اخبار وگزارشات کارگری ٢۵ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

اخبار کارگرى
May 14, 2020

اخبار وگزارشات کارگری ٢۵ اردیبهشت ماه ١٣٩٩

- بازداشت 24 ساعته 7 کارگر حق طلب شهرداری کوت عبدالله در روزیازدهمین روز اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت 2ماه حقوق ومطالبات دیگر

- ادامه اعتراضات کارگران معادن زغال سنگ کرمان با اعتصاب وتجمع مقابل ساختمان شرکت واستانداری

کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان:در صورت عدم پاسخگویی به خواسته هایمان درتهران اجتماع خواهیم کرد.

- نامه سرگشاده آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی کشور دراعتراض به عدم تبدیل وضعیت

- بیانیه کانون صنفی معلمان ایران(تهران) در اعتراض به ابلاغ ده سال حکم زندان به اسماعیل عبدی عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان

- تجمع اعتراضی نسبت به زندانی کردن مردان بدلیل نداشتن توان مالی پرداخت مهریه مقابل مجلس

*بازداشت 24 ساعته 7 کارگر حق طلب شهرداری کوت عبدالله در روزیازدهمین روز اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت 2ماه حقوق ومطالبات دیگر

کارگر شهرداری کوت عبدالله: جرم کارگرانی که چند ماه است در بدبختی به سر می‌برند و هیچ حقوقی نگرفته‌اند و پولی ندارند که حتی برای زن و بچه‌شان یک ماسک تهیه کنند، چیست؟ چند روز است که خبر بازداشت چند کارگر منتشر شده، اما یکی حتی نپرسیده برای چه؟ یکی به قاضی نگفته جرم کسی که نان برای خوردن نداشته و حقش را می‌خواهد چیست؟ آیا همین قاضی که به راحتی با یک امضا ما را زندان می‌کند، حاضر است چند ماه حقوق نگیرد و هیچ اعتراضی نکند؟

روز سه شنبه 23 اردیبهشت همزمان با یازدهمین روز از دور جدید اعتراضات کارگران شهرداری کوت عبدالله نسبت به عدم پرداخت 2ماه حقوق ومطالبات دیگربا دست از کارکشیدن وبرپایی تجمع مقابل استانداری خوزستان، بدنبال شکایت شهرداری7 کارگر حق طلب بازداشت وپس از 24 ساعت روز چهارشنبه 24 اردیبهشت به قید کفالت و با گذاشتن فیش حقوقی آشنایان خود آزاد شدند.

روز پنج شنبه 25 اردیبهشت،یکی از کارگران شهرداری کوت عبدالله به خبرنگار رسانه ای گفت : از قبل از عید حقوق نگرفته‌ایم و هیچکس هم صدایمان را نمی‌شنود. آنها برای چمن ارزش قائل هستند و می‌گویند کارگر جدید می‌گیریم تا چمن‌ها خراب نشوند اما برای ما که جلوس چشمشان در حال از بین رفتن هستیم، ارزشی قائل نیستند.

او افزود: در این وضعیت بد، چند ماه است حقوق ما را پرداخت نکرده‌اند و ما حتی پول نداشتیم بتوانیم ماسک بخریم. وقتی هم اعتراض کردیم، شهرداری از ما شکایت کرد و دادگاه منطقه هم سریعا حکم بازداشت ما را صادر کرد. آیا اگر کسی اختلاس هم کرده بود، به همین سرعت حکمش اجرا می‌شد؟ مگر ما چیز اضافه خواستیم که ما را بازداشت کردند؟ گفتیم پولمان را بدهید که بتوانیم چیزی بخریم و زنده بمانیم.

 این کارگر کوت شهرداری کوت عبدالله اضافه کرد: آنها می‌خواستند پول ما را ندهند و ما را تحت فشار بگذارند، به خاطر همین رفتند و کارگر جدید گرفتند تا مدتی هم این کارگران مفتی برایشان کار کنند و با این کار عملا معلوم نبود کی بتوانیم پولمان را بگیریم. برای دادگاه هم اصلا مهم نبود که ما چه می‌گوییم، اصلا حرفمان را نمی‌شنیدند و تهدید می‌شدیم. اینجا جوری ما برخورد کردند که انگار ما دزدیم و اموال بیت المال را خوردیم.

 او ادامه داد: شهرداری به دروغ می‌گوید «ما چند روز از کارگران وقت خواستیم و آنها قبول نکردند و کارگران کارشکنی کردند.» بیایید زندگی ما را از نزدیک ببینید تا بفهمید چه کسی راست می‌گوید، چه کسی دروغ می‌گوید. از قبل از سال مدام امروز و فردا می‌کنند و بهانه کرونا را می‌آورند. اگر مشکل کروناست، چطور است که برای همه کارمندان آنجا حقوق وجود دارد، فقط برای ما مشکل وجود داشت. مدام ده روز ده روز از ما وقت گرفتند و پولی به ما ندادند و سر ما منت گذاشته‌اند که حقوق نمی‌دهیم ولی بیمه رد می‌کنیم.

کارگر شهرداری کوت عبدالله افزود: شهردار وضعیت ما را می‌داند. آنها می‌دانند ما حتی برای خریدن دو سه تا نان هم در تنگنا هستیم و کسی دیگر قرضی هم چیزی به ما نمی‌دهد اما به خودشان زحمت نمی‌دهند کاری کنند و منتظرند هر وقت شد پولی کف دست ما بگذارند. آیا همین آقای شهردار حاضر است چند ماه کار کند و حقوق نگیرد؟ مگر آدم پشتش به جای دیگری گرم باشد که حقوقش برایش مهم نباشد، اگرنه ما در این مدت فقط با قرض و بدبختی زنده مانده‌ایم. آنها حتی به ما دلگرمی هم نمی‌دهند که برای حفظ ظاهر بگویند داریم تلاش می‌کنیم بلکه به جای دلگرمی، ما را بازداشت کردند. برای اینها چمن‌ها مهمتر از انسان‌هایی هستند که در حال مرگ تدریجی هستند. الان هم بازداشت کردند تا هم از ما زهر  چشم بگیرند، هم فعلا پولی به ما ندهند.

این کارگر فضای سبز گفت: ما حتی آنقدر بدبختی کشیدیم که از استاندار خواستیم به ما کمک کند. اما اصلا برایشان مهم نبود ما کی هستیم و چه می‌خواهیم. به جای شنیدن حرف ما، نیروی انتظامی و حراست را فرستادند. ما که دستمان به جایی بند نبود. کارگرانی بودیم که از درد و بدبختی آنجا پناه آوردیم. واقعا استانداری نمی‌توانست کمکی به شهرداری کوت عبدالله بکند؟ موضوع این است که اصلا قرار نیست ما دیده شویم.

او درخاتمه گفت: جرم کارگرانی که چند ماه است در بدبختی به سر می‌برند و هیچ حقوقی نگرفته‌اند و پولی ندارند که حتی برای زن و بچه‌شان یک ماسک تهیه کنند، چیست؟ چند روز است که خبر بازداشت چند کارگر منتشر شده، اما یکی حتی نپرسیده برای چه؟ یکی به قاضی نگفته جرم کسی که نان برای خوردن نداشته و حقش را می‌خواهد چیست؟ آیا همین قاضی که به راحتی با یک امضا ما را زندان می‌کند، حاضر است چند ماه حقوق نگیرد و هیچ اعتراضی نکند؟

نواب حاجیان شهردار کوت عبدالله  گفت:روز سه‌شنبه 23 اردیبهشت 7 نفر از این کارگران بازداشت و روز چهارشنبه نیز آزاد شدند.

با اشاره به جلسه‌ای که با کارگران فضای سبز شهرداری برگزار شده است،افزود: ما در این جلسه اعلام کردیم به ما یک فرصت 10 روزه بدهید تا بتوانیم از طریق درآمد‌های داخلی معوقه اسفند ماه را پرداخت کنیم که نپذیرفته و اعلام کردند که تا زمانی که پول به حساب‌مان نیاید کار نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: چون کارگران قدیمی دست از کار کشیدند، ما هم کارگران دیگری گرفتیم تا به فضای سبز رسیدگی کنند اما کارگرانی که حقوق نگرفته بودند، جلوی فعالیت آنها را گرفتند بنابراین ما از آن‌ها شکایت کردیم تا بازداشت شوند.

*ادامه اعتراضات کارگران معادن زغال سنگ کرمان با اعتصاب وتجمع مقابل ساختمان شرکت واستانداری

کارگران شرکت معادن زغال سنگ کرمان:در صورت عدم پاسخگویی به خواسته هایمان درتهران اجتماع خواهیم کرد.

روز پنج شنبه 25 اردیبهشت، کارگران معادن زغال سنگ کرمان در ادامه اعتراضاتشان نسبت به واگذاری شرکت،نداشتن امنیت شغلی وسطح پایین حقوق به اعتصاب وتجمعشان مقابل ساختمان شرکت در کلانشهر کرمان ادامه دادند.

روز چهارشنبه 24 اردیبهشت، کارگران معادن زغال سنگ کرمان علاوه بر تجمع خانوادگی مقابل شرکت مقابل استانداری کرمان تجمعی برپا کردند.

حاضران درتجمع امروز به خبرنگار رسانه ای گفتند:همچنان خواهان افزایش ضریب سختی کار از ۱.۵ به ۲، دائمی شدن قراردادهای کار، و اجرای نافذ و موثر طرح طبقه‌بندی مشاغل هستیم.

آنها با اشاره به سفر رئیس صندوق بازنشستگی فولاد به کرمان در روز ۲۲ اردیبهشت و برگزاری جلسه‌ای با حضور نمایندگان کارگران، مدیرکل کار استان و فرمانداران، افزودند: «از آنجا که شرکت زغال سنگ کرمان در مالکیت صندوق بازنشستگی فولاد است، وی به کرمان آمد اما خارج از این جلسه دیداری میان او و کارگران برگزار نشد. ایشان مواردی مانند طرح طبقه‌بندی مشاغل را در جلسه مطرح کرد تا مدیرعامل شرکت آنها را پیگیری کند.

معترضان افزودند: برابر مصوبه جلسه‌ی نام برده، قرار شد که کارگران از روز بعد در محل کار حاضر شوند و طرح طبقه‌بندی مشاغل هم از فردای این روز اجرایی و در دستمزد فروردین ماه لحاظ شود اما در مورد افزایش ضریب سختی کار از ۱.۵ به ۲ تصمیم‌گیری نشد؛ چراکه به گفته‌ی مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد، «افزایش ضریب ۱.۵ با ۱۵ سال کار یا ضریب ۲ با ۲۰ سال کار بازنشستگی» تنها با ورود مجلس و الحاق یک ماده قانونی امکان پذیر است.

یکی دیگر از خواسته‌های کارگران جلوگیری از بورسی شدن زغال سنگ کرمان به واسطه‌ی ورود شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی فولاد (دالاهو) به بورس است؛ چراکه برابر تصمیم مدیران این نهاد بازنشستگی قرار شد که چند شرکت متعلق به صندوق از طریق ورود به دالاهو، وارد بورس شوند تا محصولاتی همچون ذغالسنگ ، کک وکنسانتره در بورس عرضه و قیمت‌گذاری شوند.

معترضان اعتقاد دارند که ورود شرکت زغال سنگ کرمان از طریق دالاهو به بورس، دلاهو را بیشتر از اینها اختیاردار تمدید یا عدم تمدید قراردادهای کارگران می‌کند؛ در نتیجه تعداد زیادی از کارگران شغل خود را ازدست می‌دهند.

کارگران شرکت زغال سنگ کرمان افزودند: از آنجا که تا این لحظه عدم افزایش ضریب سختی کار و جلوگیری از ورود دالاهو به بازار بورس ملغی نشده‌‌اند و دائمی شدن قراردادهای کار هم با ابهام مواجه است، به اعتراض خود ادامه دادیم و امروز مانند روزهای گذشته مقابل شرکت جمع شدیم. اگر به خواسته‌های ما رسیدگی کردند به محل کار بازمی‌گردیم، اگر نه، به زودی به تهران می‌رویم تا حداقل آنجا پاسخ بگیریم.

*نامه سرگشاده آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی کشور دراعتراض به عدم تبدیل وضعیت

روز پنج شنبه 25 اردیبهشت،جمعی از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی کشوردر ادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت دست به انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به کمیسیون آموزش مجلس زدند.

مضمون بخش هایی از این نامه  بقرارزیراست:

 با توجه به مراجعات مکرر آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی مورد تایید وزارت آموزش و پرورش و سازمان نهضت سواد آموزی در خصوص تبدیل وضعیت به صورت پیمانی بر طبق مصوبه سال ۹۷ نسبت به آزمون ورودی دانشگاه فرهنگیان که متاسفانه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از بین چهار گروه مشمول، تبعیض قائل شده است و با وجود برتری‌های آموزش دهندگان نهضت (داشتن سند مالی قبل از سال ۹۲ تاکنون، آزمون توانمندسازی جهاد دانشگاهی، کمتر بودن آمار مشمولان نیروهای نهضت سوادآموزی در مقایسه با سایر مشمولان، ارتباط مستقیم با آموزش و پرورش، سنوات بالا به طوریکه کمترین سابقه آموزش دهندگان نهضت بیشترین سابقه سایر مشمولین است، گذراندن دوره ضمن خدمت، طرح های نماز کلید بهشت و قرآن، در طول سالها خدمت در مناطق صعب العبور، تجربه بالا در امر آموزش و فنون تدریس و....)، آزمون ورودی دانشگاه فرهنگیان را بدون ادله قانونی و منطقی را فقط برای نیروهای نهضت سوادآموزی اعمال کردده است.

علیهذا بصورت یک مطالبه عمومی در سراسر کشور با توجه به شرایط وخیم جامعه (شیوع ویروس کرونا) و جلوگیری از پیگیری‌های دسته جمعی نیروهای نهضت خواستار رسیدگی به این مهم هستیم. ایضاً نمایندگان مجلس، همانند طرح دو فوریتی برداشتن سند مالی پیش دبستانی ها و..... که بدون شک دامنه شمولیت را زیاد و فرایند تعیین تکلیف مشمولان تبصره ۱۰ ماده ۱۷ را با ترافیک سنگینی روبرو می نماید ، نحوه ورود سه گروه همکار (حق التدریس_پیش دبستانی_خرید خدمات آموزشی) به دستگاه تعلیم و تربیت کشور بسیار حائز اهمیت و قابل تامل است و در اکثر استانهای کشور رابطه بر ضابطه غالب شده است، تقاضای بازنگری و در صورت امکان نوشتن طرح دوفوریتی اصلاحیه مصوبه فوق و رعایت قانون مساوات همانند دیگر مشمولان در جهت معرفی به دانشگاه فرهنگیان مدنظر  و خداپسندانه تر است و باعث دلگرمی جوانان نسبت به قانون و قانون گذار می شود.

یانیه کانون صنفی معلمان ایران(تهران) در اعتراض به ابلاغ ده سال حکم زندان به اسماعیل عبدی عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان

پس از شیوع بیماری کرونا و خطرات جانی ناشی از آن،با تبلیغاتی پر سر و صدا اعلام شد که زندانیان از جمله  زندانیان سیاسی به  مرخصی خواهند رفت و برخی از آنها نیز مشمول عفو خواهند شد. انتظار می‌رفت این اقدام دست کم تا زمان رفع خطر جانی و تثبیت اوضاع ادامه داشته باشد و این زندانیان به زندان فراخوانده نشوند؛ اما متاسفانه بازهم با خلف وعده و عدم پای بندی به آنچه در تبلیغات رسانه‌های رسمی اعلام می شود، ابتدا اسماعیل عبدی هنگام مراجعه به دادسرای اوین برای تمدید مرخصی بازداشت و به زندان برگردانده شد و سپس محمود بهشتی.

این مسأله در حالی رخ داد که مقامات قضایی در مراجعات قبلی به اسماعیل عبدی و محمود بهشتی، دیگر معلم زندانی و عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان اعلام کرده‌بودند که با توجه به بخشنامه‌ی اسفندماه، آنها به زندان بر نخواهند گشت.

قوه قضاییه بر خلاف بخشنامه اسفند ماه و با توجه به بحران کرونا نه تنها معلمان زندانی را آزاد نکرد، بلکه در کمال شگفتی، پس از آنکه اسماعیل عبدی را به زندان برگرداند، در آستانه هفته معلم، به جریان افتادن حکم زندان ده سال مربوط به پرونده ای مختومه را به وی ابلاغ نمود. این حکم در حالی به عبدی ابلاغ می شود که نماینده شاکی اصلی آن پرونده، از به جریان افتادن مجدد آن اظهار بی‌اطلاعی می کند. ما ابلاغ حکم جدید و فعال نمودن یک پرونده مختومه را نه تنها اقدامی در راستای سرکوب فعالان صنفی و نهادهای مدنی می‌دانیم، بلکه نوعی عنادورزی از جانب کارشناسان و مسئولان رده‌های میانی با این فعالان، و نوعی مخالفت آشکار با هرگونه اقدام مثبت در جهت بهبود شرایط زندان و زندانیان به ویژه فعالان صنفی و سیاسی ارزیابی می کنیم.

این حکم در حالی به این معلم زندانی ابلاغ گردید که معلمان و دوستانش انتظار داشتند آقای عبدی در سال تحصیلی آینده در مدرسه و کلاس درس حاضر شود. اما دریغ از کژاندیشانی که کمترین نشانی از تحمل و مدارا ندارند، با تمکین در برابر حقوق ملت در قانونی که مدعی تبعیت از آن هستند، بیگانه‌اند و جز بازداشت و زندان و تبعید، هنر دیگری ندارند.  آزموده سال ها را باز می‌آزمایند و درک نمی‌کنند که زندان، اخراج و تبعید راه حلی برای نابرابری و تبعیض نیست و معلمان را از مطالبه گری باز نمی دارد.

کانون صنفی معلمان ضمن محکوم نمودن حکم جدید علیه اسماعیل عبدی ، خواهان آزادی تمام معلمان دربند است.

از نظر ما در کنار این حکم ظالمانه، بازگرداندن محمود بهشتی لنگرودی به زندان و جلوگیری از آزادی وی، حکم اخراج و مخالفت با مرخصی محمد حبیبی، احضار و بازجویی محمد تقی فلاحی دبیر کانون صنفی معلمان، احضار جعفر ابراهیمی در تهران و اجرای حکم محمدعلی زحمتکش در شیراز و احضار اسکندر لطفی به دادگاه در مریوان، بازداشت خانم ناهید فتحعلیان از معلمان بازنشسته تهران بخشی از چرخه‌ی معیوب سرکوب فعالیت صنفی و تشکل‌های مستقل و قانونی است.

این فشارها در طول دو دهه گذشته نه تنها موجب عمیق‌تر شدن پیوند معلمان با کانون گردیده، بلکه آنان را در گام برداشتن در مسیر عدالتخواهی و استقلال تشکل مصمم تر نموده است.

کانون صنفی معلمان ایران(تهران)

۹۹/۲/۲۵

*تجمع اعتراضی نسبت به زندانی کردن مردان بدلیل نداشتن توان مالی پرداخت مهریه مقابل مجلس

روز چهارشنبه 24 اردیبهشت،تجمع اعتراضی نسبت به زندانی کردن مردان بدلیل نداشتن توان مالی پرداخت مهریه مقابل مجلس برگزارشد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com