اخبار و گزارشات کارگری ٢٧ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
May 17, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٢٧ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

- تجمع اعتراضی صدها کارگر بازنشسته ذوب آهن اصفهان نسبت به عدم همسان سازی حقوق،عدم پرداخت بموقعش و وضعیت نامناسب بیمه درمانی مقابل استانداری

- اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری اروند کنارنسبت به عدم پرداخت 5 ماه حقوق

- اعتراض کارگران فضای سبز منطقه 20 شهرداری تهران نسبت به عدم پرداخت حقوق،نداشتن امنیت شغلی و وکار بدون تجهیزات بهداشتی لازم

- ادامه اعتراضات کارگران کارخانه چدن کویر خاوران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

- پایان برداشت نیشکر در مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه وبلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 2هزار کارگر نی بر

- معوق شدن شیر و کیک روزانه رانندگان در راستای برنامه مدیریت برای کاهش پرداخت مزایای مستمر رانندگان و کارگران شرکت واحد

- آخرین خبرها در باره لغو حکم 5 سال زندان بازداشتی های تجمع روز جهانی کارگر واعتراضات کار گران هفت تپه

- محکومیت فعال کارگری منوچهر سراج به 6 ماه زندان

- جان باختن کارگر یک کارخانه شهرک صنعتی توس در لای دستگاه میکسر

- جان باختن یک کارگر جوان گلخانه پاکدشت براثر برق گرفتگی

- جان باختن یک کارگر در کرج بر اثر پاره شدن سیم بکسل بالابر

*تجمع اعتراضی صدها کارگر بازنشسته ذوب آهن اصفهان نسبت به عدم همسان سازی حقوق،عدم پرداخت بموقعش و وضعیت نامناسب بیمه درمانی مقابل استانداری

روز شنبه 27 اردیبهشت،صدها کارگر بازنشسته ذوب آهن اصفهان برای اعتراض به عدم همسان سازی حقوق،عدم پرداخت بموقعش و وضعیت نامناسب بیمه درمانی دست به تجمع مقابل استانداری در کلانشهر اصفهان زدند.

یکی از کارگران بازنشسته ذوب آهن اصفهان در گفتگو با خبرنگاران تعداد کارگران بازنشسته در تجمع را حداقل 500 نفر اعلام کرد و افزود:از یکطرف صندوق کارکنان بازنشسته فولاد از خدمت رسانی به بازنشستگان ذوب آهن خودداری می کند وانجام این مهم را از وظایف شرکت ذوب آهن می‌داند.

از طرف دیگرشرکت ذوب آهن اصفهان هم حکمی را از دادگاه علیه صندوق فولاد گرفته و بر اساس آن از ارائه خدمات به بازنشستگان امتناع می‌کند.

وی افزود:قرارداد این بازنشستگان از هفدهم خردادماه سال جاری با این صندوق به پایان می‌رسد و پس از آن با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.

وی اضافه کرد: امروز قرار شد جلسه‌ای برای حل مشکل بازنشستگان با حضور مسوولان صندوق فولاد، وزارت صنعت،معدن وتجارت وشرکت ذوب آهن برگزار شود و مطابق آیین نامه استخدامی فولاد برای همیشه به این موضوع خاتمه دهند.

وی همچنین گفت: این بازنشستگان اجرای تبصره 5 ماده 109 آیین نامه استخدامی فولاد* را خواستار شدند و قرار است دلیل اجرایی نشدن این تبصره را در جلسه مورد نظر مطرح کنند.

ماده 109 ـ مستمری بازنشستگی عبارت است از (1.30) مجموع متوسط حقوق و مزایای مستمر.

‌تبصره 5 ـ هرگونه افزایش مؤخر بر تاریخ بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت مستخدمان به تناسب به مستمری ایشان افزوده خواهد شد.

*اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری اروند کنارنسبت به عدم پرداخت 5 ماه حقوق

روز شنبه 27 اردیبهشت، کارگران شهرداری اروند کناردر استان خوزستان برای اعترض نسبت به عدم پرداخت 5 ماه حقوق دست از کار کشیدند و مقابل ساختمان این شهرداری تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان با برافراشتن دست نوشته‌هایی با مضامین:"بی حقوقی، گرسنگی، بیماری، نداری و بی اعتباری" ، "پول نان نداریم"، "شرمنده خانواده مان هستیم "، " گدا نیستیم کار داریم ولی حقوق نداریم" اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی معیشتی بنمایش گذاشتند.

یکی ازکارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: بیش از پنج ماه است حقوق کارگران این شهرداری پرداخت نشده است.

وی افزود: پرداخت نکردن حقوق کارگران شهرداری موجب شده تا این کارگران برای گذران زندگی خانواده خود از دوستان و آشنایان پول قرض کنند و اینک در ماه رمضان و شرایط انتشار ویروس کرونا با مشکل روبه‌رو هستند.

*اعتراض کارگران فضای سبز منطقه 20 شهرداری تهران نسبت به عدم پرداخت حقوق،نداشتن امنیت شغلی و وکار بدون تجهیزات بهداشتی لازم

روز شنبه 27 اردیبهشت، کارگران فضای سبزناحیه 3 منطقه 20 شهرداری تهران نسبت به عدم پرداخت حقوق فروردین ماه و عیدی وسنوات پایان سال، نداشتن امنیت شغلی و وکار بدون تجهیزات بهداشتی لازم اعتراض کردند.

کارگران معترض به خبرنگار رسانه ای گفتند: حدود 60کارگر در بخش فضای سبز ناحیه سه منطقه 20 شهرداری تهران به‌صورت غیرمستقیم با سوابق بالای 15 سال مشغول کارند که جدا از دریافت نکردن یک ماه حقوق فروردین ماه سال جاری، عیدی و سنوات سال گذشته خود را دریافت نکرده‌اند.

آنها گفتند: دستمزد ما به صورت حداقل پایه حقوق واریز می‌شود که آنهم به موقع پرداخت نمی‌شود و حداقل‌های زندگی ما را تامین نمی‌کند. با این وضعیت خانواده‌هایمان با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند.

به گفته آنها، مهم‌ترین دغدغه کارگران ناحیه 3 منطقه 20 شهرداری تهران که در بخش‌ فضای سبز مشغول کارند، دریافت مطالبات معوقه و به خطر افتادن امنیت شغلی‌‌مان است. این درحالیست که اخیرا  با شیوع کرونا ویروس و حدود 15سال سابقه کار، نگران امنیت شغلی خود هستیم.

آنها افزودند: با شیوع ویروس کرونا مسئولان شهری امکانات بهداشتی نظیر ماسک و دستکش در اختیار ما کارگران فضای سبز  ناحیه سه منطقه 20قرار نداده‌اند این در حالی‌ست که بعد از تعطیلات رسمی نوروز ما مرتب در بخش  فضای سبز مشغول کار هستیم.

*ادامه اعتراضات کارگران کارخانه چدن کویر خاوران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

روز شنبه 27 اردیبهشت،یکی از کارگران کارخانه چدن کویر خاوران به خبرنگار یک رسانه محلی گفت:با تعطیلی کارخانه چدن تمام کارگران کارخانه بیکار شدند و در حال حاضر نیز حدود دو ماه‌ونیم است که کارخانه فعالیت ندارد.

وی افزود: برای بیمه بیکاری ثبت‌نام کردم اما تاکنون هیچ خبری نشده است.

این کارگراضافه کرد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود و تعطیل بودن اغلب مشاغل، حال و روز کارگران کارخانه چدن خوب نیست و کارگرانی که هیچ منبع درآمدی به جز کار در کارخانه نداشتند در حال حاضر به سختی زندگی می‌کنند.

یکی دیگر از کارگران این کارخانه گفت: طی مدت زمانی که بیکار بودیم حقوقی به کارگران پرداخت نشده اما بیمه پرداخت می‌شود.

وی افزود: برای بیمه بیکاری ثبت‌نام کردم اما چون بیمه شده شرکت هستیم و بیمه از طرف شرکت پرداخت می‌شود بیمه بیکاری به من تعلق نمی‌گیرد.

درهمین رابطه:

اعتراض کارگران چدن کویر خاوران نسبت به بلاتکلیفی معیشتی بدنبال تعطیلی کارخانه در راستای مقابله با بیماری کووید 19

کارگران چدن کویر خاوران بدنبال تعطیلی کارخانه در راستای مقابله با بیماری کووید 19 وعدم پرداخت حقوق از طرف کارفرما ویا عدم برخورداری از حق بیمه بیکاری معترضند.

کارخانه چدن کویر خاوران  واقع درشهرک صنعتی شماره 2 شهرستان خوسف،استان خراسان جنوبی توسط یک سرمایه گذار چینی در حال احداث است وفاز اولش شامل کک و گندله سازی هم راه اندازی شده است.

روز شنبه 13 اردیبهشت،یکی از کارگران جوان و تازه ازدواج کردهٔ کارخانه چدن کویر خاوران  به خبرنگار رسانه ای گفت: با قسط و قرض وسایل خانه را برای زندگی جدیدم مهیا کردم. الان ماهیانه تعداد زیادی قسط وام، اجاره خانه و خرجی خانواده را تامین کنم. برای پرداخت اقساطم مجبور شدم وام یک میلیون تومانی دولت را بگیرم.

وی افزود:برای گذران زندگی خود چند روزی هم بنایی کرده است اما با تداوم تعطیلی کارخانه همچنان با مشکلات معیشتی مواجه است.

این کارگر معترض ادامه داد: در روز کارگر ما را حمایت کرده اند!نصف حقوق اسفندماه را کسر و برای بیمه ما پرداخت کرده اند.

او با اشاره به اینکه برای بیمه بیکاری ثبت نام کرده است،اضافه کرد: به نظر می‌رسد 25 درصد از حقوق کارگران را کارفرما به دلیل ضرر و زیان از حقوق کارگران برداشت می‌کند. این درحالیست که کارخانه قبلا هم تعطیلی داشته و برای 45 روز 380 هزار تومان از حقوق ما کسر کرده اند.

یکی دیگر از کارگران چدن خوسف است که  از شش ماه پیش در کارخانه، مشغول به کار شده با اعتراض نسبت به بیکاری و خانه نشینی،افزود:امیدواریم هرچه زودتر کارخانه دوباره آغاز به کار کند ، چرا که هم اکنون حدود 300کارگر کارخانه چدن خانه نشین شده اند.

دیگر کارگران کارخانه چدن خوسف که از شرایط بوجود آمده برای تعطیلی کارخانه ناراضی است،گفت:کارخانه چدن دو ماهی هست که به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است. کارگران کارخانه همه بیکار شده اند.

 او با بیان اینکه در خانه بیکار نشسته است و منتظر بازگشایی کارخانه است،اضافه کرد: امیدواریم از کارگر برای تولید بیشتر حمایت شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون کارخانه چدن خوسف تعطیل است، ادامه داد: نیروها و کارگران چینی مقیم خوسف به دلیل شیوع ویروس کرونا در شهر مستقر هستند و به کشور خود باز نگشته اند.

*پایان برداشت نیشکر در مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه وبلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 2هزار کارگر نی بر

پایان برداشت نیشکر در کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 2هزار کارگر نی براین مجتمع را رقم زد.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 27 اردیبهشت،با پایان یافتن فصل برداشت نیشکر، قرارداد کار حدود 2 هزار کارگر فصلی تا آبان ماه خاتمه می‌یابد.

آنها آبان و آذر ماه هر سال فعالیت خود را در مزارع نیشکر برای بریدن نی شروع کرده و تا اردیبهشت و خرداد ماه سال بعد با این واحد کشاورزی همکاری می‌کنند.

منابع کارگری با یادآوری اینکه این گروه از کارگران گاه 15 تا 25 سال سابقه کار دارند، افزودند: زمان کار این تعداد کارگر فصلی آبان و آذر ماه هر سال است اما هیچ تضمینی برای بازگشت به کار دوباره آنها در سال آینده وجود ندارد.

طبق اظهارات یکی از کارگران در سال زراعی جاری در مجموع 20 هزار تن شکر زرد در این شرکت تولید شد که کمترین برداشت از سال 86 به بعد بوده است. همچنین در این دوره درصد شهد و شیرینی نی‌ها نسبت به سالهای گذشته کمتر بوده است.

او با بیان اینکه برداشت نیشکر در هفت تپه با دو روش دستی توسط دو هزار کارگر نی‌‌‌بر و روش ماشینی به وسیله شش دستگاه دروگر نیشکر انجام می‌‌شود، در خاتمه اظهار داشت: مجتمع نیشکر هفت تپه در حال حاضر دو نوع کارگر فصلی (قراردادی و پیمانکاری) دارد. کارگران قراردادی با مجتمع و کارگران پیمانکاری که به نام کارگران (اقبالی) شهرت دارند، با پیمانکار طرف قرارداد هستند. در عین حال وضعیت پرداخت بیمه اجتماعی آنها (به دلیل آنکه حق بیمه آنها تنها نیمی از سال پرداخت می‌شود) مشخص نیست و در زمان بازنشستگی قطعا دچار مشکل خواهند بود.

*معوق شدن شیر و کیک روزانه رانندگان در راستای برنامه مدیریت برای کاهش پرداخت مزایای مستمر رانندگان و کارگران شرکت واحد

شیر و کیک روزانه رانندگان زحمتکش شرکت واحد دوباره معوق شده است و شیر و کیک در برخی سامانه‌ها نظیر سامانه یک بی‌آر‌تی تا سه ماه است که داده نشده است. از سه سال پیش مدیریت شرکت واحد با برنامه‌ای اعلام نشده کاهش انواع مزایای مستمر همچنین عدم افزایش حقوق رانندگان و کارگران در دستور کارش می‌باشد. به این منظور ابتدا مزایای کارگران را معوق می‌کنند و چنانچه اعتراضات بالا گرفت آنرا پرداخت می‌کنند و در غیر اینصورت نه تنها مزایای معوق شده پرداخت نمی‌گردد بلکه برای کاهش مزایا، مدیریت قدم‌های بعدی را برمی‌دارد. امسال پکیج افطاری رانندگان هم داده نشد.

در سالیان اخیر بارها شارژ کارت اعتباری کارگران و شیر کیک معوق شده و آنجا که رانندگان و کارگران در برپایی اعتراض قدری تعلل کردند آن مزایا پرداخت نشده و البته برنامه مدیریت است که پرداخت‌های مختلف به کارگران را از اساس قطع کند و اگر تا امروز محقق نشده اعتراضات رانندگان در مقاطع زمانی مختلف بوده است. تقلیل دادن کت و شلوار سالیانه رانندگان به مبلغی ناچیز، معوق شدت لباس فرم رانندگان و لباس کار کارگران تعمیرگاه و توقفگاه، تاخیر چندین ماهه در پرداخت چهار درصد حق بیمه کارگران در زمان بازنشستگی، تاخیر در پرداخت حق سنوات بازنشستگان تا یکسال و پرداخت اقساطی آن و در ماه‌های گذشته تاخیر در پرداخت حقوق و عیدی، همه در راستای برنامه مدیریت برای محدود کردن مزایای مستمر و حقوق کارگران بوده است.

سندیکا، رانندگان و کارگران را به مقابله با برنامه مدیریت برای حذف مزایا و محدود کردن حقوق، فرامی‌خواند. کارگران نباید به حرف‌های تفرقه انگیز مدیریت توجه کنند. مدیریت با فریب به گروهی از کارگران می‌گوید تاخیر در پرداخت سنوات و حق بیمه چهار درصد که مشکل شما نیست، به گروهی دیگر می‌گوید شما در آستانه بازنشستگی هستید بخاطر شیر و کیک و شارژ کارت اعتباری خودتان را به دردسر نیندازید و ... . کارگران غافل نباشند که برای مقابله با برنامه محدود سازی مزایای مستمر و حقوق باید اتحاد سراسری داشته باشند. فراموش نکنیم که در سال ۸۴ حضور حداکثری کارگران در سندیکا موجب برقراری همه این مزایا و افزایش حقوق شد و برای حفظ مزایا همچنین افزایش آن کارگران باید با جدیت سندیکای خودشان را حمایت و در فعالیت‌ها مشارکت حداکثری داشته باشند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*آخرین خبرها در باره لغو حکم 5 سال زندان بازداشتی های تجمع روز جهانی کارگر واعتراضات کار گران هفت تپه

فرزانه زیلابی و جمال حیدری منش، وکلای پرونده‌ی متهمان اعتراضات کارگران هفت‌تپه، درباره‌ی خبر لغو احکام با انتشار اطلاعیه ای اعلام کردند:

درباره‌ی اجرا یا لغو احکام موکلین، خانم سپیده قلیان ، آقایان علی نجاتی، اسماعیل بخشی و محمد خنیفر تا کنون ابلاغ کتبی یا اعلام شفاهی به وکلای پرونده یا موکلین صورت نگرفته است و همزمانی انتشار این خبر با خبر جریان رسیدگی به پرونده‌ی اتهامی مدیران هفت تپه ابهام برانگیز است.

امیر رئیسیان، وکیل پایه‌یک دادگستری، با مروری بر پرونده کارگران هفت‌تپه به خبرنگار رسانه ای گفت: پس از اعتراض‌های کارگری در هفت‌تپه، پرونده قضائی برای هشت نفر از معترضان و در ادامه نیز پرونده‌هایی اقماری در این جریان گشوده شد. متهمان کارگری هفت‌تپه بین شش تا ۱۱ ماه در زندان بودند و پس از آن در مرحله تجدید‌ نظر به قید وثیقه آزاد شدند. در مرحله بدوی برای آنها احکام سنگین ۱۸ سال صادر شد و در مرحله تجدید نظر این حکم به پنج سال تقلیل یافت.

 او ادامه داد: در مرحله تجدید نظر، پرونده بازداشتی‌های روز کارگر از‌جمله عاطفه رنگریز و مرضیه امیری نیز در پرونده هفت‌تپه تجمیع و برای همه متهمان حکم پنج سال حبس صادر شد. هرچند رئیس قوه قضائیه دستور بررسی ویژه برای این پرونده صادر کرده بودند، اما برای دو نفر از آنها، خانم رنگریز و امیری، احضاریه معرفی به زندان ابلاغ شد. در ادامه نیز طبق روند اداری مطلع شدیم حکم جلب مرضیه امیری صادر شده است. بااین‌حال هفته گذشته با اعلام شفاهی دفتر قوه قضائیه به شعبه اجرای احکام دادسرای امنیت، ادامه هرگونه اقدامی روی پرونده هفت‌تپه و پرونده‌های اقماری‌اش متوقف شد.

این وکیل دادگستری در توضیح اقدامات انجام‌شده از سوی قوه قضائیه درباره این پرونده‌ها عنوان کرد: طبق آنچه شفاهی به ما گفته شده، پرونده متهمان کارگری هفت‌تپه مشمول لغو احکام شده است و دیگر لازم نیست این افراد به زندان بازگردند. هرچند هنوز هیچ ابلاغیه کتبی به دست ما نرسیده، اما مشخص شده و به ما اطلاع داده شد، با اعمال اختیارات رئیس قوه قضائیه برای نقض حکم، اجرای احکام این پرونده لغو شده است. دستور شفاهی صادر شده است و در مرحله نهایی، متهمان این پرونده باید منتظر ابلاغ کتبی لغو احکام از سوی قوه قضائیه باشند.

سمیرا ،خواهر مرضیه امیری در توییتر نوشت: ‏بنا به گفته‌های وکیل مرضیه امیری حکم پنج سال حبس او لغو شد. حکمی که از اول هم غلط و ناعادلانه بود و از اساس نه باید بازداشت و زندانی می‌شدند و نه حکمی می‌گرفتند. به امید لغو احکام باقی متهمان روز کارگر.

*محکومیت فعال کارگری منوچهر سراج به 6 ماه زندان

آزادی حق همه انسانهاست!

منوچهر سراج عضو سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران در آذر ۹۶ دستگیر و با تحمل سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوین با سیصد میلیون وثیقه موقتن در آن زمان آزاد شد. در اردیبهشت ۹۷ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب توسط قاضی مقیسه محاکمه و به یک سال زندان محکوم شد و اکنون در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران شش ماه حکم حبس او تایید شده و باید به زودی روانه زندان شود.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران اعلام می دارد آزادی بیان و تفکر و فعالیت صنفی حق همه انسانهاست که هم در قوانین حقوق بشر و قانون اساسی و شعارهای روزهای انقلاب، از خواست های اساسی مردم بوده است و این حکم مغایرت اساسی با این موارد را داراست.

ما ضمن محکوم کردن این حکم و تمامی احکامی که حقوق انسانها را تحدید می کند خواستار لغو این حکم غیرقانونی هستیم.

با توجه به کهولت سن و بیماری قلبی شدید منوچهر سراج و همچنین فوت نا به هنگام همسر ایشان و دختر مجردی که مشغول تحصیل می باشد و در صورت روانه زندان شدن ایشان، هم سلامتی ایشان و دخترشان به مخاطره خواهد افتاد.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

٢٦ اردیبهشت ١٣٩٩

*جان باختن کارگر یک کارخانه شهرک صنعتی توس در لای دستگاه میکسر

روز جمعه 26 اردیبهشت، کارگر33 ساله یک کارخانه شهرک صنعتی توس مشهد حین کار تعمیرات در لای دستگاه میکسرگرفتار شد ودر دم جانش را ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر جوان گلخانه پاکدشت براثر برق گرفتگی

روز شنبه 27 اردیبهشت،یک کارگر 20ساله حین کار در گلخانه ای واقع درشهر پاکدشت ،استان تهران براثر برق گرفتگی در دم جان باخت.

*جان باختن یک کارگر در کرج بر اثر پاره شدن سیم بکسل بالابر

روز شنبه 27 اردیبهشت،یک کارگر حین کار در ساختمانی نیمه کاره واقع در منطقه گرمدره شهرستان کرج،بر اثر پاره شدن سیم بکسل بالابر، از طبقه پنجم ساختمان سقوط کرد وپس از انتقال به بیمارستان بدلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com