باز هم آتش سوزی در کمپ پناهجویی موریا – یونان

مبارزه برای جهانی بدون مرز ( افغانستان – ایران)
March 19, 2020

باز هم آتش سوزی در کمپ پناهجویی موریا – یونان

زالمی نامور از کمپ موریا گزارش می دهد:
به روز دوشنبه ۱۶ مارچ آتش سوزی مهیبی بار دیگر کمپ پناهجویی موریا واقع در جزیره لسبوس یونان  را فرا گرفت. شعله های آتش زبانه می کشید وفضای کمپ را دود غلیظی فرا گرفته بود. انسانهای بی پناه که گناه شان هجرت به دیار دموکراسی وبهشت روی زمین بود در دوزخ “دمکرات” ها سوختند وکباب شدند.
کسی نبود که به داد این مردمان برسد. کمپ را وحشت  فرا گرفته بود. نگرانی از چهره زن ومرد ، پیر وجوان می بارید. گریه وزاری بچه های قد ونیم قد غربت ودرماندگی را بیاد بیننده می انداخت. دوزخ اروپا شعله ور شده بود. اروپایی های متمدن منتظر سوختن کامل کمپ بودند تا از شر این بار دوش ها خلاص شوند. علت این آتش سوزی باز هم معلوم نبود.
پناه جویان در حال کمک برای برگرداندن شرایط به حالت عادی
دراثر این آتش سوزی ۵کانکس ( کانتینر) د ر هر کانکس ۷ خانواده زندگی می کنند درقسمت لول آزاد و ۷  کانکس لول بالایی و حدود ٢۰ خانه چوبی طعمه ی حریق شدند. سه  نفر در اثر این آتش سوزی سوخته اند که شامل دو کودک ۸ و ۱۰ساله  ویک زن  هستند و۶ نفر جراحت برداشتند.
تمام وسایل این بینوایان خانه بدوش افراد سوخته وخاکسترشده است وهیچ چیزی برایشان نمانده است.
دو جنازه ای که مردم پیدا کرده بودند را مسئولین کمپ ربوده و کسی را اجازه ی نزدیک شدن به آنها ندادند جنازه سوم را که مردم پیدا کردند تحویل پولیس ندادند.
دولت یونان در قبال این حادثه بی تفاوت بوده وکوچکترین وقعی به آن ننهاد.یک ساعت بعد از حادثه خبرنگارها آمدند وکودکی را که در آتش سوخته بود موجودی مشکوک گفتند. آنها در انسان بودن او شک کردند.
مردمی که از این اوضاع ، شرایط بی ثبات و ناامن و همچنین بی تفاوتی دولت  به تنگ آمده بودند، شبانه شورش کردند وحدود۴ساعت با پولیس ومحافظین کمپ درگیر شدند. روز بعد سه شنبه  نظافتچی ها مشغول پاکسازی کمپ بودند تا آثار سوختگی را محو نمایند وبه کسی اجازه ورود به محل را نمی دادند
علاوه بر شرایط سخت و دشوار زندگی در این کمپ که همیشه وجود داشته است اینکه با شیوع ویروس کرونا خطری است که پناهجویان را بیش از دیگران تهدید می کند. بعد از روزها انکار بالاخره اولین مورد مبتلا به این ویروس تایید شد. اگر چه قبلا مورد های مشکوکی وجود داشته است که مسئولین کمپ آنرا انکار کرده اند. اما از طرف دیگر دولت یونان پناهجویان را به مثابه عاملین و حاملین ویروس معرفی می کند تا برخورد های خشونت آمیز و غیر انسانی با پناهجویان را به مثابه حفظ سلامت مردم ارزیابی و برای مردم اینگونه توجیه کند و بدین طریق آنان را با خود همراه کند.
این چندمین بار است که در این کمپ حریق ایجاد میشود. در سپتمبری که گذشت نیز یک حریق دیگر صورت گرفت که حداقل یک نفر کشته شد. آتش نشانی بسیار دیر رسید و پناهجویان خودشان با سطل آب تلاش کردند که آتش را خاموش کنند و مردم و دوستان خود را نجات دهند. این باعث اعتراض پناهجویان و زد و خورد با پلیس و سپس اشغال ارودگاه توسط پلیس شد.
همچنین سه سال پیش پس از توافق اتحادیه اروپا و ترکیه در مورد پناهجویان یک آتش سوزی دیگر در گرفت. که به یک درگیری دیگر بین پلیس و پناهجویان انجامید و ۷۰ نفر مجروح شدند.
اردوگاه موریا را دولت یونان اداره می کند.  در این اردوگاه که ظرفیت تنها سه هزار نفر را دارد بیش از ٢۰ هزار نفر گنجانده شده اند همین مسئله در کمپ های پناهجویی دیگر نیز صدق می کند.
در کمپ پناهجویی جزیره ساموس که برای حدود ۶۵۰ نفر ساخته شده است در حدود ۷۵۰۰ پناهجو یعنی ۱٢ برابر گنجایش آن شب و روز را به سختی می گذرانند.
شرایط بهداشتی نامناسبی که پناه جویان موریا در آن قرار دارند
شرایط بهداشتی و غذایی بی اندازه نا مناسب است و برای پناهجویان به مثابه زندان است این شرایط زندگی از جانب کمیسر عالی آژانس پناهندگی سازمان ملل “شرم آور و تکان دهنده” خوانده شد . عفو بین الملل اخیرا وضعیت پناهجویان در جزایر یونان را که در چادرها و یا سرپناه های موقت بسر می برند ” رقت انگیز” نامید. و همچنین استفاده دولت یونان از گاز اشک آور و خشونت نسبت به زنان و کودکان پناهجویی که در سر مرز ترکیه – یونان  قرار دارند انتقاد کرد.
گنجاندن 10 برابر پناهجو در کمپ های پناهجویی در جزایر یونان حاصل سیاست ” مهار” پناه جویان ازطرف اتحادیه اروپا است. که تلاش می کند به جای انتقال دادن آن ها به مناطق دیگر آنان را در این جزیره ها نگاه دارند. این بخشی از توافق با ترکیه است که به تدریج آنها را به ترکیه برگرداند. و اعمال فشاری باشد بر پناه جویان.
علاوه بر موقعیتی که دولت یونان و اتحادیه اروپا برای پناهجویان ایجاد کرده است، فاشیست ها و راسیست ها که عمدتا توسط عناصر در ارتباط با پلیس و احزاب دست راستی رهبری می شوند هر روز با پناه جویان درگیرمی شوند و آن دسته از پناهجویانی که از افغانستان هستند و در ایران کار وزندگی می کرده اند می گویند توهین وتحقیر را حتی بیشتر از ایران احساس می کنیم. حتی برخی معتقدند که آتش سوزی ها ممکن است توسط برخی از عناصر دست راستی افراطی برپا شده باشد.
به هر حال اوضاع کنونی و با شیوع ویروس کرونا در حالی که در بسیاری از نقاط جهان تلاش می شود افراد به حداکثر تماس نزدیک نداشته باشند، هزاران پناهجو در محوطه های کوچک و پرازدحامی گنجانده شده اند.  شرایط حساس و خطرناکی برای پناهجویان در این کمپ ها و همچنین کلیه کمپ های پناهجویی در سراسر دنیا بوجود آمده است. جان بسیاری از پناهجویان بخاطر بی تفاوتی مسئولان اتحادیه اروپا و یونان در خطر است.  برخی از پناهجویان مجبور شده اند که کمپ را ترک کنند اما بسیاری عملا زندانی هستند و در صورت فرصت برای ترک آنجا ، جایی ندارند که بروند و خطر همچنان با آنها خواهد بود. اتحادیه اروپا و بقیه قدرتهای بزرگ جهانی و منطقه ای مسئول بوجود آوردن چنین ابعاد وسیعی از پناهجویان هستند و موظفند که به این شرایط زندگی کاملا غیر انسانی است پناهجویان خاتمه دهند.
مبارزه برای جهانی بدون مرز ( افغانستان – ایران)
۱۸مارچ ٢۰٢۰
 
         Web site:
www.ri-awwb.org   
    Email:
awwb.pm@gmail.com
              Facebook.com/riaww


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com