گفتگوی سوسیالیسم امروز با چند فعال سیاسی مقیم داخل و خارج کشور در باره رفع قرنطینه و سیاست ضد انسانی جمهوری اسلامی

مصاحبه
April 20, 2020

گفتگوی سوسیالیسم امروز با چند فعال سیاسی مقیم داخل و خارج کشور در باره

رفع قرنطینه و سیاست ضد انسانی جمهوری اسلامی

 

نشریه سوسیالیسم امروز:اوضاع ايران و پيامدهاي ويروس كرونها را چگونه ارزيابي ميكنيد؟، جمهوري اسلامي و حسن روحاني مي گويند شايد يك تا يك و نيم ميليون انسان هم بميرند اما بايد رفت سر كار، ميگويند كارمندان دولتي  چه خانه باشند چه سر كار دولت حقوقشان را پرداخت مي كند اما كارگران و مزد بگيران بايد سر كارهاي خود بروند تا زندگي شان را بچرخانند!، تازه منظورش كدام زندگي است معلوم نيست!. نظر شما در باره اين دهن كجي و بي مسئوليتي و سیاست ضد انسانی حكومت اسلامی و و رئيس جمهورشان در قبال جان و امنيت شهروندان چيست؟ بنظر شما مردم چكار بايد بكنند تا هم از عهده ويروس كرونا بر بيايند هم حق و حقوقشان را از حلقوم اين نظام بيرون بكشند؟

 

 

ژوان.ن :حکومت جمهوری اسلامی درطی۴دهه حضور خود ثابت کرده که توان یا تمایل  مقابله با بلایای طبیعی را ندارد(چون بجای مدیریت علمی و عملی مدیریت سیاسی و نظامی دارند)و بیشتر بودجه کشور را صرف اهداف نظامی و تروریستی برای نیروهای داخلی و نیابتی خارج از کشور هزینه میکنند. در اوضاع نابسامان اقتصادی اکنون و در شرایطی که کل جهان درگیر همه گیر شدن بیماری کرونا شده است و هر کدام از کشورها سعی در نجات جان شهروندان جامعه خود را دارند و با ایجاد تمهیدات و راهکارهای مناسب سعی در کنترل اوضاع دارندو ملت خود را از نظر روانی و مالی ساپورت میکنند و امکانات در قرنطینه ماندن و رعایت تمام پروتکل های بهداشتی را در اختیار شان قرار میدهند و حتی بعضا به ازای هر نفر به حساب انها واریز میکنند،  جمهوری اسلامی هم با شعار توخالی در خانه بمانیم مردم را به درخانه ماندن تشویق میکرد و حالا با همان بی منطقی و بی مسئولیتی خواهان رفع قرنطینه است چرا که مردم برای آنها اصل نیست بلکه حفظ خود و منافع دولتشان هدف است. در زمان اوج ‌قرنطینه نیز اما ادارات و کارخانه ها باز و بخش زیادی از کارگران و کارگران فصلی و دست فروشها و کودکان کار و... در خیابانها و محل کار خود بودند و فاجعه انسانی در قم و تهران و شهرهای شمالی ... روی داد و دولت با تهدید افراد و کادر پزشکی انها را مجبور به تحریف امار فوتی ها و مبتلایان کرد.

 

 و حالا بعد از چند هفته که با این شرایط اقتصادی توانایی تعطیلی بنگاههای اقتصادی و ...نداشته و مردم به اجبار باید به محل کار خود مراجعه کنند چه سرنوشتی باید در انتظار مردم بی دفاع در شهرهای کرونا زده باشد. وحالا با مژده دادن وام ۱میلیونی(تقریبا۶۵دلاری) با بهره ۱۲ درصدی به هر خانواده ورقه ای دیگر به پرونده جنایات و سواستفاده دولتمردان و اخوندها از زندگی مردم اضافه شد. درست در نقطه ای که فشارهای حداکثری حلقه ی محاصره ی  اقتصاد بسته ی ایران را به قهقهرا برده بود و میزان نارضایتی مدنی و اجتماعی به حد اعلای خود رسیده بود این فرصت برای سران رژیم جمهوری اسلامی  چون تنفسی دوباره  غنیمتی باورنکردنی بود چرا که با گرفتن امتیازات از چین در عوض همکاری چند صباحی بیشتر میتوانند به حیات فلج سیاسی خود ادامه دهند.

 

در رژیم فاسد ایران از سال ٥٧ به بعد مردم جز دروغ، تزویر، جنگ ٨ ساله و جنگ های نیابتی منطقه ای با پول و مال ایرانیان چیزی ندیده اند. و هر دو جناح تنها فراخور زمان و شرایط به نفع خودشان و نه مردم پوست اندازی کرده اند. و این روند ولایت محور نه تنها بانی اسایش و رفاه نبوده بلکه بیشتر مردم در خفقان غوطه ور شده اند. با در نظر داشتن قیمت های نابسامان در بازار بورس و قیمت واحد نفت خام و کسری بودجه به نظر نمی اید این رژیم هیچ برنامه ای برای بحران کرونا یا سایر مشکلات ازجمله سیل و قحطی و زلزله داشته باشد. انچه اشکارا پیداست این رجال فرتوت از درست کردن سپر انسانی برای رسیدن به امال بنیادگرایی و اشوب طلبانه در داخل و خارج هیچ ترس و واهمه ای ندارند. و ارکان قدرت از جمله ی سپاه پاسداران به عنوان بازوی اصلی و اجرایی سابقه ی بس طویل و مملو از جنایت دارد. به طور قطع و یقین اقشار اسیب پذیر( کارگران و...) ناگزیر از حضور در مکان کاری خود هستند و مجبور به قبول شرایط موجود. اما دولت روحانی  بودجه ای برای جبران خسارت مالی برای دهک های کم درامد ندارند. حتی با وجود ارسال کمک های بین المللی همچنان ناتوان از توزیع عادلانه ان بین افرادجامعه هستند و رانت های نامرئی همیشه در چپاول حقوق و نیازهای اساسی یکه تاز میدان بوده و هستند و در نظرندارند از دارایی های میلیاردی خامنه ای یک ریال برای مقابله با این بیماری در نظر بگیرند و دست رد به کمک های امریکا و کشورهای دیگر می زند تا  از این راه  غیر انسانی جوامع بین الملل را مجبور به برداشتن تحریم ها و دسترسی دزدان حاکم بر دارایی و مبالغ میلیاردی و سرمایه گذاری در کشورهای دیگر باشد. حیات سیاسی این حکومت رو به زوال است و بحران کرونا تنها سوپاپ اطمینانی موقتی برای نفسی کوتاه مدت بعد از حوادث و کشتار ابان ماه و سقوط هواپیما و بسیاری از مشکلات دیگری بود که رژیم را به لبه سقوط سوق داده بود. بدون شک بدون حمایت رژیم های شرقی و اسیایی این رژیم چند صباح دوام نخواهد اورد. و انتظار مردم برای وصول مطالبات به حق مدنی و اجتماعی خود از طرف دولت سرابی بیش نیست و مردم با همصدایی و عزمی جدی و همگانی علیه رژیم اسلامی و مجبور کردن انها برای  هزینه کردن دارایی های جامعه و کمک های بین المللی برای مقابله با کرونا و تامین معیشت مردم  نیاز دارند و انها نباید فراموش کنندمسببان کشتار و اعدام و .. در ۴دهه حاکمیت سرمایه داران تحت حراست رژیم اسلامی و قشر اخوندی  و امید فرجی هم به کشورهای دیگر یا نیروهای دیگر  نداشته باشند و بانیروی اتحاد و همبستگی خود پس از گذار از کرونا با داشتن تشکل های منسجم وبرنامه ی هدفمند صدای اعتراضات خود را به گوش جهانیان برسانندواخرین نفس های بیمار و کرونایی این رژیم  را برای همیشه قطع کنند.

 

کامران سهرابی:اوضاع جامعه ایران چه قبل از ویروس کرونا وچه بعداز آن سرتاسر اشفتگی،فقر ،نامیدی ،بیکاری  استبداد واعدام بوده و هست. مردم سالهای زیادی با ویروسی کثیف تر و وحشیانه تر از کرونا  دست و پا میزنند. ویروسی که ارامش وشادی وازادی را از مردم گرفته و ذره ذزره غیرت و کرامت وانسانیت رانابود کرد. با وارد کردن ویروس کرونا انهم عمدی وعلنی باعث مرگ خیلی از شهروندان شد. وضعیت قشر زحمت کش کارگرو کم درامد جامعه وافراد بیکار وحشتناک ودرداور است. فقر و تنگدستی بیداد می کند. ویروس کرونا پیامد های زیان اور ی داشته ومسئولین بی کفایت بدون در نظر گرفتن جان ومال و معیشت مردم هر روز  دستور و قوانین مضحکی ارائه میدهند که فقط به ضرر مردم است. مردم را قرنطینه  نمی کنند و انهارا به بازار وخیابان کشانده تا تلفات بیشتری داده شود و کادر بیمارستان ودرمان را به کشتن بدهد وجامعه را بیشتر الوده کند . پولدارها و اخوندهای جنایت کار سلامتی مردم برایشان مهم نیست انها به فکر منافع واقتصاد خود هستند .مردم از فشار گرسنگی وتنگدستی مجبورن به سر کار بروند چون از طرف دولت حمایت مالی نمی شوند. سران حکومت و اخوندهای دزد میخواهند وام یک میلیونی برای یارانه بگیر ها واریز کند.در هرماه ۴۷ هزار تومان قسط ودر مجموع حدود ۱۲۹ هزار تومان سود باز پرداخت شود. تو این بحران کرونا یک میلیون (۷۰دلار)وام به مردم میدهند انهم تازه می خواهند پس بگیرند بعد سودش را هم میگیرند. در کمال بی شرمی میخواهند سود وبهره از وام کرونا از مردم بگیرند.در این اوضاع  احوال  ویروس کرونا و کشتار و الودگی مردم باید خودشان عاقلانه و مسئولانه تر اقدام کنند واز خود وخانواده هایشان مراقبت کنند واز خانه هایشان بیرون نیایند تا باعث مرگ خود و عزیزانشان نشوند. بنظر من تنها راه که در پیش داریم سر پیچی از دستورات جمهوری اسلامی، سر کار نرفتن و همزمان و از هر امکانی و طریقی باید فشار خودمان را به حکومت افزایش بدهیم و مجبورشان کنیم هزینه و حقوق دوره قرنطینه مان را بپردازند و حق بیکار سازی و اخراج کردن هم نداشته باشند.

 

آذر کیمیا: اوضاع ایران چه از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و چه از لحاظ گسترش ویروس کرونا در سال ٩٩ بحرانی تر شده و باز هم بیشتر بحرانی خواهد شد. حکومتها را با اعمالشان  بایدارزیابی کرد. اعمال حکومت اسلامی نه حالا که ٤١ سال است برای ما ارزیابی شده است: یک نظام سرکوبگر و جنایتکار، خرافی، دزد و حامی سرمایه داران و استثمار کنندگان و حکومتی که حتی بلاهای طبیعی و جنگ و آوراگی را  یک نعمت  و واسطه ای برای تداوم همین شکل از حکومت  کردن بکار گرفته است. منظور روحانی رئیس ج.ا. از کارمندان دولتی چه سر کار بروند چه نروند حقوقشان پرداخت می شود باز گویای ماهیت چنین حکومتی است. منظورشان کدام کارمندان است؟ اگر منظور کارمندان  و مقامات و جیرخواران دوربر خودشان است  خوب بحثش جداگانه است و آنها همشه حقوق و پولی که هیچ زحمتی برای بدست آوردنش نکشیده اند به موقع  دریافت کرده اند. در نتیجه میماند بقیه مردم کارگر و کارمند و فرهنگی و پرستار و سالمندان و بازنشستگان و کارگران زحمتکش شهرداری و ساختمانی و غیره که اینها هم همیشه حقشان پایمال شده است و امروز هم در معرض ویروس کرونا قرار دارند و تلفات می دهند و هم تحت فشار و استثمار دولت و کارفرمایان کشور قرار گرفته اند.  ادعای خود دولتمردان، سرمایه داران روشنفکران حامی دولت و احزاب  گوناگون آنها این است که حکومتها( حکومت آنها) برای این ایجاد میشوند چون مردم به دولت و حکمران احتیاج دارد و مردم خودش انرا انتخاب میکند و دولت برای این است که مردم دغدغه ی امنیت و رفاه و اسایش و ارامش را نداشته باشند و بتوانند با کار روزانه به تهیه نیازهای زندگی خود همچون خوراک و پوشاک و مسکن بپردازند و با خاطری اسوده زندگی کنند. این دروغ بزرگ را متاسفانه به باور بخش زیادی از مردم هم تبدیل شده است، در حالی که حکومت اسلامی نه ‌هیچ شباهتی با این تصویر و تعریف فریب کارانه ندارد که یک مافیای وحشتناکی است که بر ما با زور حکومت میکند. در ایران با حکومتی مواجه هستیم که با شیوه های مختلف ارامش را از مردم سلب کرده است  ما  برای آنها نه به عنوان انسان که مانند یک ابزار بی روح و بدون اراده در خدمت  بقای حاکمیت ضد انسانی و خرافاتی شان باید عمل کنیم.  چکار میتوانیم بکنیم؟ جواب سر راست است، ما شینشان نباشیم، اراده و انسانیت  و قدرت و اعتماد بنفس خودمان را بشناسیم و  آنرا باز یابیم. آنها میگویند پایان قرنطینه ما بگویم غلط میکنید ما باید زنده بمانیم خودتان بروید کار کنید. نوبت شما مفت خورها است. ما کارگران و انسانهای زحمتکس و کارکن باید در منزل بمانیم خودمان را حفظ کنیم و شما حکومت چی ها باید برای ما حقوق و غذا  بیاورید، همان حقوق و غذای که محصول سالها کار خودمان بوده و شما دزدیده اید، آنرالطفا برای این چند ماه به خودمان برگردانید. برای این سرویسها هم از پولهای ما برای خودتان حقوق بردارید!

 

می پرسید مردم چکار باید بکنند، همین که گفتم بایدآنجام داد، چاره دیگری نداریم. ما نمیخواهیم بیشتر از این زندگی و حرمت و حقوقمان پایمال شود. و در نهایت  و بعداز عبورمان از این بلای کرونها باید به جان ویروس جمهوری اسلامی  نیز به افتیم و تکه پاره ش کنیم. من فکر میکنم  تنها راه رهایی از دست حکومت قرون وسطایی شروع اعتراضات بزرگ سراسری و قیام مسلحانه است با رهبری احزاب و رهبران کارگر و سوسیالیستی است. دیر یا زود مجبور میشویم این راه را انتخاب کنیم.

 

 طاهرمطهر: ناقوس مرگ کاپیتالیسم به صدا در آمده است. جمهوری اسلامی سرمایه داران حاکم بر ایران هم جدا از این شرایط جهانی و بحران کاپیتالیستی  نیست.اوضاع ایران و پیامدهای ویروس کرونا  البته میتواند به مراتب بحرانی تر و پیچیده تر و سخت باشد زیرا با یک حکومت پیچیده و هار و تروریست که همزمان با تنفر همگانی مواجه است مواجه هستیم.

 سخنان حسن روحانی بخشی از این تلاش در باطلاق فرو رفته بحران سرمایه داری و ناتوانی شان در حل بحران یک ویروس کشنده است.اگر ازچشم منافع اقتصادی سرمایه داران و حفظ بقای دولت اسلامی نگاه کنیم تصمیم دولت روحانی برای رفع قرنطینه درست هست. و اینکه گفته میلیونها انسان میمیرند باز از زاویه منافع همین دولت مسئله مهمی نیست. نجات چنین حکومتی بدون قربانی کردن چند میلیون و رها کردن آنها در مقابل ویروس کرونا نمیتواند اقتصاد شکست خورده کشور را نجات دهد. اما این هدف و این سیاست از زوایه ما انسانها یک سیاست و هدف کاملا ضد انسانی است، نشان می دهد که هم سرمایه داری و هم دولت آن سیستم تا چه اندازه با حق اولیه حیات انسانها در تضاد قرار دارد.

 

خلاصه بگویم:من از تمام کارگران تقاضا می کنم در خانه بمانند و با سلامتشان و با اتحادشان ضربه مهلکی به دولت ضد بشری جمهوری اسلامی وارد کنند.  نگران اقتصادی که سودش به جیب سرکوبگران میرود نباید بود. چون در هر صورت کارگران سهمی از این اقتصاد ندارند ،هرچه اقتصاد جمهوری اسلامی ضعیف تر باشد ،قدرت سیاسی و نظامی کوچک تری برای سرکوب کارگران دارد. در خانه ماندن و کار نکردن در این روزها هم حکومت را ضعیف هم جان شما عزیزان را محافظت میکند. جمهوری اسلامی سر سوزنی برای جان انسان ها ارزش قائل نیست.هنوز کشته ها آبان و ماجرای سقوط هوا پیما را به خاطر داریم.

 

کارگرانی که ساعات پایانی سال هم سرکار بودند، کارگران روزمزد ، قشرهای آسیب پذیر جامعه , کارگران ساختمانی, بخش خدماتی , مشاغل خانگی ,دستفروش ها مسافرکش ها , تعمیرکاران , نظافت چی ها  و... با آسیب جدی روبرو شدند. در حالی که بسیاری از اینها مشمول خدمات بیمه ناموجود این حکومت ضد کارگری هم نیستند.

 

این حکومت حتی کمک های مردمی را در انحصار خود قرار داده و آن را در بازار سیاه به فروش میرساند. راه حل درست ادامه به زندگی کردن در قرنطینه به ویژه از جانب کارگران و زحمتکشان و نگهداری از جان خود و در عین حال باید یکصدا از دولت بخواهیم که هم حقوق و هم غذای قرنطینه شدگان را پرداخت و تامین کند.

 

به این امید با کمترین تلفات انسانی به زودی سالم و تندرست از زندگی در قرنطینه و مخاطرات ویروس کرونا به پایان بیابد و مبارزه سراسری و محکمی علیه این حکومت فاشیست راه به اندازیم و انتقام این همه جنایت را بگیریم.

 

مینا تهرانی:  دوران کرونایی در رژیمی بمراتب خطرناکتر از کرونا برای ما ایرانیان دوره بسیار سختی است.  ضرب المثلی در زبان فارسی  داریم چه خوش گفتند،همیشه سنگ بدر بسته میخورد!!. در سالی که مردم میتوانستند با شوق  بهبودی رو به جلو وپیشرفت در تمام عرصه های فرهنگی ،اجتماعی ،هنری و سیاسی که همه مثل زنجیر بهم متصل و موجب پیشرفت و تلاششان را گسترش بدهند، کرونا و نظام کرونای سرمایه داری و اسلام  این سال به سالی بسیار بدی برای ما تبدیل کرده اند. امروزه به لطف جنایتها و خیانت و چپاول و حق کشی ها به نام دولت و دین و مذهب چه بر ما آمده بر کسی پوشیده نیست.

 

 اما ظلم مضاعفی که همیشه بر کارگرو کسانیکه با دستان خود موجب تولید کار و ثروت وپیشرفت صنعت شده و میشوند بیش از هر کسی اعمال میشود. حالا حضرات  دولت جمهوری اسلامی و شورایعالی کار با تصویب ضد انسانی ترین تعیین حقوق کارگران با توجه به نرخ تورم با چه معیار ومبنایی مبلغ یک میلیون و....یعنی با ۲میلیون هم نرسیده با این حقوق و در این دوره خانه نشینی و اجاره منزل و تمام هزینه های جانبی که همه از آن آگاه هستیم وبا قیمتهای چند برابری ۲ سال اخیر را نمیگویم همین چند ماه اخیر از گرانی بنزین و حوادث یکی پس از دیگری و خسارتهای در خانه ماندن  و اقساط عقب افتاده و پرداخت قبوض و... چگونه میتوانیم زندگی کنیم.اما یک سوال ذهن همه را درگیر کرده با یک میلیون وام چقدر جبران خسارت خواهد شد این بیشتر به یک جوک بی مزه شباهت دارد. آقایان مسئولین نامحترم مردم را در یابید  نقدینگی هایی که مال خود ما است و اکنون به تملک خود در آورده اید  به ما بازگردانید.

 

 شما می پرسید چکار باید بکنیم؟ ما هم می گویم که مردم برای گرفتن حق خود نباید گدایی و التماس کنند !! ما باید هم  حق ماندنمان در منزل و قرنطینه خود تا رفع خطر کامل ویروس کرونا را داشته باشیم و هم حق دریافت حقوق و همه ‌هزینه های زندگی بدون هیچ ترفند و وعده وعیدهای دروغین حکومتیها. این  وظیفه این دولت نامسئول و زورگو است، باید ازشون بگیریم. یا مجبور میشویم که بریزیم بیرون تا سرنگونی همه این سیستم فاسد به عقب بر نگردیم و همه انبارها و دارایهای دولتی را مصادره کنیم. امروزها سر کا رفتن کارگران و کارکنان، آن هم در شرایطی که مفت خوران دولتی در خوشگذرانی و منزل و هتل ها و تفریگاهای مخصوص "قرنطینه" هستند، و تنها چیزی که نمی فهمند بی پولی و گرسنگی است!، ساده لوحی ما خواهد بود این  مسائل واقعی را نادیده بگیریم و خودمان به استقبال مرگ برویم. مردم  بیائید با هم یکدست جواب این حکومت را ندهیم و یکدست حقمان را با زور از آنها  بگیریم!

زنده باد آزادی، زنده باد حزب سوسیالیست انقلابی ایران

بر قرار باد پرچم جمهوری سوسیالیستی ایران

 

منبع: شماره ١٢٣ نشریه سوسیالیسم امروز

Iransocialist2017@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com