موج دوم کرونا در هلند و ممنوعیت تجمع بیش از ٣٠ نفر در مجامع عمومی، رستورانها، تئاترها…

موج دوم کرونا در هلند و ممنوعیت تجمع بیش از ٣٠ نفر در مجامع عمومی، رستورانها، تئاترها…

روز یکشنبه ۴ اکتبر ۲۰۲۰ در ده استاپهورست در سه نوبت، هر بار ۶۰۰ نفر بدون ماسک در مراسم کلیسا شرکت کردند! جمعیت ده استاپهورست ۱۰٫۵۳۰ نفر است.

در هلند دهاتی هستند که دقیقا قابل مقایسه با شهر قم در ایران هستند، اسم یکی از آن دهات استاپهوست است.

جامعه استاپهورست به عنوان یکی از مذهبی ترین جامعه در هلند شناخته می شود و شهری است که شخصیتی بسته دارد. یکشنبه ها تعطیلی و استراحت کامل به شدت مشاهده می شود ولی خدمات مقدس در کلیساهای پروتستان به خوبی برگزار می شود… کلیسای روستای استاپهورست، ۲۳۰۰ صندلی دارد. مراسم کلیسا دو بار در روز یکشنبه، یکبار صبح و یکبار عصر برگزار می شود که صندلی ها پر است. یعنی از ده هزار نفر ساکنان آن تقریبا نصف آن یکشنبه ها به مراسم کلیسا می روند!… اهالی این شهرداریها اصولا در اجتماعات بیرون با لباس سنتی ظاهر می شوند. مردان لباس سیاه و زنان هم بیشتر مواقع لباس سیاه سنتی می پوشند… زنان نوعی کلاه یا “روسری مسیحی” برسر دارند. مسئله تعجب آور برای من این بود که در تمام عکس ها و ویدئوها می توانید ملاحظه بفرمائید که تقریبا همه مردان و زنان کلاه یا روسری دارند ولی در دوران شیوع بی سابقه ویروس کرونا ماسک ندارند! در حقیقت آنها به این طریق درجه موءمن و وفادار بودن به حضرت مسیح را به قیمت از دست دادن جان خود و دیگران به نمایش می گذارند!…

استاپهورست چندین بار در سطح جهانی خبرساز شده!

در سال ۱۹۷۱ استاپهورست به دلیل شیوع ویروس فلج اطفال در صدر اخبار جهان بود. تعدادی از ساکنان استاپهورست به دلایل مذهبی نمی خواستند فرزندانشان علیه ویروس واکسینه شوند. آنها واکسیناسیون را خلاف مشیت الهی می دانستند!… تعدادی از قربانیان اینگونه باورهای خردستیز و ارتجاعی هنوز زنده هستند و اخیرا در رسانه های هلند مصاحبه کرده اند… امروز اوضاع متفاوت است و اکثریت ساکنانش واکسینه شده اند. با این حال، بیست درصد ساکنان استاپهوست هنوز واکسینه نشده اند و طبق باورهای مذهبی شان مخالف واکسینه شدن هستند! به دلیل اینکه آنها گروهی با هم زندگی می کنند، سازمان بهداشت جهانی منطقه استاپهورست و همچنین مکان های مشابه مانند راوفین و… در هلند را جزء مناطق خطرناک در اروپا محسوب می کند!

یک نمونه دیگر اعتراض اهالی این منطقه به یک گزارش باستان شناسی بود که در آغاز سال ۲۰۱۰ در ارتباط با نقشه ارزش تاریخی و باستانشناسی برخی مناطق در شهرداری منتشر شد.

در این گزارش به مناطق ارزشمند باستانی به قدمت میلیونها سال پیش اشاره شده بود، این امر موجب سر و صدا و اعتراض سیاستمداران مسیحی ارتدکس شد. احزاب ارتدکس مسیحی با اضافه کردن متن زیر خواستار اصلاح گزارش شدند!

“بخش قابل توجهی از مردم این شهرداری بر اساس آیات کتاب مقدس معتقدند عمر کره زمین بسیار جوانتر و کمتر از یافته های زمین شناسی است!”

در استاپهورست سنتهای ارتجاعی زیاد و جان سخت حاکم بود، تا سال ۱۹۶۱ دادگاه مردمی در استاپهورست تشکیل می شد. به عنوان مثال زوجی که مرتکب زنا شده بودند، به طور عمومی مجازات می شدند!…

برخی از افرادی که دیروز و امروز با خبرنگاران صحبت کرده اند می گویند:

“کرونا حکومت نمی کند، ترس حکومت نمی کند، بلکه خدا حکومت می کند!، اگر ما کرونا بگیریم می دانیم که فقط یک نفر (خدا) هست که همه چیز را اداره، هدایت و کنترل میکند!… ماسک زدن امنیت ما را بیشتر نمی کند!… ما باید به خدا و مسیح اعتماد داشته باشیم، به همین دلیل لازم نیست بترسیم. زیرا زندگی ما در دست اوست!…”

پاوول فان خیست، استاد تاریخ کلیسا در دانشگاه اراسموس در روتردام و دانشگاه تیلبورگ براین باور است که اساتید یک دین نباید فکر کنند که پایبندی به قوانین دولت دنیوی برای آنها ضروری نیست! وی افزود: “این اقدامات هیچ ارتباطی با آزادی دین ندارد. این در مورد بهداشت است و معتقدان و مومنین نیز باید مسئولیت خود را بپذیرند. مراجعه کنندگان به کلیسا خطر بالقوه ای را برای سایر افرادی که در سوپرمارکت یا باشگاه با آنها تماس می گیرند، تهدید میکنند.”

در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۰۷ ، تعدادی از ساکنان استاپهورست برنده آزمون ملی کتاب مقدس سال ۲۰۰۷ به عنوان ‘استاپهورسترها’ شدند. شرکت کننده با بالاترین امتیاز انفرادی (۹٫۵) نیز از این گروه بود.

در استاپهورست هیچ کلیسای کاتولیک وجود ندارد. جشن سینترکلاس که در اصل جشن کاتولیکی است در این منطقه به طور عمومی برگزار نمی شود… قبل از سال ۱۹۹۴ ، هرگز حتی یکبار جشن عمومی سینترکلاس برگزار نمی شد.

تالار فعلی شهرداری توسط پرنس کلاوس در ۹ ژوئن ۱۹۸۲ رسما افتتاح شد.

انتقاد نمایندگان پارلمان

آقای آشر Ascher از حزب کار (سوسیال دمکرات) (PvdA) معتقد است که نباید از نظر تشکیلات گروهی، استثنایی در سازمان های مذهبی ایجاد شود. ‘واقعاً غیرمسئولانه است که صدها نفر در استاپهورست در یک کلیسا دور هم جمع شوند، در حالی که در همه جا تجمع بیش از ۳۰ نفر ممنوع است!

خانم مارینیسن رئیس حزب سوسیالیست SP معتقد است، قابل توضیح نیست که در هلند برای ورود به تئاترها و رستورانها حداکثر ۳۰ نفر در هر فضا مجاز هستند ولی برای کلیساها این مرز مراعات نمی شود.

آقای سیخرس ، رهبرحزب اتحاد مسیحی ChristenUnie در توئیتر خود نوشت: ‘کلیساها در کشور ما از آزادی برخوردارند که در این بحران بسیار مسئولانه از عهده آن بر می آیند.’ خوشبختانه، آن نقاط آلوده به ویروس کرونا نیستند. اما اگر یک مراسم کلیسایی با ۶۰۰ نفر برگزار شود، الگوی خوبی نیست، سایر کلیساها این مرز را مراعات می کنند.’

کریس فان دام، نماینده CDA حزب دمکرات مسیحی می گوید: ‘حتی با محدودیت های لازم، در این شرایط دشوار می توان عدالت را نسبت به حق اساسی آزادی مذهب ادا کرد.’ وی خاطرنشان کرد که تقریباً همه کلیساها، مساجد و کنیسه ها تمایلی به برگزاری جشن ها و مراسم ندارند…

مقامات کلیسا پیشاپیش به همه گفته بودند با خبرنگاران صحبت و بحث نکنید!…

یکی از سخنگویان کلیسا می گوید: اگر ما به حضور حضرت مسیح فرزند خدا می رویم نباید بترسیم.

ایمان نمی تواند از مبتلا شدن به ویروس جلوگیری کند ولی ما نباید از ویروس بترسیم!…

امیدوارم هموطنان ما از ویروس کرونا بترسند و قوانینی را که دولت هلند بطور رسمی اعلام کرده به خاطر حفظ بهداشت و سلامتی خود و دیگران مراعات کنند!

ایمان افراد مسئله خصوصی آنهاست ولی پیامدهایش نباید دامن جامعه و کسانی را بگیرد که به باورهای آنها باور ندارند!…

دولت هلند بعد از شنیدن موج انتقادات زیاد و تند، امروز اعلام کرد که مرز حداکثر ۳۰ نفر در کلیساها هم باید رعایت شود.

چندین کلیسا علیه تصمیم دولت هلند اعتراض کرده اند…

با احترام،

احمد پوری (هلند) ۰۵ – ۱۰ – ۲۰۲۰

***************************

در همین زمینه:

مصاحبه احمد پوری با مریم پرستاری که در هلند مبتلا به ویروس کرونا شده و بررسی کیفیت رسیدگی دولت هلند به بیماران کرونایی.

https://www.youtube.com/watch?v=ARyOVY5R-v8

این ویدئو در دو بخش تنظیم شده:

اول بیان آخرین اخبار و اسناد و مدارک از رسانه ها و روزنامه های مهم سراسری هلند. بررسی آمارها و تحولات اخیر در زمینه انتشار ویروس کرونا، عملکرد و کیفیت تصمیم های دولت هلند. ابهامات در پروسه تصمیم گیری، تردید متخصصین در باره آمارهای ارائه شده توسط دولت هلند، ترس شهروندان هلندی از رفتن به بیمارستان بخاطر آمار بالای باورنکردنی مبتلا شدن کارمندان بخش بهداشت و سلامتی به ویروس کرونا… عدم دسترسی کافی کارمندان خدمات درمانی به وسایل مراقبت از خود بعلت کمبود ماسک صورت و دستکش و سایر ابزار ضروری تا امروز!… اختصاص بودجه دولت به شرکتهای چندملیتی یا به کارمندان و کارگران شرکتهای کوچک… حتی به اعتراف برخی از دانشمندان هلند تصمیم گیریها بیشتر به میدان سیاست مربوط می شود تا میدان علمی و پزشکی!…

دو: مریم پرستاریست که در هلند به ویروس کرونا مبتلا شده. او در بخش خدمات بهداشت و سلامتی کار می کند. تجارب خود را از کیفیت رسیدگی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا، بطور مشخص در باره خودش بیان می کند… واقعیتهایی باور نکردنی آنهم در کشوریکه خود را بهترین جهان می داند…

بیان حقایق همواره به نفع توده های قربانی نظامهای غیرعادلانه است.

امیدوارم با ملاحظه این ویدئو هشیارتر از قبل مراقب سلامتی خود و محیط اطرافتان باشید!

با احترام،

احمد پوری (هلند) ۰۲ – ۰۵ – ۲۰۲۰

******************************

نگاهی به بحران جهانی کرونا و عملکرد سیستم در هلند، گفتگو با احمد پوری (از تلویزیون برابری)

https://www.youtube.com/watch?v=hxmzpuZPxdo 

لینک کانال احمد پوری در تلگرام: @Ahmed_Pouri_NL

https://t.me/Ahmed_Pouri_NL

 

پیوند این یادداشت در صفحه فیسبوک با عکس اهالی استاپهورست در لباسهای سنتی و گزارش رسانه های هلند…

https://www.facebook.com/ahmed.pouri/posts/3850668581619015