سقط جنین "مالکیت زن بر بدنش یا دفاع از حق حیات کودک"؟

سعيد صالحى نيا
May 24, 2019

سقط جنین "مالکیت زن بر بدنش یا دفاع از حق حیات کودک"؟

نگاهی به اوج گیری  نبرد بین جمهوریخواهان و فمینیستها حول سقط جنین در امریکا

salehinia@aol.com

مقدمه:

در اخبار امده است:

"در 3 ماه گذشته 5 ایالت امریکا قوانینی وضع شده که جلوی سقط جنین را از 6 هفتگی به بعد بگیرد.  طبق  قانون الاباما حتی سقط ناشی از تجاوز یا همخوابگی با "محرم" از سن 6 هفتگی غیر قانونی است و پزشکی که اینکار را انجام دهد 99 سال زندان خواهد داشت.

مبنای قوانین جدید اینست که ضربان فلب جنین در سن 6 هفنگی معیار اینست که دیگر انسانی در شکم مادر است و کشتن او باید غیر قانونی باشد. این در حالیست که 80% مردم امریکا طبق نظر سنجی ها موافق قرار دادن استثناء برای قوانین اخیر الاباما هستند.

 یاد آوری می شود که دادگاه عالی امریکا در سال 1973 سقط جنین را تا 24 هفتگی قانونی اعلام کرده بود.

گفته می شود حامیان جمهوریخواه مخالف سقط جنین هدف بعدیشان اینست که با توجه به داشتن 5 رای در دادگاه عالی امریکا قانون سال 1973 را که قانون فدرال است تغییر دهند و سقط جنین را در سراسر امریکا مشکلتر کنند.هر چند که حتی قضات عالی محافظه کار امریکا هم در نقض قانون فدارل موجود دستشان باز نیست.

جالبست بدانیم که از سال 2011 روند ممانعتهای قانونی و مالی بر علیه سقط جنین اغاز شده بود و خصوصا سقط بعد از 3 ماهگی یعنی 12 هفته عملا با ابزارهای مختلفی  مهار شده بود.

در حالیکه طی یک نظر سنجی در سال 2018 ، 64% مردم امریکا خواهان حفظ قوانین ایالتی سال 1973 هستند و 65% مردم

امریکا حامی غیر قانونی شدن سقط جنین بعد از 3 ماهگی هستند (1)

سقط جنین یک موضوع چند لایه است که طی زمان گرایشات و جنبشهای مختلف ، حکومتها و دولتها در موردش مواضع مختلف گرفته اند.بخشی از جنبشهای فمینیستی موضوع سقط جنین را به مرکز کارزارهای خود تبدیل کردند و مدعی شدند که سقط جنین یعنی حق زن در مورد بدنش! از سوی دیگر گرایشات دست راستی دیگر با اتکا به مذهب زن را موضوع تحکم قدرت حاکمه دانسته اند و اجازه نداده اند که زن در تعیین سرنوشت کودکی که در رحم دارد دخالت کند و سقط جنین را گناه کبیره و جرم دانسته اند.

در دوران معاصر مخالفان سقط جنین در امریکا پرچم "حمایت از حیات" را بلند کرده اند بجای شعار مستقیم بر علیه سقط جنین. می گویند ما "حامی حیات هستیم"! اینهم طرف دیگر دعوا!

اما همانطور که خواننده متوجه می شود دعوا فقط سر سقط کردن یا نکردن نیست! دعوا سر زمان سقط کردن هم هست.سر شرایطی که سقط کردن می تواند قانونی باشد و مورد حمایت دولت باشد. مثلا اگر فرزند درون رحم دچار بیماریهای سخت ژنتیک باشد (منجمله انها که عقب ماندگی ذهنی می سازند) یا اگر مادر مورد تجاوز قرار گرفته باشد یا فرزند ناشی از نزدیکی با "محرم" باشد!

در این مقاله سعی می کنم به برخی از موضوعات در حاشیه این مسئله سقط جنین بپردازم:

 

(1)آیا حق کشتن جنین بخشی از حق زنست بر بدن خود؟

فمینیستها مدعی هستند بله! یعنی همانطور که زن یا مرد به شرط اثبات شعور می توانند در مورد کلیه یا کبد یا اندامهای خود در زمان بیماری تصمیم بگیرند همانطور هم زن حق دارد سرنوشت جنین را تعیین کند!

خوب این صورت مسئله! بواقع مدعی چنین ادعائی جنین را یک اندام یا ارگان می داند!ایا این درست است؟ طبیعتا علم پزشکی این حکم را تایید نمی کند.جنین انسان یک موجود کامل است که در دورانی در محلی بنام رحم زن زندگی می کند.

اینکه زن صاحبخانه جنین است او را ملک جنین نمی کند.همانطور که هیچ صاحبخانه ای حق مالکیت بر مستاجر ندارد.

خوشبختانه همانطور که قبلا در مقاله ای توضیح دادم در حال حاضر بخشی از رشته حقوق به حقوق جنین اختصاص یافته(2)و امروزه مبانی قانونی دفاع از حقوق جنین در رحم مادر در کشورهای متمدن تر در حال پایه ریزی است.

لذا ادعای فمینیستها مقل همیشه ادعای دروغین است و نقض فاحش حق جنین بعنوان یک انسان.

 

(2)جنین از چه زمان  نباید سقط شود؟

دو نگرش در این مورد مطرح است

.نگرش اول اینست که جنین وقتی به مرحله انسان بودن رسید نباید کشته شود (مگر بخاطر مورد پزشکی ) حال یا  همانطور که در قوانین الاباما امده "زمان شنیده شدن ضربان قلب" را اغاز انسان بودن جنین تلقی می کند که حدود 6 هفته است یا وقتی مغز شکل نهائی می یابد که بین دو ماه تا 3 ماه است.در همه این نگرشها یک فرض است و ان اینست که جنین به نفس خود هنوز معادل انسان نیست و زمانی که انسان شد دیگر نباید کشته شود.

 نگرش دوم اینست که جنین چون "پتانسیل انسان بودن دارد" لذا از بدو تشکیل جنین سقط کردنش غیر قانونی باید باشد مگر مورد پزشکی که جان مادر در خطر باشد.اینجا سن جنین دیگر مطرح نیست بلکه به محض اثبات وجود جنین باید حق او از حق مادرش جدا شود.

لذا دو دیدگاه بالا یکی روی "پتانسیل انسان بودن" تگیه دارد یکی روی تعریف فوکسیونل انسان بر اساس اناتومی و فیزیولوژی..

من بیشتر به دیدگاهی نزدیکم که تعریف فونکسونل انسان را بر اساس سازماندهی مغز انجام می دهد و نه قلب چرا که انسان بدون عملکرد مغز انسان نیست. طبیعتا هم "پتانسیل انسان بودن" را معادل انسان بودن نمی دانم که اگر چنین فکر کنیم باز معنی فونکسیونل انسان را هم منکر شدیم!

روی این تعریف که جنین چه زمانی انسانست بحث سقط جنین معنی می یابد. سقط انسان همان کشتن انسانست و به هیچ وجه محل زندگی او ، نباید او را به سطح یک اندام یک ارگان زن تنزل دهد. ادعای فمینیستها بواقع تنزل دادن جنین است به یک ارگان و اندام زن!

 

(3) مخالفت با سقط جنین از موضع دفاع از حیات!

همانطور که گفتم جمهوریخواهان امریکا که سنتا دست راستی تر از دموکراتها هستند برای مخالفت با سقط جنین پرچم حمایت از حیات بر افراشته اند! همانها که تاریخشان تحمیق و استثمار و جنایت بر علیه انسانها را وقتی از شکم مادر بیرون هستند تداعی می کند ناگهان دلشان برای انسان در شکم مادر پر می زند! لذا ابتدا روشن کنیم که جمهوریخواه امریکائی تاریخش با نقض حقوق انسان چه در امریکا و چه دنیا تداعی می شود لذا این ادعا را باید شوخی گرفت و افشا کرد.

لذا پشت ماسک "دفاع از حیات" یک نبرد سیاسی طبقاتی هست مثل بسیاری مواقع دیگر .راست سیاسی امریکا با اتکا به مذهب زن را موجودی دست دوم می داند و کودک را هم در درک مذهبی موضوع تصمیم پدر(در مرحله اول) و دولت را ابزاری برای حفظ مناسبات نابرابر منجمله مناسبات نابرابر در خانواده.

این حساسیت و الرژی راستها در موضوع سقط جنین یک حساسیت مذهبی ارتجاعی مردسالارانه است.

(4)چه اتوریته ای باید در مورد زندگی جنین تصمیم بگیرد؟

اگر جنین در مرحله ای به انسان تبدیل می شود چه اتوریته ای باید در مورد سرنوشتش تصمیم بگیرد؟

فمینیستها می گویند "زن باید تصمیم بگیرد" اما این منطقی نیست.چرا که پدر جنین هم صلاحیت تصمیم گیری باید داشته باشد همینطور جامعه که در مقابل سلامت جنین باید حق تصمیم داشته باشد. قبلها توضیح دادم که پدر و مادر بر خلاف درک مذهبی نباید صاحب تصمیم گیری کامل برای فرزند باشند و تاریخا هم بسیاری مواقع فرزندان طعمه تصمیم گیریهای نابجای والدین بوده اند. لذا دولت به نمایندگی از جامعه در حق زندگی جنین هم باید شراکت داشته باشد.

لذا در طرح من 3 اتوریته برای تصمیم گیری سرنوشت جنین لازمند و طبیعتا مشاورین متخصص که بتوانند مشاوره تخصصی بدهند. وجود این 3 اتوریته امکان بیشتری برای حفظ حقوق جنین ایجاد می کند.

 

(5)ایا زن یا مرد حق دارند فرزند "ناخواسته " خود را در رحم بکشند؟

طبیعتا دلایل متعددی ممکنست مادر یا پدر یا هردو را متقاعد کند که جنین را از بین ببرند. مثلا فقر و ناتوانی در بزرگ کردن فرزند یا مواردی مثل تجاوز یا هم خوابگی با محارم. از دید من هیچکدام از اینها نباید در یک جامعه انسانی باعث مرگ جنین شود.جنین هیچ نقشی در موارد بالا ندارد و حقش باید برای زندگی محترم شمره شود. موارد بالا مواردی هستند که بخاطر شرایط مادی اعتقادات فرهنگی به والدین یا زن تحمیل می شوند و نباید بشوند.

جنین نباید تاوان فقر تاوان تجاوز تاوان همخوابگی با محرم را بدهد! اینجا دولت بعنوان اتوریته باید حق جنین را در مقابل اراده والدین یا زن حفظ کند و شرایطی فراهم اورد که اگر جنین "ناخواسته است" حق برابر زندگیش مخدوش نشود.

 

خلاصه:

مباحث بالا در موضوع سقط جنین طبیعتا نظرات شخصی منست.بر این ادعا هستم که موضوع جق جنین مثل بسیاری دیگر از شاخه های حقوق انسان  مرتب در حال بازنگری خواهد ماند و روشنفکران ازادیخواه و برابری طلب نباید این مباحث را کهنه شده یا حل شده بپندارند. افکار عمومی در هر مقطعی نتیجه مهندسی اجتماعی و تاثیرات پیچیده مدیای حاکم شکل داده می شود و تکیه بر "نظرات مردم" هم نمی تواند روشنفکر را به انچه مردم می پندارند دلخوش کند.

کار و وظیفه روشنفکری ورای چسبیدن به اعتقادات مردم است .مسائل را باید به شیوه ای علمی و ابجکتیو بررسی کرد و راه جلوی جامعه قرار داد و با توسعه مناظره های اجتماعی ، حق انتخاب مردم را بالا برد.

نبرد فعلی فمینیستها-دموکراتها با جمهوریخواهان در امریکا سر سقط جنین بخشی از نبرد طبقاتی فرهنگی و سیاسی است که طبقه حاکمه در امریکا را هر چه بیشتر به رویاروئی با خواستهای مردم می کشاند. دعوا بر سر "حق من بر بدنم یا حق حیات" فقط سرپوش نیات واقعی طبقات حاکم است. بیرون از دعواهای جناح های حکومتی ، نیازهای رو به رشد مردم بازتعریف حقوق انسانی وظیفه روشنفکران و پیشروان جنبشهای ازادیخواه و برابری طلب خواهد بود.

 

منابع بیشتر:

(1) افزایش فشار جمهوریخواهان امریکا در منع سقط جنین در ایالات جورجیا، اوهایو، الاباما،میسی سیپی، کنتاکی

https://fivethirtyeight.com/features/we-categorized-hundreds-of-abortion-restrictions-heres-why-the-anti-abortion-movement-is-escalating/

 

(2)در حمایت از انها که هنوز بدنیا نیامده اند  (نقد برنامه دنیای بهتر –سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1/811-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%A2%D9%86%D9%87%D8%A7-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D9%88-%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85-%D8%AF%D8%B1%D8%AC-%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%AD%D8%B2%D8%A7%D8%A8-%D9%88-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com