گزارش روز جهانی زن در شهرهای کردستان

نسان نودينيان
March 14, 2019

گزارش روز جهانی زن در شهرهای کردستان

 

امسال (١٣٩٧) حکومت اسلامی و نهادهای امنیتی ــ اطلاعاتی در کردستان با دستگیری های وسیع و احضاریه و تهدید و با ندادن  مجوز برگزاری مراسم در شهرها (در سالن و مجامع عمومی)، ممانعت جدی در برگزاری مراسم های روز جهانی زن را ایجاد کردند. توسط فعالین جنبش رهایی زن ، تعدادی از زنان از شخصیتهای اجتماعی از نویسندگان و شاعران فعالیتهای زیادی برای برگزاری مراسم روز زن در شهرها بویژه در سنندج انجام شد، حکومت اسلامی با سیاست دستگیری و احضاریه از دادن مجوز خودداری کرد.

جمهوری اسلامی متوجه آمادگی و جنب و جوش ویژه ای در میان  فعالین زن و مرد  شد و با دستگیری و ندادن مجوز تلاش کرد جلو برگزاری مراسم های بزرگ هشت مارس را بگیرد.

 

اما امسال در شهرهای کردستان و تحت تاثیر فضای مبارزاتی و اعتراضی که  با اعتصاب قدرتمند و با شکوه معلمان در ده ها مدرسه برگزار شد، بخشهای زیادی از فعالین جنبش زنان با هماهنگی و حمایت گروه های کوهنوردی در اطراف شهرها مراسم های باشکوه روز زن را برگزار کردند. همچنین تعدادی از زنان آزادیخواه همراه با محافل وسیعی از دوستانشان با دید و بازدید و جشن مراسم روز زن را برگزار کردند.

 

حکومت اسلامی با  دستگیری های گسترده از برگزاری مراسمها در شهرها جلوگیری کرد. زنان و مردان آزادیخواه از حضور در میدانهای شهرها بحکم امنیتی کردن از برگزاری مراسمهای خودشان در شهرها  محروم شدند، اما ساکت نشدند، تمکین نکردند و با توجه به امکانات و روابط اجتماعی، در اطراف شهرها مراسم های با شکوهی را برگزار کردند. پیام و قطعنامه هایشان را خواندند. ده ها پلاکارد در گرامیداشت روز زن، با شعارهایی مانند «آزادی زن آزادی جامعه است»  در گرامیداشت روز زن دست به رقض و شادی زدند.       

 

مراسم گرامیداشت روز جهانی زن با حضور تعداد زیادی از زنان و مردان آزادیخواه و برابری طلب در شهرهای بانه، سقز، سنندج، پیرانشهر و کامیاران برگزار گردید.

در شهر سنندج جمعیت زیادی از زنان ومردان برابری طلب و گروه «کوهنوردی چل چه مه سنه» با برپایی تجمع با شکوهی در اطراف شهر مراسم روز جهانی زن را برگزار کردند. پیام بمناسبت این روز توسط یکی از زنان شرکت کننده حوانده شد، سرود خوانده شد و در ادامه شرکت کنندگان دست به رقص و شادی زدند.

 

مراسم روز جهانی زن در خیابانهای سقز

١٧ اسفند(٨مارس) در شهر سقز نیز تعدادی از زنان، با پخش شیرینی در مسیرهایی از جمله خیابان جمهوری، میدان آزادی، میدان قدس، خیابان امام، میدان هلو،  به پیشواز روز جهانی زن رفتند.

 

برگزاری مراسم روز جهانی زن در اطراف بانه

چهارشنبه ١٥ اسفند، مراسم با شکوهی با حضور شمار زیادی از زنان آزادیخواه و مبارز در اطراف شهر بانه برگزار شد. این مراسم با  یک دقیقه سکوت آغاز شد. به دنبال تاریخچه ای کوتاه  از روز جهانی زن خوانده شد. سپس یکی از زنان شرکت کننده در مراسم درباره تبعیض و نابرابری جنسیتی علیه زنان و راههای پایان دادن به آن و به میدان آمدن زنان علیه این نابرابریها سخنانی ایراد کرد. قطعنامه ای نیز به این مناسبت قرائت شد که با تشویق و استقبال زنان حاضر در این مراسم روبرو شد. مراسم با  و رقص و شادی ادامه یافت.

 

مراسم گرامیداشت ٨ مارس در اشنویه

کوهنوردان اشنویه (گروه کوهنوردی پیشرو )

با شعار آزادی زن آزادی جامعه

روز ١٧ اسفند کوهنوردان اشنویه (گروه کوهنوردی پیشرو) در یکی از ارتفاعات اطراف اشنویه در فضایی صمیمانه مراسم روز جهانی زن را برگزار کردند.

 

"برای کودکان"-پیرانشهر بە مناسبت روزجهانی زن(٨مارس)

برنامه ١٩ اسفند برگزار شد و  با یک دقیقە سکوت بە یاد همەی تلاشگران راە برابری شروع شد.

قرائت تاریخچەی ٨مارس و ارائەی بحثی پیرامون"جایگاه و وضعیت زنان در قوانین ایران"(منیره اسماعیلی-کارشناس حقوق).

ارائەی بحثی با موضوع"خشونتهای روانی"،که در آن به انواع خشونتهای روانی و علل و تبعات آن اشاره شد که حضار به بحث و تبادل نظر در این خصوص پرداختند(شایستەاحمدی کیان-کارشناس روانشناسی).

ارائەی مطلبی با عنوان"نقدی بر اعطای جایزەی صلح نوبل به نادیا مراد"،که طی آن وضعیت زنان در خاورمیانه و نقشی را کە سرمایەداری جهانی و همچنین گروهها و جریانات سیاسی و ایدئولوژیک منطقه در وضعیت کنونی زنان ایفا میکنند.،مورد بررسی قرار گرفت(فایق رسولی-کارشناس علوم تربیتی).

لازم بە ذکر است که مراسم باحضور مهمانانی از شهرهای نقده،اشنویه و مهاباد برگزار گردید.

 

١١ مارس ٢٠١٩

ایسکرا ۹۷۹


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com