کارگران خواستار تعطیلی کار با پرداخت حقوقهایشان هستند + گروههای خودیاری مردمی همه جا تشکیل میشود

حزب كمونيست كارگرى ايران
March 16, 2020

کارگران خواستار تعطیلی کار با پرداخت حقوقهایشان هستند

چند خبر از اعتراضات کارگری

- روز شنبه ۲۴ اسفند کارکنان مترو تهران بدلیل عدم پرداخت معوقات مزدی شان از ساعت ۱۳ تا ۱۵ به مدت دوساعت زیر پل کالج تجمع کرده و دست به اعتصاب زدند. یک موضوع دائمی اعتراض کارگران مترو دستمزدهای پرداخت نشده و نوع قراردادهای موقت برده وار کاری آنهاست. کارگران مترو یک بخش آسیب پذیرند که با شیوع وسیع ویروس کرونا در معرض آسیب بیشتری قرار دارند. بحث بر سر تعطیل مترو در تهران است. اما کارگران همراه با تعطیلی خواستار پرداخت دستمزدهای معوقه و تعطیلی همراه با پرداخت مزد هستند.

-روز ٢٣ اسفند کارگران کارخانه شیشه قزوین واقع در  کيلومتر 25 جاده تاکستان به ابهر در اعتراض  به عدم بکارگیری اقدامات لازم برای مقابله با شیوع ویروس کرونا دست به اعتصاب زدند. این کارگران خبر اعتصاب خود را رسانه ای کرده و به خبرنگاری از رسانه محلی در مورد اعتصاب خود چنین گفتند: متأسفانه از زمان شیوع ویروس کرونا به جای تعطیلی موقت شرکت و سایر تمهیداتی که باید توسط مدیران اتخاذ شود همچنان شرکت فعال بوده و  کار آنها در کارخانه،  ایاب و ذهابشان توسط اتوبوس شرکت و طی مسیر یک ساعته  از قزوین تا فارسجین و بالعکس برای آنان خطر جانی دارد. کارگران خواستار تعطیلی کار همراه با پرداخت حقوقشان هستند.

- روز ٢٢ اسفند، با بلند شدن زمزمه های اعتراض کارگران فاز ٢ پالایشگاه آبادان به خاطر خطر جانی شیوع کرونا ، این پالایشگاه با سه هزار کارگر بدنبال تشکیل جلسه فوق العاده حفاظت فنی و بهداشت کار  تعطیل اعلام شد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٤ اسفند ٩٨،  ١٥ مارس ٢٠٢٠
+++

گروههای خودیاری مردمی همه جا تشکیل میشود

 

یک جنبش و تحرک گسترده همیاری و همبستگی انسانی میان مردم در سراسر کشور در ابعادی وسیع و توده ای شکل گرفته و مردم با شبکه های خودیاری به میدان آمده اند. مردم با کمترین امکانات مالی خدمات موثری را به افراد مورد نیاز شروع کرده اند. این همیاری ها چنان وسیع است که علیرغم موانعی که ارگانهای سرکوب حکومت ایجاد میکنند، روز بروز گسترده تر و سازمانیافته تر میشود.

 

دسته های متشکل مردم شروع به تمیزکردن شهرها و ضدعفونی کردن بسیاری از نقاط شهرها کرده اند، ماسک تهیه میکنند و رایگان یا با قیمت ارزان در دسترس دیگران قرار میدهند، الکل و مواد شستشودهنده تهیه و توزیع میکنند، برای بیمارستان ها امکانات حفاظت از کادر درمانی مثل ماسک و وسایل بهداشتی تهیه میکنند، رانندگان کامیون ها این امکانات را به رایگان به شهرهایی که لازم است منتقل میکنند، در لنگرود مشغول راه اندازی یک بیمارستان صد تختخوابه شده اند و مردم از اقصی نقاط کشور به آنها کمک مالی میرسانند، کودکان کار و خیابان را آموزش میدهند و برای آنها و کارتن خوابها و سایر نیازمندان پرس های غذایی تهیه میکنند و به آنها امکانات بهداشتی میدهند، برای مردمی که به اینترنت دسترسی ندارند درمورد نحوه پیشگیری از سرایت ویروس کرونا اطلاع رسانی میکنند و برنامه های آموزشی ترتیب میدهند.

 

دسته های متشکل مردم و فعالین سیاسی و اجتماعی انواع کارزارها مثل در خانه میمانیم، چهارشنبه سوری و نوروز در خانه میمانیم، من و زندگی، میخواهم زنده بمانم، دوستت دارم، بمان برایم و غیره را برای تشویق مردم در مقابله با کرونا راه اندازی کرده اند. یک اقدام دیگر مردم افشای دروغ پراکنی های حکومت است. مردم در رسانه های اجتماعی و به شیوه های مختلف دروغ های حکومیتان را برملا میکنند، گزارشات واقعی از وضعیت بیمارستان ها و کمبودهای بیمارستانها و آمار مبتلایان و مرگ و میرها را منتشر میکنند، با بلندگو در محلات برخی شهرها حرکت میکنند و آگاهی رسانی میکنند.

 

تشکل های مختلف از جمله نهادهای پایان دادن به کارتن خوابی، دفاع از کودکان کار و خیابان، محیط زیست، تشکل های کارگری، نهادهای مبارزه با اعتیاد، شبکه های کمک رسانی به سیل زدگان و زلزله زدگان، فعالین دانشجویی و معلمان و بازنشستگان و نهادهای مردمی دیگر این مساله را محور کارشان قرار داده اند و انواع شبکه های همیاری را در شهرها و محلات سازمان داده اند. دانشجویان علوم پزشکی از طریق ستادهای کمک رسانی و یا از طریق شبکه های اینترنتی به آموزش مردم برای مقابله با کرونا پرداخته اند. خانواده های زندانیان برای رهایی عزیزانشان از فاجعه کرونا در زندان ها برای آزادی آنها تلاش میکنند و خواست آزادی زندانیان به یک خواست اجتماعی تبدیل شده است.

 

پرستاران و پزشکان و سایر کادر درمانی بیمارستانها که در خط مقدم تلاش برای نجات بیماران هستند و از ساده ترین امکانات حفاظت از خود محروم میباشند، تا کنون نقش مهمی در اطلاع رسانی از وضعیت بیمارستان ها و بی مسئولیتی حکومت و ارگان های حکومتی در نجات جان بیماران و تامین امکانات برای بیمارستان ها داشته اند تا بدینگونه با افشای حکومت آنرا برای تامین امکانات بیمارستان ها تحت فشار قرار دهند.

 

در خارج کشور نیز چندین کارزار در جهت کمک رسانی به مردم در داخل کشور براه افتاده است که هدفشان را جمع آوری کمک مالی برای تجهیز کادر درمانی و بیماران به امکانات حفاظتی، اطلاع رسانی به افکار عمومی، افشای گزارشات جعلی حکومت و غیره قرار داده اند.

 

در مقابل، حکومت که خود بجای کمک به مردم عامل اصلی شیوع کرونا در کشور بوده است، زندان ها را همچنان پر نگهداشته و فعالین سیاسی را همچنان احضار میکند. گشت های اوباشش، در حالیکه کادر درمانی از لباس های حفاظت محروم هستند، با پوشش حفاظتی در خیابانها میچرخند تا مردم را کنترل کنند و مانع اقدامات انسانی فعالین و نهادهای کمک رسانی به مردم شوند. سپاه پاسداران و سایر ارگانهای جنایت حکومت در مسیر بین شهرها ماشین ها را بازرسی میکنند تا امکاناتی که مردم برای بیمارستان ها تهیه کرده اند را مصادره کنند. در واقع مصافی اجتماعی میان حکومتی که در کنار کرونا قرار گرفته و مردمی که خود را با ایجاد شبکه های متعدد برای کمک به همنوعان خود دارند همبسته و متشکل میکنند، شکل گرفته است. خشم و نفرتی عمیق تر از همیشه در میان مردم شکل گرفته و مردم خود را برای مقابله با کرونا و حکومت کرونا آماده میکنند.

 

حزب کمونیست کارگری تلاش تحسین آمیز فعالینی که در شهرهای مختلف دست به ایجاد شبکه های خودیاری زده اند را صمیمانه قدر مینهد و از همه مردم معترض و انساندوست میخواهد که این شبکه ها را گسترش دهند، به شبکه های موجود بپیوندند، بویژه به کادر درمانی کمک کنند و هرچه بیشتر خود را سازمان بدهند. هرچه بیشتر سازمان پیدا کنیم خلاصی از ویروس کرونا و حکومت کرونا را ساده تر خواهیم کرد.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵ مارس ۲۰۲۰
--


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com