رقابت بر سر واکسن کرونا !

مطالب ترجمه شده
March 23, 2020

رقابت بر سر واکسن کرونا !

مارکوس بِر Markus Bär

امیدواری به مبارزه علیه ویروس کرونا بی سر و صدا بنظر میرسد ، یک چیزی مثل ویترین های آزمایشگاه شیمی در یک مدرسه . حتی دونالد ترامپ هم علاقه زیادی به این ویترین ها دارد ، ویترین هایی که نه در برج و باروی علمی سواحل شرقی آمریکا ، بلکه در یکی از همین تپه های بیشمار پیرامون شهر دانشگاهی توبینگن Universitätsstad Tübingen قرار دارند . در کانتینر آزمایشگاه غیر مجلل بیو تکنولوژی شرکت کوره وِیک  Curevac . (1)

 

کوره وِیک Curevac   به طرزی شگفت انگیز  در حال ساخت یک اسلحه دفاعی در برابر پاندمی گسترش ویروس است . بنیانگذار شرکت اینگمار هور Ingmar Hörr  ( 51 ساله ) که هم اکنون رئیس هیئت علمی شرکتی با 20 سال سابقه  است ، با اطمینان میگوید :

" ما در مورد واکسن کرونا خودمان را در موقعیت پُل پوزیشن می بینیم ( اصطلاح مورد استفاده در مسابقات اتوموبیل رانی به معنای پیشرو ، پیشتاز . م ) چینی ها شاید بزودی جزو اولین ها باشند که به توسعه و تولید واکسنی دست یابند ، اما ما میتوانیم جزو اولین کسانی باشیم ، کسانی که واکسن را در کوتاه ترین زمان ممکن و در مقیاس ( دوز ) میلیونی تولید میکند . " ، این را اینگمار هور بیولوگ میگوید . چگونه این کار انجام میشود ؟ پاسخ : " از طریق دستگاه کپی اسید ریبو نوکلئیک RNA  "

عجله فراوان در چین

 

تقریبآ همزمان در هزار کیلومتری در شرق : بنا به تصویری که در فاصله کوتاهی خیلی سریع در مدیا اجتماعی چین منتشر شد ، خانم چن وای Chen Wei  ( 54 ساله ) یکی از کارشناسان برجسته بیو شیمی کشور را می بینیم که در حال اولین تست انسانی واکسن کرونا ویروس است . آستین بازوی راست اش را بالا میزند تا خانم دکتری به او واکسن تزریق کند . تلویزیون دولتی چین از یک " پیشروی و موفقیت " ، و از تولید واکسنی صحبت میکند . آیا این صحت دارد ؟

چن وای یک گروه پزشکی 4000 نفره را مدیریت میکند ، گروهی که در شهر ووهان مرکز اپیدمی را تشکیل میدهند . این خانم محقق باید نقشی کلیدی در مبارزه با اپیدمی سارس در سال 2003 داشته باشد . آنزمان او یک اسپری بینی ساخت و معرفی کرده بود که از سرایت بیماری جلوگیری میکرد . این اسپری اما به دلیل تاثیرات جانبی و مخارج بالا به تولید انبوه راه نیافت . اینکه خانم چن حال هم بطور واقعی به پیشرفت و موفقیتی در این باره دست یافته است و یا اینکه موضوع تنها بر سر پروپاگاندای دولتی است ، باید منتظر بود و دید . امیدواری به ساخت سریع یک واکسن را حتی خود خانم چن – در یکی از مصاحبه های قبلی اش - غیر واقعی ارزیابی کرده است .

 

تحقیق با صبر و حوصله

 

تحقیق با صبر و حوصله دلایل خوبی دارد . بطور معمول خیلی طول میکشد تا بتوان دارویی ساخت ، و به این دارو برای بازار مجوز داده شود . خیلی کوتاه میتوان گفت : پس از آنکه یک شرکت دارو سازی ماده ای را یافته است که معتقد است میتواند از این ماده داروییMedikament Herausbringen  بسازد ، ابتدا این دارو را بین 80 تا 100 انسان سالم تست میکند . پس از این ، فاز دوم با تست چند صد نفر شروع میشود . در فاز سوم مسئله بر سر مرحله کمپلکس تست هزاران بیمار میباشد . این مراحل میتوانند سالها طول بکشند . پس از آن تصمیم گرفته میشود – در اروپا - کمیسیون اروپا در 200 روز کاری تصمیم میگیرد که آیا به این دارو مجوز بدهد یا نه .

اینگمار هور میگوید " این پروسه بطور معمول است " . او اما یقین دارد که : اگر ویروس در آلمان کاملن از کنترل خارج شود و یک سازنده دارو واکسنی در اختیار دارد که میتواند در مقابله با کرونا کمک کند ، ارگانهای دولتی میتوانند به کاربرد این واکسن ، به اصطلاح بنا به موارد اورژانسی Notfallgründen برای افراد مبتلا به بیماری مجوز بدهند . اینکه چنین اجازه ای داده شود روشن نیست . این در اختیار وزارت بهداشت و سلامتاست .

اینگمار هور میگوید " مشکل چندانی در ساخت چنین واکسنی نخواهد بود  " .  و این واکسن بطور یقین عمل خواهد کرد . مسئله قبل از هر چیز بر سر این است که بتوان آنرا سریع و در مقیاس ( دوز ) میلیونی تولید کرد . هور نگاهی می اندازد به درون دستگاه کپی اسید ریبو نوکلئیک RNA و اشاره میکند به قلب دستگاه . " این به اصطلاح  راکتوری است که ما در کوتاه ترین زمان میتوانیم واکسن را در مقیاس ( دوز ) میلیونی تولید کنیم . " ، آنجا یک نوع فلزی را می بینیم که اندازه ش کمتر از یک تخم مرغ است . " ما در حال حاضر سرگرم توسعه و تولید واکسن هاری هستیم ، واکسنی که در آزمایشات ما خیلی خوب جواب داده است " . مقدار دوز واقعی مورد استفاده ، چیزی است در حدود یک میکروگرم ، یعنی یک میلیون گرم . " اگر ما موفق شویم این مقدار ارزشی را به ساخت واکسن – کرونا ویروس منتقل کنیم ، ما میتوانیم در همین کارگاه تولید مان در توبینگن در هر سیکل واکسن را در مقیاسی ( دوزی ) تا ده میلیون تولید کنیم . "

 

و تولیدی در این مقیاس دیگر کار دستگاه کپی اسید ریبو نوکلئیک RNA است . این دستگاه به اصطلاح واکسن را کپی میکند ، راهی بسیار ساده تر از هر راه دیگری که در تولید واکسن باید دنبال شود . راه معمولی که در مبارزه با بیماریهای مسری طی میشود اینطور به نظر میرسد و آشناست : عامل بیماری Erreger را یا ضعیف میکنند و یا آنرا میکشند ، آنرا در بدن تزریق میکنند و بعد این واکسن تزریقی در بدن تشکیل پادتن Antikörper  میدهد . تولید یک چنین واکسنی اما بی اندازه پرخرج و گران قیمت است . تنها برای نمونه : واکسن معمولی آنفولانزا قاعدتا با استفاده از تخم مرغ تولید میشود . با یک محاسبه سر انگشتی Faustformel میتوان گفت : که از یک تخم تنها میتوان به تقریب یک دوز خاص واکسن را تولید کرد . ( پروسه تشکیل تخم مرغ  24-25 ساعت طول میکشد . بدین صورت یک مرغ تنها میتواند یک تخم " مرغ " در روز بگذارد . م )

فرمانی برای تشکیل پادتن

هور توضیح میدهد که " واکسنهایی بر مبنای اسید ریبو نوکلئیک RNA کاملن جور دیگری عمل میکنند " . مبنای RNA خیلی ساده بگوئیم ، با این دستورالعمل است که سلول بدن چه موادی باید تولید کند . این نیز میتواند پادتن باشد . و کوره وِیک Curevac در حال تحقیق بر روی مولکول اسید ریبو نوکلئیکی RNA است که این ار .ان .آ RNA موجب شود سلول بدن پادتنی Antikörper را بسازد که برای مقابله با ویروس کرونا لازم است .

 

این چگونه عمل میکند ؟ چند هفته پیش ساختمان ویروس کرونا و دنباله ژنتیک آن رمز گشایی شد ، داده ها در سطح جهان قابل دسترس هستند . اینگمار هور میگوید " از اینرو خود ویروس را هم در توبینگن نداریم . همین قدر اطلاعات در مورد ویروس برای ما کافی است " .  ( بنظر میرسد این قبل از ورود و شیوع ویروس در آلمان باشد . م ) ، کوره وِیک هم نگاهی انداخت به ساختمان ویروس و مولکول اسید ریبو نوکلئیکی RNA-Moleküle را آماده کرده است ، آن مولکولی که شرکت امیدوار است دقیقآ این سلولهای بدن را وادار کند تا آن پادتنی Antikörper را بسازد که بتواند از پس ویروس برآید و آنرا خنثی کند .

عواید این کار بدیهی است که : تنها نیاز ناچیزی به دوز مواد RNA است . قبل از هر چیز آن را تزریق نمیکنند برای اینکه عامل بیماری را بکشند یا ضعیف کنند . به فاصله کوتاهی پس از تزریق واکسن مصونیت بدن حاصل شده است ، بله زیرا بدن مجبور نیست که واکنش ایمنی را بتدریج بسازد ، بلکه آن را بعنوان " سازه ای دقیق و حاضر و آماده " بلافاصله پس از تزریق واکسن دریافت میکند . " و از آنجا که واکسن به مقدار زیاد تزریق نمیشود ، از این رو برای مثال محل تزریق هیچ واکنشی نسبت به تزریق نشان نمیدهد . "

 

روشن است که دشواری مسئله ، همچنین در مورد کرونا ، یافتن مولکول اسید ریبو نوکلئیک مناسب است . در آزمایشگاه توبینگن پژوهشگران کوره وِیک هم اکنون سرگرم تست هایی بر روی نمونه RNA هستند . بدین منظور آنها نمونه ها را در پیپ های آزمایشگاه هر بار به مقدار 96 کشت و پرورش سلولی تست میکنند . در اساس واکنشی نشان داده شد ، نمونه مورد نظر را دقیقا بررسی میکنند .

اینگمار هور میداند که هنوز کارهای زیادی پیش روی شرکت اش قرار دارد . همانطور که گفته شد : او به این فکر نمیکند که حتمآ شرکت اش اولین شرکتی باشد که به واکسن کرونا دست می یابد . " ما اما اطمینان داریم که به این دست خواهیم یافت ، تنها مسئله زمان است . بله برای تولید واکسنی علیه کرونا احتمالآ چند سالی طول میکشد ".

 

مترجم : اژدر امیری  23.03.2020

منبع :

Südkurier Zeitung- „ Das Rennen um den Corona-Impfstoff „ -  von Markus Bär

 1-درباره اهمیت این شرکت "داروسازی" و تحقیقات اش همین قدر که ترامپ و دولت آمریکا تلاش میکنند در صورت موفقیت این شرکت در تولید واکسن کرونا ، محصول بدست آمده پیشاپیش برای " فیرست آمریکا " فرستاده شود و انحصار محصول را بدست گیرند .

شرکت کوره وِیک Curevace در حال حاضر 460 همکار در مناطق توبینگن ، فرانکفورت و بوستون دارد و در سال 2000 تاسیس شده است .

 

رقابت : شرکت آمریکایی مدرنا Moderna هم در حال تحقیق و تولید واکسن – کرونا است . دانشگاهی در هنگ کنگ هم مدعی شد ، مثل همکارانشان در چین ، واکسنی را تولید کرده است . هم چنین کنسرن دارو سازی فرانسه سانوفی Sanofi بنا به تجربیات اش در مبارزه با اپیدمی سارس در سال 2003 تلاش میکند واکسنی را تولید کند . شرکت داروسازی آمریکا جانسون & جانسون هم بهمین صورت و بر اساس تجربیات اش در مبارزه با ابولا . در آلمان هم علاوه بر این ، انستیتو ویرولوگی دانشگاه ماربورگ Marburg در حال تحقیقات و تولید واکسنی علیه کرونا است .

        

         

         


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com