دستگیری آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس را محکوم می‌کنیم

سازمان فدائیان (اقلیت)
April 13, 2019

دستگیری آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس را محکوم می‌کنیم

با دستگیری جولیان آسانژ توسط اسکاتلندیارد، پلیس امنیتی انگلیس، در روز پنج‌شنبه ۱۱ آوریل، جهان سرمایه‌داری بار دیگر چهره‌ی کریه سرکوب‌گر خود را از پشت ماسک آزادی سیاسی، آزادی بیان و آزادی دسترسی به اطلاعات، نمایان کرد. جولیان پاول آسانژ، سخنگو و بنیانگذار ویکی‌لیکس در روز پنج‌شنبه در سفارت اکوادور در لندن توسط  پلیس دستگیر شد. او هفت سال پیش، پس از آن که دادگاهی در انگلستان حکم استرداد او را به سوئد صادر کرد به این سفارت پناهنده شده بود، زیرا بیم آن را داشت که سوئد او را به آمریکا تحویل دهد. پیش و پس از پناهندگی، انواع و اقسام اتهامات از سوی دولت‌های مختلف به وی زده شد. وزارت دادگستری آمریکا او را متهم به سرقت اطلاعات طبقه‌بندی شده کرد. در سوئد به او اتهام تجاوز زده شد و انگلستان وی را به جرم نقض مقررات وثیقه و آزادی مشروط تحت تعقیب قرار داد. آسانژ هفت سال در این سفارت در شرایطی که دست کمی از زندان نداشت، زندگی کرد، اما با انتشار اسنادی در مورد فساد مالی رئیس جمهور وقت اکوادور، این دولت هم در زمره‌ی دشمنان آسانژ قرار گرفت و او را به پلیس تحویل داد.

آن‌چه بدیهی است، در میان این اتهامات گوناگون، مهم‌ترین "جرم" آسانژ، فاش کردن اسنادی در مورد فسادهای مالی، توطئه‌های نظامی و زدوبندهای سیاسی است، که مسلما "محرمانه" هستند و بایستی از چشم عموم مردم پنهان بمانند. ویکی‌لیکس یکی از معدود امکاناتی در دنیای مجازی است که به کاربران، امکان دسترسی به چنین اطلاعاتی، هر چند محدود، را می‌دهد.

این که جهان سرمایه‌داری کنونی، با گام‌های سریع، آزادی‌های اجتماعی و سیاسی را که دستاورد مبارزات طولانی و پیگیر جنبش‌های مردمی در طول تاریخ بوده است، لگدمال می‌کند، تنها به این دلیل است که به مناسبات طبقاتی، استثمارگرانه و غیرانسانی کنونی استمرار بخشد و بزرگ‌ترین مانع و خطر در این راه، آگاهی است. چرا که بهترین حالت برای حفظ نظام سرمایه‌داری، زمانی است که توده‌های مردم در ناآگاهی و تحت تاثیر دستگاه تبلیغاتی وسیع بورژوازی سلطه‌ی طبقه‌ی حاکم را بی‌چون و چرا بپذیرند و بدون علامت سوالی در ذهن، بدیهی بپندارند.

کمیته‌ی خارج از کشور سازمان فدائیان (اقلیت) اقدام سرکوب‌گرانه‌ی دستگیری آسانژ را به شدت محکوم می‌کند و تمام آزادی‌خواهان و نیروهای انقلابی را به اعتراض به سرکوب و خفقان و مبارزه با محدودسازی آزادی مطبوعات و رسانه‌ها و آزادی دسترسی به اطلاعات فرامی‌خواند.

زندانی سیاسی آزاد باید گردد!

سرنگون باد نظام سرمایه‌داری – برقرار باد سوسیالیسم

کمیته خارج از کشور سازمان فداییان (اقلیت)

۱۳ آوریل ۲۰۱۹


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com