برای انتقال به مراکز درمانی خارج از زندان با هزینه دولت، هیأتی از مسئولین در مراجعه به زندان پیگیر این خواسته شدند و این خود اثبات کننده واقعی بودن درخواست جعفر و دیگر زندانیان است و خود مسئولین نیز با پیگیری این خواسته بر آن صحه گذاشتند.

نکته دوم درباره پیام صوتی عظیم زاده در اعتراض به دستگیری و پرونده سازی برای کارگران هفت تپه و مرضیه امیری و  بازداشت شدگان روز کارگر است و اکنون خود دستگاه قضایی با رفع اتهام از کارگران هفت تپه و مرضیه امیری  بر واقعی بودن اعتراض جعفر مهر تأییدگذاشته است.

 پس یقیناً این مصادیق که خود مواردی بارز و واقعی بوده و هست نمیتواند در راستای اتهام زنی جدید به جعفر عظیم زاده دستاویز قرار بگیرد.

این پرونده سازی جدید هیچگونه پایه ی واقعی ندارد و تنها در جهت ممانعت از آزادی جعفر عظیم زاده است وگرنه با وجود اینکه چندین ماه و یکسال از بیانیه جعفر و پیام صوتی وی میگذرد چرا همان زمان اقدام به پرونده سازی و اتهام زنی علیه وی انجام نشد و اکنون که مسئله آزادی جعفر مطرح است مستمسک یک پرونده سازی قرار گرفته است.

تمامی اقدامات اخیر چه در رابطه با پرونده سازی علیه جعفر و چه اکرم رحیم پور قطعاً در راستای اعمال فشار بر جعفر عظیم زاده و در زندان نگه داشتن وی است. اینگونه اقدامات ضد انسانی و مشمئزکننده هر بار بیشتر نقاب از چهره ضدکارگری نهادهای امنیتی بر میکشد.

اِعمال فشار و پرونده سازی علیه جعفر عظیم زاده و اکرم رحیم پور باید برچیده شود و جعفر به فوریت و بدون قید و شرط آزاد گردد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۳۱ اردیبهشت ۹۹

*تجمع اعتراضی کشاورزان روستاهای مالواجرد و یخچال نسبت به تخریب زهکش های کشاورزی در بخشداری جرقویه علیا

روز سه شنبه 30 اردیبهشت،حدود 100نفراز کشاورزان روستاهای مالواجرد و یخچال برای اعتراض به مسدود و تخریب کردن زهکش های کشاورزی در روستاهای مالواجرد و یخچال که به نظر خودشان، باعث از بین رفتن زمین های کشاورزی و بیکار شدن اهالی محل خواهد شد، در بخشداری جرقویه علیا در جنوب شرقی استان اصفهان و شهر اصفهان تجمع کردند.

یکی از کشاورزان حاضر درتجمع به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: در اوایل انقلاب جهاد سازندگی جهت آباد کردن زمین های بایر اقدام به ایجاد زهکش در دو روستای یخچال و مالواجرد بعلت بالا بودن سطح آب و رطوبت بیش از حد زمین، کرد و  اهالی به کار کشاورزی در این زمین ها پرداختند و کم کم این زمین ها آباد شد ولی امروز سازمان آب منطقه ای اصفهان، بنا به دلایلی می خواهد این زهکش ها را تخریب کنند و این امر موجب ناراحتی کشاورزان این دو روستا شده است.

کشاورز دیگری در این خصوص تاکید کرد: این زهکش ها در حدود 40 سال است که ایجاد شده است و هیچ اثر سویی بر آب های زیرزمینی ندارد، این آب از زمین های خود کشاورز در یک گودالی جمع شده و دوباره مورد استفاده قرار می گیرد و ارتفاع این گودال ناچیز است و سازمان آب منطقه ای اگر محافظ اب های زیر زمینی است برود چاه های بالا دستی منطقه که از نوع چاه های عمیق هستند را بررسی و جلوگیری کند.

*تجمع اعتراضی خریداران کامیون‌های سایپا دیزل نسبت به عدم دریافت کامیون‌های خریداری شدە  مقابل شرکت برای چندمین بار

روز یکشنبه 28 اردیبهشت برای چندمین بار، ثبت نام کنندگان در طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده سایپا دیزل با تجمع مقابل ساختمان این شرکت در جاده مخصوص کرج - تهران، برای باری دیگراعتراضشان را نسبت به عدم دریافت کامیون‌های خریداری شدە پس از چهار سال ابراز کردند .

تجمع کنندگان اعلام کردند: شرکت سایپا دیزل در سال 96 موظف به تحویل خورو‌های باری و کشنده سنگین در طرح تعویض خودرو‌های فرسوده ناوگان سنگین کشور شد که بر اساس آن باید با دریافت مدارک اسقاط خودرو، اقدامات لازم برای تحویل خودروی جدید را انجام می‌داد اما به گفته راننده‌ها، این شرکت به دلیل افزایش قیمت خودرو‌ها مدتی است که از تحویل خودرو امتناع می‌کند.

آنها افزودند: کامیونهای 400 میلیونی پیش خرید شدە، امروز در بازار آزاد به چند میلیارد فروخته می‌شوند.

فیلم های منتشره در شبکه های اجتماعی حاکی است که تجمع کنندگان با هجوم به در شرکت سایپا دیزل خشمشان را بنمایش گذاشتند.

این چندمین بار است که خریداران کامیون‌های سایپا دیزل دست به تجمع اعتراضی می‌زنند.

پیش از این و در سال گذشته نیز رانندگانی که در طرح نوسازی خودرو‌های فرسوده شرکت کرده‌ بودند به دلیل عدم تحویل خودروهایشان توسط سایپا دیزل تجمعاتی در مقابل مجتمع قضایی مفتح تهران، شرکت سایپا دیزل، وزارت صنعت برگزار کرده و تحویل خودرو‌هایی که سال‌ها از موعود تحویل‌شان می‌گذرد را مطالبه کرده بودند.

خاطرنشان می شود که صبح روز سه شنبه 30 اردیبهشت،سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری رای اخلال گران در بازار خودرو را اعلام کرد که بر اساس آن مهدی جمالی مدیرعامل سابق سایپا به جرم مشارکت در اخلال در نظام توزیعی به هفت سال و رضا تقی زاده ماکویی معاون سابق بازاریابی سایپا و حسن هشترودی رئیس سابق حراست کل سایپا به جرم معاونت در اخلال در نظام توزیعی به 15 سال حبس و 61 ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

*تجمع اعتراضی غرفه داران بازارچه معبد هندوها  نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی پس از آتش سوزی  مقابل استانداری هرمزگان

روز یکشنبه 28 اردیبهشت، غرفه داران بازارچه معبد هندوها شهربندرعباس برای اعتراض نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی پس از آتش سوزی دست به تجمه  مقابل استانداری هرمزگان زدند.

روز شنبه بیست و هفتم اردیبهشت غرفه های بازارچه ی معبد هندوها بندرعباس به دلیل اتصالی برق دچار حادثه آتش سوزی شد و 21 غرفه این بازارچه واموال 35 زن سرپرست خانوارشاغل درآن سوخت.

بسیاری از غرفه‌های این بازارچه حاوی حجم قابل توجهی از کالاهای امانی بوده که زنان سرپرست خانوار شاغل در این بازارچه از کارگاه‌ها و تولیدی‌ها دریافت و پس از فروش آنها اقدام به تسویه حساب با صاحبان کالا می‌کردند که اکنون با وقوع این آتش‌سوزی به کلی نابود شده‌اند.

در یکی از غرفه‌ها یک دستگاه لیزر روی چرم به ارزش بیش از 150 میلیون تومان قرار داشته که در اثر آتش‌سوزی به کلی از بین رفته است.

در برخی دیگر از غرفه‌ها، تجهیزاتی نظیر چرخ خیاطی، لباس فرم مدارس، گلابتون دوزی، لباس‌های محلی، صنایع دستی جنوب و ... قرار داشته که در این آتش سوزی سوخته است.

به گفته صاحبان غرفه‌ها در هر کدام از غرفه‌ها بین 30 تا 400 میلیون تومان کالا قرار داشته است که اکنون پس از آتش‌سوزی به کلی از بین رفته‌اند و بدلیل غیراستاندارد بودن ساختار بازارچه، عملا امکان بیمه این واحدها نیز وجود نداشته است و زنان سرپرست خانوار شاغل در این بازارچه اکنون با گرفتاری بزرگی مواجه شده‌اند.

کارشناسان بیمه ایران، بیمه آسیا، بیمه سامان و ... بارها به دنبال درخواست صاحبان غرفه‌های این بازارچه برای بررسی امکان بیمه غرف به مکان مراجعه و پس از بررسی فنی، اعلام داشته‌اند که امکان بیمه کردن این غرفه‌ها به دلیل نامناسب بودن ساختار بازاچه وجود ندارد.

زنان شاغل در این غرفه ها برای اعتراض به بلاتکلیفی و نداشتن بیمه محل و سرگردانی در جبران خسارت وارده مقابل ساختمان استانداری هرمزگان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

*اعتراضات مدیران تماشاخانه‌های خصوصی نسبت به عدم حمایت دولت از آنها در پی تعطیلی سالن‌های تئاتر پس از شیوع بیماری کووید 19

روز سه شنبه 30 اردیبهشت، مدیران تماشاخانه‌های خصوصی با تجمع در اداره کل هنرهای نمایشی و انتشار بیانیه، نسبت به عدم حمایت دولت از آنها در پی تعطیلی سالن‌های تئاتر پس از شیوع بیماری کووید 19 کردند.

 رییس هیات مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران به خبرنگار رسانه ای گفت: با توجه به بحرانی شدن وضعیت تماشاخانه‌هایی که مالک خصوصی دارند و مدیران تماشاخانه‌ها زیر فشار اجاره‌بهای این سالن‌ها هستند.

او با اشاره به نامه‌نگاری‌هایی که در این سه ماه با ارگان‌های مربوط انجام داده‌اند،اضافه کرد: فوریت این قضیه برای ما از این جهت است که اگر تا چند روز آینده اتفاقی نیفتد چند سالن با تعطیلی روبرو می‌شوند و برای همین خواستیم از بلاتکلیفی درآییم که اگر قرار نیست کمکی شود بدانیم، چون حتی در خبرها هم اسمی از تماشاخانه‌ها و حمایت از آن‌ها نیست.

وی درخاتمه گفت بدنبال تجمع امروز،قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی گفتند که سه شنبه هفته آینده با وزیر (فرهنگ و ارشاد اسلامی) جلسه دارند و در حال  پیگیری از بخش‌هایی دیگر نیز هستند.

*جان باختن یک کارگر در کرج براثر سقوط از ارتفاع بدنبال برق گرفتگی

یک کارگر 40 ساله حین کار در طبقه سوم یک ساختمان نیمه کاره واقع در منطقه اسلام آباد شهرستان کرج و جابجایی یک میله آهنی 6 متری بدلیل برخورد میله با کابل برق دچار برق گرفتگی شد و پس از سقوط از ساختمان در دم جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر در باسمنج حین کار گودبرداری

یک کارگر65 ساله حین کار گودبرداری درباسمنج یکی از شهرهای مرکزی استان آذربایجان شرقی براثر رانش زمین زیر خاک مدفون و جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن کارگر جایگاه سی ان جی دوزدوزان سراب براثر انفجار مخزن خودرو

روز دوشنبه 29 اردیبهشت،یک کارگر36 ساله جایگاه سوخت سی ان جی دوزدوزان یکی از شهرهای شهرستان سراب استان آذربایجان شرقی براثرانفجار مخزن یک دستگاه خودرو پیکان وانت جانش را ازدست داد.

*جان باختن یک راننده کامیون حامل سوخت براثر تصادف وآتش سوزی

بامداد روزچهارشنبه 31 اردیبهشت،یک راننده در حادثه آتش سوزی کامیون حامل سوخت بدنبال واژگونی در محور بندرعباس-حاجی آباد، دوراهی سیاهو  بدلیل سوختگی وپرت شدن جان خودرا ازدست داد.

*تصحیح خبر دستگیری یاسرامینی آذر دبیر آموزش و پرورش شهرستان مهاباد

بنا به تذکر یکی از خوانندگان،دراخبار و گزارشات کارگری 28 اردیبهشت ماه 1399 در خبرمربوط به دستگیری یاسرامینی آذر دبیر آموزش و پرورش شهرستان مهاباد به اشتباه دوبار از تحمل 15 سال حبس نوشتیم درحالیکه درمتن خبر بنقل ازکانال تلگرام شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران از محکومیت ایشان به 15 ماه حبس آمده است.

بدینترتیب ضمن تصحیح خبر مبنی بر«یاسرامینی آذر دبیر آموزش و پرورش شهرستان مهاباد برای تحمل 15 ماه حبس دستگیرشد»از خوانندگان پوزش می خواهیم وخواننده تذکر دهنده سپاسگزاری می کنیم.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com