اخبار و گزارشات کارگری ٢٨ اسفند ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
March 18, 2020

اخبار و گزارشات کارگری ٢٨ اسفند ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- تجمع اعتراضی کارگران آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه مقابل ساختمان شرکت در اهواز

- طومار اعتراضی کارگران شرکت واحد در مورد عدم افزایش ۳۰ درصد حق جذب در دبیرخانه شهرداری تهران ثبت شد

- اعتراض جمعی ازکارگران پمپ‌ بنزین ها نسبت به کار بدون ماسک ودستکش با عدم سوختگیری خودوروها

- بیانیه‌ی کانون صنفی معلمان  ایران (تهران)در اعتراض به ممانعت از اعزام به مرخصی محمد حبیبی

- بیکاری 12هزار راهنمای گردشگری بدون برخورداری از حق بیمه

- کارخانه آتیلا ارتوپد سنندج تعطیل و 50 کارگرش بیکار شدند

- دستان خالی کارگران شرکت جهاد نصر لرستان در آستانه سال نو

- گزارشى  درباره كارگران ساختمانى بجنورد در این  حال و روزكرونایی

- محمود صالحی:ویروس کرونا چطور از بین خواهد رفت؟

- جان باختن یکی ازکارکنان  بخش اورژانس بیمارستان امدادی مشهد بر اثرابتلا به کرونا

*تجمع اعتراضی کارگران آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه مقابل ساختمان شرکت در اهواز

روز چهارشنبه 28 اسفند، کارگران آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان(موسوم به آبداران) برای اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه دست به تجمع مقابل ساختمان شرکت در اهواززدند.

ماه ها حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگر1800 کارگرشرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان پرداخت نشده است.

به گزارش یک منبع خبری محلی،هر پدیده و بحران طبیعی و غیر طبیعی بهانه ای میشود تا کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان به ورطه فراموشی سپرده شوند.

مشکلات آبفا روستایی تمامی ندارد. سال های سال است که نزدیک به 1800 نیروی این شرکت اعم از آبدار، طرحی، معین، پیمانی و رسمی در کش و قوس دریافت حقوق و مزایای خود قرار دارند.

عقب افتادگی 3 تا 6 ماه حقوق این کارکنان در یک نگاه ساده 1800 نفر را نشان می دهد. این در حالی است که همه این کارکنان خانواده دارند و ارتزاق آنها از راه همان حقوقی است که دایما در حال تعویق است.

امسال گویی بدترین سال برای این نیروها بوده چرا که با شرایط اقتصادی که بر کشور حاکم است، پرداخت ها نسبت به سال های قبل بدتر هم شده بطوریکه تا امروز که تا پایان سال نیز چیزی نمانده است، بیش از 5 ماه عقب افتادگی وجود دارد. سنوات نیروهای طرحی از سال 95 نیز پرداخت نشده، مبالغ مربوط به بیمه تامین اجتماعی بالای 8 ماه عقب مانده، بدهی به پیمانکاران و بازار، بدهی به خودروهای استیجاری و ده ها مشکل ریز و درشت هست که مسوولین و کارکنان این شرکت را اندر خم یک کوچه کرده است.

*طومار اعتراضی کارگران شرکت واحد در مورد عدم افزایش ۳۰ درصد حق جذب در دبیرخانه شهرداری تهران ثبت شد

جمعی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد طومار اعتراضی در مورد عدم افزایش ۳۰ درصد حق جذب به حقوق کارگران را در دبیرخانه شهرداری تهران ثبت کردند. اخیرا با مصوبه هیات دولت ۳۰ درصد حق جذب کارکنان شهرداری‌ها افزایش یافت. اما با تفکیک کارگران از جمله کارگران شرکت واحد از سایر کارکنان شهرداری افزایش ۳۰ درصدی حق جذب به کارگران پرداخت نشد. در این طومار کارگران تاکید کرده‌اند، هیچ اعتراضی نسبت به افزایش حق جذب کارکنان شهرداری که آنان نیز قشر حقوق بگیر و محروم هستند ندارند و باید افزایش مزد آنان و سایر مزد بگیران برای زندگی شرافت‌مندانه بیش از این افزایش یابد اما نسبت به عدم تعلق افزایش حق جذب به حقوق کارگران اعتراض دارند.

در پایان کارگران اعلام کرده‌اند برای رسیدن به خواسته بحق خود هرگونه اعتراض جمعی مسالمت آمیز را برای خود محفوظ می‌دارند.

*اعتراض جمعی ازکارگران پمپ‌ بنزین ها نسبت به کار بدون ماسک ودستکش با عدم سوختگیری خودوروها

جمعی ازکارگران پمپ‌ بنزین ها برای اعتراض به کار بدون ماسک ودستکش از سوختگیری خودوروها خودداری می کنند.

قابل یادآوری است که درچارچوب مقابله با شیوع ویروس کرونا، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در 10اسفند دستورالعملی برای سوختگیری در جایگاه‌ها با هدف کاهش تماس مراجعان با تجهیزات جایگاه‌ها و همچنین ضدعفونی آنها صادر کرد.

دراین اطلاعیه آمده است که فرآیند سوختگیری و پرداخت هزینه سوخت در تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت، توسط کارکنان جایگاه‌ها انجام و دستکش یکبار مصرف برای استفاده عموم در دسترس قرار گرفته شود. همچنین فرآیند سوختگیری و پرداخت هزینه بدون دستکش یکبار مصرف انجام نشود.

این اطلاعیه، جایگاه داران را مکلف کرد  تمام نازل‌ها، صفحه کلید دیسپنسرها، سرویس بهداشتی و … به طور مستمر با مواد ضدعفونی کننده مناسب نظافت شود و این اطلاعیه تا اطلاع ثانوی در تمام جایگاه‌های کشور لازم الاجرا است.

اما بدلیل عدم توزیع ماسک و دستکش، کارگران پمپ‌ بنزین ها برای دفاع از حق بهداشت وایمنی خود وبنمایش گذاشتن اعتراضشان ازسوختگیری خودروها خودداری می کنند.

*بیانیه‌ی کانون صنفی معلمان  ایران (تهران)در اعتراض به ممانعت از اعزام به مرخصی محمد حبیبی

در حالی به استقبال بهار می‌رویم که متاسفانه هر روز ویروس کرونا در سر تا سر کشور در حال قربانی گرفتن است. کانون صنفی معلمان در هشتم اسفند نسبت به عواقب شیوع این بیماری مهلک به مسئولان هشدار داد و خواستار به کارگیری تمام امکانات نهادهای حاکمیتی شد و بر این نکته تاکید نمود که مسئولیت جان تمام زندانیان به خصوص معلمان دربند با کسانی است که مانع از اعزام آنان به مرخصی می‌گردند‌. اما متاسفانه دادن مرخصی به زندانیان سیاسی که به خاطر فعالیت صنفی و مدنی در زندان هستند با اعمال سلیقه و قید و بندهایی صورت می‌گیرد که عملا باعث شده‌است تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در زندان بمانند‌.

خوشبختانه در طی روزهای گذشته محمودبهشتی لنگرودی و اسماعیل عبدی از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران  به مرخصی اعزام شدند و اندکی از اضطراب و نگرانی خانواده‌ها و معلمان کاست امری که باید دو هفته پیش صورت می‌گرفت. اما دادستان همچنان با مرخصی #محمد_حبیبی دیگر عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان مخالفت می‌کند این مخالفت در حالی است که از حدود دو هفته پیش در سالن شماره دو اندرزگاه دو تیپ پنج زندان تهران بزرگ موارد ابتلا به کرونا اعضای یک اتاق شناسایی شده و آنها را از بند خارج نموده‌اند و جان محمد حبیبی با توجه به مشکلات ریوی مزمن در معرض خطر جدی است.

کانون صنفی معلمان ایران(تهران) ضمن هشدار مجدد نسبت به وضعیت سلامت تمام زندانیان ، با توجه وضعیت بغرنج محمد حبیبی خواهان اعزام وی به مرخصی بدون فوت وقت است.

کانون صنفی معلمان ایران(تهران)

۲۸ اسفند ۱۳۹۸

*بیکاری 12هزار راهنمای گردشگری بدون برخورداری از حق بیمه

12081راهنمای گردشگری در ایران بدون برخورداری از حق بیمه با شیوع ویروس کرونا، رسما بیکار شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 28 اسفند،برآورد شده این بیکاری برای جامعیت آن‌ها، دست کم تا شش ماه آینده ادامه داشته باشد.

قابل یاد آوری است که قانون کار، راهنمای گردشگری را به عنوان «شغل» به رسمیت نمی‌شناسد و «بیمه» شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

*کارخانه آتیلا ارتوپد سنندج تعطیل و 50 کارگرش بیکار شدند

کارخانه آتیلا ارتوپد ،تولید کننده تجهیزات پزشکی واقع در در شهرک شماه 3 صنعتی سنندج تعطیل و 50 کارگرش بیکار شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 28 اسفند،حدود 60 کارگر دیگر هم در بخش اداری شرکت مشغول به کار هستند که به گفته منابع محلی به دلیل تشدید مشکلات مالی شرکت، احتمال بیکاری آنها هم وجود دارد.

*دستان خالی کارگران شرکت جهاد نصر لرستان در آستانه سال نو

در آستانه سال نو،دستان کارگران شرکت جهاد نصر استان لرستان بدلیل عدم پرداخت چندین ماه حقوق خالی است.

موسسه جهاد نصر زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی وشرکت جهادنصر لرستان فعالیت خود را در سال 1371در زمینه تعمیر و نگهداری ماشین آلات جهادسازندگی سابق شروع و در سال 1373 عملا" وضعیت خود را تغییرداده و اقدام به کار اجرایی نمود. این شرکت با 435 نیرو در زمینه مطالعه ، طراحی و اجرای پروژه های عمرانی با داشتن گواهینامه صلاحیت پیمانکاری در رشته های حمل و نقل ، راهسازی ، آب ، تاسیسات و تجهیزات ، خطوط انتقال نفت و گاز و آب ، کشاورزی و صنعت و معدن فعالیت می کند .

*گزارشى  درباره كارگران ساختمانى بجنورد در این  حال و روزكرونایی

گزارش دریافتی:اين روز هايى كه از شيوع كرونا در ايران ميگذرد شايد بتوان گفت استان خراسان شمالى جزء استان هايى است با وضعيت مطلوبتر نسبت به بسيارى از استان ها، اما ترس از شيوع بيمارى باعث بيكارى گسترده در بين كارگران ساختمانى بجنورد شده است.

كارگران ساختمانى كه جزء محرومترین و بى صدا ترين كارگران هستند. در نبود محل كار ثابت و نداشتن بيمه و درآمد پايدار به حاشيه رانده ترين افراد جامعه تبديل شده اند. اكنون كه از ترس شيوع كرونا بسيارى از كارفرمايان ، کارگاه ها را تعطيل و يا حداقل بصورت نيمه تعطيل درآورده اند موجى از بيكارى در بين كارگران اين حوزه پديد آمده است.

درهمین رابطه مدير كل اداره كار استان خراسان شمالى گفته است كه ازبين 17هزار كارگر ساختمانى ثبت شده در استان تنها 10هزار تَن مشغول به كار هستند.

از اينرو به ميان كارگران منتظر كار در ميدان كارگر كه محل تجمع كارگران روز مزد ساختمانى در بجنورد است ميرويم. با اينكه ساعت نزديك ظهر است در لحظه اول از تعداد بالاى كارگران  حاضر در ميدان شوكه ميشويم.

ازیکی از کارگران حاضر درمحل بنام مَمَد درباره دلايل ازدحام جمعيت ميپرسيم؟

 او در پاسخ ميگويد" از موقع انتخابات كه اعلام كردند كرونا آمده است ، كم كم كار كم شد الان هم كه ميبينيد از صبح همه منتظرن ، ولى كو كار كه يكى بياد ببرتمون."

وقتى از او ميپرسيم كه از كرونا نميترسى؟

با خنده ميگويد " از اين كه (كرونا) بگيرم و چند روزى استراحت كنم ، نه نميترسم ولى شب عيدى پول نداشته باشم كه خرج زن و بچه رو بدم واسم سخت و نشدنى است"

به سه راه شهرك ميرويم جايى نزديك به حاشيه شهر، كه بعضى كارگران ساختمانى آنجا تجمع ميكنند. وضعيت آنجا هم از نظر شلوغى فرق چندانى با ميدان كارگر ندارد. به محض ترمز كردن باماشين جماعت زيادى از كارگران با خيال اين كه ما به دنبال كارگر ميگرديم دور ماشين حلقه ميزنند بطورى كه نه ميشود ماشين را به جلو هدايت كرد  و نه ميشود از ماشين پياده شد. بابه سختی پایین  کشیدن شيشه ماشين ميگويیم  براى پيدا كردن كارگر نيامده ايم وچند سوال داريم.

کارگری جوان با حدود30 تا 35 سال سن كه به پنجره ماشين چسبيده است ، گمان ميبرد كه ما از طرف اداره كار آمده ايم با لحنى تند و پرخاشگرانه ميگويد "ما كارت اداره فنى(حرفه اى) رو داريم."

وقتى خود را معرفى ميكنيم و متوجه ميشوند كه ما خبرنگار هستيم با همهمه اى كه صدا از صدا تشخيص داده نميشود و ما مطلقا متوجه صحبت هايشان نميشويم پيرمردى سن و سال دار خود را به زور و با آهستگى دم ماشین ميرساند و باصدايى كه خستگى و درد را ميشود در آن حس كرد ميگويد "پسرم كار نيست ، گرسنه ايم ، هيچ كى حاضر به شنيدن حرف هاى ما نيست. از وقتى اين بلا نازل شده كلا سه روز رفتم سر كار ، آخه من چطورى خرجى بدم" ودرخاتمه دست های چروكيده و زمختش را نشان می دهد.

 از هر سو صدايى مى آيد. يكى ازنداشتن بيمه ميگويد ودیگری از وعده و وعيد نمايندگان مجلس مينالد.یکی از خرج بيمارستان شکوه می کند و ديگری از كرونا  اما همگى آنها از بيكارى به ستوه آمده اند.

دولتى كه دائما از خود قرنطينه اى سخن ميگويد بايد فكرى به حال كارگران و اقشار كم درآمد هم داشته باشد. ترس از ابتلا به كرونا اين روز ها بايد تنها ترس خانواده ها باشد. نه آنكه بيكارى و نبود درآمد به بزرگترين تهديد براىشان تبديل گردد.

*محمود صالحی:ویروس کرونا چطور از بین خواهد رفت؟

این روز ها بازار ویروس کرونا هر لحظه داغ و داغ تر خواهد شد. از سوی دیگر تشکیل کمیته ها ، نهاد ها و کمپین ها توسط یک عده به قول خودشان ( نهادهای مردمی ) داغ و هر لحظه داغ تر از خود ویروس کرونا است. یعنی هرروز در این شهر کوچک ما ( سقز ) چند نهاد برای جمع آوری کمک مالی موجودیت خودشان را اعلام می کنند. هر کدام از این نهاد ها از بدو تاسیس به اذهان عمومی اعلام می کنند که هر روز برای مردم شفاف سازی خواهند کرد. اما نکته بسیار مهم آن است که از روزی که آن نهاد ها تاسیس شده اند. کلیه مواد خوراکی چند برابر گران تر شده و شاید هم پیدا نشود. بحث من در این نوشته این نیست که کلیه مواد خوراکی گران شده و یا شاید پیدا نشود. بحث من این است که آن کمپینها که بنام مردم تاسیس شدند و از اولین روز اعلام کردند که هر روز شفاف سازی خواهند کرد.

بلی سرانجام بعد از 12 روز یکی از کمپین ها ی مهم سقز که با هدف مبارزه با کرونا تاسیس شده بود. بلان مالی 12 روزه خود را به اذهان عمومی اعلام نمود و در کانال سقز روداو پخش شد. من تنها به مرحله اول آن گزارش اشاره خواهم کرد.

( مرحله اول : خرید 60 دست لباس مخصوص پرستاران و پزشکان عزیز شهر به قیمت هر دست 45000 تومان جمعا" به قیمت 2700000 تومان ، همراه با 41 عینک مخصوص برای زحمت کشان به قیمت هر عینک 45000 تومان ، جمعا" به قیمت 1845000 تومان که تحویل خانم رشادی مسئول محترم نظام پرستاری داده شد. ) مرحله دوم ، سوم و چهارم نیز در این گزارش وجود دارد. هر کس دوست داشته باشد می تواند به کانال سقز روداو مراجعه و آن را مطالعه کند.

با توجه به اینکه تمام سرمایه این شهر و تمام مکانهای مرغوب این شهر در اختیار پزشکان محترم است ( مالکیت خصوصی ) ، یعنی صاحب آن مکانهای مرغوب ، آپارتمان های چندین طبقه ، باغ های چندین هکتاری مربوط به پزشکان عزیز هستند. یعنی پزشکان عزیز در این شرایط بحرانی نیز ، حتی یک مریض را بدون پرداخت ویزیت ، معاینه نمی کنند. پس چرا باید از کمک های مردمی برای پزشکان لباس و عینک خریداری کرد؟ یعنی پزشکان محترم از نظر مالی توان تهیه یک دست لباس و یا یک عدد عینک را ندارند؟.

پس نتیجه خواهیم گرفت که این کمپین ها تنها برای حفظ سرمایه سرمایه داران تشکیل شده است و می خواهند در این شرایط بحرانی که کلیه مغازه های شهر به دستور کرونا تعطیل شده است ؛ سرمایه سرمایه داران دچار ضرر دهی نشوند.؟ از سوی دیگر با تاسیس این کمپین ها کلیه اجناسی که مربوط به بهداشت فردی انسان بود در بازار کمیاب شد و مسئولان داروخانه ها آنها را انبار کردند و مخفیانه آن اجناس را با چند برابر قیمت یکجا در اختیار این کمپین ها قرار می دهند.

به نظر من مسئولان محترم کمپین ها در این شهر زندگی نمی کنند و یا در گوش فیل استراحت می کنند و اگر چنین نیست ؟ یعنی شما ها کارگران تنظیف شهرداری را نمی بینید ؛ که هر روز برای اینکه شهر را از پسمانده ها( اشغال ) تمیز نگهدارند با تمام قدرت با این ویروس مبارزه می کنند. جالب این است که آن کارگران حتی دستکش هم ندارند تا برسد به لباس مخصوص و یا عینک مخصوص . همان کارگران شهرداری و کارگران آتش نشانی در این چند روز چندین بار برای گرفتن حقوق های معوقه خود دست به تجمع زدند. یا مسئولان محترم این کمپین ها نان روزانه نیز مصرف نمی کنند؟ من مطمئن هستم که نان مصرف می کنند اما خودشان برای خرید نان به درب مغازه نانوایی مراجعه نمی کنند تا از نزدیک کارگران نانوایی را مشاهده کنند که چطور در این شرایط سخت در صفوف اول مبارزه با ویروس کرونا هستند. حتما" مسئولان محترم این کمپین ها کودکان کار و خیابان شهر را می بینند که چطور هر لحظه سرشان توی یک سطل اشغال است تا از این طریق نان روزانه خود و خانواده را تامین کنند.؟ یا شاید مسئولان محترم کمپین ها آن را نمی بینند که تعدادی از افراد ( معتاد) هر روز در این شهر در حال پرسه زدن هستند و در میان مردم زندگی می کنند؟ شاید مسئولان محترم کمپین ها هیچ وقت از وسیله نقلیه عمومی از جمله تاکسی , خط واحد و تاکسی تلفنی استفاده نمی کنند. اگر این مسئولان از وسلیه نقلیه عمومی استفاده می کردند، حتما" درک می کردند که آن راننده ها در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند؟. شما مسئولان کمپین ها زحمتکشان دستفروش را نمی بینید که برای بقاء هر روز باید از منزل خارج شوند.؟

ما کارگران مطمئن هستیم که کار و فعالیت این کمپین ها در راستای خدمت به قشر محروم و زحمتکش جامعه نیست. بلکه این افراد هدفشان این است که مسئولان دولتی از آنها تقدیر و تشکر کنند و اگر روزی خود را برای شورای شهر ؛ مجلس شورای اسلامی و یا هر نهاد دیگر دولتی کاندیدا کردند، این فعالیت ها را در کارنامه هویتی خود داشته باشند و....

شما ها و مسئولان دولتی که هر ماه حقوق های نجومی دریافت می کنید ؛ شب و روز از مردم درخواست می نماید که برای به زانو در آوردن ویروس کرونا باید از منزل خارج نشویم. من به شخصه از نظر علمی با این درخواست شما موافقم و مردم نباید از منازل خود خارج شوند.

اما چند سئوال داشتم که به شرح زیر است.

1- آیا به نظر شماها با اهدای 60 کارت هدیه 150 هزار تومانی به اقوام و نزدیکان خودتان؛ میشه اجاره بهای یک ماهه مستاجران و مردم بیکار که حتی نمی توانند هزینه خورد و خوراک روزانه خود را تامین کنند؛ بی نیاز کرد؟

2- آیا نقش دولت محترم در این بحران به وجود آماده که هیچ کس نمی تواند آن را انکار کند؛ در مقابل مرد مش چیست؟.

3- آیا مردم آب , برق و گاز را مصرف نمی کنند؟

4- آیا جوانانی که در طول یک سال گذشته ازدواج کرده اند و از بانک وام گرفته اند و باید هر ماه اقساط آن را پرداخت کنند و امروز درخانه هستند، چه کسی اقساط آنها را پرداخت خواهند کرد و ده ها مشکلات عدیده ای که امروز به بهانه ویروس کرونا مردم محروم جامعه را دچار استرس کرده است.

بنابراین ویروس کرونا با فعالیت شما ها و جمع آوری کمک مالی از بین نخواهد رفت و این یک عوام فریبی است.

*جان باختن یکی ازکارکنان  بخش اورژانس بیمارستان امدادی مشهد بر اثرابتلا به کرونا

روز چهارشنبه 28 اسفند،حسن ارباب، یکی ازکارکنان  بخش اورژانس بیمارستان امدادی مشهد بر اثرابتلا به کرونا جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com