هوشمند علیپور: مبارزه علیه داعش و محکوم شدن به مرگ در ایران

هەژار علی پور
April 26, 2020


هوشمند علیپور: مبارزه علیه داعش و محکوم شدن به مرگ در ایران

هوشمند برای دفاع از‌ مردم بی دفاع در اقلیم کردستان علیه داعش جنگید، و تا پایان دادن به این گروه تروریستی و آدمکش در‌خط مبارزه باقی ماند. نوجوانی و جوانی اش پر از‌ رنج بود زمانی که در ‌۱۷ سالگی‌ با پرونده امنیتی که اطلاعات شهر سردشت برایش بوجود آوردند روبه رو شد، ۴ سال از دوران نوجوانی اش را با اینکه زیر سن قانونی (۱۸) سال بود، در کانون اصلاح و تربیت ارومیه و سپس بند الف (۱) زندان ارومیه سپری کرد. بعد از آزادی اش از زندان و فشارهای مکرر اداره اطلاعت و حفاظت اطلاعات شهر‌ سردشت بالاجبار‌ به اقلیم کردستان عراق رفت، حدود یکسال در آنجا مشغول به کار و فعالیت سیاسی بود و سگس راهی ترکیه شد و در کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل بعنوان یک پناهجو درخواست پناهندگی اش را به دفتر یوان در آنکارا به ثبت رسید. بعد از چند ماه انتظار کشیدن و طولانی تر شدن پروسه های مصاحبه با یوان همزمان شد با شکل گیری گروه تروریستی داعش و کشتار مردم در کردستان عراق و در ترکیه دوام نیاورد راهی کردستان عراق شد. نزدیک به ۴ سال در جنگ با داعش در خط مقدم جبهه ماند، چند بار‌ زخمی‌ و با این حال به دفاع از مردم کردستان عراق در‌مقابله با داعش برخواست.

هوشمند در جریان فعالیت سیاسی و آگاه گری‌ در‌ بین مردم  کردستان ایران همراه با محمد استاد قادر‌ و چند نفر دیگر‌ از دوستانش در تاریخ ١٢ مرداد ١٣٩٧ در (ایست بازرسی روستای سبدلو شهرستان بانه) به کمین نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی می افتند و هدف آتش گلوله این نیروها قرار می‌گیرند که در انجام محمد استاد قادر زخمی و دوست دیگرشان می‌تواند جانش را نجات و از میان درگیری متواری شود. اما هوشمند بخاطر زخمی شدن دوستش محمد استاد قادر حاضر نشد او را در آن شرایط تنها بگذارد در حالی که برای‌ نجات محمد تلاش کرده بود با گاز اشک آور نیروهای امنیتی و اطلاعاتی به زمین افتاده و هردو باهم دستگیر‌ می شوند. همانطور که بسیاری از شما مردم آزاده و انسان دوست که کمپین نجات هوشمند را دنبال یا با خانواده اش در‌ ارتباط بوده و کمابیش در‌ جریان هستید، به دنبال دستگیری هوشمند و محمد آنها را نزدیک به ۴ ماه در شکنجه گاه های مختلف در شهرهای بانه، سقز و سنندج مورد شکنجه های وحشیانه روحی‌ و جسمی زیادی قرار گرفتند و با تهدید خانواده هوشمند از به رسمیت شناختن حقوق اولیه و انسانی و قانونی او، طبق قوانین خود جمهوری اسلامی ممانعت بعمل آوردند تا از آنان اعترافات اجباری‌ در تلویزیونی که مختص به پخش «شکنجه و اعتراف» از زندانیان هست به جرمی که هیچگاه بدان مرتکب ‌نشده اند اقرار بورزند.

با توجه به این مستند سازی در ‌سیمای جمهوری اسلامی که “اقرار با اعتراف زندانی” می‌باشد در مراحل بازپرسی‌ و تحقیق حتی بدون حضور «وکیل هوشمند» یعنی عدم حضور‌ وکیل انتخابی از طرف خانواده اش و سلب تمامی حقوق ابتدایی در‌ چهارچوب‌ همان قوانین جمهوری اسلامی نشان دهنده نقض آشکار همان قوانین جمهوری اسلامی که مغایرت است با قانون اساسی جمهوری اسلامی و موازین بین المللی که در آن بجای قوه قضائیه و قوانین دست و پا شکسته خود دستگاه قضائی در رسیدگی به این پرونده، اداره اطلاعات و سپاه پاسداران بر نحوه رسیدگی به پرونده ها و جرائم تعریف شده طبق همان اصول اسلامی دخالت کامل و آشکاری دارد و دستگاه قضایی و دادرسی و همه آن سیستم نه تنها قوانین خود جمهوری اسلامی را نادیده گرفته بلکه صد درصد مستقل، بر نحوه رسیدگی و قرار مجرمیت ها و صدور کیفرخواست ها دخالت آشکار و خود مستقل عمل کرده و لب اعتبار بودن و عدم صلاحیت این سیستم قضائی یکبار دیگر برای همگان آشکار شد و در هر دو مرحله از " تفهیم اتهام محاربه و بغی " هیچ وکیلی نداشته است. دادسرا و دادگاه انقلاب سنندج سرخود عمل کرده و حتی هیچ یک از دفاعیات هوشمند را نپذیرفته اند و در تمامی اسناد پرونده با توجه به اینکه قبل از درگیری و استفاده از سلاح دستگیر شده اند اما تنها بر صدور حکم اعدام اکتفا و این به معنای پرونده سازی از قبل و تنها انتقام گیری از خانواده هوشمند بوده که برایش مجازات مرگ در نظر گرفته اند. تمامی اتهامات علیه هوشمند کاملا ساختگی و سناریوی دستگاه قضائی، اداره اطلاعات و قاضی این پرونده در دادگستری استان کردستان می باشد.

اینجاست که می بینیم هوشمند و هزاران زندانی مثل هوشمند با چه سیستم گندیده و قوانینی ضدانسانی و عقب مانده مواجه هستند که نه تنها صدایشان بجای نخواهد رسید بلکه در زیر تیغ عده ای جلاد که بجای برقراری دادگاهی منصفانه و عادلانه و بی طرفانه در قضاوت ، همه آنها در طرف شاکی و صادر کننده احکام جنایتکارانه قصاص، اعدام و قتل شریک و مجرم هستند .

در مقابل همه این بی عدالتی ها و ستمگری ها، انسانیت و صدای آزادی خواهی و عدالت خواهی مخالفین اعدام، زندان و شکنجه و خانواده هایی که به امید رهایی عزیزانشان رو به جامعه جهانی، سازمانهای مدافع حقوق بشر و غیره که صدایشان را بشنوند ایستاده و برای‌ آزادی و نجات عزیزان دربندشان و یا محکومین به اعدام از چنگال بی عدالتی و این قوانین عصر حجری دست به اعتراض و مبارزه زده اند.

محمد استاد قادر خوشبختانه از زندان آزاد شد ولی هوشمند علی پور با حکم جنایتکارانه اعدام همچنان در‌ زندان مرکزی سنندج در‌ زندان است و با توجه به خطر شیوع کرونا در‌ زندانهای جمهوری اسلامی و شیوع این بیماری به داخل زندانها مقامات جمهوری اسلامی حاضر به مرخصی اجباری و حتی با وثیقه به هوشمند مخالفت می‌کنند. در‌چند روز‌ گذشته در‌ زندانهای سقز و سنندج تعدادی زندانی را اعدام کردند و خطر اعدام قریب الوقوع بر بالای چند زندانی دیگر‌ در‌ این زندانهاست. جامعه جهانی با اپیدمی کرونا و بحرانی که جهان را تهدید می‌کند روبه رو است ‌و این در حالی است که بخاطر بحران کرونا پارلمانهای کشورهای اروپایی ، سازمانهای حقوق بشری و غیره موقتا دست از‌کار کشیده و اما جمهوری اسلامی از این فرصت استفاده کرده و دست به اعدام و قتل زندانیان مخصوصا در شهرهای کردستان زده است. سازمانهای مدافع حقوق بشر و همه احزاب و نهادهای سیاسی و غیره نباید سکوت پیشه کنند و دست جمهوری اسلامی را در قتل و کشتار و اعدام زندانیان سیاسی و غیره باز بگذارند.

از همه کسانی که مخالف این رژیم هستند، مخالف حکومت جهل و جنایات و اعدام، سرکوب و شکنجه هستند در کنار ما و برای لغو حکم اعدام هوشمند عابدزاده تا آزادی این زندانی سیاسی پشتیبانی کیند و برای لغو مجازات اعدام و احکام قتل و کشتار انسان ها در ایران همصدا و متحدانه به این قوانین ضد انسانی اعتراض کنید و با تلاش‌های همگان بتوانیم یک جامعه انسانی بدون قتل و اعدام و شکنجه و زندان بنیان نهیم!

جمهوری اسلامی برای مجرم شناختن هوشمند علی پور دست به هر اقدامی زد و با اینکه نتوانست اینبار‌ برای هوشمند پرونده سازی کند، با صدور حکم اعدام برای او عملی بزدلانه و اوج ارتجاعی بودن این حکومت را یکبار دیگر در ضربه زدن و ضدیت با خانواده‌اش به نمایش گذاشت. و به این روش میخواهند از خانواده ای سیاسی و مبارز زهر‌چشم بگیرند و با گروگان گرفتن هوشمند درصدد فشارهای بیشتر به خانواده هوشمند و ریختن زهر به این خانواده هستند.

هوشمند را در یک دادگاه فرمایشی بدون حضور وکیل و‌ در غیاب بازپرس پرونده، در هریک از مراحل بازپرسی و تحقیق در دادسرای سقز که در‌همان آغاز رسیدگی به پرونده (عدم صلاحیت خود در رسیدگی به پرونده را اعلام کرد) حتی وکیل تسخیری هم حضور‌ نداشته و این به معنای نقض کلیه قوانین قضایی در‌ چگونکی بررسی روند پرونده هوشمند صورت گرفته و در واقع قاضی و شاکی دست بدست هم داده و به این صورت برای هوشمند قرار مجرمیت و اعلام کیفرخواست نموده اند.

ما اجازه نخواهیم داد هوشمند در‌ بیدادگاه های جمهوری‌ اسلامی قربانی شود و بدون یک دادرسی و یک دادگاهی عادلانه و انسانی به مرگ محکوم شود. باید دنیا بداند در‌ بیدادگاه های جمهوری اسلامی چگونه جان یک انسان را با پرونده سازی های دروغین و کذایی و اعترافات مرگبار زبر شکنجه به راحتی به مرگ محکوم می‌کنند و باید احکام اعدام و قصاص در جمهوری اسلامی را پایان دهیم.

هه ژار علی پور، برادر زندانی محکوم به اعدام هوشمند علی پور

۲۲ آوریل ۲۰۲۰

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com