اعتراضات مردمی علیه گران شدن بنزین و موج فقر و فلاکت در ایران

سازمان راه کارگر
November 16, 2019

           اعتراضات مردمی علیه گران شدن بنزین و موج فقر و فلاکت در ایران
یکروز پس از اینکه دولت روحانی اعلام کرد بهای تاکنونی بنزین از لیتری هزار تومان را برای بنزین سهمیه ای به هزار و پانصد تومان و برای بنزین آزاد به لیتری سه هزار تومان افزایش خواهد داد، موجی از اعتراضات مردمی عصر جمعه و روز شنبه در بیش از بیست شهر ایران بوقوع پیوست. گزارشات رسیده و ویدیوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی حکایت از آن دارند که مردم در شهرهای مشهد، سیرجان، بهبهان، امیدیه، ابادان، خرمشهر، گچساران، شیراز، بیرجند، رشت، تهران، تبریز، بوشهر، ساری، پرپان، سنندج، کرمانشاه و ... به خیابان آمدند و صدای اعتراض خود را به موج گرانی و فلاکت اعلام داشتند. در شهر اهواز نیز که همین هفته پیش در اعتراض به مرگ مشکوک یک شاعر عرب – حسن حیدری- اعتراضات وسیعی از سوی مردمان ستمدیده عرب برگزار شده بود اینبار در اعتراض به گران شدن بنزین، جمعیت وسیعی به خیابان آمدند مردم از رانندگان میخواستند که اعتصاب ککند و ماشین خود را خاموش کنند. شعارها از حد اعتراض به گرانی بنزین و خواستهای معیشتی فراتر رفته و شعارهای سیاسی علیه کل رژیم اسلامی در جای جای ایران به گوش میرسد. گفته می شود که دست کم پنج نفر از مردم کشته و دهها تن با گلوله مامورین رژیم زخمی شده اند. فرماندار سیرجان کشته شدن یکنفر در این شهر را تائید کرده است.
حسن روحانی و محمدباقرنوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه) ادعا میکنند که درآمد ناشی از این افزایش سه برابری قیمت بنزین، نه به خزانه دولت بلکه به حدود 18 میلیون خانوار  نیازمند به صورت یارانه اضافه پرداخت خواهد شد. آنها هنوز رقم دقیق این یارانه اضافه را مشخص نکرده اند.
همه مردم ایران میدانند که به دلیل بحران اقتصادی موجود، موج فساد و غارتهای میلیاردی در نظام جمهوری اسلامی، اعطای میایاردها دلار به متحدین این رژیم در خاورمیانه ( واز جمله اعطای رایگان میلیونها لیتر نفت به رزیم بشار اسد) هزینه های هنگفت نهادهای مذهبی، تبلیغاتی و امنیتی رزیم و نیز کاهش فروش نفت خام به حدود دویست هزار بشکه در روز به دنبال تحریمهای اقتصادی امریکا، دولت روحانی با کسری بودجه شدید برای سال جدید روبرو است و رسما اعلام کرده که میخواهد بودجه سال آتی را بدون اتکاء به درآمد ارزی ناشی از صادرات نفت و گاز ببندد. برای دستیابی به این هدف، دولت روحانی راهی جز کم کردن از هزینه های جاری و عمرانی و نیز افزایش بهای کالاهای مصرفی ندارد . این درحالیستکه همین هفته پیش بازنشستگان با شعار : خط فقر 8 میلیون، حقوق ما 2 میلیون، تظاهرات پرشوری را در تهران برگزار کرده بودند و با وجود تورم بیش از پنجاه درصد و رشد اقتصادی منفی منهای 9 درصد  و موج بیکاری ، همین حقوق یک و نیم ملیونی تعیین شده توسط شورای عالی کار نیز به میلیونها کارگر پرداخت نمی شود و صدها هزار کارگر غیررسمی مجبورند با نصف این میزان و گاهی حتی با نیم میلیون تومان در ماه سر کار بروند و به شرایط هولناک کارفرمایان تن در دهند.
دولت روحانی با اشاره به بهای 15 هزار تا 30 هزار تومانی یک لیتر بنزین در کشورهای اروپایی، امریکای شمالی و ... سعی در توجیه بهای سه هزار تومانی بنزین ازاد دارد. اما نمی گوید که در بسیاری از این کشورها حداقل حقوق بطور متوسط  بین 10 تا 20 دلار در ساعت است نه مثل ایران که کارگر بر مبنای مصوبه خود دولت اگر هشت ساعت هم در روز کار کند به زحمت حقوقش برای کل روز 4 یا 5 دلار خواهد شد یعنی یک سوم حقوقی که در بسیاری کشورها، پائین ترین لایه های مزدبگیر برای یک ساعت کار دریافت میکنند.
از این قیاس مضحک که بگذریم، هر انسان عادی بدون نیاز به اگاهی از علم اقتصاد میداند که افزایش سه برابری بهای بنزین، اتوماتیک وار نه تنها روی هزینه حمل و نقل و مسافرکشی تاثیر میگذارد بلکه روی بهای تمام شده سایر کالاها نیز وسیعا شوک وارد خواهد نمود و سبب افزایش مسلسل وار بهای بسیاری از کالاها و خدمات خواهد شد.
بر فرض هم اگر دولت به جای بالاکشیدن درآمد هنگفت ناشی از افزایش بهای بنزین به قول خود برای اعطای آن به صورت یارانه به 18 میلیون خانوار عمل کند و مثلا یارانه 45 هزار تومانی فعلی را به صد هزار تومان در ماه برای هر شهروند افزایش دهد باز جبران افزایش سرسام اور بهای بسیاری از کالاها در هفته ها و ماههای اتی را نخواهد کرد. همین حالا بسیاری از مردم که به دلیل گرانی مسکن در مراکز شهرها ناگزیر از زندگی در حاشیه شهرها هستند برای رفت و امد به محل کار خود ناگزیر از صرف هزینه زیادی برای ایاب و ذهاب هستند. مثلا یک کارگر در فضای مجازی نوشت که ماهی یک میلیون و ششصد هزار تومان حقوق میگرد و تا این لحظه هفته ای هفتاد هزار تومان صرف خرید بنزین برای ماشین خود میکرده تا با آن به سر کار برود که اکنون به یکباره این هزینه به هفته ای دویست هزار تومان افزایش خواهد یافت یعنی او باید هر ماه فقط نیمی از حقوق خود را صرف هزینه بنزین کند و این یعنی گستراندن ابعاد فقر و فلاکت در میان دهها میلیون نفر از زحمتکشان ایران.
 به همین خاطر است که مردم بی توجه به وعده های سرخرمن حسن روحانی، خطر را با گوشت و پوست خود اخساس میکنند و در اعتراض، به خیابان امده اند. ما ضمن همبستگی با این اعتراضات توده ای، خواستار گسترش آن به تمام شهرها و روستاهای ایران و تقویت هماهنگی و سازماندهی در این جنبش نوین هستیم. زحمتکشان ایران همچون دو سال پیش در جریان خیزش دیماه 96 و نیز همچون مردم به ستوه آمده از فساد و غارت و فلاکت در عراق و لبنان، ضروریست در ابعادی میلیونی مجددا خیابانها را به اشغال خود درآورند و موجی از اعتصاب و تظاهرات را در چهارگوشه این فلات فلاکت زده و استبدادزده برپا کنند. در چهارچوب این نظام جهنمی، هیچ راه دیگری وجود ندارد.

پیش به سوی اعتصاب عمومی و سراسری
سرنگون باد رژیم اسلامی سرمایه داری
زنده باد آزادی، زنده بادسوسیالیسم
25 آبان 1398
کمیته مرکزی سازمان راه کارگر  


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com