پیش به سوی اعتصابات عمومی و سراسری

سازمان راه کارگر
December 22, 2019

             رژیم اسلام و سرمایه، عامل جانباختن سیستماتیک کولبران و زحمتکشان

 

                   پیش به سوی اعتصابات عمومی و سراسری

 

 

فاجعه کشته شدن دو برادر کولبر بر اثر بهمن در ارتفاعات کوهستان اورامانات، بار دیگر خشم مردم کردستان را برانگیخته و سبب تظاهرات آنها در شهر مریوان و اعتراضات آنها در سایر مناطق کردستان و آذربایجان غربی شده است. در تظاهرات مریوان، مردم با حمل سمبلیک تکه ای نان، ضمن دافع از حق معیشت و برخورداری از یک زندگی انسانی، شعار مرگ بر دیکتاتور سر داده اند و خواهان اعتصاب عمومی در سراسر کردستان شده اند.

 

آزاد خسروی (هفده ساله) و فرهاد خسروی (چهارده ساله) به دلیل معلولیت و فقر خانواده ناگزیر از مشارکت در کار پرخطر کولبری در نوار مرزی کردستان بودند که چند روز پیش قربانی ریزش بهمن شدند.

تنها در ماه آذر حدود ده کولبر یا بر اثر سقوط بهمن و یا بر اثر تیراندازی پاسداران و مرزبانان جمهوری اسلامی جان خود را از دست داده اند. تخمین زده میشود که حدود هفتاد هزار نفر به دلیل بیکاری گسترده در کردستان و عدم توسعه اقتصادی این منطقه و قلت ناچیز صنایع در آن، به شغل پر ریسک کولبری مشغولند.

 

مناطقی چون کردستان و بلوچستان و ... ( چه در دوره رژیم پهلویو چه در دوره رژیم اسلامی) به شدت علاوه بر تبعیضات سیاسی و فرهنگی از تبعیضات معیشتی و اقتصادی نیز رنج برده اند. در بلوچستان اکثر مردان خانواده در جستجوی کار یا ناگزیر از سفر به کشورهای عربی جنوب خلیج فارس هستند و یا ناچارند به کار قاچاق از جمله قاچاق سوخت بپردازند که گاه محموله سوخت آنها به همراه پیکر این زحمتکشان به اتش کشیده میشود. در کردستان بخش کثیریاز کارگران بیکار مجبورند از طریق کولبری، لقمه نانی برای خود و خانواده خویش فراهم کنند. تا کنون صدها کولبر توسط مرزبانان رژیم اسلامی کشته و زخمی شده اند.

 

درجریان فاجعه اخیر یعنی مرگ دلخراش دو نوجوان کولبر، اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی شیاد، با وقاحت از استاندار کردستان خواسته که به وضعیت معیشتی خانواده این دو برادر رسیدگی کند!! او و رژیمش اگر برای معیشت این خانواده تهیدست اهمیتی قائل بودند باید علاج واقعه را قبل از بروز فاجعه میکردند تا دو کودک مجبور نمی شدند در سرمای طاقت فرسا به کولبری مشغول شوند. اما چنین انتظاری از رژیم فاشیست جمهوری اسلامی بیهوده است که جز سرکوب خونین و غارتهای میلیاردی، وظیفه ای برای خود قائل نیست.

 

سازمان ما ضمن همدردی عمیق با خانواده خسروی و مردم زحمتکش کردستان، قویا از اعتراضات توده ای و اعتصاب عمومی آنها حمایت میکند. حرکتی که میتواند در پیوند با تحصن و اعتراض سراسری معلمان و بازنشستگان در دوم دیماه و حرکت خانواده های جانباختگان خیزش آبان و نیز قربانیان سرکوب و کشتار در چهار دهه گذشته در روز پنجم دیماه، سبب تداوم جنبش انقلابی علیه رژیم استبدادی و سرمایه داری حاکم شود.

 

زنده باد انقلاب برای سرنگونی رژیم اسلامی

زنده باد ازادی، زنده باد سوسیالیسم

 

کمیته مرکزی سازمان راه کارگر

30 آذر 1398 – 21 دسامبر 2019 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com