تفتیش عقاید و سرکوب تحت هر بهانه ای محکوم است

ئاسو سهامی
July 19, 2019

تفتیش عقاید و سرکوب تحت هر بهانه ای محکوم است

از "کا.گ.ب" تا  "پلیس فتا"

نخست:

 وقتی استالین در روسیه به قدرت رسید اولین کارش قلع و قمع مخالفین خود بود و در این راه صادقترین و سرخط ترین کمونیستها را از عضویت در حزب برکنار و سپس به سیبری تبعید و یا اعدام کرد.

یکی از جنبه‌های مهم قدرت‌گیری استالین شیوه‌ای بود که او بین رقبایش اختلاف ایجاد می‌کرد. او ابتدا با زیوونیف و کامنف ترویکاًیی علیه تروتسکی تشکیل داد. وقتی تروتسکی کنار زده شد، استالین با بوخارین و رایکوف علیه زیوونیف و کامنف متحد شد. در پانزدهمین کنگره حزب، تروتسکی و زیوونیف از حزب اخراج شدند و کامنف کرسی‌اش در کمیته مرکزی را از دست داد. استالین سپس به حساب متحدان سابقش، بوخارین و رایکوف رسید.

استالین بعدها با ممنوع کردن ایجاد فراکسیون، نفع بسیاری برد زیرا عملاً دیگر کسی نمی‌توانست با سیاست‌های رهبر حزب مخالفت کند.

استالین به عنوان صدر دفتر سیاسی در اواسط دهه ۳۰ با «تصفیه کبیر» در حزب تقریباً تمام قدرت را در دست خود گرفت. او این کار را به عنوان تلاش برای اخراج اپورتونیست‌ها و ضدانقلابیون توجیه می‌کرد. قربانیان تصفیه معمولاً از حزب اخراج می‌شدند اما مجازات‌های بیشتری از اردوگاه‌های کار اجباری و گولاگ تا محاکمه توسط ان.ک.و. د و اعدام انتظار بسیاری را می‌کشید.

"کا.گ‌.ب" سرویس اطلاعات شوروی نقش چشمگیری در این تصفیه داشت

 

دوم:

 در اواخر سال ۱۳۸۷ دبیرخانه پلیس فتا در ستاد ناجا راه‌اندازی گردید انگیزه این اقدام مقابله با کنترل فضای سایبر توسط مخالفان حکومت ایران(ایجاد امنیت و کاهش مخاطرات برای فعالیت‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی در جامعه اطلاعاتی، حفاظت و صیانت از هویت دینی و ملی، مراقبت و پایش از فضای تولید و تبادل اطلاعات برای پیش‌گیری از تبدیل شدن این فضا به بستری برای انجام هماهنگی‌ها و عملیات برای انجام و تحقق فعالیت‌های غیرقانونی و ممانعت از تعرض به ارزش‌ها و هنجارهای جامعه در فتا از جمله وظایف و مأموریت‌های پلیس "فضای تولید و تبادل اطّلاعات" است.

 

سوم:

کمیتۀ خارج کشور حزب کمونیست ایران که تحت سیطره کامل جناح راست قرار دارد با هدف سرکوب هرچه بیشتر رفقایی که در دفاع از سیاست های انقلابی و کمونیستی کومه له و حزب کمونیست ایران تلاش می کنند جناح خط راست را نقد و افشا کنند، به سیاست سرکوب آشکارو حذف روی آورده است.

این کمیته در اقدامی که با تمامی پرنسیب ها و ابتدایی ترین حقوق انسانها مغایرت دارد به شیوه کار پلیسی روی آورده است و با سرک کشیدن به حریم خصوصی افراد و رصد حساب کاربری آنان در شبکه های اجتماعی اقدام به پرونده سازی علیه رفقای منتقد نموده است.

بدنبال این کار پلیسی و با جمع آوری مدارک جرم برای آن دسته از رفقایی که نوشته و یا مطالبی در نقد رهبری کومه له و خط راست حاکم بر این تشکیلات را لایک کرده و یا به اشتراک گذاشته اند و یا در نقد این گرایش اظهارنظرهایی کرده اند، بدون حضور متهم و حق دفاع از خود در یک دادگاه صحرایی احکامی را علیه متهمین صادر کرده است  این احکام شامل توبیخ و سلب عضویت و غیره است. این اقدام رذیلانه کمیته خارج نمونۀ بارز تفتیش عقاید و سلب آزادی بیان در این تشکیلات است.

همزمان با این اقدام کمیته خارج ، دبیرخانه کومه له در کردستان با احضار جمعی از رفقای پیشمرگ اقدام به بازجویی از آنها کرده که کدام مطلب؟ به چه دلیل؟ چه وقت؟ و چرا فلان مطلب را لایک یا به اشتراک گذاشته اید و آیا حاظر هستی که لایکت را پس بگیری یا نه؟

جناح راست تشکیلات با جستجوی ذهن افراد و خفه کردن هر صدای مخالفی قصد دارد تشکیلات و  اعضا را به میل خود به هر ناکجا آبادی که می خواهد ببرد. در واقع با زدن اتهام امنیتی به افرادی غیر حزبی می خواهد بگوید که هر کسی از کمیته مرکزی کومه له و موضعگیری هایشان طی چند ماه اخیر، انتقاد کند مشکوک است و در نهایت با قرار دادن این اسامی در کنار هم می خواهد اتهام مشکوکیت و در نهایت نفوذی بودن بزند. این عمل را تنها می توان انحلال طلبی نامید.

این اقدام پلیسی کمیتۀ خارج کشور عمل بسیار قبیحیست و محکوم است و لازم است تمامی اعضای این حزب نسبت به این عمل که در واقع توهین و هتک حرمت به تک تک رفقاست واکنش نشان داده و اعتراض کنند.

بی شک در آینده ای نه چندان دور با از هم پاشیدن ائتلاف ناهمگون جناح راست کومه له، به سراغ دیگران نیز که قبلا از همپیمانانشان بودند خواهند رفت. دقیقا  این ادامه همان کاریست که زمانی با فراکسیون "ره وت سوسیالیستی" کردند و همه ما آن زمان در برابر بی پرنسیبی های آن موقع دبیرخانه کومه له سکوت کردیم.

 

چهارم:

با دریافت حکم شش ماه تعلیق از حزب کمونیست ایران ناخودآگاه به یاد بایگانی خود افتادم و در میان اسناد و مدارک موجود احکام بی دادگاه های انقلاب جمهوری اسلامی به چشمم خورد. که چطور بعد از روزها و ماه ها سلول انفرادی، شکنجه، هتک حرمت، توهین و بازجویی به شش ماه حکم تعلیقی و بعدها به چهار سال زندان محکوم شدم و یا بعد از سالهای درس و مدرسه و فارغ التحصیلی خوشحال از اینکه به عنوان معلم به کودکان و مردم خدمت می کنم،  اما با صدور حکم اخراج از آموزش و پرورش بسیاری از آرزوهایم به فنا رفت.

 

پنجم:

سخنی با برادران کمیته خارج و دبیرخانه کومه له

حتی در کشورهای خفقان زده در قانون آمده است که هیچ فرد و یا نهاد و ارگانی حق دخالت و نظارت بر حضور افراد در دنیای مجازی و حریم خصوصی آنها را در این باره ندارد. چنین اقدامی یک جرم تلقی می شود.

احکام صادره از سوی کمیته خارج در حقیقت از حماقتی که ناشی از عدم درک و شناخت کافی این دوستان از جهان پیرامون سرچشمه می گیرد، دنیای امروز، دنیای شبکه های اجتماعی است که به یمن انترنت و تکنولوژی نمی توان به راحتی کسی را سانسور و سرکوب کرد. بی گمان هیچ قدرتی نمی تواند  ذره ای از حیطه و اختیارات دنیای شبکه ها را برای کاربران آن محدود و یا مشروط نماید.

در کشور های اروپایی که شما هم سالهاست در آنجا زندگی می کنید هر کسی حق دارد که بطور آزادانه و بدون نگرانی از تعقیب و رصد، با ارائه کامنت و یادداشت های خود اظهار نظر کرده و یا مطالب دلخواه خود را لایک کرده و یا آنها را به اشتراک بگذارد.

در ابتدای ورود هر مهاجری به کشورهای اروپایی، مهاجران مجبورند که در کلاسهایی که اسم آن "طرح ادغام در جامعه" را بگذرانند و در این کلاسها با بسیاری از مسائل کشور مورد نظر از جمله حریم آزادی های فردی و اجتماعی آشنا می شوند در کشور هلند این طرح با نام اینبورخرینگ شناخته می شود. لذا از شما خواستارم که یکبار دیگر این دوره ها را بگذرانید چون برایتان لازم است که حداقل در جامعه اروپا ادغام شوید.

و در نهایت می توانم بگویم:

سیصد گل سرخ یک گل نصرانی      ما را ز سر بریده می ترسانی

ما گر ز سر بریده می ترسیدیم         در محفل عاشقان نمی رقصیدیم

 

ئاسو سهامی

17 جولای 2019

ضمیمه ها:

عکس از احکام دادگاه انقلاب اسلامی و حکم تعلیق عضویت از حزب کمونیست ایران و حکم اخراج از آموزش وپرورش