ادبیات محلی و جهانی و تفاوت های آن

بهروز شادیمقدم
November 02, 2020

ادبیات محلی و جهانی

و تفاوت های آن .

در جواب یک کامنت .

اتفاقا" میخواستم در این مورد بنویسم که شما اشاره کرده اید . محل و منطقه در جغرافیای انسانی هیچ اشکالی ندارد . این تفکر و جهان بینی است که که این ها را تحت الشعاع قرار میدهد . وقتی هنرمندی اثری را بدلیل زبان اثرش که برخاسته از جایگاه آن زبان در سطح غیر محلی است انتخاب میکند و موقعیت آن زبان فراگیر نیست (بدلایل موقعیت آن زبان و پتانسیل آن در عرصه های هنر و ادبیات و فلسفه و ستمی که بر آن زبان رفته است .) و اثر در منطقه و محل میماند و فراتر نمیرود ، آن اثر محلی و منطقه ای است و این واقعیتی است . به خوبی و بدی آن هیچ ربطی ندارد .

چه بسا آثار محلی هست که بسیار با ارزشتر از آثار فرامحلی میباشد . ادبیات کردی به خصوص بخش کردستان ایران آن به دلیل ضعیف بودنش و موقعیت این زبان در عرصۀ فرا محلی و جهانی شناخته شده نیست . منطقه های بغل دستش هم از آن بی خبرند . در فیسبوک دیدیم که جلال ملکشا را غیر کرد زبانان کسی نمیشناسد . حتی کرماشان . مثلا" علی اشرف درویشیان عکس این وضعیت را دارد .

نوشته ای که : " زبان و ادبیات و فلسفه وفرهنگ آلمانی محلی نیست آلمانی است وحتی در چارچوب جغرافیای اروپا هم محلی نیست وآلمانی میباشد. " اینطور نیست . فلسفۀ آلمان تقریبا" جهانی و زبان آن فرامحلی ولی ادبیاتش نه به اندازۀ زبانش هم فرامحلی است .

برتولت برشت را در دنیا شاید در جاهایی محل تولدش را ندانند ، اما ادبیاتش جهانی است . ماکسیم گورکی ، داستایوسکی ، شکسپیر هم همینطور . ادبیات محلی و جهانی با هم تفاوت بسیار دارند .

 _______

نصایح یک بچه آخوند

آیه های قرآن

آیه های جنایت ...

آیه های قرآن دستور به آدم کشی .

اینجا تعدادی از آیه های قرآن که در مورد دستور به آدم کشی و قتل دگر

اندیشانند لیست شده اند تا با این گونه آیات که تعداد قابل توجهی از آیات

این کتاب را تشکیل می دهند آشنا میشویم:

Mohamadtofigh Aslani :

تشکیلاتی که جنابعالی پیرو آن هستی در ده سال سه انشعاب پیدا کرد وسردرگم وآواره ایدیولوژی.اما اسلام وقران هزار وچهارصدسال پابرجاست ودومیلیارد نفر پیرو دارد. حرمت نگه دار ودهنت را گل بگیر.

بهروز شادیمقدم :

اشتباه گرفتی من پیرو تشکیلاتی نیستم . تویی که جزء دومیلیارد نفر پیرو هستی اول جواب چرندیات اسلام در بالا را بده .

Mohamadtofigh Aslani

تئوریسین های خالی بند احزاب و اپوزسیون کرد خارج از کشور هیچ موضعی در برابر عاملان مرگ خانواده ایران نژاد و وضعیت اسفبار پناهندگان نگرفته و لال شده اند.

اول آداب بحث ومجادله را یاد بگیر بعد ادعای روشنفکری وانتقاد وانتقام داشته باش.توهین به مقدسات وحریم شکنی مال کسانی است که عقده های درونی ومشکلات روانی دارند والا آدم سالم ومنطقی به خودش اجازه نمیدهد به آستان وامنیت میلیاردها انسان تعدض وتخاصم کند. هر  عقیده وعقده ای که داری بمان وبرای خودت نگه دار.تحمل تفاوت ها از احسنات انسانی است واین تفاهم اخلاقی می تواند در دیگران تاثیر بگذارد نه نوشتن هجویات وتعرض به حقوق دینی ومذهبی میلیاردها انسان وآیینی که هزار وچهارصد سال چه بسا کسانی از تو قدرتمند تر وناشرتر نتونستند هیچ صدمه ای به آن بزنند.وامروز دین اسلام در کره زمین از نظر جذب پیرو حرف اول را میزندو همه از واهمه به نگارش فکوهیات علیه آن میپردازند .

بهروز شادیمقدم :

آداب بحث ومجادله را شما باید یاد بگیری . پیش تو اسلام رقمی است . نزد من یک جریان ارتجاعی و ضدبشری است . یکی از دلایلم هم نوشتۀ بالاست . نظر بده .این جا مسجد نیست . استدلال کن .

Mohamadtofigh Aslani

از پروفایلت پیداست جزو تشکیلات نیستی!!!!!

بهروز شادیمقدم :

رئیس تفتیشات اسلام خب باشم . چه اشکال غیر اسلامی دارد . در اسلام میدانم سر تشکیلات دیگر را باید برید .

Mohamadtofigh Aslani

ماکرون درۆزنی بێ ئابڕو

دوێنێ ماكرۆن لەپۆستێكدا نوسیویەتی:عەلمانیەت هیچ كات كەسێكی نەكوشتوە

ئەومرۆڤە هەر ڕۆژەو درۆو دەلەسەیەك دەكات وادەزانێ خەڵك وەك عەلمانیەكانی ئێمە گەمژەن بەهەمو شتێكی ڕۆژئاوا هەڵدەپەڕن و چەپڵەی لێ دەدەن

نازانێت بەس فەڕەنسای عەلمانی ٨ملوێن خەڵكی جەزائیری كوشت

نازانێ وڵاتە عەلمانیەكان لەجەنگی جیهانی دووەم ٥٠ملوێن خەڵكیان كوشت

نازانێ تاكو ئێستاش فەڕەنسا لە ئەفریقا خەڵك دەكوژێ و خێری بێری ئەو وڵاتانە دەبات كە داگیری كردبون

Siamak Shooaie:

بهروز گیان ئه م حمه ئه سلانیه دیاره له کونه جاشه کانی مکتب قورئانه!

 

بهروز شادیمقدم

1.11.2020

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com