اخباری از اعتراضات کارگران به نپرداختن دستمزدها

حزب كمونيست كارگرى ايران
February 26, 2019


اخباری از اعتراضات کارگران به نپرداختن دستمزدها

نپرداختن دستمزدها و حقوق زیر خط فقر کارگران سالهاست یک روال معمول در ایران تحت حکومت اسلامی است. نپرداختن دستمزدها جنایتی آشکار در حق کارگران و خانواده های کارگری است. سرمایه داران بخش دولتی و کارفرمایان بخش خصوصی، مفتخوران حریص و زالو صفتی هستند که برای ثروت اندوزی از هیچ دزدی و جنایتی ابا ندارند. دست دزدان سرمایه دار را باید از سر جامعه تماما کوتاه کرد. اخبار دیگری از اعتراضات به نپرداختن دستمزدها و حقوقهای کارگران را ملاحظه میکنید:

 

- روز ٦ اسفند جمعی از کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه با بر پایی چادر در مقابل درب ورودی کارخانه از ورود نیشکر به کارخانه جلو گیری کردند. این تجمع از روز شنبه ٤ اسفند شروع شد و همچنان ادامه دارد. خواست کارگران بازنشسته دریافت حق سنوات سال های ۹۵ و ۹۶ می باشد . کارگران بازنشسته که شمارشان به حدود ۵۰۰ نفر می‌رسد، بعد از گذشت دو سال هنوز نتوانسته اند مطالبات عقب افتاده سنواتی خود را دریافت کنند. در این حرکت اعتراضی تعدادی از نی بر ها نیز بخاطر دستمزدهای پرداخت نشده حضور یافتند. قبل از آن در تجمع روز ٤ اسفند تعداد تجمع کنندگان به صد نفر میرسید که شب را در کارخانه چادر زده و در همانجا سر کردند. به گفته کارگران ارزش سنوات پرداخت نشده آنها با توجه به کاهش شدید ارزش پول به  یک سوم رسیده و این موضوع باعث خسارت اقتصادی جبران ناپذیری به آنان شده است.

- از صبح روز ٦ اسفند کارگران دو واحد تولیدی ماشین‌سازی تبریز و شرکت ریخته‌گری تبریز در اعتراض به واگذاری کارخانه و خطر بیکار شدن از کار دست از کار کشیدند.

- روز ٦ اسفند  تعدادی از معلمان شرکتی در قلعه‌گنج کرمان بخاطر تعویق پرداخت حقوقهایشان مقابل دفتر امام جمعه این شهرستان تجمع کردند.

- صبح روز ٥ اسفند کارگران کارخانه کاشی پاسارگاد در گندمان بروجن در چهارمحال و بختیاری در اعتراض به تاخیر سه ماه پرداخت دستمزد خود مقابل درب کارخانه تجمع کردند. در عکس العمل به این حرکت اعتراضی مسئولین کارخانه درب را به روی کارگران بسته و مانع ورود آنان به داخل کارخانه شدند. کارگران اعلام کردند که به اعتراض خود ادامه میدهند.

- روز ٥ اسفند كارگران شهرداری شادگان در اعتراض به پرداختن نشدن شش ماه و نيم حقوق شان و پرداخت نشدن حق بيمه دی ماه سال ۹۶ و دی ماه ۹۷ و تمدید نكردن دفترچه درمانی واجرایی نشدن طرح طبقه بندی مشاغل دست از كار کشیده و اعتصاب کردند.

- روز ٥ اسفند جمعی از بازنشستگان در اصفهان در اصفهان در اعتراض به پاسخ نگرفتن به مطالبات شان و همچنین در اعتراض به همسان سازی حقوق و معوقات شان در مقابل استانداری تجمع کردند.  تجمع کنندگان شامل بازنشستگان علوم پزشکی، فولاد و معلمان بودند. این تجمع همزمان  با تجمع بزرگ بازنشستگان در مقابل مجلس در تهران در مقابل مجلس برگزار شد.

- روز یکشنبه ٥ اسفند ، تعدادی از کارگران شهرداری پارس آباد مغان، در اعتراض به معوقات مزدی خود دست به تجمع زدند.

- روز ٥ اسفند کارگران کارخانە روغن نباتی گلنار در اعتراض بە نامشخص بودن وضعیت شغلی و عدم دریافت مطالبات معوقه مقابل استانداری تجمع کردند.

- روز ٤ اسفند کشاورزان چغندر در شهرهای نقده و اشنویه برای چندمین بار در سال جاری در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان جلوی درب کارخانەی قند نقده تجمع کردند.

- روز ٤ اسفند کارگران راه آهن ناحیه شمال شرق در اعتراض به تعویق پرداخت چندی ماه مزد دست از کار کشیدند. کارگران راه آهن تبریز نیز در تدارک اعتصاب هستند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری کارگری

حزب کمونیست کارگری ایران

٦ اسفند ٩٧، ٢٥ فوریه ٢٠١٩

 

تجمع اعتراضی در مقابل دادگسترش شوش در حمایت از اسماعیل بخشی و سپیده قلیان

- روز ٦ اسفند خانواده  اسماعیل بخشی و تعدادی از دوستان وی و خانواده سپیده قلیان در اعتراض به ادامه بازداشت عزیزانشان  مقابل دادگستری شوش تجمع کردند. اسماعیل بخشی رهبر محبوب کارگران نیشکر هفت تپه و سپیده قلیان خبرنگاری که در جریان اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه بازداشت شده بود،  در سی ام دی ماه مجددا بازداشت و همچنان در زندان بسر میبرند و  بنا بر خبر ها جمهوری اسلامی آنها را زیر فشار قرار داده است که شکایت خود مبنی بر شکنجه شدنشان در زندان را پس بگیرند. بخاطر همین شکنجه ها در روز گذشته اسماعیل بخشی هنگام ملاقات با خانواده از هوش رفت. جان اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در خطر است در کنار خانواده هایشان بایستیم و از آنها وسیعا حمایت کنیم.

اکنون چند روزی است که خانواده بخشی همراه با تعدادی از کارگران در مقابل دادگستری تجمع کرده و خواستار آزادی وی هستند. امروز خانواده قلیان نیز در تجمع شرکت داشتند. با شکایت اسماعیل بخشی ازشکنجه های درون زندان و حمایت سپیده قلیان از کیفرخواست او و سخن گفتن از شکنجه هایی که بر خود او گذشته است، جنبش دادخواهی جلو آمد و اعتراضی اجتماعی علیه شکنجه و زندان در سطح جامعه به راه افتاد ، در هراس از پیشروی این جنبش است که رژیم اسلامی فشارهایش را بر اسماعیل بخشی و قلیان شدت داده است. جان اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در خطر است، در حمایت از آنان در برابر بساط شکنجه و زندان حکومت جنایتکار جمهوری اسلامی بایستیم.

خانواده اسماعیل بخشی و سپیده قلیان را تنها نگذاریم و در کنارشان بایستیم و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنان شویم.  اسماعیل بخشی رهبر محبوب کارگران است و در قلب مردم جا دارد. او برای مردم سمبلی از آزادیخواهی و برابری طلبی و مدافع حقوق کارگر است. او با بلند کردن پرچم اداره شورایی در مقابل همه کارگران و همه مردم راه نشان داد. زیر فشار چنینی جنبشی و فضای پر تلاطم جامعه است که جمهوری اسلامی بر سرکوبگریهایش شدت داده است و اسماعیل بخشی را در بازداشت نگاهداشته است. اعتراض و اعتصابات سراسری تنها پاسخ به این سرکوبگری هاست. اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، جعفر عظیم زاده، پروین محمدی، بهنام ابراهیم زاده، معلمان زندانی و تمامی زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com