قتل «نوید افکاری» ، افکار جامعه جهانی راتغییر خواهد داد!

در سوگ قهرمان نوید افکاری:

دنیا در عجیب منجلابی افتاده است، مرگ جرج فلوید یک تبهکار سابقه دار در یک کشمکش ٧ دقیقه ای با پلیس دنیا را تکان میدهد ولی شکنجه و قتل عمد نوید قهرمان بین المللی که برای کرامت انسانی هموطنانش اعتراض کرده فقط إظهار تاسف و بلغور  کردن کلمات دموکراسی و حقوق بشر است!(پرویز صیاد/ پیام هفتگی)

سحرگاه شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹، نوید افکاری سنگری را به قتل می رسانند. چند روز است هنوز جای ، جای ایران زمین  از ،کشتی گیر و قهرمان ملی ایران زمین می گویند. نوید افکاری قهرمان را به قتل رساندند و دو برادرش  وحید و حبیب را ناجوانمردانه در کمال نا باوری،  مجموعن ٨٠ سال حکم زندان دادند!  تا دوباره وحشت در جامعه ایجاد کنند! نوید،  تلاش  بسیار کرد تا بیگناهی اش را ثابت کند، بقول نوید ، جانیان  دنبال یک گردن برای طنابشان می گشتند. نوید هرچه اسناد داشت رو کرد تا اعدام نشود ولی  جانیان تصمیمم گرفته بودند ، او را بکشند و  شبانه  به خاک بسپارند و کار را تمام شده اعلام کنند.درحالیکه شرایط کنونی شرایط ١٣۶٠ خورشیدی نیست که اعدام ها از نگاه نگار مردم.پنهان بماند. آنها هیچ مدارکی ندارند که ثابت کنند که نوید گناهکار است ، ایستادگی و شجاعت و مقاومت او در زیر شکنجه های رژیم  باعث شد که او را بکشند و بدون اینکه به وکیل و خانواده اش اطلاع بدهند شبانه  او را به خاک می سپارند  آثاری که  نشان می دهد او را در زیر شکنجه های ضد انسانی به اقرار کشیدن و  کشتند و اعدام بر آن  نام نهادند. سیر بازجویی و عکسبرداری نشده و از جسد شکنجه   شده اش عکسی در دست نیست و یا حداقل در سایت و یا رسانه ای درج پیدا نکرده است !

طبق گزارش یکی از اقوام و نزدیکان او که هنگام خاکسپاری صورت نوید را رویت می کند. می گوید:آثار ضرب و شستم بر چهره اش نشان از شکنجه های غیر انسانی بوده است ! که خود نشان دهنده این است که نوید را در زیر شکنجه های قرون وسطایی به قتل رسانده اند. دلیل دوم آخرین ملاقاتی که می باید با خانواده انجام میشد صورت نگرفت. دلیل سوم وکیل او را از اجرای حکم خبر دار نکردند. در طول محاکمات نوید و برادرش اتفاقاتی افتاد که برای جهانیان مشخص شد که ایرانیان گرفتار چه قوه قضاییه ای هستند شکنجه و تهدید وکلا برای پذیرش کیس های اینچنینی از دیگر مقولات است که به آن خواهیم پرداخت .

   برادران شیرازی و مادر آن‌ها با انتشار چندین فایل صوتی و تصویری، شواهد گسترده‌ای از شکنجه برای اخذ اعتراف، رسیدگی قضایی جانب‌دارانه و تسلط نیروهای امنیتی بر روند دادرسی‌شان منتشر کردند.

خانواده زندانیان سیاسی سالهای  ٩٧ و ٩٨ هم  اعلام کرده‌اند این سه برادر در طول دوران بازداشت در اداره آگاهی و اداره اطلاعات شیراز برای اعتراف اجباری به شدت شکنجه شده‌اند.

در فیلمی که از سوی بهیه نامجو، مادر این سه زندانی سیاسی منتشر شده، او اعلام کرده پسرانش شکنجه شده‌اند تا علیه یکدیگر تن به اعتراف اجباری بدهند.

وی هم‌چنین از اقدام به خودکشی یکی از پسرانش در زندان خبر داده و خواستار برگزاری یک دادگاه عادلانه برای فرزندانش شده است. طبق آخرین خبر ها ، در حال حاضر ، وحید و حبیب  در سلول انفرادی هستند واز حق داشتن وکیل محروم هستند.

داستان قتل نوید چیست؟ چرا رژیم «نوید» را در ماه محرم  اعدام کردند؟!

دادگاه انقلاب شیراز در روز ۹ مرداد ۱۳۸۹، نوید افکاری را به دو بار اعدام، حبیب افکاری به ۵۴ سال زندان و وحید افکاری به ۲۷ سال زندان محکوم کرد. هر سه برادر نیز به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند.

صدور این احکام مرتبط با قتل یک مامور امنیتی به‌نام «حسین ترکمان»  است که در روز ۱۱مردادماه و در جریان سرکوب اعتراضات مردمی در شیراز کشته شده است.

ترکمان به‌عنوان نیروی امنیتی در حراست اداره آب و فاضلاب شهر شیراز مشغول به کار بوده است. خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران می‌گوید که در آن روز مامور بوده تا با معترضین مقابله کند. البته در اطلاعیه قوه قضاییه در توجیه صدور این احکام برای برادران افکاری، محل قتل ترکمان در محله شاه‌داعی‌الله و در مقابل درب منزلش عنوان شده است.

در رسانه ها نامه ای را پخش می کنند که در ساعت ٢٢/١۵ دقیقه ٢١ شهریور ٩٩ خورشیدی با این ادعا که زنده یاد نوید افکاری که بجای حکم خواستار ملاقات با خانواده است و یا تماس تلفنی؟! ، نامه ای که دادستانی استان فارس در رابطه نوید افکاری صادر کرده است بقول نوید مغلطه کاری است!در آن نامه ، دادستانی شیراز قبل از اجرای حکم، خواستار ملاقات  نوید با خانواده او است. تماس تلفنی هم به او داده اند  که یکی از بستگانش را برمی گزیند.بدون اینکه به سند فوق یعنی اعدام و یا حتا اشاره ای به حکم شده باشد! نوید می گوید: «لازم می دانم بگویم ؛ تا هوشیارتان کنم تا اسیر مغلطه اشان نشوید!»در فایل صوتی نوید و بعد از یکساعت ( همان که از پرونده اش غیب شده است یعنی همان ساعت ١١/٢٣شب) هیچ نشانی از آگاه بودن زندانی نسبت به قریب الوقوع بودن اعدام دیده نمی شود( حکمی دردست نیست) !

اینطور به نظر میرسد که این سند مربوط به بحث انتقال برادران افکاری به تهران است . در فایل صوتی نوید می گوید ؛ پزشک قانونی آمدند ، عکس گرفتند و نوشتند ، معاینه کردند و ١٠- ١۵  نقطه ضربه خورده بود ( جای شکنجه ) که باز نوشتند ! نوید نه تنها ناامید نبود ، که بعد از آن ، این کشتی گیر و قهرمان ملی ٢٧ ساله، پشت گرم به وعدهای مسئولین زندان و انتقال او و برادرش به تهران بودند. برادرانی که پس از چند روز بی خبری  و تشویش در آنشب با منزل تماس گرفتند . تماسهایی که اشاره ای به اعدام نداشت و حتا اندکی از استرس خانواده کاسته بود. نوید در جواب  برادرش تلفنی  که ازاو پرسیده بود،  سالمی( تندرست) ؟ می گوید:” میخواهند ما را به تهران انتقال بدهند زندان و مقصدش هم معلوم نیست” پیشتر به همه گفته بود، حتمن همه چیز درست میشود! او امیدوار بود که همه چیز درست شود.

اینها همه نشان میدهد که تصمیم را به یکبار گرفته اند. ادعای مطرح شده در سند دادستانیِ استان فارس همچنان مبهم است ، علاوه بر اعدام در زندان عادل آباد ، دفن شبانه او و  زخم هایی که بر چهره اش بوده و از طرفی تحت فشار قرار دادن خانواده و دو برادرش  که هنوز در زندان هستند تردید در روایت حکومت فاشیستی مذهبی را بیشتر می کند. نوید، همیشه می گفت ؛ چیزی که یاد گرفته ام اینکه زیر بار ظلم نروم . «نوید افکاری» در حالی  به قتل رسید  که دو پرونده ی او همچنان باز ( مفتوح) مانده بود.

در فایل صوتی نوید می گوید:” قوه قضائیه و صدا و سیما ،صحبتهای مرا بصورت تکه تکه، که روال کارشان است پخش کرده اند! چون من بی گناهم و هیچ دلیلی دال بر مجرم بودن من وجود ندارد، تنها ابزارشان برای سؤاستفاده همین است ، إقرار زیر شکنجه!!

نوید افکاری، در تماس تلفنی با برادرش، از فردی به‌نام «خادم‌الحسینی»، رییس گارد زندان عادل‌آباد شیراز نام می‌برد که همراه با چند سرباز او را کتک زده‌اند.

یکبار ، نوید را را آوردند که به زور اعتراف قتل گرفتند، چرا که با اعتراف های دیگر فرق دارد ! نوید را می خواستند بشکنند ولی نتوانسته اند. این بار فقط از او خواسته اند که بگوید؛قتل را انجام داده است. شاید بخاطر اینکه اجرای حکم در مورد یک امنیتی رژیم بوده است ( ترکمان /مقتول ) این بار رژیم را بیشتر تکان ، خواهد داد. این بار کل دولت و قوه قضائی و ولایت فقیه پشت قضیه قتل نوید رفته بودند. یعنی می توان گفت قتل دولتی  که  پیامدهای خود را همراه خواهد داشت. پس از به قتل رساندن نوید، دیدیم که اروپایی ها سفرهای اروپایی جواد ظریف را تمامن متوقف میکنند و ظریف را مرتب زیر سوال می برند گرچه «محمد جواد ظریف » ماله کش اعظم همیشه می گوید؛ قوه قضائیه و وزارتخارجه مستقل عمل می کنند! بلافاصله بعد از این دروغگویى ها،« فاطمه سپهری» از امضاء کنندگان ١۴ تن کلیبی پست کرده که آنرا شرم برای  جنایات رژیم دانست ، که میخواهد آنرا ماله کشی کند.

مواردی که در زیر می آید دروغگویى ظریف را بطور واضح روشن می کند.

١- قوه قضائیه مستقل است ! لحظه بعد می گوید آماده گفتگو با زندانیان است ! زندانیانی که در دست قوه قضائیه است ظریف چطور می تواند در مورد آنها معامله کند؟

 ٢- ادعا می کند دولتش از پرونده نوید و اعدام او بی خبر بوده است !

٣- ادعا می کند ؛ نوید افکاری با هیچ فرد معترضِ دیگه ای برای مخالفت با جمهوری اسلامی اعدام نشده است !۴-در پاسخ به فایل نوید مبنی بر شکنجه شدن میگوید؛ کدام مجرم، میگه من بی گناهم ؟ او نوید را زندانی سیاسی که قاتل است می شناسد! و در توئیتر خود چنین می نویسد:

تو مگو همه به جنگند و زصلح من چه آید /  تو یکی نه ای هزاری، تو چراغ خود برافروز ! چنین است که به ماله کش اعظم معروف شده است!

 بابک پاک‌نیا، وکیلی که پرونده را مطالعه کرده به وب‌ سایت امتداد گفته «تعدادی از شهود، در دفتر اسناد رسمی ادعاهای خود را علیه برادران افکاری پس گرفتند. یکی از آنها گفته بود اظهاراتش درست نبوده و دیگری گفته بود نوید افکاری را برای اولین بار در دادگاه دیده‌ ام و… هر وکیلی که می خواسته است وکالت نوید را بعهده گیرد به شکلهای مختلف آنها را تهدید کرده اند و «بابک نیک نیا » به آنها اشاره دارد.

بابک پاک‌ نیا، وکیل دادگستری  است که از پرونده نوید افکاری مطلع بوده است، اطلاعیه دادگستری استان فارس درباره نحوه اجرای آقای افکاری را «ناسازگار با قانون و آیین‌نامه‌های قضایی» خواند.جناب پاک‌ نیا روز چهارشنبه ۲۶ شهریور در مصاحبه‌ با رادیو فردا ادبیات این اطلاعیه را اساسا «غیرحقوقی» و «ابتدایی» خواند و تاکید کرد که این اطلاعیه به لحاظ حقوقی قابل قبول نیست و نمی‌تواند مانع شکایت خانواده افکاری بشود.

با اینکه دادستانی استان فارس از اعدام نوید دفاع می کند ولی بسیاری اعتقاد دارند که اعدام او بر خلاف قانون بوده است . که این قصاص ، عجولانه بوده است . نوید در فایل صوتی دیگر می گوید: ” با گزارش پزشک قانونی و شاهد عینی ثابت شد که شکنجه شده ام هرچه نامه نوشتم که إقراره زیر شکنجه بوده است و دلیل و مدرکی بر گناهکاربودن ما نیست امما لامذهب ( ها) نخواستند صدای مارا بشنوند! ( آنوقت) فهمیدم ،دنبال یک گردن برای طنابشان هستند!”

اینها ، برای رد گم کردن همه واقعیت هستند. تمام دنیا می داند، اعترافاتی که زیر شکنجه گرفته شود هیچ اعتباری ندارد. امما مهدی خزعلی در مصاحبه های اخیرش از همان اول می گوید ما دو تا قاتل و مقتول  داریم ، یعنی کسی که نوید را کشته است و دیگری ، نوید که زیر شکنجه اعتراف کرده است، این در حالی است که دنیا از این سناریو خبردار شد.او گفته که از روز اول بازداشت «به بازپرس گفتم من آن لباس شخصی (که کشته شده) را نه می‌شناسم و نه حتی اسمش را شنیدم. ولی زیر شکنجه به خاطر نجات خانواده‌ام و به‌خاطر وحید( برادرم) تن به خواسته‌ های آنان دادم ! در دادگاه فایل صوتی نوید پخش میشود قاضی می گوید ؛ ما فیلمی داریم از قتل تو! نوید می گوید چرا فیلم را نشان نمی دهید ؟ قاضی می گوید؛ این فیلم صورت جلسه شده و در پرونده موجود است  ! دقت کنید در دادگاههای دنیا طبق دلیل متهم ، همه چیز  باید در مقابل قاضی صورت گیرد و قاضی بر اساس تائید اسناد از متهم بخواهد از خودش دفاع کند، امما در اینجا دادگاههای  ضد حقوق بشر تشکیل میشود ، در اینجا نه تنها قاضی اسنادی نخواسته که خود وارد شود. یعنی رفتار قاضی نشان از بی طرفی  نیست ، کاملن جهت دار است! درحالیکه نوید خودش می گوید فایل را بگذارید تا همه چیز روشن شود. بعد با پرویی تمام می گوید نشان نمی دهیم و با لحن بدی به نوید می گوید بشین سرجات!

دوم اینکه شاهدی ( سعید الف) که می نویسد:”  اینجانب  از هیچ عمل محرمانه ای توسط آقای ( سرور) نوید افکاری فرزند حسین مطلع نمی باشم و  در بدو بازداشتم ، توسط ضابطین دادگستری به کرات این بی اطلاعی را بیان نمودم ، امما با اکراه و فشار و ترس در پرونده شماره …. مرا به  تقریر و کذب بیانی وادار نمودند و به هیچوجه مورد تائید بنده نیست و صحت ندارد!  لازم به یاد آوری است شاهد دیگری بنام شاهین ناصری بود که او  را تحویل ناجا دادند و خبری از سرنوشت او در دست نیست.ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری نیز با انتشار یک فایل صوتی، جزئیاتی از نحوه ضرب‌وجرح او، شکستن دستش برای اعتراف به قتل در اختیار رسانه‌ها قرار داده بود.

ناصری گفته بود که سه بار در دادسرا شهادت داده که نوید افکاری را برای اخذ اعترافات دروغین شکنجه داده‌اند و دستش را شکسته‌اند ولی در دادسرا او را تهدید کرده‌اند که به‌دنبال اخلال در پرونده امنیتی است و با او نیز برخورد خواهد شد.  

محور های زیر نشان میدهد که دنبال گردن نوید بوده اند:

-اداره اطلاعات سپاه از ابتدا در این پرونده نقش داشته اما در پرونده قتل ردپایی از آن نیست. بعد از این‌که اعترافات اجباری در اداره آگاهی گرفته می‌شود، برادران افکاری را به اداره اطلاعات منتقل می‌کنند و با این بهانه که بازپرس قبلی از پدر برادران افکاری شکایت کرده، بازپرس پرونده هم عوض می‌شود.

-بازپرس اول پرونده به خاطر توهین و انتساب تهمت شکنجه  از پدر خانواده شکایت می‌کند.

در اداره اطلاعات اتهام‌هایی سیاسی مثل شرکت در اعتراضات پیگیری می‌شود.

 فروشنده ی سوپرمارکتی  که صحنه را دیده  کل صحبتهایش این است که یک‌ نفر را در حالی دیده که دو نفر دیگر را زیر نظر گرفته و موتوری هم ندیده. او گفته اصلا وحید را نمی‌شناسد اما در برگه بازجویی نوشته‌اند هر دو متهم به رویت او رسیده‌اند( دروغ). فروشنده در قسمت شناسایی وحید چیزی ننوشته – یعنی شناسایی نکرده- و در مورد نوید هم گفته از بینی به پایین و همچنین پاهای پرانتزی فرد مشکوک به او شبیه بوده است.

-همکار مقتول در اداره آگاهی صراحتا می‌گوید هیچ‌کدام از دو برادر افکاری را نمی‌تواند شناسایی کند.

-پرونده در زمان ضرب و جرح مقتول باز می‌شود و فاصله زیادی میان وقوع ضرب و جرح تا فوت او نبوده است.

-( مهم )موبایل نوید در محل قتل آنتن‌دهی نداشته یعنی حتی موبایل در محل قتل نبوده است و چند کیلومتر آن‌طرف‌تر بوده است.

-وحید در اداره اطلاعات حتی اوراق بازجویی هم امضاء نمی‌کند و شکنجه و فشار روانی وارده بر او در نهایت منجر به اعتصاب غذا و اقدام به خودکشی‌اش می‌شود. اقدام او برای خودکشی باز هم تکرار می‌شود.

-تمام این داستان  را خودشان می نویسند، پرونده‌اش را ماموران اطلاعاتی  رژیم تنظیم می کنند، بدین شکل که : ” وحید راننده موتور بوده‌(به‌ عنوان معاون) و نوید به‌ عنوان ضارب معرفی می‌شود. اتهام‌های سنگین را به نوید منتسب می‌کنند و وحید را هم معاون او قرار می‌دهند. سناریویی در پرونده شعبه یک کیفری ساخته می‌شود و در پرونده دادگاه انقلاب هم به همان سناریو استناد می‌کنند. اینها ااز ابتدای کار گوئیا تصمیم خود را گرفته اند که نوید را اعدام کنند. این را در تمام مراحل دادگاه  شاهد هستیم از دید این شهروند او را شدیدا شکنجه کرده‌اند. او اکنون با تودیع قرار وثیقه آزاد شده است.

به این موارد توجه کنید

اتهاماتی که در قدم اول به هر متهمی می زنند ، در اینجا هم ، حبیب افکاری به اتهام عضویت در گروه بازداشت می‌شود، اتهامی که بلافاصله پس از دستگیری به متهم می زنند( تجربه اش را نگارنده دیده است) .

– برای متهمان و خانواده‌شان چنان واضح و آشکار بود که فکر می‌کردند بدون این‌که کسی به دردسر بیفتد و از مسیر قانونی، می‌توانند مشکل را حل کنند و به همین دلیل آن را با رسانه‌ها مطرح نکردند.

در مقطعی وحید می‌گفته که مشخص است بی‌گناه است و نیازی نیست به افراد، شاهد زحمت بدهند و برایشان دردسر درست کنند.

-تصورشان این بود که دادگاهی تشکیل می‌شود و در آن‌جا کسی نمی‌تواند بگویند «روز»، «شب» است و چیزی که وجود نداشته را نمی‌توانند به برادران افکاری نسبت بدهند. بیش‌تر نگاه به متن قانون بود نه عملکرد دادگاه و آن‌چه اتفاق افتاد …

-علاوه بر این وقتی اجبارا وکیل معتمد می‌گیرند و وکیلی هم که وکالت را قبول می‌کند کمی بعد استعفا می‌دهد، از همه چیز و از این‌که همه علیه‌شان باشند، می‌ترسند و دیگر سخت می‌شود برایشان که به کسی اعتماد کنند و این باعث می‌شود مسیر را خودشان به تنهایی طی کنند.

– برخلاف رویه که اصولا، تلاش می‌شود در ماه محرم قصاصی صورت نگیرد، به این موضوع نیز توجه نشده است ، .        رژیم برای کشتن هیچ قانونی را رعایت نمی کند در سالهای ۶٠ و ۶٧ هم بسیاری از. جوانان را بر خلاف قوانین خودش اعدام کرده است. این نشانهاز یک تضادی بین بازجوها و یا بین آنها و مقامات بالا بوده است می خواسته اند کار را یک سره کنند!

انعکاسات اعدام نوید در روزنامه های داخلی::

هم‌زمان فایلی صوتی از بخشی از جلسات محاکمه نوید افکاری، منتشر شده است که نشان می‌دهد قاضی پرونده اظهارات افکاری مبنی بر «اعتراف تحت شکنجه» را نمی‌پذیرد و درخواست او برای احضار شاهد شکنجه‌ شدنش در اداره آگاهی شیراز را رد می‌کند. قاضی هم تلاش دارد که حکم را صادر و  طناب را به گردن نوید بیاندازد! 

نوید افکاری در این دادگاه گفته گزارش پزشکی قانونی درباره شکنجه او موجود است و یک شاهد هم ضرب و جرح او را دیده است.

اما خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، در گزارشی دروغین نوشته که با وجود «دستور اعزام به پزشکی قانونی» بر اساس «تقاضای وکیل متهمان، متهم در اداره آگاهی و در حضور وکیل تعیینی خود اعلام کرده که شکنجه نشده‌ام و به پزشکی قانونی نمی‌روم.» روزنامه های داخلی هم تمامن تحت کنترل ولایت فقیه است و  تمام خبرهای دروغ را چاپ می کرده اند.

انعکاسات خارجی:

پنج کارشناس ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد، واکنش نشان دادند و در بیانیه‌ای در واکنش به اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله، ضمن ابراز تاسف عمیق از این اقدام حکومت اسلامی ایران، نوشتند: اعدام یک ورزشکار توسط مقامات‌(ایران) برای ترساندن مردم در این شرایط ناآرامی‌های اجتماعی عمیقا آزاردهنده است. در این بیانیه، که روز دوشنبه ۲۴ شهریور/۱۴ سپتامبر، در ژنو منتشر شد، به ابهامات در پرونده نوید افکاری و اعدام ناگهانی او اشاره شده است.

در این بیانیه که به امضاء «جاوید رحمان، اگنس کالامار، کلمنت نیالتسوسی‌ وول، نیلز ملزر و ایرنه خان» رسیده است، «اعدام نوید افکاری»، «دومین اعدام در رابطه با اعتراضات» در ایران، «در دو ماه گذشته» عنوان شده و تاکید شده است: «با تکرار نگران کننده صدور احکام اعدام معترضان، این موضوع نگرانی‌ها درباره واکنش مقامات ایرانی به اعتراضات و هر گونه ابراز مخالفت یا اظهار نظر را افزایش می‌دهد.»

در بیانیه کارشناسان ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد به ابهامات در پرونده قضایی نوید افکاری اشاره شده و آمده است: اعدام ناگهانی نوید افکاری، اقدامی «خودسرانه» و «بی‌توجهی فاحش به حق حیات» می‌باشد.

پنج کارشناس ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد جواب درستی به قاضی و حتا روزنامه های داخلی که منکر شکنجه ها هستند، میدهند: «اگر افکاری مرتکب قتل شده وگناهکار بوده است، چرا دادگاه او پشت درهای بسته و پنهانی و با استفاده از اعترافات اجباری زیر شکنجه انجام شده است؟»

 بازیگری حرفه ای به نام«سرور مورگان  فریمنزMorgen Freeman,Sr تو حساب توئیتری  خود می نویسد: “امیدواریم که خون قهرمان (نوید )افکاری  همان خون اثر گذار در افکار عمومی  ، برای خشکاندن ریشه ی ضحاکیان در ایران باشد.”

جمعبندی: 

– فیلمهایی که خودشان گرفته اند بخاطر اینکه دستشان رو نشود در دادگاه پخش نکردند. نوید اتهام قتل را رد میکرد و می گفت ” طبق پرونده که شاهدتنی نیز دارد ، نه محل وقوع قتل دوربینها بوده و نه حتا رد یابی موبایل پس فیلم در وقوع حادثه منتفی است . چاقویی هم که در خانه نوید بوده است را برده اند ، پزشک قانونی آنرا تائید کرده است و هیچکدام آلات  قتاله( وسایل قتل) نیستند. و سوار بر موتور نمی توان چندین ضربه ی چاقو که در بدن مقتول بوده است وارد کرد!

– خبرنگار قوه قضائیه از وجود تصاویر دوربین مدار بسته از صحنه گزارش داده است ، در فایل صوتی محاکمه نوید افکاری هم صدای او شنیده میشود که از دادگاه می خواهد، این فیلم مورد ادعا را پخش کند، امما با درخواست او مخالفت میشود !

– وکلای ج اسلامی بجای دفاع از موکل طرفدار قوه قضائیه و از قوانین ضد انسانی رژیم فاشیستی مذهبی دفاع می کنند! قاصی محمود سلاتی  که فردی بی تربیت هم بوده با برخوردی چاله میدانی با نوید قهرمان ماهیتی برای مردم روشن شد و بخاطر همین هم  بهمراه قاضی محمد سلطانی در لیست سیاه / تحریم های  آمریکا قرار گرفت.

– بی اطلاع بودن وکلای برادران افکاری از اجرای حکم نوید و عجله داشتن برای اعدام  حکایت دارد. این در حالی است که مطابق آئین نامه اجرای احکام باید به   متهم  و وکلا ابلاغ شود. امما به روایت شاهدان و خانواده نوید هیچ کدام از طرفین مطلع نشدند .

خبرگزاری فارس در مرداد ٩٧ نوشته بود ؛ “حسن ترکمان ( مقتول) در شامگاه با ضربات چاقو به قتل رسیده است.

چرا. فیلمی که پخش مرده اند در روز روش است ؟! بخاطر همین نوید وقتی می گوید اگر فیلمی دارید پخش کنید حسن یونسی ( وکیل تسخیری) می گوید هیچگونه فیلمی در این رابطه نداریم . سپاه پاسداران تخریب کرده است.

-آخرین فایل صوتی نوید با برادرش ( سعید) بود که بر  سوگِ سوگواران افزود؛ چرا درماه محرم ( از دید ج اسلامی در این ماه کشتار حرام است) نوید را اعدام کردند؟

– توضیحات دادگستری استان فارس ، بین تماس تلفنی یا حضوری  تماس تلفنی را  انتخاب کرده است یعنی او به برادرش گفته بود، به تهران انتقال پیدا می کنیم ،یعنی تصور نمی کرد که اعدام شود، با چنین اتفاقی در ذهن هیچ کس نمی گنجد!

– بابک پاک نیا توضیح می دهد که این فایل آخر، تیر خلاص بود / و فرج سر کوهی می گوید:” یکی دو دقیقه از بیدداگاه نوید به هیچ شرحی نیاز ندارد!” یعنی اینکه چهره آدمکشی چون ابراهیم رئیسی  و خامنه ای را بخوبی نشان داد. و چهره  جنگدگی ، نوید افکاری را به جهانیان نشان داد. روحیه ورزشکاری کشتی گیر که نفس نفس جلو آمد عرق ریخت ولی تسلیم نشد.

نوید افکاری در بازداشت ، جمهوری اسلامی را فیتله پیچ کرد ، با مرگش  رژیم را روی پل نگه داشت و در آستانه ضربه فنی قرار داده بود( است) آنها آرزوی خاک کردن نوید را به گور   می برند!( سیامک دهقانپور)

-دادگستری استان فارس در اطلاعیه ای که راجع به پرونده نوید منتشر کرده است ، نوشته است بروز خطای فاحشی در تمامی این مراحل از بازجویی و دادرسی گرفته تا صدور حکم و بررسی پرونده در دیوان عالی کشور ما امری نزدیک به محال است. این نوشته ها نشان میدهد که چه ناجوانمردانه نوید را کشتند!

-آخرین حقیقت این است که نوید و برادرانی قربانی یک بازی سیاسی بین جناحهای رژیم شده اند یعنی نوید ممکن است  قربانی این جناح بازی ها شده باشد که فرقی نمی کند بهر نحویی که کشته شده باشد قتل سیاسی و  عمدِ دولتی بوده است .

رژیمی که برای  بقاء و حفظ نظامش  ، در جامعه وحشت ایجاد می کند. (خمینی: حفظ نظام اوعجب واجبات است ) دست به هر جنایتی می زند تا نظام خونریز ش را حفظ کند! نامه ای که نوید در مورد شکنجه ها می نویسد این أست که او را تا مرز خفگی زده اند. واقعیت این است که رژیم با ۴١ سال جنایت نتوانسه است خشم مردم را مهار کند و هرچه بیشتر بکشد مردم بیشتر خسمگین خواهند شد.

این آخرین پیام نوید! :

“از گذشته خود اگر یک چیزی را یاد گرفته باشم ، اینکه زیر بار ظلم و دروغ  نروم از زیر فشار انفرادی و زیر زمین و شکنجه که خلاص شدم ، پام  که رسید به زندان به تمام مراجع قضائی نامه نوشتم ، شکایت کردم و داد زدم که من قاتل نیستم ، جانی نیستم ! درخواست دادند، برم به پزشک قانونی با گزارش پزشک قانونی و شاهد عینی و مدارک ثابت شد که شکنجه شده ام ، هرچی هم که نامه نوشتم که إقرارم  زیر  شکنجه بوده است . یک مدرک دلیل در پرونده ی لعنتی نیست که بگوید من یک گناهکارم ! امما نخواستند صدایمان را بشنوند، فهمیدم بدنبال یک گردن برای طنابشان می گردند”

اعدام «نوید افکاری »از دیدِ یک جامعه شناس :

سخن پایانی را با مطلب کوتاهی از  دوست ارجمند و گرامی ام  دکتر«نادر وهابی» استاد دانشگاه درفرانسه به پایان می برم.دکتر وهابی این جنایت را از نگاه جامعه شناسی  تعریف کرده است.[٢]

*همبستگی با برادران افکاری* : “سیکل مشمئزکننده انتقام-اعدام و بازتولید نهادی خشونت ،چرا رژیم،نوید افکاری، کشتی گیر حرفه ای، را به *اتهام واهی قتل* به “دو باراعدام” محکوم نموده است؟ چرا وحید افکاری به ۵۴ سال و برادر دیگرش حبیب افکاری به ۲۷ سال زندان محکوم شده‌اند؟

در چهار دهه گذشته جامعه شناسی مجازات اساسا بر مدل “انتقام-اعدام” سوار شد و سیاست را به گونه ای افراطی با سرکوب و قهر دولتی به بیان “وبری” عجین نمود و خمینی و خامنه ای بدعت گذار آن بوده اند. این مدل رویارویی سیاسی با بدن، بازتابی است از یک سرمایه داری ناموزون و مرکب، نماینده عقب مانده ترین بخش تولید ما قبل سرمایه داری، با رگه های فرهنگی فئودالیسم که نوع مدرن آن ترامپ است.

این بخش ساختاری ماشین الیگارشی مذهبی که در قوه قضاییه تجسم یافت، متاسفانه با تغذیه عوامفریبانه از شریعت، خشونت و قهر را در جامعه برای بقای حاکمیت خویش نهادینه نموده است، برادران «افکاری» هزینه این ماشین سرکوب اند که در نهایت دودش به چشم حاکمان خواهد رفت. این عقب ماندگی فرهنگی به معنی عام کلمه و نه روبنایی مارکس، در نهایت با بردن پیام صلح و بخشش در لایه های مختلف جامعه بایک أراده سیاسی از بالا بعد از خلع ید از ولایت فقیه و یک کار آموزشی گسترده از پایین، می تواند بخشش و مدارا جایگزین قهر و خشونت نماید و جامعه به سوی آشتی ملی گام بردارد.”

پس از اعدام نوید افکاری دیگر نباید منتظر ماند تا زندانیان سیاسی  و جوانان ما را اعدام کنند، باید همچون اعتراضاتی که در رابطه باسه جوان محکوم به اعدام در پرونده اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ اقدام شد،عمل کنیم.در آن حکم، اعتراضات میلیونی  خیابان توئیتری بود که اجرای حکم ، آنها (فعلا) متوقف شده و قرار است پرونده آنان دوباره بررسی شود.در حال حاضر ٢٧ زندانی سیاسی در انتظار اعدام بسر می برند،  باید با یک حرکت گسترده از اعدام آنها جلوگیری کنیم . هرچه حرکت ما گسترده تر باشد، رژیم بیشتر عقب نشینی  خواهد کرد.اعدام  ها  در طول ۴١ سال ادامه داشته است ما امروز با فعالیتهایمان کاری کرده ایم که دنیا را خبردار کرده ایم.بطوریکه آمروز آمریکا،  قاضی  محمود سلاتی  و محمد سلطانی را که حکم اعدام ِ «نوید»  را صادر کرده است را در لیست تحریم های خود قرار داده است. علاوه بر مواضع آمریکا ، اروپایی ها هم نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرده اند و سه کشور مهم اروپای ( المان و انگلیس و فرانسه)  سفیران ایران را احضار کرده اند. این نشان دهنده تغییر  دیدگاه جهان ،نسبت به ایران و زیرپا گذاشتن مسائل حقوق بشر در ایران است که مرتب توسط رژیم فاشیستی مذهبی صورت می گیرد.

___________________________________________________________________________________

[١]Sir Morgen Freeman,s

[٢]مبنع حکم ها : هرانا، ۷ شهریور ۱۳۹۹

پاریس، ١٣ شهریور ١٣٩٩ خورشیدی، *نادر وهابی*

دکتر وهابی نویسنده دفترچه “جامعه شناسی مجازات را دردوران گذار، محاکمه صدام حسین “را تألیف کرده اند( انتشارات فروغ – کلن)