ویروس کرونا و چهره کریه سرمایه / مزدک

مطالب ترجمه شده
March 29, 2020

ویروس کرونا و چهره کریه سرمایه !

با دورود فراوان به کارگران مبارز . 

گرچه ویروس کرونا به کلیه جهان اشاعه یافته ، اما این سیاست نئولیبرالیسم اقتصادی چهار دهه اخیر سرمایه داری جهانی است که توده ها را این چنین بیدفاع و ضربه پذیر ساخته است .نئولیبرالیسم افتصادی و بازار و تجارت آزاد علاوه بر تشدید استثمار نیروی کار و پائین آوردن سطح معیشتی کارگران ، زیر ساخت های بهداشتی و درمانی توده ها را نیز به سطح نازلی کاهش داده است . عدم گسترش و حتی کاستن بیمارستانها و تخت های بیمارستانی ، بحداقل " اقتصادی کردن " رساندن  وسائل و ادوات پزشکی و خدمات حوادث اورژانس و ناگهانی  ... برای تسهیل کسب سود بیشتر در امر بهداشت و درمان . شیوع مرگبار ویروس کرونا چنان چهره کریه و غیر انسانی سرمایه داری را در تمام کشورهای جهان منجمله ایران بنمایش گذاشته که حتی متفکرین بورژوازی زبان به اعتراض گشودنند.  کمبود امکانات درمانی در برخی از کشور ها منجمله ایتالیا صحبت از عدم نجات بیماران بدحال بالا تر از ۶۰ سال را بمیان آورند . 

در جمهوری اسلامی ایران میلیارد ها دلار نفتی ، در زمان احمدی نژاد ۷۰۰ تا ٨۰۰ میلیارد دلار ، مستقیم و غیر مستقیم بجیب سرمایه داران و    رهبر و بیت رهبری ، سرکوبگران حکومتی سپاه ، بسیج ، ارتش و حوزه های مذهبی  ... و ملایان سرازیر گشت در عوض فلاکت معیشتی نصیب توده ها گشته . با عدم توجه به زیر ساختهای بهداشت عمومی و درمانی نتیجتا جان توده ها را در برابر ویروی کرونا که رژیم خود باعث اشاعه آنست ، بخطر جدی انداخته است .علیرغم ادعای دشمنی رژیم با دولت آمریکا ،  شیوه برخورد حاکمیت جمهوری اسلامی با بحران ویروس کرونا شباهت متنابهی با سیستم فکری جاهلانه ترامپ دارد . در ابتدای آمر هم ترامپ و هم رهبر اصرار بر کم اهمیت بودن ابتلاء به ویروس کرونا داشتند ، و هر دو انتشار ویروس را به دشمن نسبت دادند ،  خامنه ائی  تولید ویروس را توطئه آمریکائی و ترامپ کوته فکر آنرا " ویروس چینی "  نامیدند . هر دو با تاخیر زیانبار به اقدامات ناموزون ، خودبخودی و ناپیگیر پرداختند و از این بابت توده ها در معرض اشاعه گسترده قرار دادند و با امتناع از قرنطینه کردن مراکز آلوده اولیه با روش موثر محدود کردن اشاعه ویروس عداوت ورزیدند . حال که توده ها هراسناک به خانه های خود پناه بردند و مراکز تولید به تعطیلی کشیده شده ، روحانی در ایران و ترامپ در آمریکا بی اعتنا به جان توده ها خواهان برگشت کارگران بسر کار و براه انداختن اقتصاد با این فلسفه که اقتصاد کشور نباید فدای مدت زمان لازم برای کنترول ویروس گردد . و خواهان روند طبیعی ویروس کرونا هستند . باین معنا که هر چقدر میخواهد ویروس اشاعه یابد و هر چه میتواتد افراد را مبتلا کند و هر چه میتواند توده ها را بکشد و در آخر سر هرکه زنده ماند به ویروس ایمنی خواهد یافت و توسط سرمایه استثمار تداوم میابد . در ذهنیت ترامپ و روحانی  انسانها قابل فدا کردن برای تامین سود های کلان سرمایه دارانه است . گرچه حداقل در آمریکا  افراد و سازمانها و ارتباطات جمعی وجود دارند که به مقابله به جهالت ترامپ برخیزند و توده ها را از خطرات جانی برگشت زود هنگام و بدون کنترول ویروس بسر کار آگاه سازند . در عوض رهبر جمهوری اسلامی با فرمان ایجاد  "قرارگاه بهداشتی و درمان"  و در عمل حکومت نظامی توسط ستاد ارتش و مسلح کردن تا بن دندان سپاه و بسیج و ملبس کردنشان با ماسک و کلاه خود بسان فیلمهای جنگ ستارگان تدارک سرکوب اعتراضات توده ائی را فراهم میکند . و رژیم نظاره گر کشته شدن توده ها ، احتکار و تورم مایحتاج عمومی بهداشتی و غارت فروشگاه های مواد غذائی و بهداشتی توسط ثروتمندان و زجر بی حد کارگران و زحمتکشان است .

در این بحران مضاعف که رژیم اسلامی برای توده ها ببار آورده  ، توده ها چه میتوانند بکنند ؟

اولین اقدام مستقیم توده ها تشکیل و گسترش شوراهای کارگری و زحمتکشان و در ارتباط بودن شورا ها  جهت مبارزه برای سلامتی و جان توده هاست . قطعا افراد بالای ۵۰ سال تجربه های تشکلهای شورائی قبل از قیام و ماههای پس از آنرا بیاد دارند و میتوانند تجربیات را به متولدین پس از قیام منتقل کنند . اقداماتی چون توزیع مایحتاج تغذیه ائی و سوخت و رسیدگی به سالمندان و بیماران و .... جدا از رعایت کامل توصیه های پزشکی و قرنطینه دقیق در صورت ابتلا خفیف به ویروس کرونا ، با‌ تصمیم شوراها در صورت کمبود مراکز درمانی ، هتلها و مساجد و سالونهای ورزشی را به بیمارستان مبدل کرد و دولت و بنیادهای حکومتی مجبور به مجهز کردن آنها نمود و از پزشکان و پرستاران انسان دوست درخواست کمک و یاری کرد . با مصادره دارو و ادوات پزشکی از محتکران و گذاشتن مواد مصادره شده در اختیار مراکز درمانی با کمبود نیازهای درمانی مبارزه شود . قطعا از پرداخت قبوض آب و برق و تلفن و گاز خود داری شود . از پرداخت اجاره خانه و ثروتمند کردن مالکین مستقلات خو داری شود . در مورد زحمتکشانی که با قرض و وام مسکن کوچکی برای خانواده اش دست و پا کرده و اطاقی را به  همقطار زحمتکشی کرایه داده به حرمت  همبستگی انسانی و طبقاتی  از دریافت کرایه خودداری شود . شوراهای کارگری فروشگاههای زنجیره ائی باید از غارت مواد غذائی و بهداشتی توسط ثروتمندان و احتکار آنها در سردخانه ها و منازلشان جلوگیری کنند و توزیع عادلانه با قیمت کنترول شده برای کارگران و زحمتکشان را فراهم سازند و توزیع اغذیه بین سالمندن را سامان دهند . توزیع عادلانه مواد غذائی مصادره شده از انبار های احتکاری . قطعا نیازهای بسیاری هست که شوراها قادر به چاره جوئی آن هستند . 

دوما ، بدون شک شیوع ویروس کرونا چهره کریه سرمایه را عریانتر و ناتوانی آن در مواجه با گردباد کرونا را آشکار ساخته و نیاز مبارزه کارگران برای رهائی از ستم استثماری را تشدید نموده است . همچنانکه اتحادیه و سندیکا تشکلها و ظرف مناسب برای مبارزات اقتصادیست ، طبقه کارگر برای هدایت مبارزات سیاسی و کسب پیروزی نیازمند داشتن تشکل سیاسی انقلابی و مبارز در شکل حزب است  . حزبی انقلابی و مجهز به آموخته های سوسیالیسم . حزبی کاملا مستقل و مجزا و بری از هر نوع وابستگی به طبقات و اقشار غیر کارگری . حزبی که ورای مبارزه روزمره طبقه کارگر هدف نهائی طبقه کارگر یعنی رهائی نیروی کار از ستم سرمایه شعار نظری و عملی و مبارزاتی اش باشد . حزبی که با اشاعه و گسترش آگاهی سوسیالیستی درون طبقه کارگر و سازماندهی آن،  کسب قدرت سیاسی توسط طبقه کارگر و اعمال حاکمیت شورائی توسط  کارگران  سرلوحه و اساس موجودیتش باید باشد  . 

هرگونه ایده حزب گریزی که پس از  اضمحلال شوروی و تبلیغات سرمایه داری در ذهنیت اقشاری از کارگران حقنه شده ، اگر در خوش باورترین شکل نشانه بی تجربگی و ساده اندیشی باورمندان آن نباش ، نشانه پشت کردن به جنبش کارگری انقلابی ومستقل ، و رفتن به زیر پرچم سرمایه داری و بسلاخی کشیدن کارگران است . جنبش کارگری بدون هدف کسب قدرت سیاسی و حذف استثمار ، جنبش به سود سرمایه است نه کارگری .  

مزدک .

ششم فروردین ۱۳۹۹

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com