گفتگوی سوسیالیسم امروز با آذر کیمیا و مینا تهرانی در باره اعتراضات آبانماه

مصاحبه
December 22, 2019

گفتگوی سوسیالیسم امروز  با آذر کیمیا و مینا تهرانی

در باره  اعتراضات آبانماه،

 

سوسیالیسم امروز: از نظر شما مهمترین ویژگیهای اعتراضات ابان ما  چه بود و چه آموزه های برای ادامه مبارزه ما علیه رژیم میتواند داشته باشد؟

 

آذر کیمیا: دلایل زیادی برای نارضایتی وجود دارد .تورم و کاهش قدرت خرید بخش قابل توجهی از حقوق بگیران و گروه های با دستمزد خیلی پایین وضعیت نابسامان اجتماعی و دشواریها ی زیاد در تامین نیازهای اساسی از جمله مسکن بهداشت اموزش و اشتغال که مهمترین رکن زندگی میباشد و بالاخره افزایش مطالبات عمومی و در مقابل فقدان سازو کارهای قانونی و رسمی برای پر کردن شکاف بین امکانات و خواست ها همه انبوهی از موج نا رضایتی را در جامعه رقم زده است. احساس عدم امنیت اجتماعی اینده مبهم نگرانی از تشدید وضعیت بی ثبات و نا پایدار اگر چه این اعتراضات با مداخله دستگاههای امنیتی و نظامی  برای کتوه مدت خاتمه می یابد شورش سرکوب می شود و افراد کشته و زندانی و شکنجه و پراکنده می شوند اما هر اعتراض و کشتار خاطره ای جمعی را شکل می دهد. که دیر یا زود به عنوان سرمایه و تجربه در اعتراضات بعدی به کار گرفته خواهد شد. خشم گسترده، مطالبه ی که از عمق جامعه برخواسته، تعرض بر حق به بانکها و مقامات سرکوبگر نظامی و مذهبی جایگاه این دوره از اعتراضات را نشان داد که بسیار آموزنده خواهد بود.

 

مینا تهرانی: - جنایت و فقر و فریبکاری که طی این دوران ٤٠ ساله اخیر بر مردم روا داشته اند و گرانی بنزین هم که حکم آتشفشان خفته ای که بعد از سالها بیدار شده باشد به اعتراضات دیماه ویژه گی انقلابی تر آگاهتر و ضد دولتی تری داد.. مردم کارگر و زحمتکش و نسل جوان متحدانه به صحنه مبارزات آمده تا از شر حکومتی که نشاط وشادی و زندگی سالم را از مردم گرفته است خلاصی پیدا کنند. مهمترین آموزه این دوره این بود که با این حکومت نمیشه تنها با دست خالی مبارزه کرد، باید توان مقابله با وحشیگری و کشتار حاکمیت داشت.

 

سوسیالیسم امروز: همچنانکه همگان می دانند جمهوری اسلامی برای سرکوب این اعتراضات دست به کشتار و شکنجه و قتل گسترده زده است، چرا تا این حد جنایت و قساوت نسبت به شهروندانی که خواهان کاهش  قیمت بنزین و دیگر مایحتاج اولیه زندگیشان هستند برای این حکومت ضرورت پیدا کرده؟ آیا این سرکوب قادر خواهد شد رژێم را از تداوم اعتراضات علیه خود نجات بدهد؟

 

آذر کیمیا: افزایش ٣٠٠ در صدی نرخ بنزین که چار چوب سلطانیان سرمایه داری وابسته و حاکمیت یک اقتصاد انگلی بر کشور ما معنایی جز یک جهش سر سام او دیگر در روند صعودی گرانی و تورم و بیکاری و در نتیجه چشم انداز سقوط زندگی محنت بار میلیون ها تن دیگر از کارگران و زحمتکشان به مرداب فقر و نابودی ندارد. هراس حکومت اگر تعلل کند ممکن است دیگر توان مهار جنبش را نداشته باشد. این واقعیت که خامنه ای فورا به میدان آمد و سعی کرد همه ی جانیان  نظام را با فرمان سرکوب مطلق معترضان به خط کند. قبل از هر چیزی ناشی از هراس حکومت اسلامی است که در یافت اگر تعلل کند و در کنار سیاست سرکوب رفتاری فرسایشی در مقابل این جنبش داشته باشد یعنی انگونه که با اتفاقات٨٨ یا ٩٦یا هفت تپه و خوزستان بر برخوردار داشت ممکن است این بار دیگر توان مهار این جنبش را نداشته باشد. شمار قابل توجه از کشته ها دستگیری هزاران نفر قطع اینترنت و گروگان گرفتن ملت ایران با این شکل در مقایسه با اعتراضات گذشته بعد از کشتار دهه شصت نشان از نگرانی جدی ج.ا. از ابان ٩٨ دارد.اینکه رهبر جنایتکار اسلامی با دستپاچگی  به عریان ترین شکل برای سرکوب اعتراضات مردم به میدان آمد، بیش از همه نشانگر شدت نگرانی حکومت کثیف اسلامی از این است که خیزش های نظیر لبنان و عراق الهام بخش ایران بشود و حکومت اسلامی و خونخوار   به زیر کشیده شود. در باره اینکه آیا این سرکوب میتواند رژیم را نجات بدهد قطعا پاسخ منفی است، یک دوره سکوت و سرکوب ممکن است ادامه پیدا کند اما اینبار این حرکت اگر به شکل بهتری به میدان بیاید و احزاب مثل ما بتوانند رهبری و تاثیر گذاری داشته باشند میتواند جمهوری اسلامی را با بحران و سقوط و سردرگمی بیشتر روبرو کند.

 

مینا تهرانی: نه من مطمئن هستم مردم به اعتراض ومقابله با کشتار وشکنجه و بی عدالتی ها در مورد تبعیض جنسیتی خصوصا به هیچ وجه کوتاه نخواهند آمد و با تمام  قوا با برخورد های منتطقی به تمام گرفتاریهایی که گرانی بنزین موجب دامن زدن به آن شده  مقابله خواهند کرد. جاره ای بگیرز مبارزه و پایان دادن به حاکمیت چنین حکومتی که شهروندان معترض را به رگبار میبندد برای ما در ایران وجود ندارد.

 

منبع: شماره ١١٥ نشریه سوسیالیسم امروز

اول دی ١٣٩٨

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com