تجمع ٦٠٠ کارگر آذرآب اراک و چند اعتراض کارگری دیگر

حزب كمونيست كارگرى ايران
July 08, 2019

تجمع ٦٠٠ کارگر آذرآب اراک و چند اعتراض کارگری دیگر  

- روز ١٥ تیرماه حدود ٦٠٠ کارگر واحد تولیدی، صنعتی آذرآب اراک در اعتراض به  معوقات مزدی خود، مقابل استانداری اراک، دست به تجمع زدند. اعتراض این کارگران به نبود امنیت شغلی و عدم پرداخت دو ماه حقوقشان است. طبق وعده‌های مدیریت بنا بود تا این روز دستمزد کارگران پرداخت شود، اما بدلیل اینکه این وعده عملی نشد کارگران مقابل استانداری اراک جمع شدند.  در واکنش به این حرکت اعتراضی محمدتقی آبایی (مدیرکل اداره کار استان مرکزی از جلسه ای با فرماندار و سه نفر از مدیران استانداری خبر میدهد. در این جلسه مقرر شده است که تا پایان هفته حقوق اردیبهشت ماه کارگران پرداخت شود. کارگران به این وعده ها باور ندارند و خواستار پرداخت تمام طلبهایشان هستند. به گفته وی در  شرکت الومینیوم سازی اراک نیز دستمزدها  با یک ماه تأخیر پرداخت شده میشود. محمد تقی آبایی که خود در زمره حقوق بگیران نجومی است در برابر اعتراض کارگران میگوید: ما یک ماه را معوق حساب نمی‌کنیم. همه کمک خواهیم کرد تا شرکت بتواند پروژه‌های بیشتر و بهتر بگیرد.".  او در  خصوص وضعیت فعلی کارگران هپکو نیز از معوقات مزدی کارگران و از اینکه در تلاش هستند تا وضعیت هپکو نیز بهبود یابد سخن میگوید.  این خبرها از فضای پر از اعتراض مراکز کارگری در شهر اراک حکایت دارد. اراک یکی از کانونهای داغ اعتراضات کارگری است.  کارگران هپکو و آذرب با مبارزات تا کنونی خود نقش مهمی در فعال شدن فضای سیاسی شهر اراک داشته اند. حضور خانواده ها در اعتراضات کارگران در این کارخانجات به یک سنت تبدیل شده است. 

- کارگران ابنیه فنی راه‌آهن زاگرس که در روزهای ۱۱، ۱۲ و١٥ تیر ماه در اعتراض به تعویق پرداخت سه ماه دستمزد خود در مقابل ایستگاه اندیمشک دست به اعتراض صنفی زده بودند، روز پانزدهم تیر ماه با وعده پیمانکار مبنی بر پرداخت طلبهایشان موقتا سر کار خود باز گشتند. از قرار معلوم مسئولان شرکت پیمانکار وعده پرداخت بخشی از مطالبات کارگران را داده‌اند.

در رابطه با همین موضوع در این روز کارگران شرکت تروارس لرستان و آذربایجان نیز در اعتصاب بودند. بنا بر خبرها زیر فشار اعتراض کارگران راه آهن ناحیه آذر بایجان  شرکت پیمانکاری «گسترش آهن راه» حقوق اردیبهشت ماه کارگران را پرداخت کرده است. کارگران به تعویق پرداخت دستمزدها اعتراض دارند و خواستار پرداخت همه طلبهایشان هستند.

- ندا ناجی، عاطفه رنگریز، مرضیه امیری و آنیشا اسداللهی، ٤ تن از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر هستند که همچنان در بازداشت بسر میبرند. مادر ندا ناجی طی کلیپی تصویری از وضعیت فرزندش و علیه اتهامات امنیتی سخن میگوید. او با اعتراض به سردواندن خانواده های بازداشت شدگان توسط مقامات قضایی میخواهد صدایش همه جا رسانه ای شود. روز شنبه ۱۵ تیر جمال عاملی، همسر ندا ناجی در اینستا گرام خود  از ضرب و شتم ندا توسط افرادی از زندانیان جرایم عادی و پرسنل زندان و انتقال وی به بهداری  خبر داد. به گفته وی بعد از این ضرب و شتم ندا ناجی برای چند ساعت به تاربینی دچار شده است. جان ندا ناجی و عاطفه رنگریز در زندان قرچک در خطر است. ندا ناجی در تاریخ ۲۵ خرداد از بند۲۰۹ اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود. هم اکنون کارزاری گسترده برای آزادی بازداشت شدگان اول مه مه و تمامی زندانیان سیاسی جاریست. بازداشت شدگان روز جهانی کارگر، دستگیر شدگان نیشکر هفت تپه و تمامی زندانیان سیاسی باید بدون قید و شرط آزاد شوند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

١٦ تیر ٩٨، ٧ ژوئیه ٢٠١٩


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com