اعلامیه در مورد اعلام حداقل دستمزد ٩٩

حزب كمونيست كارگرى ايران
April 11, 2020

اعلامیه حزب کمونیست کارگری در مورد اعلام حداقل دستمزد ٩٩

دستمزد کارگران باید برابر خط رفاه در جامعه باشد

 

حداقل دستمزد کارگران ۱ میلیون  و ۸۳۵ هزار تومان تعیین شد. این افزایش دستمزد نیست، این تعرضی بیشرمانه به زندگی و معیشت کارگران و کل جامعه و راندن بخش عظیمی از جامعه به خط بردگی مطلق  است. کارگران به این بردگی تن نداده و در برابر آن خواهند ایستاد.

 

حکومت اسلامی با تصویب ٢١ درصد افزایش حداقل دستمزدها میکوشد که بار فلج اقتصادی و بحران و ورشکستگی تمام عیار خود را بر سر کارگران و اکثریت مردم خراب کند. اما فضای نفرت و اعتراض جامعه را میدانند و با دشواری درمورد دستمزد تصمیم گیری کردند. حتی نمایندگان تشکلهای دست ساز حکومتی برای اینکه جایی برای مانورهای بعدی و مهار اعتراضات در چهارچوب قانون کارشان باز بماند، میز مذاکره را ترک کردند و امضای خود را زیر تصمیم شورایعالی کار نگذاشتند.

 

علیه دستمزدهای شرم آور جنبش قدرتمندی با خواست افزایش دستمزد بالای خط فقر ٩ میلیونی در جریان است. به محض اعلام تصمیم شورایعالی کار تشکلها و گروههای مختلف کارگری از جمله سندیکای نیشکرهفت تپه، اتحادیه آزاد کارگران ایران، انجمن صنفي کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، سندیکای نقاشان البرز، شورای بازنشستگان ایران، و گروههایی از خبازان مریوان و فعالین کارگری سنندج و چهره های شناخته شده کارگری همچون اسماعیل بخشی طی بیانیه های فردی و یا جمعی اعتراض خود را به این تصمیم جنایتکارانه شواریعالی کار اعلام داشته و بر خواست افزایش دستمزدها به بالای خط فقر ٩ میلیونی تاکید کردند.

 

با شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور، عملاً وضعیت معیشت میلیونها نفر از کارگران و مزدبگیران به یک فاجعه تمام عیار بدل شده است. جامعه برای تأمین معیشت خود بدون هیچ پشتیبانی اقتصادی با هیولای گرانی و بیکاری و بیماری کرونا دست به گریبان است. با ورشکستگی و تعطیلی یکی پس از دیگری مراکز تولیدی و خدماتی صدها هزار کارگر و مزد‌بگیر بدون کوچکترین تأمین معیشتی به لشکر بیکاران اضافه می‌شوند. در این اوضاع و احوال که فقر و فلاکت زندگی و معیشت مردم را هر روز بیشتر به تباهی میکشد و در دل بحران کرونا  که جامعه ناگزیر از جنگ با کرونا و گرسنگی هردو است، مبارزه برای افزایش دستمزدها، هم یک ضرورت فوری اقتصادی برای دفاع از معیشت است و هم یک اهرم سیاسی قوی برای مقابله با چپاولگری های حکومت و زدن ضربه ای جدی بر چرخه اقتصاد مافیایی حاکم است. این شرایط در مقابل کارگران و کل مردم راهی جز انقلاب بردگان برای رهایی از بردگی مزدی باقی نمی گذارد.

 

جامعهٔ زخم خورده به این بیرحمی و وقاحت حکومت سرمایه‌داران و گستاخی بیشرمانهٔ شورایعالی کار حکومت و کل این بساط  نفرت‌انگیز واکنش نشان خواهد داد! خیزش آبان و دی ماه ۹۸ بخوبی نشان داد کارگران و مردم جان به لب آمده کجا ایستاده‌اند و چگونه مسبب و عامل بقای سیه‌روزی خود را نشانه‌ گرفته‌اند!

 

حداقل دستمزد باید بالای خط فقر ۹ میلیونی باشد. شعار "خط فقر ٩ میلیون حقوق ما ۲ میلیون" پاسخ کارگران علیه زندگی زیر خط فقر و حداقل دستمزد تحمیلی اسلامی است! خط رفاه و یک زندگی انسانی خواست کارگران است!

 

همراه با تاکید بر افزایش فوری دستمزدها، تأمین معیشت همگانی باید به یک خواست سراسری در میان کارگران و کل جامعه بدل ‌شود. حول این خواست فراگیر، کارگران، معلمان و بازنشستگان و همه مردمی که درآمدی برای گذران زندگی ندارند باید متحد شوند و خود را برای گسترش اعتصاب و اعتراض علیه تصمیم شورایعالی کار و تعرضات هر روز جانیان اسلامی آماده کنند. حکومتی که زندگی و معیشت مردم را نمی‌تواند تامین کند باید گورش را گم کند. تمامی ثروت عظیم جامعه که بوسیله همین ارازل و اوباش حکومتی صرف سیاست جنگی و تروریسم اسلامی در منطقه و گسترش بساط تحمیق و پر کردن جیب آیت‌الله‌‌‌ها و آقازاده‌های مفتخور شده است، باید به سفره کارگران و همه مردم برگردد!

 

تردیدی نیست که حکومت ورشکسته اسلامی از تأمین همین حداقل‌ها هم عاجز است چون حاضر نیست از صدها میلیارد اموالی که مفتخوران بالا کشیده اند و یا هزینه هایی که صرف جریانات اسلامی و مذهب و اوباش سرکوب میکند را خرج مردم کند. پاسخ این تعرض بیرحمانه بویژه دردوران شیوع کرونا، گسترش اعتراضات و اعتصاب عمومی برای تأمین معیشت همگانی است! یک زندگی انسانی حق بی چون و چرای آحاد جامعه است. نه فقط دستمزدهای زیر خط فقر، که کل سیستم و حکومت ضد کارگر جمهوری اسلامی را باید از صحنه جامعه پاک کنیم!

 

پیش به سوی اعتصابات سراسری

 

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۲ فروردین ۱۳۹۹- ۱۰ آوریل ۲۰۲۰
--


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com