سوسیالیسم یا بربریت؟

سازمان فدائیان (اقلیت)
September 24, 2019

سوسیالیسم یا بربریت؟


در روز بیستم سپتامبر ۲۰۱۹، میلیون­ها نفر در سراسر جهان به خیابان‌ها آمدند و خواهان انجام اقدامات لازم و مؤثر جهت حفظ محیط زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی شدند. چرا که کره زمین بر اثر حرص و آز نظام سرمایه‌داری در آستانه­ی یک فاجعه­ی زیست محیطی قرار گرفته است. نابودی جنگل­ها در منطقه­ی آمازون، ذوب شدن کوه­های یخ، موج گرمای شدید، طولانی شدن دوران‌های خشکسالی، سیل و دیگر فاجعه­های طبیعی، انقراض انواعی از حیوانات و گیاهان و تخریب سریع اکوسیستم منطقه‌ای نشانه­های واضحی از این فاجعه می­باشند. گذشته از آن، کمبود آب آشامیدنی و عدم حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی از پیامدهای دیگر این فاجعه محیط زیستی است که میلیون­ها نفر از اقشار کم درآمد و زحمتکش جامعه  را به گرسنگی و فلاکت کشانده است.

با آن که به تناوب اجلاس­هایی از سوی نهادهای بین‌المللی، از جمله سازمان ملل برگزار می‌شوند، تضمینی برای اجرای تصمیمات این اجلاس‌ها وجود ندارد، زیرا سود و منافع طبقه­ی سرمایه­دار، بالاترین اصل نظام سرمایه­داری جهانی است که به هیچ­وجه نباید مانعی بر سر راه آن باشد. به همین دلیل در این نظام، هرگز نه اقدام مؤثری برای مقابله با تخریب محیط زیست به اجرا درمی‌آید و نه در جهان صلحی پایدار برقرار خواهد شد که یکی دیگر از خواسته‌های تظاهرکنندگان بود. هر چند هنوز دیر نشده و می‌توان با تدابیری از تخریب هر چه بیش‌تر محیط زیست و گرم شدن کره‌ی زمین جلوگیری کرد، اما به دلیل بالا رفتن مخارج تولید و کاهش سود یا چنین اقداماتی اصولا به مرحله اجرا درنمی‌آیند یا به مقیاس کافی انجام نمی‌شوند؛ اقداماتی از قبیل جایگزینی سوخت فسیلی با انرژی­های تجدیدپذیر و یا بستن نیروگاه­های اتمی، زیرا که اصولا تولید سرمایه­داری وابسته به استفاده از انرژی فسیلی است. همین کافی است که گفته شود تنها ۲۵ کنسرسیوم سرمایه‌داری بیش از نیمی از گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کنند.

کمیته­ی خارج سازمان فدائیان (اقلیت)، ضمن حمایت از اقدامات فوری برای بهبود وضعیت اقلیمی و محیط زیستی، بر این نکته تاکید می­کند که تنها راه پیشگیری از این فاجعه­ی جهانی، نابودی نظام سرمایه­داری و برپایی نظمی سوسیالیستی است که در آن نیازهای جامعه­ی بشری در تعادل با طبیعت قرار گیرد. نظمی که پیش شرط برقراری آن انقلاب اجتماعی کارگران و زحمتکشان است و در صورت عدم تحقق آن، جز توحش و بربریت آینده­ای در انتظار بشریت نخواهد بود.   

 

زنده باد همبستگی بین‌المللی کارگران

نابود باد نظام سرمایه‌داری – برقرار باد سوسیالیسم

کمیته‌ی خارج از کشور سازمان فدائیان  (اقلیت)

۲۲ سپتامبر ۲۰۱۹

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com