بازداشت شدگان «انجمن سبز چیا» و فعالان اجتماعی باید فورا آزاد شوند

كميته كردستان حزب كمونيست كارگرى ايران
July 19, 2019

در یک هفته گذشته جمهوری اسلامی تعدادی از اعضای «انجمن سبز چیا» و فعالان اجتماعی را بازداشت کرده است. منابع خبری نام بازداشت‌شدگان را علی رضایی، امید صالحی، یادگار دلجو، فاتح هوشمند و گوران قربانی اعلام کرده اند.

 

انجمن سبز چیا از تشکل های مدافع محیط زیست در کردستان است. «این سازمان زیست محیطی نزدیک به دو دهه است که در مریوان فعالیت دارد و نقش ویژه ای در حفظ طبیعت و آموزش کودکان و جوانان این منطقه برای حفاظت از طبیعت و حیات وحش منطقه ایفا کرده و دارای هشت کمیته از جمله هنری، کودکان، زنان، بحران، تحقیقات و … است».  انجمن سبز چیا  با اقدامات ابتکاری در شهر و بویژه روستاها موفق شده است نهضتی ضد شکار در کردستان شکل بدهد. همچنین اعضای انجمن سبز چیا نقش برجسته‌ای در مهار و کنترل آتش‌سوزی‌های جنگل‌های مریوان و شهرهای اطراف داشته‌اند و در جریان همین فعالیت در روز سوم شهریور سال قبل شریف باجور به همراه امید کهنه‌پوشی از اعضای انجمن سبز چیا و محمد پژوهی و رحمت حکیمی‌نیا از جنگل‌بانان منطقه در جریان مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های روستای پیله و سلسی گرفتار آتش شدند و جان باختند و هزاران نفر از مردم با شرکت در مراسم گرامیداشت آنها، حمایت شان را از اقدامات این فعالین اعلام کردند. 

 

دستگیری و زیر فشار قراردادن فعالان محیط زیست توسط جمهورای اسلامی سابقه ای بسیار طولانی دارد. در یک دهه گذشته تعداد زیادی از جوانان زن و مرد در دفاع از محیط زیست و افشاگری آنها علیه جنگل خواری مقامات و عدم رسیدگی به بهداشت شهر و دریاچه ها و رودخانه ها، به میدان آمده اند و جمهوری اسلامی آنها را به انواع و اقسام شیوه های امنیتی و فشار روحی و دستگیری تحت فشار قرار داده است تا به خیال خود جلو فعالیت آنها را بگیرد. اما فعالین محیط زیست تحت حمایت فعالین کارگری و اجتماعی و مردم معترض نهادهای خود را ایجاد کرده و به فعالیت خود ادامه داده اند و علیه سیاست های تخریب محیط زیست توسط حکومت و باندهای مختلف آن اعتراض کرده اند.

 

جای فعالین محیط زیست زندان نیست، آنها شایسته حمایت گرم مردم اند. این مقامات و مفتخوران حاکمند که به دلیل ۴۰ سال جنایت و از جمله به دلیل تخریب محیط زیست در سراسر کشور باید دستگیر و محاکمه شوند.

 

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری دستگیری فعالین زیست محیطی و سایر فعالین معترض را شدیدا محکوم میکند و از مردم میخواهد بشکل گسترده ای با دست زدن به تجمع در مقابل ارگان ها و زندان های جمهوری اسلامی، با جمع آوری طومار و به هر شکل دیگری که میتوانند دستگیری های اخیر را محکوم و خواستار آزادی فوری تمامی بازداشت شدگان شوند و هرچه بیشتر تشکل های محیط زیست را تقویت کنند. از کلیه احزاب و سازمان های اپوزیسیون و از تمامی نهادهای کارگری و انساندوست انتظار دارد که دستگیری فعالین زیست محیطی و احتماعی در کردستان را محکوم کنند و خواستار آزادی تمامی بازداشت شدگان شوند. تمامی بازداشت شدگان باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند و به هر گونه فشاری علیه آنها پایان داده شود.

 

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران

 

٢٧ تیر ١٣٩٨ -  ١٨ ژوئیه ٢٠١٩


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com