چرا جهان هنوز به کمبود ماسک دچار است؟

مطالب ترجمه شده
March 27, 2020

سؤال: چرا جهان هنوز به کمبود ماسک دچار است؟

به‌ویژه در دنیایی که از ظرفیت باورنکردنی تولید کلان برخوردار است

پاسخ: سرمایه داری-امپریالیسم.

 

نشریه انقلاب ارگان حزب کمونیست انقلابی آمریکا -  ۲۳ مارس ۲۰۲۰

همه دنیا در چنگال بیماری کروناویروس است و با کمبود ماسک‌های پزشکی که از به حاشیه رفتن یا کشته شدن کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی بیمارستان‌ها توسط این ویروس جلوگیری کنند، روبرو شده است

مقاله‌ای که روزنامه اخبار آمریکا و گزارش جهانی تحت عنوان "تلاش جهانی برای مقابله با کروناویروس و کمبود ماسک صورت "[i] نوشته است این وضعیت هولناک را چنین توصیف می‌کند: کشورها ذخیره انبوه ماسک برای مواجه با بیماری همه‌گیری جهانی که قابل پیش‌بینی بود، را در اختیار ندارند. ظرفیت تولید گسترده سرمایه‌داری جهانی هنوز قادر به تولید و عرضه تقریباً ماسک صورت کافی را نیست. و حتی ماسک‌هایی که وجود دارد با ممنوعیت صادرات، به‌جایی که لازم نیست، می‌رسند.

به‌عنوان‌مثال، این مقاله وضعیتی را توصیف می‌کند که "کمبود شدید ماسک در چین، حتی در بیمارستان‌ها، آشکارا منجر به عفونت یا  آلودگی بیش از ۳۰۰۰ کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی به طرز وحشتناکی شد. چین به دنبال تلاش برای واردکردن ماسک از بسیاری از کشورهای دیگر بود ...ایتالیا، بدترین کشور اروپایی مبتلا به این ویروس از آفریقای جنوبی ۸۰۰٬۰۰۰ ماسک صورت دریافت کرد اما همچنان حداقل به تعداد ده میلیون دیگر نیاز دارد. " در شرایط عادی چین نیمی از ماسک صورت جهان را تولید می‌کند.

این مقاله با اشاره به واقعیت‌های سخت می‌گوید: "بحران‌هایی مانند این آن‌قدر بزرگ و پیچیده هستند که هیچ‌یک از کشورهای به‌تنهایی نمی‌تواند با آن مقابله و آنرا حل کند". (تأکید اضافه‌شده از ما هست). و این سؤال را می‌کند: "چگونه می‌توان شرکت‌های تجاری جهانی را وادار كرد تا در آماده‌سازی برای مقابله با بیماری همه‌گیر بعدی مشاركت بیشتری داشته باشند و در سطوح مختلف با دولت‌ها همکاری كنند؟"

بگذارید واقعیت را تحت این نظام سرمایه‌داری- امپریالیسم بررسی کنیم!

آری، "زنجیره‌های تولید جهانی"[ii] این نظام می‌تواند کالاها و خدمات زیادی را تولید کند، ثروت! اما موجودیت آن شرکت‌ها برای تولید رفع نیازهای بشریت سازمان‌دهی نشده‌ است. فرمان حرکتشان در رقابتی بین بلوک‌های بزرگ سرمایه برای به دست آوردن سود هنگفت توسط "پیوند دادن" و سودآوری از استثمار و مافوق استثمار مردم، به‌ویژه مردم جهان سوم (یا "جهانی جنوبی" همان‌گونه که مقاله آن‌ها نامیده است)، سازمان‌دهی شده‌ است.

زنجیره‌های تولید سرمایه‌داری حول آنچه احتمالاً در کوتاه‌مدت سودآور است، سازمان‌یافته است، نه اینکه نیازهای بشریت چه می‌تواند باشد یا نه، و طبق یک برنامهریزی آگاهانه هدایت نمی‌شود. تولید واقعی و مونتاژِ با  کارمزدی شدید محصولات اغلب در مناطقی مانند چین، بنگلادش و غیره با دستمزد بسیار پایین متمرکز می‌شوند. در شرایط بحرانی مانند بیماری همه‌گیر جهانی کووید--۱۹، اختلالات در تولید ماسک صورت در یک کشور واحد مانند چین در زمانیکه به آن بیشترین نیاز هست، می‌تواند منجر به کمبودهای گسترده در سطح جهان بشود! (درحالی‌که تولید ماسک‌های صورت مجدداً به‌صورت کوتاه‌مدت در کارخانجات دیگر به همراه تولید مجدد آن در چین افزایش یافت، اما برای برآورده کردن تقاضاهای پیش‌بینی‌شده نیاز به تعداد بیشتری- یعنی افزایش ۴۰ درصدی تولید هست.)

در کنار این، در لحظه‌ای که هیچ جامعه یا دولت‌های سوسیالیستی واقعی در جهان وجود ندرد،[iii] امروزه دولت‌‌هایی  که اساساً نیازهای بشریت یا "مردم خود" تأمین کنند، وجود ندارند. آن‌ها اساساً به‌عنوان ابزار سرکوب طبقه حاکم خدمت می‌کنند و بخشی از سیستم جهانی سرمایه‌داری- امپریالیسم هستند. آن‌ها بر سرِ تسلطِ بر منابع، بازارها و کنترل مناطق جهان (مانند خاورمیانه یا دریای چین جنوبی) با یکدیگر در حال رقابت و یا کشمکش(تخاصم) هستند. این دولت‌ها گسترش و تسلط رقابتی بلوک‌های سرمایه‌ای که ریشه در كشورشان دارد را در رقابت با سایر كشورها تسهیل می‌کنند.

همه این‌ها سرانجام به وضعیتی منجر شده است، همان‌طور که مقاله روزنامه اخبار آمریکا و گزارش جهانی اعلام می‌کند، "در چارچوب سرمایه‌داری جهانی، بی‌خردی و حماقت نادیده گرفتن مرکزیت جهانی‌سازی اقتصادی - این بار در قالب زنجیره تأمین جهانی ماسک صورت، اکنون آشکارا به بحران جهانی بهداشت پا داده است."

در مقابل، تصور کنید جهانی که اقتصادش، زیرساخت‌های تولیدش، و تلاش، دانش و خلاقیت مردم در سراسر جهان بر اساس نیازهای بشری سازمان‌یافته باشد. جهانی که فارغ از هرگونه محدودیت و قید‌و‌شرطی برای رفع نیازهای محرکه انباشت سود و رقابت و درگیری بلوک‌های سرمایه و کشورها، باشد. دنیایی را تصور کنید که اولویتش به دوراندیشی، خرد جمعی و برنامه‌ریزی آگاهانه برای آماده کردن مقابله   فاجعه داده می‌شود، و اگر فاجعه‌ای درجایی اتفاق بیفتد جهت‌گیری اقتصادی و جامعه  تغییریافته و مردم را برای ایجاد و افزایش کمک به مکان‌هایی که به‌سختی مورد اصابت قرارگرفته‌اند و نیازمند هستند، رهبری و هدایت شوند.

آن جهان امکان‌پذیر است، اما برای ساختنش یک انقلاب واقعی و نه هیچ‌چیز کمتر! لازم خواهد بود که آنرا  از کابوس‌های امروز و از زیر چنگ این سیستم سرمایه‌داری-امپریالیسم  خلاص کند.

ترجمه توسط: برهان عظیمی

۸ فروردین ۱۳۹۹

این نوشته همچنین در لینک تلگرامی زیر قابل دسترسی است:

https://t.me/New_Communism/1940

 

پاورقی‌ها:

[i] - U.S. News and World Report-  لینک مقاله منتشرشده در این روزنامه این است

https://www.usnews.com/news/best-countries/articles/2020-03-18/the-global-effort-to-tackle-the-coronavirus-face-mask-shortage

 

[ii] - زنجیره‌های تولید جهانی- یا زنجیره‌های عرضه- شبکه جهانی است از افراد و فعالیت‌های مربوط به تولید، انتقال و توزیع مواد و محصولات یا خدمات تحت این نظام سرمایه‌داری را توصیف می‌کند. برای تولید چیزی مانند تولید لپ‌تاپ، این ممکن است جنبه‌هایی از تأمین مواد اولیه مانند کولتان معدنی نادر استخراج‌شده در کنگو، طراحی و بازاریابی در کالیفرنیا، تراشه‌های سیلیکونی و الکترونیکی تولیدشده در تایوان و سایر کشورها، مونتاژ فشرده کار طاقت‌فرسا در  کارخانهای چین داشته باشد. و حمل‌ونقل در سراسر جهان، بیشتر کشتی‌های کانتینری با استفاده از سوخت کم‌هزینه آلاینده بالا در آب‌های بین‌المللی.

 

[iii] - ، باوجود توصیفاتی که نه‌تنها از دولت چین بلکه از سوی روشنفکران جریان اصلی روشنفکران، رسانه‌ها و دیگران می‌شود، چین یک کشور سرمایه‌داری است. برای اطلاعات بیشتر ، به "شما آنچه را که فکر می‌کنید که می‌دانید، در مورد آن نمی‌دانید... انقلاب کمونیستی و مسیر واقعی برای رهایی: تاریخ و آینده ما ، مصاحبه‌ای با ریموند لوتا، مراجعه کنید.

 

ظرفیت عظیم تولید سرمایه‌داری جهانی هنوز حتی در آنجایی که بیش از هر جای دیگری موردنیاز است قادر به تولید و عرضه تقریباً به‌اندازه کافی ماسک، مانند این بخش مراقبت‌های ویژه در ووهان چین نیست. عکس: AP

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com