اعدام یک زندانی سیاسی با همدستی حکومت اقلیم و جمهوری اسلامی / گفتگوى انترناسيونال با نسان نودینیان

مصاحبه
April 18, 2020

                

گفت و گو

اعدام یک زندانی سیاسی با همدستی حکومت اقلیم و جمهوری اسلامی. گفتگو با نسان نودینیان دبیر کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری

انترناسیونال: اعدام مصطفی سلیمی زندانی سیاسی توسط ج.ا که این هفته صورت گرفت، با انزجار و خشم گسترده در میان مردم و احزاب سیاسی روبرو شد. در ارتباط با این جنایت با نسان نودینیان دبیر کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری گفتگویی انجام دادیم:

نسان نودینیان! کمی در معرفی این زندانی برای خوانندگان توضیح دهید. به چه اتهامی دستگیر شده بود و چرا اعدام شد؟

 

نسان نودینیان: مصطفی سلیمی  ۸ فروردین سال ‌جاری  به همراه بیش از دویست نفر از زندانیان بخاطر نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا و همچنین کمبودهای دارویی و پزشکی و عدم مراقبت های بهداشتی  که در زندان با آن مواجه بودند  در زندان مرکزی سقز دست به شورش زدند. از این تعداد بیش از هفتاد نفر موفق به فرار شدند. خبر و فیلم کوتاهی از این حرکت وسیعا در رسانه ها انتشار یافت. متاسفانه تحت شرایط امنیتی تعدادی از زندانیان فراری دستگیر می شوند. مصطفی سلیمی موفق میشود خود را به عراق و  شهر پینجوین برساند. طبق اسنادی که توسط خانواده مصطفی سلیمی و تعدادی از ساکنین شهر پینجوین در دسترس است، ایشان در شهر پینجوین و یا  روستایی نزدیک این شهر بنام”گرمک” توسط نیروهای «آسایش» که نیروهای تحت فرماندهی اتحادیه میهنی کردستان عراق میباشد، دستگیر شده و در مرز ایران و عراق در روستای  «سیران بند» به نیروهای ج.ا تحویل داده میشود و از آنجا به زندان مرکزی سقز منتقل مبشود.

مصطفی سلیمی، فروردین ماه ۱۳۸۲ توسط ج.ا دستگیر، محاکمه و به ۱۵ سال حبس تعزیری به اعدام محکوم شده بود و همه این سالها در زندان بود. او عضو حزب دمکرات کردستان ایران بوده است. 

 

انترناسیونال: همانطور که گفتید مصطفی سلیمی در تاریخ ۸ فروردین همراه با یک جمع ۷۰ نفره از زندان سقز فرار کرده و به کردستان عراق رسیده بود. چطور شد این زندانی مجددا بدست رژیم اسلامی گرفتار گردید و سریعا اعدام شد؟

 

نسان نودینیان: شورش و فرار زندانیان برای ادامه حیات و زندگی و محفوظ ماندن  از ابتلا به  ویروس کرونا، تلاش و مبارزه آنها بین مرگ و زندگی برای مردم و جامعه در سطح بین المللی قابل درک است. ج.ا به هزاران نفر از زندانیان مرخصی نداد، زندانیان را آزاد نکرده و کلا با بی مسئولیتی به زندگی و شرایط زیست و محیط زندگی آنها در زندان ها برخورد کرده است. در خیلی از کشورها هزاران زندانی بشکل موقت و تعداد زیادی از آنها بشکل دائم از زندان ها مرخص و آزاد شده اند. مساله حق  حیات زندانیان در ایران و در سطح بین المللی در شرایط کنونی (بحران مرگبار کرونا) پدیده ای کاملا آشنا است. دولتها و نهادهای حقوق بشری از شورش زندانیان و بویژه در ایران که در چند زندان انجام شده، اطلاع دارند. تصمیم زندانیانی مثل مصطفی سلیمی به فرار و پناه بردن به کردستان عراق و رفتن به شهر پنجوین در چنین شرایطی صورت گرفته و کاملا قابل درک است. مصطفی سلیمی با استفاده از امکانات اجتماعی و در نظر گرفتن تمهیدات و انتظامهای قابل دسترس (ارتباط با یکی از مسئولین حزب دمکرات کردستان ایران) به منظور پوشش امنیتی و پذیرش او توسط نیروهای اتحادیه میهنی و اقلیم کردستان، تمامی تلاش هایش را برای حفظ جان و ادامه زندگی را تدارک دیده بود. او با هزاران رویا و آرزوهای شیرین، رهایی از اعدام، به امید و آرزوی دیدار با تنها فرزند بیمارش، در شهر پینجوین مستقر و تقاضای پناهندگی و ماندن در اقلیم کردستان را می نماید. در ظرف حدود کمتر از دو روز و با مطلع شدن نیروهای «آسایش» نیروهای تحت فرماندهی اتحادیه میهنی کردستان عراق، آرزوهای شیرین مصطفی سلیمی زندانی سیاسی محکوم به اعدام، به سیاهی و گرفتار شدن در دام نیروهای ضد انسانی اتحادیه میهنی و تحویل دادنش به ج.ا اسلامی تبدیل میشود و برباد میرود. چرایی افتادن این زندانی سیاسی به دست جمهوری اسلامی در واقع به دلیل مراودات و ساخت و پاختهای بسیار با سابقه و البته خونین حکومت اقلیم کردستان و اتحادیه میهنی حزب جلال طالبانی با ج.ا اسلامی و بویژه سپاه قدس و نیروهای امنیتی ج.ا صورت گرفته است.

 

عراق در نیم قرن اخیر “عراق خونین” است. جنگ و بمب و کشتار جمعی و آواره شدن، تصویر عراق در این دوران است. موزاییک قومی ــ مذهبی در حاکمیت، میلیتاریزم نظامی با حضور امریکا و کشورهای ائتلاف، حاصل خونین بودن عراق امروزی است! جمهوری اسلامی و اسلام سیاسی در عراق بخش بزرگتری از معماران سناریوی سیاه، خونین و تروریسم در عراق هستند.  کردستان عراق تحت نفوذ و هژمونی دولتهای ج.ا و دولت فاشیستی ـ اسلامی ترکیه هستند. حزب دمکرات کردستان عراق با دولت ترکیه در ارتباط نزدیک است و با فرماندهان ارتش ترکیه در مناطق شمالی تر کردستان ارتباطات نزدیکی دارند. در بخش جنوبی تر کردستان عراق، مناطق تحت کنترل اتحادیه میهنی  سپاه قدس و جمهوری اسلامی با قدرت و با مانورهای نظامی و سیاسی در همکاری نزدیک و استراتژیک تری با اتحادیه میهنی همکاری می کنند. اتحادیه میهنی در واقع تحت فرماندهی سیاسی و نظامی سپاه قدس و نیروهای ج.ا است. در دوره های بسیار بحرانی عناصر سپاه قدس بویژه تروریست بقتل رسیده قاسم سلیمانی، حزب جلال طالبانی را کمک کرده و از متلاشی شدن آنها جلوگیری کرده اند. با در نظر گرفتن این ارتباطات تنگاتنگ مابین نیروهای سپاه قدس و اتحادیه میهنی در اقلیم کردستان، ج.ا تا کنون بیش از صد نفر از اعضا اپوزیسیون ومخالف ج.ا و سرنگونی طالب را ترور کرده است. در روز روشن و آفتابی به مقرهای احزاب دمکرات کردستان ایران لشکر کشی نظامی کرده است. مقرها و دفاتر احزاب اپوریسیون مستقر در عراق را توپ باران و به آنها حمله کرده است. کنسولگری های جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان محل های سازماندهی تروریسم در عراق و کردستان هستند. در مناطق اتحادیه میهنی مانور نیروهای سپاه قدس از همه جا بیشتر است. آدم و عالم میگویند که اتحادیه میهنی بخشی و ارگانی از نیروهای سپاه قدس هستند. در مرزهای مشترک ایران و عراق بویژه در مرزهای مشترک کردستان سالانه چند میلیارد دلار بابت باجگیری و گمرک و مالیات توسط اتحادیه میهنی و اقلیم کردستان و با همکاری سپاه قدس و بورژواهای کرد از دسترنج مردم و بویژه کولبران سرمایه گذاری میشود. در یک کلام حکومت اقلیم کردستان و بویژه اتحادیه میهنی با اتکا به نیروهای سپاه قدس شریک جرم و همدست تمامی مصائب اقتصادی و اجتماعی و تروریسم مردم در کردستان عراق هستند.

 

تحویل دادن  زندانی سیاسی محکوم به اعدام  مصطفی سلیمی و حلق آویز کردن او در زندان سقز بر بستر همکاری های احزاب ناسیونالیست و بویژه اتحادیه میهنی با ج.ا  قابل توضیح است.

 

حکومت اقلیم کردستان نمونه ای برجسته  و نفرت انگیز از حاکمیت و هژمونی احزاب قومی و ناسیونالیست کُرد است که کارش به تباهی کشاندن زندگی اجتماعی مردم و جامعه منجر شده است. در کردستان عراق بیکاری و فقر بیداد میکند و شکاف طبقاتی عمیقی ایجاد شده است. تعدادی از سران احزاب حاکم در قدرت، به ثروتهای نجومی رسیده اند. اینها در سایه تروریسم و نظم نوین و خونین جهانی بوش پدر و با سرکوب ارگانهای حاکمیت توده ای مردم، با سرکوب کمونیستها و زنان آزادیخواه، با سرکوب و ترور  روزنامه نگاران و سلب آزادی های فردی، با همکاری دولتهای مرکزی در عراق، عربستان سعودی، ترکیه و ایران و دارو دسته های اسلامی، کردستان عراق را برای احزاب چپ و کمونیست،  طرفداران برابری طلبی، کمونیستها، آزادیخواهان و احزاب مخالف و سرنگونی طلب و فعالین سیاسی مخالف ج.ا، به مکانی ناامن و محلی پُر از ترس و مرکز تروریسم تبدیل کرده اند.

 

انترناسیونال: موضع رسمی حکومت اقلیم کردستان در رابطه با این اعدام چه بوده است. آیا رسما موضعی گرفته اند؟

 

نسان نودینیان: حاکمان اقلیم کردستان فقط با فریبکاری و دیپلماسی سعی کردند موضوع را از سر خود باز کنند. آنها طی اطلاعیه ای نوشته اند: “در برخی از شبکه‌های اجتماعی سخن به میان می‌آید که مصطفی سلیمی اهل شهرستان سقز که به اقلیم کوردستان پناه آورده بود، در مرز پنجوین توسط نیروهای آسایش اقلیم کوردستان تحویل ایران گردیده است. اقلیم کوردستان از این واقعه مطلع نبوده و اگر چنین اقدامی صورت پذیرفته باشد بدون اطلاع حکومت اقلیم کوردستان بوده است در همین ارتباط، رئیس انجمن وزیران حکومت اقلیم کوردستان دستور تشکیل هیئتی برای تحقیق در این مورد را صادر کرده است”. آری. اینها دارند از زیر بار این جنایت با بازی با کلمات شانه خالی میکنند. آنها تحویل دادن مصطفی سلیمی را ضمنی و بسیار خجولانه تایید میکنند اما گناه آنرا به گردن عناصری خارج از حکومت می اندازند. این نوع اطلاعیه دادن ها “بازی های سیاسی و دیپلماسی” ویژه احزاب ناسیونالیست کُرد است که  ذره ای  شرافت انسانی و عدالتخواهی در آنها دیده نمیشود.

 

انترناسیونال: آیا حزب دمکرات کردستان ایران در این زمینه موضع گرفته یا توضیحی داده است؟

 

نسان نودینیان: حزب دمکرات کردستان ایران ضمن محکوم کردن اعدام مصطفی سلیمی، عملا در ارتباط با رفتار غیر مسئولانه  حکومت اقلیم کردستان و بویژه اتحادیه میهنی سکوت کرده و در چارچوب “بازی” سیاسی و دیپلماسی حکومت اقلیم کردستان موضعگیری کرده است این حزب طی اطلاعیه ای نوشته؛ « بعد از اعدام یکی از زندانیان متواری از زندان سقز به نام “مصطفی سلیمی” شماری از افراد و رسانه‌های حزبی هر کدام به تعبیر خویش به این مسئله پرداخته‌اند، لذا برای تنویر افکار عمومی  از سوی حزب دمکرات کوردستان ایران اعلام می نماییم: نخست: اعدام “مصطفی سلیمی” زندانی کورد را از سوی رژیم جمهوری اسلامی ایران شدیدا محکوم می کنیم، دوم: اینکە وی چگونه دوباره دستگیر شدە است با توجه به اینکه نامبرده هیچگونه ارتباط سازمانی با حزب دمکرات نداشته است، روشن نیست‌ اما اینکه حکومت اقلیم کوردستان برای شفاف‌سازی این مسئله هیئتی ویژه را مسئول قرار داده است، آن را اقدامی مثبت ارزیابی کرده و امیدواریم تحقیقات این هیئت، حقیقت مسئله را روشن نماید». اولا مصطفی سلیمی  تا سال ۱۳۷۰ در حزب دموکرات کردستان ایران عضویت داشته است. دوما بنا به شواهد و اسنادی که در میدیای اجتماعی منتشر شده است تعدادی از کادرهای این حزب از قصد آمدن مصطفی سلیمی به کردستان عراق اطلاع داشته اند، و البته این حزب میداند که مصطفی سلیمی زندانی سیاسی محکوم به اعدام  و فراری از زندان های جمهوری اسلامی است. این حزب از تمام این فاکتورها و بویژه فرار زندانیان سیاسی و ضرورت حمایت از آنها موضعی مزورانه گرفته و عملا در ادامه موضعگیری های حکومت اقلیم کردستان با آنها هم کاسه شده است. در این رابطه ما مردم آزادیخواه  در کردستان عراق و ایران را به محکوم نمودن جمهوری اسلامی بخاطر این جنایت و اعتراض علیه رفتار ضد انسانی حکومت اقلیم کردستان و اتحادیه میهنی فرا میخوانیم.

انترناسیونال: با سپاس از شما

انترناسیونال ۸۶۴


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com