پنهان‌کاری حکومت در مبارزه با ویروس کرونا , مرگ مردم چه اهمیتی دارد؟!

پنهان‌کاری حکومت در مبارزه با ویروس کرونا

مرگ مردم چه اهمیتی دارد؟!

http://www.azadi-b.com/G/file/Krona_der_iran.pdf

بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com

ویروس کرونا وضعیت جان‌کاهی در جهان راه انداخته است؛ ویروسی که به یک باره تمام پیشرفت‌هایی را که در علم صورت گرفته بود، به چالش جدید طلبید. اما در این میان کشورهایی که ساختار درمانی آن‌ها با وجود موج مبتلایان، درگیر چالش خصوصی‌سازی نظام بهداشتی نشده بودند، تا حدودی موفق‌تر عمل کردند.

به‌علاوه در کشورهای هم‌چون ایران سرکوب و سانسور، زندان و اعدام، پنهان‌کاری و دروغ‌گویی، فقر و فلاکت قربانیان کرونا را چندین برابر و دردناک‌تر کرده است.

همه‌گیری ویروس کرونا جنبه‌های پیدا و پنهان متعددی دارد و تردیدی وجود ندارد که فجایع انسانی و هم‌چنین زیان‌های حاصل از تعطیلی کسب و کار و اقتصادها که با هدف جلوگیری از شیوع این ویروس انجام شده، بسیار بزرگ‌تر و فاجعه‌بارتر است.

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی ایران نشان می‌دهد که سران و مقامات و نهادهای حکومت اسلامی؛ هم در اپیدمی این ویروس مقصر هستند و همه پنهان‌کار می‌کنند. رسانه‌های وابسته به حکومت اسلامی نیز نسبت به عوارض و عواقب این ویروس در ابعاد مختلف زندگی مردم و چگونگی مواجهه با آن آدرس‌ها و کدهای غلط داده‌اند.

لازم به توضیح است که به اخبار و گزارشات حکومت در باره میزان تلفات بیماری کرونا نباید اطمینان کرد. ابعاد فاجعه و آمار تلفات به مراتب بیش‌تر از آمارهای حکومتی است. حکومت اسلامی عامل گسترش کرونا و تبدیل آن به یک بحران بزرگ اجتماعی است.

در چنین شرایطی، حکومت فقط به فکر سران و مقامات و مسئولین خود است و اهمیتی به تامین بهداشت و درمان و زیست و زندگی مردم نمی‌دهد. برای مثال سعید نمکی، وزیر بهداشت حکومت اسلامی ایران، دیروز چهارشنبه در یادداشتی درباره شیوع ویروس جدید کرونا در ایران، با بیان این‌که «هرچه می‌گوییم همه‌گیری را نمی‌شود با التماس و تمنا و بدون کمک‌های ویژه مهار کرد کسی باور نمی‌کند»، نوشت: «پاییز سنگینی فرامی‌رسد. موج حمله جدیدی شکل گرفته، یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند ماه‌هاست به جز سهم کوچکی نگرفته‌ام. نمی‌دانم برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟»

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، هم با انتقاد از شرایط کادر بهداشت و درمان با ابراز «شرمندگی« گفت: «پرسنل بهداشت ایران سه الی چهار ماه است که اصل حقوق‌شان را دریافت نکرده‌اند.»

پیش‌تر حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته بود: «دولت پس از تخصیص ۳۰ درصد از اعتبارات کرونایی به وزارت بهداشت، بودجه عمومی این وزارتخانه را کاهش داده و به نوعی اعتبارات تخصیصی از صندوق توسعه ملی را جایگزین بودجه عمومی وزارت بهداشت کرده است.»

احمدامیرآبادی فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس گفته بود که مجلس در این باره تحقیق و تفحص می‌کند. رسانه‌های ایران می‌گویند دولت با توجه به قیمت فعلی یورو در سامانه نیمایی، بابت ۷۰۰ هزار یوروی باقی‌مانده از بودجه برداشت شده از صندوق توسعه ملی، باید نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان دیگر به خزانه واریز کند.

پیش‌تر علیرضا زالی، رییس ستاد کرونا استان تهران، گفته بود که این شهر «وارد موج سوم کرونا شده» و «اگر مداخلات جدی صورت نگیرد هفته‌های سختی را خواهیم داشت.»

سایت نفت ما، بعد از دریافت ودیعه مسکن و دریافت خودرو دنا پلاس حالا مجلس درصدد ایمنی و سلامت خود و خانواده‌هایشان برآمده‌اند. همان‌طور که در سند ارسالی مشاهده می‌شود ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوانزا پیش خرید و هزینه آن هم پرداخت شده است!؟ مگر قرار نبود که این واکسن ها به افراد پرخطر تزریق شود؟

آیا همه نمایندگان مجلس جزو گروه‌های پرخطر هستند یا این‌که جان‌شان از جان مردم شیرین‌تر است!؟

به‌علاوه در حالی که کارگران برای دریافت دست‌مزد بخور‌و‌نمیر خود مجبورند دست به اعتراض و اعتصاب کنند حتی سرکوب و زندانی و شکنجه شوند تا شاید مزد خود را بگیرند اما نمایندگان مجلس ۲۰۰ میلیون تومان حق مسکن بعلاوه خودروی «دنا پلاس» هم خارج از نوبت به‌ صورت اقساطی گرفته‌اند. این موضوع در مجلس جدید بررسی و دوباره تصویب شده است.‌(سایت مجلس)

مجلسی که اعضای آن یک مشت آدم‌‌کش و مفت‌خور و دزد و مافیایی هستند. در حقیقت، آدم‌خواران حکومت اسلامی ایران مانند هیولای وحشی هر آن‌چه که بر سر راه‌شان قرار می‌گیرد می‌بلعند و تخریب می‌کنند و کوهی از ویرانی و کشتار بر جای می‌گذارند.

خبرگزاری ایسنا اخیرا در گزارشی نوشت: «حدود شش ماه از روزی که به‌صورت رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور اعلام شد، می‌گذرد و استان تهران اکنون در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

از مسائل مهم مطرح در این روزها انتشار این ویروس از طریق پسماندهای آلوده است این در حالی‌ست که رییس اداره محیط‌زیست استان تهران می‌گوید: «هنوز برنامه‌ای برای تعبیه مخازن زباله جداگانه و جمع‌آوری جداگانه ماسک، دستکش و تجهیزات حفاظتی از سوی شهرداری و سایر مجموعه‌های دست‌اندرکار دریافت نکرده‌ایم.»

از سوی دیگر فاش شد که مجلس شورای اسلامی به محل انتقال و شیوع ویروس کرونا تبدیل شده است.

در سندی که نامه رییس کمیسیون بهداشت به رییس مجلس شورای اسلامی است نشان می‌دهد که او با هشدار درباره وضعیت حاد کمیسیون‌ها از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، بر ضرورت برگزار نشدن جلسه مشترک با مقام‌های وزارت بهداشت به‌دلیل احتمال انتقال ویروس تاکید کرده است.

حسینعلی شهریاری در نامه خود به قالیباف نوشته است: «وضعیت بسیار نگران‌کننده است و خواستار اقدام فوری در این‌باره شده است.»

حدود شش ماه پس از اختصاص یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی ایران برای مبارزه با کرونا، وزیر بهداشت از دریافت «سهم کوچکی» از آن خبر داد و یک نماینده مجلس نیز گفت برای «مبارزه با فساد»، مجلس درباره این موضوع تحقیق و تفحص می‌کند.

پس از آن ‌که سعید نمکی اعلام کرد نمی‌داند بودجه مبارزه با کرونا را «برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند»، احمد امیرآبادی، نماینده مجلس، روز چهارشنبه، دوم مهر، در توئیتر با هشتگ «مبارزه با فساد» نوشت: «مجلس از چگونگی واگذاری و هزینه‌کرد یک میلیارد یورویی خط اعتباری مربوط به مبارزه با بیماری کرونا تحقیق و تفحص می‌‎کند.»

سابقه اختصاص این بودجه به ۱۸ فروردین‌ماه برمی‌گردد که اعلام شد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۱ روز بعد از درخواست اضطراری دولت برای برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا، با آن موافقت کرده است.

با این حال وزیر بهداشت با اشاره به شکل‌گیری موج جدید کرونا در پاییز و معوق ماندن مطالبات کادر درمان و نیز خالی شدن انبارهای وزارت بهداشت اعلام کرده است که فقط ۲۷ درصد از این بودجه را دریافت کرده و درباره بیش از ۷۰ درصد باقی‌مانده گفته است «نمی‌دانم برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟»

این در حالی است که بر اساس آمار رسمی خود وزارت بهداشت، پس از ایام عزاداری‌های محرم و باز شدن مدارس، آمار مبتلایان به ویروس کرونا و قربانیان آن در ایران به طور چشم‌گیر رو به افزایش گذاشته و در حال حاضر بیش‌تر استان‌ها در وضعیت قرمز و برخی نیز از جمله اصفهان در آستانه وضعیت بحرانی قرار دارند.

از سوی دیگر ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، نیز در یک برنامه تلویزیونی با تکرار این‌که از یک میلیارد یورو بودجه اختصا‌ص‌یافته فقط حدود ۳۰ درصد آن به وزارت بهداشت پرداخت شده، از کمبود بودجه برای پرداخت حقوق و مزایای پزشکان و پرستاران خبر داد و گفت: «صبر و تحمل و توان پزشکان و پرستاران هم حدی دارد.»

انتقادات مقامات وزارت بهداشت در این باره در حالی بیان می‌شود که حاضر نیستند پاسخ مقامات و نهادهای مسئول در این مورد را رسانه‌ای کنند.

در این باره، معاون کل وزیر بهداشت در مصاحبه با برخی رسانه‌ها گفته است «طرف مقابل به ما جوابی داده‌ اما نمی‌توانم بگویم. آن‌ها که مانع این اعتبار شده‌اند، باید پاسخ‌گو باشند.»

موضوع فساد و پنهان‌کاری در تخصیص بودجه‌های ارزی به حوزه بهداشت و درمان نخستین بار نیست که مطرح می‌شود.

سال گذشته نیز وزیر بهداشت از خارج شدن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز اختصاص‌یافته برای دارو و تجهیزات پزشکی خبر داده بود و با اشاره به «شبکه‌های فساد» گفته بود این میزان ارز را «معلوم نیست چه کسی برده و چه چیزی آورده است.»

در آن زمان، تیرماه ۹۸، روزنامه شرق نیز با اشاره به نامه‌ای از محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی، گزارش داد که یک میلیارد دلار ارز دولتی که برای واردات دارو و کالاهای اساسی پرداخت شده بود «گم شده است.»

در این نامه اعلام شده بود که ۱۰ شرکت واردکننده دارو و ۱۰ شرکت واردکننده کالا‌های اساسی، بخشی از کالاهایی را که برای وارد کردن آن‌ها ارز دولتی دریافت کرده‌ بودند، به کشور وارد نکرده‌اند.

پس از آن نیز سعید نمکی، وزیر بهداشت، از بازداشت تعدادی از کارمندان این وزارت‌خانه به دلیل نقش داشتن در تخلف در حوزه واردات دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت برخی وارد‌کنندگان، دو میلیون یورو ارز دولتی برای واردات استنت‌(فنر) قلب دریافت کرده‌اند، اما به جای آن کابل برق وارد کرده و فرار کرده‌اند.

از نتیجه پی‌گیری احتمالی این پرونده‌ها هنوز هیچ گزارش رسمی‌ای منتشر نشده است.

 یا مجمع تقریب مذاهب؛ هر ۲۴ ساعت ۱۴۱ میلیون تومان بودجه دریافت می‌کند. تشکیلات مجمع تقریب مذاهب چه نهادی است؟ بودجه آن از کجا تامین می‌شود؟ اهداف و دستاورد‌هایش چیست؟

تشکیلات مجمع تقریب مذاهب یکی از نخستین سازمان‌هایی است که در سال ۱۳۶۹ خامنه‌ای پس از رهبری اقدام به تاسیس آن کرد. تاسیس این سازمان را شاید بتوان یکی از نخستین ماجراجویی‌های او برای گسترش حوزه نفوذ خود در میان علمای کشورهای مسلمان ارزیابی کرد.

این سازمان در سال ۱۳۶۹ تاسیس شد. اعضای شورای عالی این مجمع که از سوی رهبر جمهوری اسلامی معرفی می‌شوند ۲۲ نفرند که ۱۳ ایرانی و ۹ نفر از اتباع مالزی، عمان، یمن، سودان، مصر، افغانستان، پاکستان‌ و آمریکا‌(محمد العاصی) در آن حضور دارند. در این شورا هیچ فردی از اتباع عربستان، قطر، بحرین، امارات یا ترکیه وجود ندارد.

در استراتژی مصوب این مجمع ۶ هدف برای آن تعیین شده است. این مجمع هر ساله «کنفرانس وحدت اسلامی» برگزار می‌کند، اما اگر کسی سئوال کند گزارش عملکرد مجمع تقریب مذاهب در این مدت چه بوده، یا منابع مالی و بودجه آن صرف چه کارهایی شده و چه دستاوردهایی، جواب مستندی برای آن پیدا نمی‌کند.

اما اعتباراتی که از محل بودجه دولتی به مجمع تقریب مذاهب اسلامی داده می‌شود، نشان می‌دهد که این تشکیلات با احتساب روزهای تعطیل هر ۲۴ ساعت ۱۴۱ میلیون تومان بودجه دولتی می‌گیرد.

اسناد بودجه سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که امسال برای خود مجمع اعتباری ۳۲ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر برای تشکیلات «دانشگاه مذاهب اسلامی» هم که زیر نظر مجمع اداره می‌شود بودجه‌ای ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است. به‌عبارتی؛ سهم مجمع تقریب مذاهب از بودجه امسال برابر با ۵۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون است. اگر این عدد را به ۳۶۵ روز سال تقسیم کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که روزانه ۱۴۱ میلیارد تومان از منابع عمومی کشور در اختیار مجمع تقریب مذاهب اسلامی قرار می‌گیرد.

بودجه این تشکیلات در سال‌های گذشته کم‌تر از این نبوده است. چنان‌که بازخوانی اسناد بودجه سالانه از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ حاکی از آن است که طی ۵ سال، بیش از ۱۵۷ میلیارد تومان اعتبارات دولتی به مجمع تقریب مذاهب اختصاص داده شده است.

بودجه این مجمع در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۲ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ حدود ۴ میلیارد تومان بیشتر از بودجه سال ۱۳۹۸. مجمع تقریب مذاهب در سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۷ میلیارد تومان بودجه دولتی در اختیار داشت. این رقم در سال ۱۳۹۶ برابر ۳۲ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۵ حدود ۲۸ میلیارد تومان بود.

دانشگاه مذاهب اسلامی هم به‌طور رسمی زیرمجموعه مجمع تقریب است و به‌طور مستقیم از سوی همین تشکیلات اداره می‌شود. اسناد بودجه سالانه ۵ سال اخیر نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ در مجموع ۶۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه دولتی به این دانشگاه اختصاص یافته است.

بودجه این دانشگاه به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹، برابر ۱۰ میلیارد تومان، ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و امسال برابر ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

در این سال‌ها البته میزان تورم قابل ملاحظه و چشم‌گیر بوده است، چنان‌که اگر بودجه‌های اختصاص داده شده به این مجموعه را به ارزش روز حساب کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که در این ۵ سال بودجه‌ای به ارزش بیش از ۳۶۲ میلیارد تومان در اختیار این مجموعه قرار گرفته است.

البته باید اضافه کرد که بودجه دولتی تنها منبع مالی مجمع تقریب مذاهب نیست. آن‌طور که در «دانشنامه مجازی اهل بیت»‌(ویکه‌شیعه) نوشته شده است که این سازمان علاوه بر بودجه می‌تواند از محل «موقوفات، نذورات و کمک‌های دریافتی از محل وجوهات شرعیه»، «درآمدهای متفرقه»، «کمک بلاعوض اشخاص حقیقی و حقوقی»، «دریافت وام با تصویب شورای عالی از منابع مختلف در مواقع ضروری» و «سایر درآمدهایی که منابع آن به تصویب شورای عالی برسد»، تامین مالی شود.

با این حال هیچ گزارش عملکرد تفصیلی در سایت این سازمان به چشم نمی‌خورد و دقیقا معلوم نیست این مجمع میلیاردها تومان بودجه دولتی و رقم نامشخص منابع مالی دیگر را صرف چه کارهایی در داخل یا خارج از کشور می‌کند.
در بودجه ۱۳۹۹ برای ۲۶۶ ردیف برای دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها، موسسات آموزش عالی و موسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

در مقام مقایسه ارزش ردیف بودجه ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی دانشگاه مذاهب اسلامی بیش‌تر از ۱۴۴ ردیف بودجه دانشگاهی است.

هیچ اطلاع دقیقی از این‌که این دانشگاه چه تعداد استاد و کارمند و دانشجو دارد در دست نیست. در سایت این دانشگاه صرفا گفته شده است که سه دانشکده «فقه و حقوق مذاهب اسلامی»، «دانشکده علوم قرآن و حدیث» و «دانشکده کلام، فلسفه و ادیان» در این دانشگاه وجود دارند که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجویان مدرک می‌دهند. دانشجویان از طریق کنکور سراسری و پس از قبولی در مصاحبه شفاهی به عنوان دانشجو در این دانشگاه پذیرفته می‌شوند.

در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، یک ویروس کرونای جدید به عنوان عامل ایجاد گروهی از موارد پنومونی در شهر ووهان چین شناسایی شد. این بیماری به سرعت گسترش یافت که نتیجه آن همه گیر شدن در سطح جهان بود. در فوریه ۲۰۲۰ میلادی، سازمان بهداشت جهانی بیماری کرونا را مشخص کرد. ویروس سندرم تنفسی حاد که گاهی نیز سبب مرگ بیماران می شود که البته در این میان انتشار اخبار ضد و نقیض در خصوص این بیماری باعث تشویش اذهان عمومی در جهان شده است. به تازگی برخی شبکه های اجتماعی با انتشار خبری مدعی شدند که این ویروس جهش می یابد و علائم آن تغییر پیدا می کند. خبری که با سخنان حسن ابوالقاسمی مدیر پروژه پلاسمادرمانی کرونا تکذیب شد.

حسن ابوالقاسمی مدیر پروژه پلاسمادرمانی کرونا، با بیان اینکه تحقیقات تنها راه پاسخ دادن به سئوالات در خصوص ویروس ناشناخته کرونا است، عنوان کرد: «صحبت درباره جهش ویروس کرونا اشتباه است بلکه این ویروس همانی است که در شروع وجود داشت و فقط به مرور زمان علایم بیش‌تر خودنمایی می‌کند که علایم گوارشی نیز از همین موارد است. تحقیقات نیاز به تسهیل در امور دارد و در خصوص کرونا و در هنگام شیوع این اپیدمی، این مهم انجام شد. به‌عنوان مثال مجوزهای کار تحقیقاتی که روی پلاسما برای درمان کرونا انجام دادیم، بیش‌تر از دو یا سه روز به طول نیانجامید در حالی‌که به صورت عادی زمان بسیار بیش‌تری طول می‌کشید.»

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله تصریح کرد: «کماکان همه علائمی که در بیماران مبتلا به کرونا رویت می‌شود همان‌هایی هستد که از قبل می‌شناختیم؛ در واقع شایع‌ترین علایم سرفه، تنگی تنفس و تب نه چندان بالا هستند اما به مرور زمان علایم بیش‌تری مانند اختلال بویایی و دردهای عضلانی نمایان شد. دردهای عضلانی در برخی از بیماران حتی چندین روز قبل از علایم اصلی بروز پیدا می‌کند.»‌‌(ایرنا؛ ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹)

طلبه‌های چینی با پرچم سرخ چین «کمونیست» در حوزه علمیه قم

در هفته‌های‌ اخیر تعدادی از کشورهای اروپایی و نیز ایالت‌های آمریکا در مسیر بازگشایی اقتصاد حرکت کرده‌اند، اما واقعیت این است که هنوز هیچ‌یک از شرایط این بازگشایی فراهم نشده است. متخصصان پزشکی معتقدند برای آغاز برنامه بازگشایی اقتصاد باید ۱۰ تا ۱۴ روز تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا پیوسته کاهش یافته باشد و نیز وضعیت بیمارستان‌ها به حالت قبل از شیوع این ویروس بازگشته باشد. از سوی دیگر تست‌گیری فراگیر برای درک وضعیت شیوع ویروس و الگوی سرایت آن ضروری است و باید تدابیر حفاظتی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه پیدا کند. به باور بسیاری از کارشناسان، فشارها برای بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و اقتصادها، به‌خصوص در کشوری هم‌چون ایران که یک مشت تبه‌کار و مافیای بر آن حاکمیت می‌کنند بسیار زیان‌‌بار و فاجعه‌بار است.

صدها مسجد در شهرها و روستاهای ایران و مراسم‌های عزاداری محرم و هم‌چنین مراکزی چون قم و مشهد، نقش مهمی در اپیدمی ویروس کرونا دارند که در این روزهای حساس، سلامت مردم در خطر است و شیوع ویروس کرونا جان مردم را به‌خطر می‌اندازد، آخوندها و حاکمان ایران جان مردم را به خطر انداخته‌اند. بازگشایی و حضور در مساجد، حضور در اماکن زیارتی، دعاخواندن در در اماکن به اصطلاح «متبرکه»، خطرناک است و جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازند. در هفته‌ها و روز اخیر، شاهد بودیم که برخی از مداحان اقدام به بازگشایی مساجد و راه‌انداختن دسته‌های عزاداری کرده‌‌اند و حتی برای شرکت در اربعین حسنی راهی مرزهای عراق شده‌اند. آن‌هایی که با سلامت جامعه و مصالح مردم بازی خطرناکی می‌کنند و عملا دولت تعطیل شده و تنها نیروهای سرکوب و امنیتی و قوه قضاییه آن در جهت سرکوب و کشتار و اعدام فعال هستند.

برای مثال پیش از این بسیاری از متخصصان احتمال می‌دادند که با برگزاری کنکور و مراسم عزاداری محرم و بازگشایی مدارس، موج جدید بیماری کرونا شروع شود و اکنون خیز دوباره بیماری کرونا که پیش از شروع فصل سرما و شیوع آنفلوآنزا اتفاق افتاده موجب نگرانی پزشکان شده است.

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره بازگشایی مدارس گفت: «دولت بدون توجه به هشدارهای ما مدارس را باز کرد. ما الان به کرات بچه‌هایی داریم که در مدرسه بیمار شده‌اند و پدر و مادرهایشان را مبتلا کرده‌اند. بعضی از والدین بستری شده‌اند و معلم‌هایی داریم که در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند. معمولا این بیماری در دانش‌آموزان شدید نمی‌شود ولی بیماری را به سایر افراد منتقل می‌کنند و این مشکلی است که ما الان با آن روبه‌رو هستیم.«

دکتر پیام طبرسی دو دلیل را در افزایش تعداد بیماران بدحال موثر دانست: «مردم می‌ترسند به بیمارستان مراجعه کنند. به تازگی در فضای مجازی توصیه می‌شود به بیمارستان مراجعه نکنید و آن‌ها هم صبر می‌کنند و وقتی حالشان بدتر می‌شود به بیمارستان می‌آیند.»

او دلیل دوم را کمبود تخت بیمارستانی دانست و گفت: «در وضعیت بدی قرار گرفته‌ایم چون در پیک بیماری هستیم، متاسفانه با کمبود تخت در بیمارستان‌ها مواجه‌ایم. من در یک بیمارستان دولتی و یک بیمارستان خصوصی هستم اما در حال حاضر تخت خالی نیست. ما مجبوریم بیماران را به بیمارستان‌های دیگر بفرستیم. اگر در بیمارستان‌ها جا نباشد باید بگوییم به منزل بروند و این در سیستم بهداشتی مطلوب ما نیست. اکنون مردم به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، اما تخت نیست بنابراین مجبورند صبر ‌کنند و همین باعث وخامت حال بیماران می‌شود و تعداد بیماران بدحال که به آی‌سی‌یو احتیاج دارند در این موج بیش‌تر شده است.»

دکتر طبرسی با انتقاد از عملکرد ضعیف دولت در این مدت گفت: «باید برای بهبود شرایط قاطعانه برخورد کرد. دلیل این‌که الان نمی‌توانیم این بیماری را کنترل کنیم این است که دولت ما قاطع نیست حتی یک تصمیم جدی در این مدت گرفته نشده است. امروز می‌گویند بچه‌ها باید بروند به مدرسه بعد که با این تصمیم بیماری شیوع بیش‌تری پیدا می‌کند و بچه‌ها عامل انتشار بیماری می‌شوند، می‌گویند حضور در مدارس اجباری نیست و هرکس خواست به مدرسه برود این‌که نشد مملکت‌داری.»

معاون وزارت بهداشت در ایران گفته است: «از نظر من و از نظر کارشناسان دیگر دچار یک فاجعه‌‌ای شدیم ببینید توجه کنید ما در هفته آخر اردیبهشت هفتگی ۱۶ بستری در قم داشتیم الآن هفته گذشته ۵۳۱ بستری داشتیم. در استان تهران ما هفته آخر اردیبهشت ۳۸۵ تا بستری داشتیم الان هفته گذشته ۲۳۳۰ تا بستری داشتیم و این روند ادامه دارد.

حریرچی افزود: «در اصفهان همین‌طور هستیم در آذربایجان‌شرقی اینجوری هستیم و در استان‌های دیگر این روند صعودی طی می‌شود و ما هنوز با توجه به این‌که پیش‌بینی‌مان این است که با یک فاصله‌ای از بستریها مرگ و میرها رخ می‌دهد هنوز این روند مرگ و میر هفته‌‌ای هزار و چند صد تایی متاسفانه ادامه پیدا خواهد کرد.»

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری پیش‌تر گفته بود: مردم برای بستری در اورژانس صف کشیده‌اند.

پیام طبرسی گفت: این روزها چیزی به اسم سرماخوردگی نداریم و هر علامت تنفسی مطمئنا کروناست. متاسفانه در چند روز گذشته آمار مراجعه به اورژانس از حدود ۶۸ نفر به ‌حدود ۲۰۰ نفر در روز رسیده، به گونه‌ای که مردم برای بستری شدن در اورژانس صف کشیده‌اند.

در همین حال وزیر بهداشت در ایران گفت: «تلاش می‌کنیم ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا را از یک شرکت هندی پیش خرید کنیم.»

سعید نمکی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص آخرین اقدامات وزارت بهداشت برای تامین واکسن کرونا اظهار داشت: «یک شرکت هندی ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا به آمریکایی‌ها پیش فروش کرده است، مدیر عامل این شرکت فردی ایرانی‌الاصل زرتشتی است که به ما قول داده است ۲۰ میلیون دوز واکسن را با قیمت پایین‌تر به ما بفروشد.»

معاون وزارت بهداشت در ایران با اشاره به افزایش شیوع ویروس کرونا در پاییز ماه هشدرا داد: پرسنل بهداشتی و درمانی به دلیل فعالیت مستمر در حال فرسودگی هستند و در حین کار به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند.

حریرچی افزود: «این افراد درگیر کار ممتد هستند و در این شرایط سخت که لباس‌های حفاظتی و ماسک استفاده می‌کنند، میزان خستگی آن‌ها را چند برابر کرده است.»

در همین حال معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: «در دو هفته گذشته ۴۸ معلم گرفتار شده و ۱۸۳ معلم هم دارای اعضای خانواده مبتلا بودند؛ ۱۶۳ دانش آموز مبتلا شده اند و خانواده دو هزار و ۸۶۳ دانش آموز درگیر کرونا هستند.»

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز گفت: «گردش ویروس کرونا سرعت یافته است و پیک بعدی مرگبارتر خواهد بود.»

دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در ایران، از افزایش سرعت سرایت ویروس بعد از موج دوم بیماری کوید۱۹ در کشور خبر داده و گفته: «برآورد می‌شود که یک کودک مبتلا به کرونا در خانه می‌تواند حداقل چهار نفر از اعضای خانواده را به کرونا مبتلا کند.» او اضافه کرده در حال حاضر «با ابتلای خانوادگی به کرونا مواجهیم.»

این پزشک متخصص، تجمعات انسانی را به‌شدت خطرآفرین خوانده و هشدار داده در زمستان در محیط بسته حتی اگر افراد از ماسک هم استفاده کنند، احتمال انتقال بیماری وجود دارد. او تاکید کرده: «از خرداد به بعد که پیک جدید آغاز شد، ویروس جهش یافته و سرعت انتقالش بالا رفت. در چنین شرایطی بی‌تردید تجمع می‌تواند وضعیت را بدتر کند.»

هم‌چنین فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به این که مشکلات و خسارات کرونا به مراتب ‌از روزهای شروع آن در ایران بیش‌تر است تاکید کرد که برای مدیریت این بیماری رویکرد حکومت‌ها به کرونا و عوارض آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش مهر، دکتر علیرضا زالی گفت: «خطای راهبردی که در ماه‌های اخیر و به دنبال شعله‌ور شدن بیماری کرونا شاهد آن بودیم این بود که این عامل را فقط به حساب مردم گذاشتیم که واقعیت این‌گونه نبود.»

زالی افزود: «مردم مجبور هستند برای بقا و ادامه حیات، به فکر معیشت باشند. در حالی که شتابزدگی در ایجاد بازگشایی‌ها می‌تواند افکار عمومی را به این سمت ببرد که بیماری خاموش شده است.»

زالی اعتماد عمومی به حکمرانان در اپیدمی‌ها را یک ضرورت اجتماعی خواند و هشدار داد: «اگر نگاه واقعی به کرونا نداشته باشیم، اعتماد عمومی را از دست خواهیم داد.»

در حالی‌که یک متخصص عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا در ایران درباره روند افزایش مبتلایان به این ویروس کشنده هشدار داده و گفته است: «مراسم ماه محرم مراسم معمولی نیست و نمی‌توان اقدامات بهداشتی را رعایت کرد»، شیخ حسن روحانی گفته: «جمعیت در مراسم را کم می‌کنیم اما اصل عزاداری باید انجام شود.«

روحانی که در جلسه ستاد ملی کرونا سخن می‌گفت، برگزار نشدن مراسم عزاداری را برای جامعه غیرقابل تحمل! دانست و گفت: «مردم در ماه محرم عزاداری نکنند، مغموم می‌شوند!»

روحانی بر خلاف سخنان قبلی خود که گفته بود در مورد برگزاری مراسم محرم تابع نظر ستاد ملی کرونا هستیم با تاکید بر این‌که اعمال محدودیت‌های شدید در جامعه امکان‌پذیر نیست، گفته است مراسم عزاداری محرم را باید برگزار کنیم.

این در حالی‌ست که مینو محرز، عضو ستاد مبارزه با کرونا درباره زمان آغاز موج سوم کرونا گفت: «هم‌اکنون درگیر موج دوم این بیماری هستیم. شیوع موج سوم بیچارگی است.»

او افزود: «هم‌اکنون اغلب بیماران زمینه‌ای هم‌چون بیماران قلبی و ریوی، مبتلایان به سرطان و …به کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری این افراد دشوارتر است.»

مینو محرز افزود: «روزانه تعداد قابل توجهی از بیماران به بیمارستان‌های معین در تهران و شهرستان‌ها مراجعه می‌کنند. هم‌چنان در موج دوم کرونا هستیم. بنابراین اگر موج دوم هم‌چنان ادامه یابد و میزان مبتلایان افزایش یابد وضعیت سخت خواهد شد.»

وی در ادامه گفت: «هم‌اکنون کادر درمان قادر به پوشش‌دهی بیماران نیستند و خسته هستند. مراکز درمانی هم جایی برای بستری بیماران ندارند.»

عضو ستاد مبارزه با کرونا گفت: «شاهد عود مجدد کرونا در بین برخی مبتلایان هستیم. در ابتدا تیم درمان بر این باور بود که افراد مبتلا به کرونا دیگر در مقابل این بیماری مصون می‌شوند. در حالی که چنین مصونیتی وجود نداشته و شاهد عود این بیماری در بین مبتلایان هستیم.» به‌گفته او هنوز در کشور ما نرخ ابتلا به کرونا فراوان است.

این کارشناس درباره روند افزایش مبتلایان به کرونا در ایران هشدار داد و گفت: «مراسم ماه محرم معمولی نیست و نمی‌توان اقدامات بهداشتی را رعایت کرد. امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در مراسم محرم نیست.»

محرز با بیان این‌که در صورت بروز تجمعات‌(مراسم محرم) تعداد بیش‌تری از افراد گرفتار بیماری کرونا می‌شوند، گفت: «هنوز موج دوم بیماری در کشور به اتمام نرسیده در این شرایط شیوع موج سوم بیچارگی است.»

رییس بخش آی‌سی‌یو کرونای بیمارستان امام رضا در مشهد نسبت به نبود نیروی تازه نفس و تجهیزات در موج سوم کرونا هشدار داد و گفت: «نیروها به ‌شدت از لحاظ جسمی و روحی خسته شده‌اند. همین که ما هر روز شاهد فوت افرادی هستیم که شاید تا دو هفته قبل سالم بودند، فشار بسیار بزرگی بر روی پرستاران و پزشکان وارد می‌کند. اگر میزان ورودی بیمارستان‌ها کنترل نشود به‌دلیل نبود تجهیزات کافی و فرسودگی پرستاران و پزشکان با بحران روبه‌رو خواهیم شد.»

معاو وزیر بهداشت در ایران با اشاره به این‌که کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد، گفت: «در صورت ادامه این روند آمار کشته‌های کرونا به ۴۵ هزار نفر هم خواهد رسید.»

هم‌چنین یک عضو شورای شهر تهران طی مصاحبه‌‌ای با اعتماد آنلاین، پنهان‌کاری‌های دولتی در باره آمار قربانیان کرونا در پایتخت را فاش کرد و گفت: «می‌دیدم در بهشت زهرا ۱۲۰ تا ۱۳۰ تا داریم دفن می‌کنیم بعد آماری که داره اعلام می‌شود از کل کشور برابری می‌کنه با آمار بهشت زهرا.»

سئوال: به‌عنوان عضو شورای شهر تهران آمار کرونا که الان داره اعلام می‌شه فوت‌شدگان کرونا آمار واقعی هست یا خیر؟

حق‌شناس: نیست دیگه من که با زبان ببخشید فارسی دارم می گم…

سئوال: چه‌قدر است؟

حق‌شناس: سه تا کار کردم گفتم آمار به من بده آمار می‌داد ولی آمار مکتوب نبود رسمی نمی‌دادند. من فهمیدم بهش گفتند حق نداری بگی.

مجری: کی گفته

حق‌شناس: حوزه‌های سخت قدرت. گفته ندهید. خلاصه آخر سر قبول کرد شهردار تهران که اس.ام.اسی آمار بده به آقای هاشمی، آقای هاشمی بگذاره تو گروه شورا و زیرش بنویسد محرمانه…

اکنون کار به جایی رسیده است که هیات عزاداری حکومت خلاف مسیر بزرگراه «یادگار امام» در تهران به حرکت درآمده‌اند. در ویدیویی که از بزرگراه «یادگار امام» در تهران برای بی‌بی‌سی فارسی ارسال شده که فرستنده می‌گوید حضور یک هیات عزاداری، حرکت ماشین‌ها را در بزرگراه کند کرده است.

هم‌چنین اداره گذرگاه‌های مرزی عراق روز جمعه گذشته در واکنش به انتشار ویدیویی که نشان می‌دهد برخی افراد ایرانی سعی دارند وارد خاک عراق شوند و در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند، اعلام کرد که گذرگاه‌های زمینی عراق به طور کامل بسته هستند.

عمر الوائلی، رییس اداره گذرگاه‌های مرزی عراق در بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد: «گذرگاه‌های زمینی ما در برابر تمام مسافران خارجی به استثنا موارد خاص و دانشجویان به‌طور کامل بسته هستند.»

اداره گذرگاه‌های مرزی عراق در بیانیه‌ای جداگانه نیز اعلام کرد که به‌دلیل انتشار ویروس کرونا تمام گذرگاه‌های مرزی عراق بر روی مسافران ایرانی و خارجی بسته است.

ولی‌اله حیاتی، معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان روز جمعه ۲۸ شهریورماه در خصوص تجمع زائران در مرز شلمچه اظهار کرد: «پیرو خبر تجمع تعدادی از شهروندان آبادان و خرمشهر در ۹۹/۶/۲۸ حدودا ۲۵۰ نفر از زائرین اربعین حسینی بومی شهرستان آبادان و خرمشهر، قصد پیاده روی به سمت مرز شلمچه را داشتند.»

معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان افزود: «با توجه به اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا و ممانعت کشور عراق در پذیرش زوار، با تدبیر صورت گرفته در ورودی و خروجی شهرستان ها، عوامل انتظامی و مرزبانی، ایست بازرسی و موانع ایجاد نمودند ولی تعدادی از زائرین متاسفانه با مقاومت بسیار بالا و با تندروی قصد رفتن به سمت مرز شلمچه را داشتند.پس از این وقایع بلافاصله در منطقه حاضر شدیم و به‌همراه فرماندهی انتظامی استان، با توجیه و اقناع زائرین و توضیح تبعات بهداشتی و پیامدهای خطر آفرین ناشی از تجمعات با توجه به اعلام ستاد ملی کرونا و از سویی عدم پذیرش زائرین از سوی کشور عراق، زائرین را متقاعد نمودیم و زائران هم اکنون در حال بازگشت به شهرستان مبدا خود می‌باشند.»

حیاتی خاطر نشان کرد: این موضوع خوشبختانه با حضور میدانی و به موقع مسئولین امر مدیریت شد.

در چنین شرایطی، اداره مرزبانی عراق در واکنش به انتشار ویدیوهایی در فضای مجازی از هجوم برخی زوار ایرانی به مرزهای عراق و تلاش برای رفتن به کربلا، روز جمعه اعلام کرد مرزها بسته است و به هیچ کسی اجازه ورود نمی‌دهند.

عراق جزو اولین کشورهایی بود که شیوع ویروس کرونا از ایران به این کشور را تایید کرد و دوم اسفند ماه ۸۹، درست یک روز بعد از تایید رسمی ابتلای کرونا در ایران، مرزهایش با حکومت اسلامی را بست.

طی روزهای گذشته تصاویری در فضای اینترنتی منتشر شد که نشان می‌دهد مرزبانان عراقی با تقلا در تلاش هستند جلو گروهی از زوار خشمگین ایرانی را برای گذشتن از مرز بگیرند.

عراق به دفعات اعلام کرده که به‌خاطر شیوع کرونا امسال اجازه ورود زوار خارجی برای شرکت در مراسم اربعین را نمی‌دهد.

مرزبانی عراق ۲۸ شهریور ۱۳۹۹با انتشار گزارشی اعلام کرده که مرزهای کشور به روی هیچ مسافر خارجی باز نیست و این نهاد دولتی متعهد است که برای جلوگیری از شیوع بیش‌تر کرونا، طبق دستورالعمل‌هایی که کمیته ملی بهداشت و ایمنی عراق داده، مرزها را کاملا بسته نگه دارد.

این گزارش می‌گوید مرزبانی عراق تمهیدات امنیتی برای تقویت مرزها در مقابل هرگونه ورود غیرقانونی شهروندان خارجی به کشور را افزایش داده است.

آمارهای رسمی خود ایران نیز نشان می‌دهد بعد از روزهای عزاداری محرم شمار مبتلایان به کرونا در کشور رو به افزایش نهاده و طی روزهای گذشته به بیش از سه هزار نفر در روز درسیده است؛ اگرچه مقامات حکومت اسلامی ایران به‌طور رسمی ارتباط مستقیم افزایش شمار مبتلایان با عزاداری‌های محرم را تایید نمی‌کنند.

در خود عراق، اولین موارد ابتلا به کرونا از کسانی گزارش شد که از ایران به این کشور سفر کرده بودند.

طی یک ماه گذشته موارد ابتلای روزانه به کرونا در عراق حدود چهار هزار نفر بوده است.

بسته شدن مرزها بر روابط تجاری دو کشور نیز به شدت تاثیر گذاشته است. آمارهای پنج ماهه گمرک ایران نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی کشور به عراق ۱.۸ میلیارد دلار شده است. این رقم در دور مشابه پارسال ۳.۵ میلیارد دلار بود.‎

لازم به یادآوری است که در ماه‌های کرونایی گزارش‌های از پنهان‌کاری دولت چین در اطلاع‌رسانی به موقع این بیماری نیز به گوش رسید؛ رسانه‌های در گزارش‌هایی پرده از پنهان‌کاری دولت چین برداشتند.

به‌نوشته این گزارش‌ها دولت چین حدود هفت هفته پیش از اعلام رسمی شیوع این بیماری در شهر «ووهان» چین از شیوع این بیماری مطلع بوده است اما از اعلام رسمی و عمومی آن جلوگیری کرده است.

در این گزارش‌ها آمده است که پزشکی به نام «لی ونلینگ» با مشاهده علائم ویژه تعدادی از بیماران که به بیمارستان محل کار این پزشک در «ووهان» آمده بودند، به همکاران خود اعلام می‌کند که با یک بیماری ناشناخته رو‌به‌رو شده و خواهان قرنطینه این بیماران می‌شود.

این گزارش می‌گوید که اطلاع‌رسانی این پزشک به مذاق حکومت چین خوش نمی‌آید و پلیس چین به دکتر لی هشدار می‌دهد که از انتشار چنین اخباری خودداری کند و در غیر این‌صورت به تشویش اذهان عمومی متهم خواهد شد و تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.

«لی ونلینگ» پزشک اهل شهر «ووهان» کمی بعدتر به ویروس کرونا مبتلا می‌شود.

بنابر این گزارش‌ها مقامات دولت چین تا هفته‌ها از اطلاع‌رسانی عمومی خودداری می‌کنند و بسیاری از مردم شهر «ووهان» چین بسیار دیر متوجه گسترش سریع این بیماری در محل سکونت خود می‌شوند.

این گزارش‌ها می‌گویند براساس ده‌ها مصاحبه‌ای که با ساکنان شهر ووهان صورت گرفت، مشخص شد که دولت چین در اعلام این خبر تاخیر کرده بود. در این هفته‌ها، دولت چین دکترها را مجبور به سکوت کرده و اجازه نداده است تا پرچم خطر قرمز برافراشته شود. آن‌ها خطر موجود را کم‌اهمیت جلوه دادند و ۱۱ میلیون شهروند ووهانی را در بی‌خبری کامل از خطرات این بیماری مهلک نگه داشتند. هرچند بازاری را که احتمال می‌دادند بیماری از آنجا شیوع پیدا کرده است، بستند، اما اعلام کرده بودند که  این تعطیلی‌ها برای نوسازی بوده است.

واکنش‌ها به سیاسی شدن ویروس کرونا در ایران؛ پس از آن‌که در روزهای نخست اپیدمی ویروس کرونا سفیر چین در ایران، با نوشتن توئیت به زبان فارسی از همکاری شرکت‌های هواپیمایی ایران در جابه‌جای مسافران چینی تشکر کرد و به‌نحوی نشان داد که مقامات ایرانی در همکاری تنگاتنگ با چینی‌ها هستند، جواد ظریف، وزیر خارجه حکومت اسلامی توئیت‌هایی به زبان چینی منتشر کرد و جوسازی آمریکایی‌ها را درباره ویروس کرونا نکوهش کرد.

ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: «در تماس تلفنی با دوست قدیمی خودم وانگ یی، مشاور دولت و وزیر خارجه چین از اقدامات چین برای جلوگیری از گسترش وخیم این بیماری در چین و جهان تشکر و قدردانی کرده است.»

ظریف هم‌چنین گفته بود که «ما سوء‌استفاده آمریکا از این خطر را محکوم می‌کنیم» و با مقایسه مدیریت بحران چین و آمریکا نوشته است «چین قطعا نسبت به ایالات متحده در جلوگیری و کنترل آنفلوانزای «اچ‌‌۱ و ان‌۱» در سال ۲۰۰۹ مسئولیت‌پذیرتر و موفق‌تر بوده است.»

اشاره جواد ظریف به شیوع این نوع از آنفولانزا در مکزیک و آمریکا بود که در سال ۲۰۰۹ موجب جان‌باختن تعداد زیادی از مبتلایان به این بیماری شد.

همه‌گیری ویروس جدید کرونا به فاجعه‌ای انسانی در ایران انجامیده است. بنا به اسنادی که به دست برخی رسانه‌های بین‌المللی رسیده، آمار مبتلایان و فوت‌شدگان بر اثر کوید‌‌‌۱۹ در ایران بسیار بیش‌تر از آمار رسمی است. وضعیت از آن‌چه حکومت به تصویر می‌کشد، به‌مراتب وخیم‌تر است. رنج حاصل از بیماری در کنار مشکلات اقتصادی و سرکوب اقتدارگرایانه افزون‌تر هم شده است. این اسناد هم‌چنین از شیوع قابل توجه ویروس کرونا در میان کودکان و نوجوان‌های ایرانی حکایت دارد و از ابتلای هزاران کودک زیر ۱۲ سال و هزاران نوجوان بین ۱۲ تا ۱۸ سال به کرونا خبر می‌دهد.

از جمله بر اساس آمار ارسال‌شده برای «زمانه»، تا ۱۵ تیر سال جاری، ۳۵ هزار و ۳۴۴ تن بر اثر کرونا در ایران فوت کردند. شمار مبتلایان نیز ۳۹۳ هزار و ۸۴۱ تن بوده است.

این در حالی است که آمار رسمی وزارت بهداشت حکومت اسلامی ایران تا ۱۵ تیر شمار کل مبتلایان را ۲۴۰ هزار و ۴۳۸ تن و شمار فوت‌شدگان را ۱۱ هزار و ۵۷۱ تن اعلام کرده بود.

«بی‌بی‌سی فارسی» نیز برای نخستین بار آمار مشابهی منتشر ‌کرده بود. به‌نظر می‌رسد که منبع «زمانه» و «بی‌بی‌سی» یک‌سان است. آماری که بی‌بی‌سی به آن‌ها دست یافته، تا ۳۰ تیرماه را شامل می‌شود. آمار ارسال‌شده برای زمانه تنها تا نیمه تیرماه را پوشش می‌دهد.

منبع ارسال‌کننده آمار سعید نمکی، وزیر بهداشت را به «مدیریت مفتضحانه» پندمی کرونا متهم کرده و معتقد است «جهت پنهان‌کاری این مدیریت مفتضحانه، سعید نمکی حقیقت را پنهان کرده و به دروغ‌پردازی در مورد آمار حقیقی مبتلایان و فوتی های کرونا می پردازد.»

این منبع با حذف برخی اطلاعات شخصی بیماران و فوت‌شدگان ــ از جمله نام خانوادگی ــ برای حفاظت از حریم شخصی شهروندان،‌ از روزنامه‌نگاران خواسته تا این آمار را بازتاب دهند:

«اینجانب مسئولیت را به شما روزنامه‌نگاران داده و شما را دعوت می‌نمایم این آمار را به هر صورتی که مایلید منتشر نمایید.»

بر اساس سند منتشر شده در رسانه‌ها، نخستین تاریخ پذیرش بیماران کرونایی به ۱ بهمن ۱۳۹۸ بازمی‌گردد. در این تاریخ افرادی در شهرهای مختلف ایران از جمله اصفهان، همدان، نجف‌آباد، شهریار، بم، مشهد، شیراز، تهران، قم، تبریز، کاشان،‌ لاهیجان، کرج، اهواز، قزوین، آستارا، سبزوار، رشت، رودسر، فومن و منجیل به عنوان بیمار پذیرش شده اند و به کرونا مبتلا بوده‌اند.

این در حالی است که نخستین تاریخ ثبت بیماران کرونایی ــ احتمالا در دیتابیس ــ به ۲۲ فوریه سال جاری میلادی، معادل سوم اسفند ۱۳۹۸ بازمی‌گردد؛ یعنی بیش از یک ماه پس از پذیرش نخستین بیمار کرونایی در بیمارستان.

علت اصلی این اختلاف مشخص نیست. یک بهمن دو روز پیش از قرنطینه ووهان در چین در ۲۳ ژانویه ۲۰۲۰ است و نمی‌توان از شدت شیوع بنا به آمار ارسال‌شده به زمانه در آن زمان مطمئن بود. با این وجود، گزارش‌ها از حضور کرونا در ایران از چند روز پس از آن آغاز شد.

هرچند از ابتدای بهمن خبرهایی مبنی بر شیوع کرونا در ایران منتشر شده بود، وزارت بهداشت و دیگر مسئولان حکومتی آن را تکذیب می‌کردند.

بالاخره محمدرضا قدیر، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم بعد از ظهر چهارشنبه ۳۰ بهمن خبر مرگ دو بیمار مبتلا به کرونا در قم را تایید کرد.

قدیر اما یک شب پیش از آن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «ایلنا» اخبار مبنی بر ابتلای دو بیمار در قم به کرونا را نادرست خوانده بود و روز بعد در پاسخ به پرسش این خبرگزاری درباره دلایل تکذیب خبر گفت: «نتایج آزمایش امروز به دست ما رسیده است.»

همان زمان یک پزشک قمی در توضیحاتی، از وخامت اوضاع خبر داده بود و گفته بود پزشکان بیمارستان‌های ایران از انجام تست کرونا منع شده بودند: «گفتند کسی حق ندارد اطلاع‌رسانی کند و نباید در جامعه ترس بیندازید.»

در فاصله شیوع کرونا تا تأیید رسمی آن، حکومت تظاهرات دولتی ۲۲ بهمن را برگزار کرد و تنها یک شب مانده به انتخابات مجلس، از شیوع کرونا خبر داد. انتخابات بدون پیش‌گیری‌های ضروری برگزار شد و اصول‌گرایان تندرو قدرت را در مجلس یازدهم در دست گرفتند.

جنسیت مبتلایان و فوت‌شدگان در سند منتشر شده در رسانه‌ها بر اساس «مرد» و «غیرمرد» تقسیم‌بندی شده است. طبق آمار، ۱۸۷ هزار و ۴۷۸ تن از مبتلایان به کوید‌‌‌۱۹ «غیرمرد» بوده‌اند و ۲۰۶ هزار و ۳۶۳ تن نیز مرد گزارش شده‌اند.

این آمار با مشاهده متخصصان در دیگر کشورها نیز خواناست. به‌طور کلی، درصد ابتلای مردان به ویروس جدید کرونا بیش از درصد ابتلای زنان گزارش شده است.

از میان قربانیان کرونا، یک هزار و ۵۸۲ تن بر اساس داده‌های رسیده  اتباع خارجی بوده‌اند. نگاهی به نام‌های کوچک این فوت‌شدگان نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها را شهروندان افغانستانی تشکیل می‌دهند و ظاهرا شهروندان پاکستانی و شهروندانی از کشورهای عربی نیز در میان آن‌ها هستند.

بر اساس آمار ارسال‌شده، استا‌ن‌های تهران، خراسان رضوی، قم و اصفهان هر کدام به ترتیب با ۴۵۴ ، ۲۸۶، ۱۸۶  و ۱۱۱ مورد بیش‌ترین شمار جان‌باختگان از میان شهروندان غیرایرانی را در کشور داشته‌اند.

نقشه زیر شمار فوت‌شدگان غیرایرانی در ایران را بر اساس محل سکونت آن‌ها در هر استان نشان می‌دهد. با کلیک روی هر استان به اطلاعات بیش‌تری از جمله درصد جمعیت مبتلایان و فوت‌شدگان در میان شهروندان غیرخارجی نسبت به شهروندان ایرانی را خواهید دید.

آمار به تصویرکشیده‌شده در نقشه زیر نشان می‌دهد که مرگ‌و‌میر شهروندان خارجی بر اثر کرونا به نسبت جمعیت بیش از موارد مرگ در میان شهروندان ایرانی است. به‌طور کلی، شهروندان خارجی مقیم ایران که اکثر آن‌ها را افغانستانی‌ها تشکیل می‌دهند، در برابر کرونا آسیب‌پذیرترند. دلیل‌های اصلی ساختاری است: بسیاری اقامت ندارند و از مراجعه به مراکز درمانی می‌هراسند؛ ناچارند غالبا به‌صورت غیرقانونی کار کنند و محدودیت‌های کاری کرونایی شامل حال آن‌ها نمی‌شود؛ و از وضعیت اقتصادی بدتری برخوردارند و تغذیه نامناسب و دسترسی ناکافی به حقوق اولیه‌ای هم‌چون مسکن و بهداشت دارند.

برای مثال، به ترتیب ۹/۵ و ۱۲ درصد جمعیت فوت‌شدگان در استان‌های مرزی خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان را ــ که جمعیت مهاجر بالایی دارند ــ شهروندان خارجی تشکیل می‌دهند.

بر اساس آمار به‌دست آمده، از میان مبتلایان ۳۱۱ هزار و ۵۳ تن سابقه تماس با بیمار کرونایی را گزارش نکرده‌اند. این یعنی تنها برای ۸۲ هزار و ۷۸۸ تن از بیماران ــ تنها ۲۱ درصد ــ مشخص بوده که از چه کسی کوید‌‌‌۱۹ را واگرفته‌اند.

این آمار نشان‌دهنده شکست ایران حکومت اسلامی در ردیابی تماس مبتلایان‌(contact tracing)، ایزوله‌کردن آن‌ها و فراهم کردن امکان فاصله‌گیری فیزیکی، یعنی مهم‌ترین ستون‌های مقابله با اپیدمی به گفته متخصصان است.

این درصد هم‌چنین تلویحا به این معناست که بسیاری از مبتلایان بیماری را از نزدیکان یا آشنایان نگرفته‌اند بلکه در کوچه و خیابان و حین رفت‌و‌آمد به محل کار مبتلا شده‌اند. کارشناسان بر این باورند که بخش زیادی از مبتلایان افرادی هستند که به‌خاطر مشکلات اقتصادی نتوانستند از رفتن به سر کار سر باز بزنند.

هم‌چنین این آمار از ناتوانی وزارت بهداشت و درمان حکومت اسلامی ایران در انجام کافی تست کرونا خبر می‌دهد.

آمار رسیده به دست رسانه‌ها اطلاعات مربوط به بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای هر بیمار و سابقه سوء‌مصرف مواد مخدر یا اعتیاد به سیگار را نیز در خود دارد.

بر اساس این آمار، ۲۵۴ تن از مبتلایان به کوید‌‌‌۱۹ به بیماری ایدز مبتلا بوده اند. بر اساس آخرین آمارهای رسمی وزارت بهداشت، شمار کل مبتلایان به ایدز در ایران ۴۰ هزار و ۵۷۳ تن است.

هم‌چنین ۴۱ هزار و ۵۸۶ تن از مبتلایان به کرونا از بیماری قند‌(دیابت) رنج می‌برده‌اند. بین ۴/۵ تا ۵ میلیون تن در ایران دیابت دارند.

در عین حال، ۴۲ هزار و ۷۵۶ بیمار کرونایی دیگر نیز دچار بیماری قلبی بوده‌اند و شمار مبتلایانی که بیماری اکتسابی یا مادرزادی نقص سیستم ایمنی داشته‌اند، به یک هزار و ۱۴۸ تن می‌رسد.

به‌علاوه، بیماران تنفسی زیادی در میان مبتلایان به کوید‌‌‌۱۹ به چشم می‌خورند: ۹ هزار و ۳۸۵ تن با سابقه آسم،‌ و ۱۱ هزار و ۲۹۵ تن دیگر با سابقه بیماری مزمن ریوی به جز آسم.

به‌گفته متخصصان،‌ خطر ویروس جدید کرونا برای کسانی که بیماری پیش‌زمینه‌ای دارند،‌ بیش از افراد دیگر است. آمار بالا نشان می‌دهد که توصیه‌ها برای محافظت از «گروه‌های حساس» در برابر ویروس کرونا موفق نبوده و شمار قابل‌توجهی از افراد دارای بیماری ریوی، قلبی و دیابت به کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا شده‌اند.

آمارهای ارسال‌شده به رسانه‌ها نشان می‌دهد که از اوایل بهمن‌ماه تا اواسط تیر در همه دوره‌ها متوسط سن مبتلایان حدود ۵۲ سال بوده است.

از آن‌جا که طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ میانگین سنی جمعیت ایران ۳۱/۳ بوده – و تقریب ۳۳ سال برای متوسط سنی جمعیت در پایان سال ۹۸ منطقی به‌نظر می‌رسد- نتیجه می‌گیریم که کرونا در ایران بیش‌تر دامن افراد مسن و سال‌خورده را گرفته است.

با افزایش سن درصد ابتلا به‌شدت افزایش یافته به‌طوری که نزدیک به ۲/۹ درصد افراد بالای ۷۰ سال به کرونا مبتلا شده‌اند. این در حالی است که نرخ ابتلا در میان جوانان بین ۲۰ تا ۴۰ سال حدود ۳/۰ درصد است.

با این حال جمعیت جوان ایرانی نیز از صدمات بیماری مصون نبوده‌اند. آمارهای منتشر شده نشان‌ می‌دهند که در میان مبتلایان تایید شده تا اواسط تیر که جمعیتی بالغ بر ۳۹۴ هزار نفر را شامل می‌شد، ۲۷۰۰ نوزاد و حدود ۱۲ هزار کودک زیر ۱۰ ساله حضور داشته‌اند.

محل و شیوه مبتلای بسیاری از کودکان و نوجوانان مشخص نیست. به‌طور کلی فقط حدود ۲۱ درصد جمعیت مبتلایان در ایران اعلام کرده‌اند که با یک فرد مبتلا در ارتباط بوده‌اند. در میان کودکان و نوجوانان این نرخ حتی پایین‌تر‌(به‌طور متوسط ۱۳ درصد) است، و حدود ۸۷ درصد جمعیت زیر۲۰ سال معلوم نیست که کجا و چه زمانی بیمار شده‌اند.

به‌این ترتیب، حکومت اسلامی در اعلام آمار کرونا دست به پنهان‌کاری و دروغ‌گویی زده است. نه تنها مسئولان حکومتی شیوع بیماری را برای مدت‌ زیادی انکار کردند و «دوران طلایی» مقابله با همه‌گیری را از دست دادند، آمار رسمی اعلام‌شده از فوت‌شدگان نیز کم‌تر از یک سوم شمار واقعی آن‌هاست.

تلاش برای چرخاندن چرخ اقتصاد به قیمت مرگ انسان‌ها از یک‌سو، و امنیتی‌شدن مدیریت بحران در حکومت اسلامی از سوی دیگر، احتمالا‌ توضیح‌دهنده این تصمیم مقام‌های مسئول است.

با وجود این، حتی آمار رسمی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت حکومت اسلامی، وضعیت وخیم همه‌گیری کرونا و بی‌تدبیری و ناتوانی حکومتی از مقابله با آن را نشان می‌دهد.

شیب صعودی نمودارها در ایران نشان می‌دهد که شدت شیوع بیماری هرگز کاهش نیافته و حکومت در مقابله موثر با آن موفق نبوده است.

سازمان بهداشت جهانی از ماه مارس به تمام کشورها اعلام کرده است که برای مقابله با کرونا یک کار کلیدی است:‌ «تست، تست، تست.» کشورهای زیادی از این توصیه پیروی کردند. انجام گسترده تست باعث تشخیص افراد مبتلاء می‌شود و با ایزوله‌کردن آن‌ها،‌ می‌توان از شیوع گسترده بیماری جلوگیری کرد.

ایران بر اساس آمار رسمی خودش به ازای هر یک میلیون جمعیت از ۳۰ هزار تن تست گرفته است که در میان بسیاری از کشورها، ایران از نظر قابلیت انجام تست موقعیت بدی دارد.

هم‌چنین بر خلاف دیگر کشورها که با گذشت زمان از آغاز همه‌گیری توانسته‌اند قابلیت انجام تست خود را افزایش دهند، اما ایران سیری نه چندان صعودی را از نظر انجام تست طی کرده است.

به گفته کارشناسان و تحلیل‌گران قدرت مدیریت بحران با توجه به فساد گسترده دولتی، بحران عمیق اقتصادی، ضعف سیستماتیک و مهیا نبودن زیر ساخت‌ها، فساد اداری و قربانی شدن حقیقت به پای مصلحت حکومت به شدت کاهش پیدا کرده، تنها اقداماتی که انجام می‌شود در حکم مسکن به شکل تعطیلی موقت یا دوره‌ای وسایل نقلیه عمومی، تعطیلی موقت بعضی مشاغل صرفا در چند استان به شدت درگیر که به علت تبعات اقتصادی اجتماعی بیش از ۲ هفته قابلیت اجرا ندارد و هم‌چنین تشویق عمومی به استفاده از ماسک که البته تهیه روزانه آن هم برای اقشار ضعیف درگیر امکان‌پذیر نیست.

سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است که میزان انجام تست باید در حدی باشد که نرخ مثبت‌شدن آن زیر ۵ درصد قرار بگیرد. اگر میزان مثبت‌بودن تست‌ها بیش از این باشد،‌ یعنی تنها افراد بیمار یا بسیار بیمار تست می‌شوند. اما کرونا در بسیاری از موارد سمپتوم خاصی ندارد و برای تشخیص گستره شیوع آن باید تست از افراد بسیار بیش‌تری گرفته شود.

نمودار اما نشان می‌دهد که ایران از نظر درصد تست‌های کرونا که مثبت شده، باز در وضعیت بدی قرار دارد و عموما بالای ۵ درصد قرار داشته است.

وزارت بهداشت حکومت اسلامی ایران، روز پنج‌شنبه ۳ مهر ۹۹، از شناسایی  ۳۵۲۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا و مرگ ۱۷۵ نفر در شبانه‌روز گذشته خبر داد.

شیخ حسن روحانی رییس جمهوری حکومت اسلامی ایران نیز از اعمال برخی محدودیت‌ها در صورت بروز موج جدید کرونا در کشور خبر داد. از سوی دیگر، محسن هاشمی رفسنجانی رییس شورای شهر تهران، اعلام کرد که آمار جان‌باختگان ناشی از کرونا در تهران افزایش یافته و به بیش از ۷۰ نفر در روز رسیده است.

سیما سادات لاری سخن‌گوی وزارت بهداشت ایران، روز پنج‌شنبه ۳ مهر، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ۳۵٢١ بیمار جدید مبتلا به کوید‌۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند که ١۵۶۹ نفر از آن‌ها بستری شده‌اند و تعداد  ۳٩۵۷ نفر از بیماران مبتلا به کوید‌۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش‌های آی‌سی‌یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ۴۳۶ هزار و  ۳۱۹ مورد رسیده است.»

او افزود: «متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ١٧۵ نفر از بیماران مبتلا به کوید‌۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده‌اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۲۵ هزار و ۱۵ نفر رسیده است.»

او گفت: «۲۴ استان تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و هم‌چنین استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند.»

روحانی، امروز پنج‌شنبه در جلسه روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن اشاره به احتمال همزمانی کرونا با سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصل پاییز، گفت: «با توجه به شیوع مجدد بیماری در برخی مناطق کشور، این روند نشان می‌دهد که متاسفانه انتظار کادر درمان از رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم برآورده نشده است.»

او با اشاره به این‌که استفاده از واکسن تنها می‌تواند یک مصونیت نسبی ایجاد کند، تصریح کرد: «چنان‌چه با عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، دچار موج‌های جدید این بیماری در جامعه بشویم، ناچار به اعمال برخی محدودیت‌ها خواهیم بود.»

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، در گفت‌و‌گویی درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور گفت: «روند فزاینده در برخی استان‌ها مانند اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان‌شرقی وجود دارد و حالت شبه انفجاری داریم و تعداد بستری‌ها به شدت در حال افزایش است.»

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به این‌که با افزایش تعداد بستری‌ها موارد فوتی هم افزایش پیدا می‌کند، عنوان کرد: «مگر فوت ١۵۰ تا ۱۷۰ نفر در روز تعداد کمی است؟ طبق پروتکل‌های جهانی کسانی فوتی‌ مثبت اعلام می‌شوند که تست‌شان مثبت اعلام شده و چون حساسیت تست در بستری‌ها چیزی نزدیک به ۷۰ درصد است، مانند تمام دنیا باید یک ضریبی هم اضافه کنیم که عدد بالاتری می‌شود.»

محسن هاشمی رفسنجانی رییس شورای شهر تهران، امروز پنج‌شنبه ۳ مهر درباره آمار جان‌باختگان ناشی از کرونا در پایتخت گفت: «تعداد فوتی‌های کرونا در تهران پیش از این تا بیش از صد نفر در روز نیز بالا رفت و مجددا نزولی شد و به تعداد ۴۹ نفر نیز رسید، اما مجدداً این آمار افزایش یافته و به ۷۰ نفر در روز رسیده است.»

او افزود: «اعضای کادر  بهداشت و درمان و دیگر مسئولان در حال تلاش برای مقابله با شیوع کرونا در کشور هستند اما در مورد اقدامات پیش‌گیرانه نیز ۸۰ درصد آن مربوط به خود مردم است. در جلسات شورای شهر دیدید که فاصله‌‌گذاری درست رعایت نمی‌شود و همه  این موارد باعث می‌شود که افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور اتفاق افتد.»

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر امروز پنج‌شنبه گفت: «در زمان حاضر بیش از ۱۰۰۰ نفر از کارکنان حوزه بهداشت و درمان این استان به ویروس کووید ۱۹مبتلا شده‌اند که برخی از آن‌ها بهبود یافته و برخی دیگر در بستر بیماری و یا در مرخصی هستند.»

آغاز موج جدیدی از کرونا و افزایش تصاعدی مبتلایان به کرونا، مسئولان استان آذربایجان شرقی را که در ماه های گذشته در وضعیت قرمز قرار داشته نگران کرده و به گفته معاون وزیر بهداشت، وضعیت کرونا در این استان، به حالت شبه‌انفجار رسیده و به مراتب بحرانی‌تر از قبل شده است. موج ابتلای جدید به کرونا باعث شده تا ستاد استانی مبارزه با کرونا تصمیمات تازه‌ای را اتخاذ کند و با تعطیلی مدارس، محدودیت‌هایی را برای انجام برخی فعالیت‌ها اعمال کند.

علیار راستگو معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی، آمار مبتلایان قطعی به کرونا در استان از ابتدای شیوع این بیماری را ٣۴ هزار و ۶٨١ نفر اعلام کرد و گفت: «تا به امروز متاسفانه ١۵٨۴ نفر از این بیماران جان خود را از دست داده‌اند.»

او، شکل‌گیری تجمعات را عامل اصلی اوج‌گیری آمار مبتلایان به کرونا دانست و با اشاره به ممنوعیت هرگونه تجمع در استان و نیز برگزاری همایش‌ها، سمینارها و سایر مراسم‌های بخش دولتی و خصوصی در استان، بر توجه جدی مردم استان به شیوه‌نامه‌های اعلامی وزارت بهداشت بخصوص استفاده از ماسک تاکید کرد.

آرش نجیمی سخن‌گوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: «زمانی می‌توانیم از ورود به موج سوم کرونا بگوییم که موج دوم فروکش کرده باشد، در حالی که در اصفهان هیچ وقت موج دومی که از ابتدای خردادماه شروع شد فروکش نکرد، بنابراین وضعیت فعلی را شاید بتوان ادامه موج دوم و یا موج سومی نامید که بلافاصله بعد از موج دوم اتفاق افتاده است.»

او با اعلام این‌که متاسفانه وضعیت استان اصفهان از نظر شیوع کرونا فوق حاد است، اظهار کرد: «تقریبا از ابتدای شهریورماه شرایط بدی در استان اصفهان داشتیم اما طی حدود یک هفته گذشته و به ویژه چند روز اخیر، شرایط فوق حادی در استان تجربه کردیم و در برخی شهرستان‌ها از جمله خمینی شهر وضعیت بسیار بدی داریم.»

او، افزود: «تعداد موارد حاد در روز نیز تقریبا یک هفته است از ۲۰۰ نفر عبور کرده و متاسفانه با افزایش ۱ و نیم تا ۲ برابری تعداد مرگ‌و‌میر مواجه هستیم.»

دکتر محمد فتحی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز، امروز پنج‌شنبه گفت: «در حال حاضر ۵۸۱ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.»

او در خصوص آخرین وضعیت کرونا در البرز گفت: «از دیروز تا امروز سوم  مهرماه، تعداد ۱۰۶ بیمار جدید با علائم کوید‌۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند.»

وی افزود: «مجموع کل  موارد بستری از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز،  ۱۷ هزارو ۵۱۷ نفر  است.»

او با بیان این‌که در حال حاضر  تعداد ۵۸۱ نفر در مراکز درمانی بستری هستند، افزود: «از این تعداد، ابتلای ۲۹۹ نفر به بیماری  کوید‌‌۱۹، تا این تاریخ قطعی شده است.»

او افزود: «متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ بیمار کوید‌۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به ۱۱۲۵ نفر رسیده است.»

فرزاد جلالی رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل، گفت: «در ۶ ماهه ورود کرونا به کشور، تعداد ۲۵۹ کودک مبتلا یا مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های بابل بستری شدند.»

وی با اشاره به این‌که ۱۹ درصد از بیماران بستری در گروه سنی ۶۱ تا ۷۰ سال بوده اند، بیان کرد: «۴۷ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌های بابل را خانم‌ها و ۵۳ درصد آقایان تشکیل داده‌اند.»

او با اشاره به این‌که نزدیک به ۶۰۰ نفر از کادر درمان و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان به کرونا مبتلا شدند، گفت: «تعداد بستری در موج اول از ابتدای اسفند تا پایان فروردین ۲۴۸۰ نفر و در موج دوم تعداد بستری از ابتدای تیر تا پایان مرداد ۲۲۰۰ نفر بوده است.»

مینو محرز، عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا، در یادداشتی در یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: «روز گذشته وزیر بهداشت از اوضاع سخت کنترل بیماری کرونا در این روزها و از سختی کنترل این بیماری در روزهای پاییز خبر داد؛ پاییزی سخت که همراهی کرونا و آنفلوآنزا را توأمان خواهیم داشت. طبیعتا کنترل هم‌زمانی چند بیماری تنفسی بسیار سخت خواهد بود و این موضوع یکی از دغدغه‌های وزیر بهداشت است.»

او افزود: «بحران کرونا در کشور جدی است و برخی کمبودها آن را جدی‌تر نیز می‌کند؛ پرداخت نشدن مطالبات کادر درمان هم یکی دیگر از دغدغه‌های این روزهای وزیر است؛ موضوعی که می‌تواند در روند کاری این نیروها اثر بگذارد. کادر درمانی را تصور کنید که چندین ماه است به‌طور شبانه‌روزی کار می‌کنند و استراحتی ندارند. آن‌ها از لحاظ روحی بسیار تحت ‌فشارند، چون ما هیچ‌وقت تا این اندازه مریض بدحال نداشته‌ایم و این تعداد مرگ‌ومیر را با چشم‌هایمان ندیده‌ایم.»

او در ادامه گفت: «در این میان، کمبود دارو و برخی تجهیزات پزشکی هم یکی دیگر از دغدغه این روزهای همه ماست. مصرف برخی داروها به‌خصوص داروهایی که برای اطفال استفاده می‌کنیم، معضلی شده که در جلسات متعدد درباره آن صحبت کرده‌ایم.»

او افزود: «وزیر بهداشت از پرداخت نشدن یک میلیارد یورویی که رهبری با برداشت آن از صندوق توسعه ملی موافقت کرده‌اند هم گله دارد. به‌‌هر حال برای تکمیل تجهیزات، کمبودهای دارویی، مطالبات کادر درمان و دیگر مسائل، پرداخت این مبلغ ضروری است و امیدواریم به‌طور کامل پرداخت شود تا هر چه زودتر مشکلات ناشی از کرونا نیز رفع شود. حل این چالش می‌تواند بر روند کنترل کرونا در روزهای آینده نیز تأثیرگذار باشد.»

سازمان بهداشت جهانی پنج‌شنبه سوم مهر ۱۳۹۹ اعلام کرده بود که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در منطقه خاورمیانه از دو میلیون نفر بیش‌تر شده است و ایران بیش‌ترین تعداد مبتلایان را در این منطقه دارد.

در این گزارش قید شده طبق آمار دولتی تعداد مبتلایان از ۳۹۳ هزار بیش‌تر است که همین رقم بالاترین تعداد در میان کشورهای منطقه است. این در حالی است که درستی آمار دولتی در ایران از سوی منابع مستقل مورد تردید جدی قرار دارد و دست‌کم شمار قربانیان، چندین‌ برابر آمار رسمی تخمین زده می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی هم‌چنین گفته است که باز شدن مراکز آموزشی در ایران و هم‌چنین آغاز فصل پاییز، امکان افزایش مبتلایان را همراه دارد.

هم‌چنین چندی پیش دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا در گزارشی از میزان مرگ‌و‌میر بر اثر بیماری کرونا در جهان اعلام کرد که ایران بعد از مکزیک بالاترین آمار مرگ‌و‌میر شهروندان را دارد.

بر اساس این گزارش؛ طبق آخرین رده‌بندی کشورها بر حسب آمار مرگ‌و‌میر بر اثر کرونا، ایران بعد از مکزیک به‌عنوان دومین کشور، بالاترین میزان مرگ‌و‌میر را دارد.

این ویروس اولین بار در شهر ووهان شیوع پیدا کرد. اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان جهانی بهداشت به این معنا بود که ویروس کرونا اکنون فراتر از مرزهای چین به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده و برای مهار آن تلاشی بین‌المللی نیاز است.

سازمان بهداشت جهانی از سال ۲۰۰۵ از زمانی که اختیار اعلام وضعیت اضطراری را پیدا کرد در پنج مورد از آن استفاده کرده که مربوط به شیوع آنفلوآنزا در سال ۲۰۰۹، فلج اطفال و ایبولا در سال ۲۰۱۴، ویروس زیکا در سال ۲۰۱۶ و شیوع مجدد ایبولا در سال ۲۰۱۹ می‌شد.

از آغاز اپیدمی تاکنون، بیش از ٣٢ میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است. از نظر شمار مرگ‌و‌میر ایالات متحد آمریکا با بیش از ٢٠٠ هزار قربانی هم‌چنان در بالای فهرست قرار دارد. برزیل، هند، مکزیک و بریتانیا در رتبه‌های بعدی هستند.

در پایان می توانیم تاکید کنیم که کرونا یک گسست جهانی ایجاد کرده است. حالا در کنار جمعیت بالای جهان ویروس کرونا هم با قدرت، شیوع پیدا کرده است. از پیامدهای هر دوی آن‌ها افزایش جمعیت بیکار برای کشورها و همین‌طور برای جامعه ما است.

در نتیجه تعرض دایمی و ظلم انسان به طبیعت در کنار افزایش جنگ‌ها و انتشار گازهای گلخانه‌ای و تخریب محیط زیست، گویی این کرونا از فرصت استفاده کرده، در نتیجه بیکاری بالا می‌رود، طلاق بالا می‌رود، فقر، دزدی، خودکشی بالا می‌رود، وضع معیشت بدتر می‌شود، خیابان‌خوابی افزایش می‌یابد، بحران‌های خانوادگی و سیاسی به‌وجود می‌آورد و…

افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو کره زمین غیرقابل انکار است و ما به‌دلیل تاثیرات این گازها شاهد تغییرات اساسی در آب و هوا هستیم. ۱۰ درصد از ثروتمندترین افراد جهان چیزی حدود ۴۹ درصد از گازهای گلخانه را تولید می‌کنند در حالی که ۵۰ درصد از جمعیت جهان که کشورهای فقیر را نیز شامل می‌شود فقط ۱۰ درصد از این گازها را در جو زمین منتشر می‌کنند. با بررسی‌های بیش‌تر می‌توان به این نتیجه رسید که هر فرد در میان ثروتمندترین قشر جهان، ۱۷۵ بار نسبت به فردی که متعلق به فقرترین قشر جهان است گازهای گلخانه‌ای بیش‌تری را منتشر می‌کند.

بیکاری بحرانی است که چهره واقعی خودش را پیش از کرونا آشکار کرده است، در همین چند ماه کرونایی نیز اکثریت شهروندان ایران روزهای سختی را از سر گذرانده‌اند، ایران از یک‌سو تحت تاثیر شدید سرکوب‌های هولناک حکومتی و تحریم اقتصادی است، از سوی دیگر نمی‌تواند نفتش را بفروشد، درآمدش پایین آمده است، بنابراین قحطی به‌وجود آمده و با وجود ۱۵ میلیون کارگر که حتی از تامین حداقل نیازهای زندگی خود و خانواده‌هایشان عاجزند‌، این وضعیت به‌شدت مخرب شده، به‌خصوص با اختلاف طبقاتی که در کشور وجود دارد، این‌که یک عده‌ای از رانت برخوردارند و عده‌ای دیگر گرفتار نان شب هستند و با در نظر گرفتن بحران کرونا، این یعنی بحرانی عظیم‌تر و فاجعه‌بارتر در راه است.

پنهان‌کاری حکومت در مبارزه با ویروس کرونا

مرگ مردم چه اهمیتی دارد؟!

بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com

ویروس کرونا وضعیت جان‌کاهی در جهان راه انداخته است؛ ویروسی که به یک باره تمام پیشرفت‌هایی را که در علم صورت گرفته بود، به چالش جدید طلبید. اما در این میان کشورهایی که ساختار درمانی آن‌ها با وجود موج مبتلایان، درگیر چالش خصوصی‌سازی نظام بهداشتی نشده بودند، تا حدودی موفق‌تر عمل کردند.

به‌علاوه در کشورهای هم‌چون ایران سرکوب و سانسور، زندان و اعدام، پنهان‌کاری و دروغ‌گویی، فقر و فلاکت قربانیان کرونا را چندین برابر و دردناک‌تر کرده است.

همه‌گیری ویروس کرونا جنبه‌های پیدا و پنهان متعددی دارد و تردیدی وجود ندارد که فجایع انسانی و هم‌چنین زیان‌های حاصل از تعطیلی کسب و کار و اقتصادها که با هدف جلوگیری از شیوع این ویروس انجام شده، بسیار بزرگ‌تر و فاجعه‌بارتر است.

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی ایران نشان می‌دهد که سران و مقامات و نهادهای حکومت اسلامی؛ هم در اپیدمی این ویروس مقصر هستند و همه پنهان‌کار می‌کنند. رسانه‌های وابسته به حکومت اسلامی نیز نسبت به عوارض و عواقب این ویروس در ابعاد مختلف زندگی مردم و چگونگی مواجهه با آن آدرس‌ها و کدهای غلط داده‌اند.

لازم به توضیح است که به اخبار و گزارشات حکومت در باره میزان تلفات بیماری کرونا نباید اطمینان کرد. ابعاد فاجعه و آمار تلفات به مراتب بیش‌تر از آمارهای حکومتی است. حکومت اسلامی عامل گسترش کرونا و تبدیل آن به یک بحران بزرگ اجتماعی است.

در چنین شرایطی، حکومت فقط به فکر سران و مقامات و مسئولین خود است و اهمیتی به تامین بهداشت و درمان و زیست و زندگی مردم نمی‌دهد. برای مثال سعید نمکی، وزیر بهداشت حکومت اسلامی ایران، دیروز چهارشنبه در یادداشتی درباره شیوع ویروس جدید کرونا در ایران، با بیان این‌که «هرچه می‌گوییم همه‌گیری را نمی‌شود با التماس و تمنا و بدون کمک‌های ویژه مهار کرد کسی باور نمی‌کند»، نوشت: «پاییز سنگینی فرامی‌رسد. موج حمله جدیدی شکل گرفته، یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند ماه‌هاست به جز سهم کوچکی نگرفته‌ام. نمی‌دانم برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟»

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، هم با انتقاد از شرایط کادر بهداشت و درمان با ابراز «شرمندگی« گفت: «پرسنل بهداشت ایران سه الی چهار ماه است که اصل حقوق‌شان را دریافت نکرده‌اند.»

پیش‌تر حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته بود: «دولت پس از تخصیص ۳۰ درصد از اعتبارات کرونایی به وزارت بهداشت، بودجه عمومی این وزارتخانه را کاهش داده و به نوعی اعتبارات تخصیصی از صندوق توسعه ملی را جایگزین بودجه عمومی وزارت بهداشت کرده است.»

احمدامیرآبادی فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس گفته بود که مجلس در این باره تحقیق و تفحص می‌کند. رسانه‌های ایران می‌گویند دولت با توجه به قیمت فعلی یورو در سامانه نیمایی، بابت ۷۰۰ هزار یوروی باقی‌مانده از بودجه برداشت شده از صندوق توسعه ملی، باید نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان دیگر به خزانه واریز کند.

پیش‌تر علیرضا زالی، رییس ستاد کرونا استان تهران، گفته بود که این شهر «وارد موج سوم کرونا شده» و «اگر مداخلات جدی صورت نگیرد هفته‌های سختی را خواهیم داشت.»

سایت نفت ما، بعد از دریافت ودیعه مسکن و دریافت خودرو دنا پلاس حالا مجلس درصدد ایمنی و سلامت خود و خانواده‌هایشان برآمده‌اند. همان‌طور که در سند ارسالی مشاهده می‌شود ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوانزا پیش خرید و هزینه آن هم پرداخت شده است!؟ مگر قرار نبود که این واکسن ها به افراد پرخطر تزریق شود؟

آیا همه نمایندگان مجلس جزو گروه‌های پرخطر هستند یا این‌که جان‌شان از جان مردم شیرین‌تر است!؟

به‌علاوه در حالی که کارگران برای دریافت دست‌مزد بخور‌و‌نمیر خود مجبورند دست به اعتراض و اعتصاب کنند حتی سرکوب و زندانی و شکنجه شوند تا شاید مزد خود را بگیرند اما نمایندگان مجلس ۲۰۰ میلیون تومان حق مسکن بعلاوه خودروی «دنا پلاس» هم خارج از نوبت به‌ صورت اقساطی گرفته‌اند. این موضوع در مجلس جدید بررسی و دوباره تصویب شده است.‌(سایت مجلس)

مجلسی که اعضای آن یک مشت آدم‌‌کش و مفت‌خور و دزد و مافیایی هستند. در حقیقت، آدم‌خواران حکومت اسلامی ایران مانند هیولای وحشی هر آن‌چه که بر سر راه‌شان قرار می‌گیرد می‌بلعند و تخریب می‌کنند و کوهی از ویرانی و کشتار بر جای می‌گذارند.

خبرگزاری ایسنا اخیرا در گزارشی نوشت: «حدود شش ماه از روزی که به‌صورت رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور اعلام شد، می‌گذرد و استان تهران اکنون در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

از مسائل مهم مطرح در این روزها انتشار این ویروس از طریق پسماندهای آلوده است این در حالی‌ست که رییس اداره محیط‌زیست استان تهران می‌گوید: «هنوز برنامه‌ای برای تعبیه مخازن زباله جداگانه و جمع‌آوری جداگانه ماسک، دستکش و تجهیزات حفاظتی از سوی شهرداری و سایر مجموعه‌های دست‌اندرکار دریافت نکرده‌ایم.»

از سوی دیگر فاش شد که مجلس شورای اسلامی به محل انتقال و شیوع ویروس کرونا تبدیل شده است.

در سندی که نامه رییس کمیسیون بهداشت به رییس مجلس شورای اسلامی است نشان می‌دهد که او با هشدار درباره وضعیت حاد کمیسیون‌ها از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، بر ضرورت برگزار نشدن جلسه مشترک با مقام‌های وزارت بهداشت به‌دلیل احتمال انتقال ویروس تاکید کرده است.

حسینعلی شهریاری در نامه خود به قالیباف نوشته است: «وضعیت بسیار نگران‌کننده است و خواستار اقدام فوری در این‌باره شده است.»

حدود شش ماه پس از اختصاص یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی ایران برای مبارزه با کرونا، وزیر بهداشت از دریافت «سهم کوچکی» از آن خبر داد و یک نماینده مجلس نیز گفت برای «مبارزه با فساد»، مجلس درباره این موضوع تحقیق و تفحص می‌کند.

پس از آن ‌که سعید نمکی اعلام کرد نمی‌داند بودجه مبارزه با کرونا را «برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند»، احمد امیرآبادی، نماینده مجلس، روز چهارشنبه، دوم مهر، در توئیتر با هشتگ «مبارزه با فساد» نوشت: «مجلس از چگونگی واگذاری و هزینه‌کرد یک میلیارد یورویی خط اعتباری مربوط به مبارزه با بیماری کرونا تحقیق و تفحص می‌‎کند.»

سابقه اختصاص این بودجه به ۱۸ فروردین‌ماه برمی‌گردد که اعلام شد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۱ روز بعد از درخواست اضطراری دولت برای برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا، با آن موافقت کرده است.

با این حال وزیر بهداشت با اشاره به شکل‌گیری موج جدید کرونا در پاییز و معوق ماندن مطالبات کادر درمان و نیز خالی شدن انبارهای وزارت بهداشت اعلام کرده است که فقط ۲۷ درصد از این بودجه را دریافت کرده و درباره بیش از ۷۰ درصد باقی‌مانده گفته است «نمی‌دانم برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟»

این در حالی است که بر اساس آمار رسمی خود وزارت بهداشت، پس از ایام عزاداری‌های محرم و باز شدن مدارس، آمار مبتلایان به ویروس کرونا و قربانیان آن در ایران به طور چشم‌گیر رو به افزایش گذاشته و در حال حاضر بیش‌تر استان‌ها در وضعیت قرمز و برخی نیز از جمله اصفهان در آستانه وضعیت بحرانی قرار دارند.

از سوی دیگر ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، نیز در یک برنامه تلویزیونی با تکرار این‌که از یک میلیارد یورو بودجه اختصا‌ص‌یافته فقط حدود ۳۰ درصد آن به وزارت بهداشت پرداخت شده، از کمبود بودجه برای پرداخت حقوق و مزایای پزشکان و پرستاران خبر داد و گفت: «صبر و تحمل و توان پزشکان و پرستاران هم حدی دارد.»

انتقادات مقامات وزارت بهداشت در این باره در حالی بیان می‌شود که حاضر نیستند پاسخ مقامات و نهادهای مسئول در این مورد را رسانه‌ای کنند.

در این باره، معاون کل وزیر بهداشت در مصاحبه با برخی رسانه‌ها گفته است «طرف مقابل به ما جوابی داده‌ اما نمی‌توانم بگویم. آن‌ها که مانع این اعتبار شده‌اند، باید پاسخ‌گو باشند.»

موضوع فساد و پنهان‌کاری در تخصیص بودجه‌های ارزی به حوزه بهداشت و درمان نخستین بار نیست که مطرح می‌شود.

سال گذشته نیز وزیر بهداشت از خارج شدن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز اختصاص‌یافته برای دارو و تجهیزات پزشکی خبر داده بود و با اشاره به «شبکه‌های فساد» گفته بود این میزان ارز را «معلوم نیست چه کسی برده و چه چیزی آورده است.»

در آن زمان، تیرماه ۹۸، روزنامه شرق نیز با اشاره به نامه‌ای از محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی، گزارش داد که یک میلیارد دلار ارز دولتی که برای واردات دارو و کالاهای اساسی پرداخت شده بود «گم شده است.»

در این نامه اعلام شده بود که ۱۰ شرکت واردکننده دارو و ۱۰ شرکت واردکننده کالا‌های اساسی، بخشی از کالاهایی را که برای وارد کردن آن‌ها ارز دولتی دریافت کرده‌ بودند، به کشور وارد نکرده‌اند.

پس از آن نیز سعید نمکی، وزیر بهداشت، از بازداشت تعدادی از کارمندان این وزارت‌خانه به دلیل نقش داشتن در تخلف در حوزه واردات دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت برخی وارد‌کنندگان، دو میلیون یورو ارز دولتی برای واردات استنت‌(فنر) قلب دریافت کرده‌اند، اما به جای آن کابل برق وارد کرده و فرار کرده‌اند.

از نتیجه پی‌گیری احتمالی این پرونده‌ها هنوز هیچ گزارش رسمی‌ای منتشر نشده است.

 یا مجمع تقریب مذاهب؛ هر ۲۴ ساعت ۱۴۱ میلیون تومان بودجه دریافت می‌کند. تشکیلات مجمع تقریب مذاهب چه نهادی است؟ بودجه آن از کجا تامین می‌شود؟ اهداف و دستاورد‌هایش چیست؟

تشکیلات مجمع تقریب مذاهب یکی از نخستین سازمان‌هایی است که در سال ۱۳۶۹ خامنه‌ای پس از رهبری اقدام به تاسیس آن کرد. تاسیس این سازمان را شاید بتوان یکی از نخستین ماجراجویی‌های او برای گسترش حوزه نفوذ خود در میان علمای کشورهای مسلمان ارزیابی کرد.

این سازمان در سال ۱۳۶۹ تاسیس شد. اعضای شورای عالی این مجمع که از سوی رهبر جمهوری اسلامی معرفی می‌شوند ۲۲ نفرند که ۱۳ ایرانی و ۹ نفر از اتباع مالزی، عمان، یمن، سودان، مصر، افغانستان، پاکستان‌ و آمریکا‌(محمد العاصی) در آن حضور دارند. در این شورا هیچ فردی از اتباع عربستان، قطر، بحرین، امارات یا ترکیه وجود ندارد.

در استراتژی مصوب این مجمع ۶ هدف برای آن تعیین شده است. این مجمع هر ساله «کنفرانس وحدت اسلامی» برگزار می‌کند، اما اگر کسی سئوال کند گزارش عملکرد مجمع تقریب مذاهب در این مدت چه بوده، یا منابع مالی و بودجه آن صرف چه کارهایی شده و چه دستاوردهایی، جواب مستندی برای آن پیدا نمی‌کند.

اما اعتباراتی که از محل بودجه دولتی به مجمع تقریب مذاهب اسلامی داده می‌شود، نشان می‌دهد که این تشکیلات با احتساب روزهای تعطیل هر ۲۴ ساعت ۱۴۱ میلیون تومان بودجه دولتی می‌گیرد.

اسناد بودجه سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که امسال برای خود مجمع اعتباری ۳۲ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر برای تشکیلات «دانشگاه مذاهب اسلامی» هم که زیر نظر مجمع اداره می‌شود بودجه‌ای ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است. به‌عبارتی؛ سهم مجمع تقریب مذاهب از بودجه امسال برابر با ۵۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون است. اگر این عدد را به ۳۶۵ روز سال تقسیم کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که روزانه ۱۴۱ میلیارد تومان از منابع عمومی کشور در اختیار مجمع تقریب مذاهب اسلامی قرار می‌گیرد.

بودجه این تشکیلات در سال‌های گذشته کم‌تر از این نبوده است. چنان‌که بازخوانی اسناد بودجه سالانه از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ حاکی از آن است که طی ۵ سال، بیش از ۱۵۷ میلیارد تومان اعتبارات دولتی به مجمع تقریب مذاهب اختصاص داده شده است.

بودجه این مجمع در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۲ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ حدود ۴ میلیارد تومان بیشتر از بودجه سال ۱۳۹۸. مجمع تقریب مذاهب در سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۷ میلیارد تومان بودجه دولتی در اختیار داشت. این رقم در سال ۱۳۹۶ برابر ۳۲ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۵ حدود ۲۸ میلیارد تومان بود.

دانشگاه مذاهب اسلامی هم به‌طور رسمی زیرمجموعه مجمع تقریب است و به‌طور مستقیم از سوی همین تشکیلات اداره می‌شود. اسناد بودجه سالانه ۵ سال اخیر نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ در مجموع ۶۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه دولتی به این دانشگاه اختصاص یافته است.

بودجه این دانشگاه به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹، برابر ۱۰ میلیارد تومان، ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و امسال برابر ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

در این سال‌ها البته میزان تورم قابل ملاحظه و چشم‌گیر بوده است، چنان‌که اگر بودجه‌های اختصاص داده شده به این مجموعه را به ارزش روز حساب کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که در این ۵ سال بودجه‌ای به ارزش بیش از ۳۶۲ میلیارد تومان در اختیار این مجموعه قرار گرفته است.

البته باید اضافه کرد که بودجه دولتی تنها منبع مالی مجمع تقریب مذاهب نیست. آن‌طور که در «دانشنامه مجازی اهل بیت»‌(ویکه‌شیعه) نوشته شده است که این سازمان علاوه بر بودجه می‌تواند از محل «موقوفات، نذورات و کمک‌های دریافتی از محل وجوهات شرعیه»، «درآمدهای متفرقه»، «کمک بلاعوض اشخاص حقیقی و حقوقی»، «دریافت وام با تصویب شورای عالی از منابع مختلف در مواقع ضروری» و «سایر درآمدهایی که منابع آن به تصویب شورای عالی برسد»، تامین مالی شود.

با این حال هیچ گزارش عملکرد تفصیلی در سایت این سازمان به چشم نمی‌خورد و دقیقا معلوم نیست این مجمع میلیاردها تومان بودجه دولتی و رقم نامشخص منابع مالی دیگر را صرف چه کارهایی در داخل یا خارج از کشور می‌کند.
در بودجه ۱۳۹۹ برای ۲۶۶ ردیف برای دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها، موسسات آموزش عالی و موسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

در مقام مقایسه ارزش ردیف بودجه ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی دانشگاه مذاهب اسلامی بیش‌تر از ۱۴۴ ردیف بودجه دانشگاهی است.

هیچ اطلاع دقیقی از این‌که این دانشگاه چه تعداد استاد و کارمند و دانشجو دارد در دست نیست. در سایت این دانشگاه صرفا گفته شده است که سه دانشکده «فقه و حقوق مذاهب اسلامی»، «دانشکده علوم قرآن و حدیث» و «دانشکده کلام، فلسفه و ادیان» در این دانشگاه وجود دارند که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجویان مدرک می‌دهند. دانشجویان از طریق کنکور سراسری و پس از قبولی در مصاحبه شفاهی به عنوان دانشجو در این دانشگاه پذیرفته می‌شوند.

در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، یک ویروس کرونای جدید به عنوان عامل ایجاد گروهی از موارد پنومونی در شهر ووهان چین شناسایی شد. این بیماری به سرعت گسترش یافت که نتیجه آن همه گیر شدن در سطح جهان بود. در فوریه ۲۰۲۰ میلادی، سازمان بهداشت جهانی بیماری کرونا را مشخص کرد. ویروس سندرم تنفسی حاد که گاهی نیز سبب مرگ بیماران می شود که البته در این میان انتشار اخبار ضد و نقیض در خصوص این بیماری باعث تشویش اذهان عمومی در جهان شده است. به تازگی برخی شبکه های اجتماعی با انتشار خبری مدعی شدند که این ویروس جهش می یابد و علائم آن تغییر پیدا می کند. خبری که با سخنان حسن ابوالقاسمی مدیر پروژه پلاسمادرمانی کرونا تکذیب شد.

حسن ابوالقاسمی مدیر پروژه پلاسمادرمانی کرونا، با بیان اینکه تحقیقات تنها راه پاسخ دادن به سئوالات در خصوص ویروس ناشناخته کرونا است، عنوان کرد: «صحبت درباره جهش ویروس کرونا اشتباه است بلکه این ویروس همانی است که در شروع وجود داشت و فقط به مرور زمان علایم بیش‌تر خودنمایی می‌کند که علایم گوارشی نیز از همین موارد است. تحقیقات نیاز به تسهیل در امور دارد و در خصوص کرونا و در هنگام شیوع این اپیدمی، این مهم انجام شد. به‌عنوان مثال مجوزهای کار تحقیقاتی که روی پلاسما برای درمان کرونا انجام دادیم، بیش‌تر از دو یا سه روز به طول نیانجامید در حالی‌که به صورت عادی زمان بسیار بیش‌تری طول می‌کشید.»

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله تصریح کرد: «کماکان همه علائمی که در بیماران مبتلا به کرونا رویت می‌شود همان‌هایی هستد که از قبل می‌شناختیم؛ در واقع شایع‌ترین علایم سرفه، تنگی تنفس و تب نه چندان بالا هستند اما به مرور زمان علایم بیش‌تری مانند اختلال بویایی و دردهای عضلانی نمایان شد. دردهای عضلانی در برخی از بیماران حتی چندین روز قبل از علایم اصلی بروز پیدا می‌کند.»‌‌(ایرنا؛ ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹)

طلبه‌های چینی با پرچم سرخ چین «کمونیست» در حوزه علمیه قم

در هفته‌های‌ اخیر تعدادی از کشورهای اروپایی و نیز ایالت‌های آمریکا در مسیر بازگشایی اقتصاد حرکت کرده‌اند، اما واقعیت این است که هنوز هیچ‌یک از شرایط این بازگشایی فراهم نشده است. متخصصان پزشکی معتقدند برای آغاز برنامه بازگشایی اقتصاد باید ۱۰ تا ۱۴ روز تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا پیوسته کاهش یافته باشد و نیز وضعیت بیمارستان‌ها به حالت قبل از شیوع این ویروس بازگشته باشد. از سوی دیگر تست‌گیری فراگیر برای درک وضعیت شیوع ویروس و الگوی سرایت آن ضروری است و باید تدابیر حفاظتی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه پیدا کند. به باور بسیاری از کارشناسان، فشارها برای بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و اقتصادها، به‌خصوص در کشوری هم‌چون ایران که یک مشت تبه‌کار و مافیای بر آن حاکمیت می‌کنند بسیار زیان‌‌بار و فاجعه‌بار است.

صدها مسجد در شهرها و روستاهای ایران و مراسم‌های عزاداری محرم و هم‌چنین مراکزی چون قم و مشهد، نقش مهمی در اپیدمی ویروس کرونا دارند که در این روزهای حساس، سلامت مردم در خطر است و شیوع ویروس کرونا جان مردم را به‌خطر می‌اندازد، آخوندها و حاکمان ایران جان مردم را به خطر انداخته‌اند. بازگشایی و حضور در مساجد، حضور در اماکن زیارتی، دعاخواندن در در اماکن به اصطلاح «متبرکه»، خطرناک است و جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازند. در هفته‌ها و روز اخیر، شاهد بودیم که برخی از مداحان اقدام به بازگشایی مساجد و راه‌انداختن دسته‌های عزاداری کرده‌‌اند و حتی برای شرکت در اربعین حسنی راهی مرزهای عراق شده‌اند. آن‌هایی که با سلامت جامعه و مصالح مردم بازی خطرناکی می‌کنند و عملا دولت تعطیل شده و تنها نیروهای سرکوب و امنیتی و قوه قضاییه آن در جهت سرکوب و کشتار و اعدام فعال هستند.

برای مثال پیش از این بسیاری از متخصصان احتمال می‌دادند که با برگزاری کنکور و مراسم عزاداری محرم و بازگشایی مدارس، موج جدید بیماری کرونا شروع شود و اکنون خیز دوباره بیماری کرونا که پیش از شروع فصل سرما و شیوع آنفلوآنزا اتفاق افتاده موجب نگرانی پزشکان شده است.

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره بازگشایی مدارس گفت: «دولت بدون توجه به هشدارهای ما مدارس را باز کرد. ما الان به کرات بچه‌هایی داریم که در مدرسه بیمار شده‌اند و پدر و مادرهایشان را مبتلا کرده‌اند. بعضی از والدین بستری شده‌اند و معلم‌هایی داریم که در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند. معمولا این بیماری در دانش‌آموزان شدید نمی‌شود ولی بیماری را به سایر افراد منتقل می‌کنند و این مشکلی است که ما الان با آن روبه‌رو هستیم.«

دکتر پیام طبرسی دو دلیل را در افزایش تعداد بیماران بدحال موثر دانست: «مردم می‌ترسند به بیمارستان مراجعه کنند. به تازگی در فضای مجازی توصیه می‌شود به بیمارستان مراجعه نکنید و آن‌ها هم صبر می‌کنند و وقتی حالشان بدتر می‌شود به بیمارستان می‌آیند.»

او دلیل دوم را کمبود تخت بیمارستانی دانست و گفت: «در وضعیت بدی قرار گرفته‌ایم چون در پیک بیماری هستیم، متاسفانه با کمبود تخت در بیمارستان‌ها مواجه‌ایم. من در یک بیمارستان دولتی و یک بیمارستان خصوصی هستم اما در حال حاضر تخت خالی نیست. ما مجبوریم بیماران را به بیمارستان‌های دیگر بفرستیم. اگر در بیمارستان‌ها جا نباشد باید بگوییم به منزل بروند و این در سیستم بهداشتی مطلوب ما نیست. اکنون مردم به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، اما تخت نیست بنابراین مجبورند صبر ‌کنند و همین باعث وخامت حال بیماران می‌شود و تعداد بیماران بدحال که به آی‌سی‌یو احتیاج دارند در این موج بیش‌تر شده است.»

دکتر طبرسی با انتقاد از عملکرد ضعیف دولت در این مدت گفت: «باید برای بهبود شرایط قاطعانه برخورد کرد. دلیل این‌که الان نمی‌توانیم این بیماری را کنترل کنیم این است که دولت ما قاطع نیست حتی یک تصمیم جدی در این مدت گرفته نشده است. امروز می‌گویند بچه‌ها باید بروند به مدرسه بعد که با این تصمیم بیماری شیوع بیش‌تری پیدا می‌کند و بچه‌ها عامل انتشار بیماری می‌شوند، می‌گویند حضور در مدارس اجباری نیست و هرکس خواست به مدرسه برود این‌که نشد مملکت‌داری.»

معاون وزارت بهداشت در ایران گفته است: «از نظر من و از نظر کارشناسان دیگر دچار یک فاجعه‌‌ای شدیم ببینید توجه کنید ما در هفته آخر اردیبهشت هفتگی ۱۶ بستری در قم داشتیم الآن هفته گذشته ۵۳۱ بستری داشتیم. در استان تهران ما هفته آخر اردیبهشت ۳۸۵ تا بستری داشتیم الان هفته گذشته ۲۳۳۰ تا بستری داشتیم و این روند ادامه دارد.

حریرچی افزود: «در اصفهان همین‌طور هستیم در آذربایجان‌شرقی اینجوری هستیم و در استان‌های دیگر این روند صعودی طی می‌شود و ما هنوز با توجه به این‌که پیش‌بینی‌مان این است که با یک فاصله‌ای از بستریها مرگ و میرها رخ می‌دهد هنوز این روند مرگ و میر هفته‌‌ای هزار و چند صد تایی متاسفانه ادامه پیدا خواهد کرد.»

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری پیش‌تر گفته بود: مردم برای بستری در اورژانس صف کشیده‌اند.

پیام طبرسی گفت: این روزها چیزی به اسم سرماخوردگی نداریم و هر علامت تنفسی مطمئنا کروناست. متاسفانه در چند روز گذشته آمار مراجعه به اورژانس از حدود ۶۸ نفر به ‌حدود ۲۰۰ نفر در روز رسیده، به گونه‌ای که مردم برای بستری شدن در اورژانس صف کشیده‌اند.

در همین حال وزیر بهداشت در ایران گفت: «تلاش می‌کنیم ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا را از یک شرکت هندی پیش خرید کنیم.»

سعید نمکی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص آخرین اقدامات وزارت بهداشت برای تامین واکسن کرونا اظهار داشت: «یک شرکت هندی ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا به آمریکایی‌ها پیش فروش کرده است، مدیر عامل این شرکت فردی ایرانی‌الاصل زرتشتی است که به ما قول داده است ۲۰ میلیون دوز واکسن را با قیمت پایین‌تر به ما بفروشد.»

معاون وزارت بهداشت در ایران با اشاره به افزایش شیوع ویروس کرونا در پاییز ماه هشدرا داد: پرسنل بهداشتی و درمانی به دلیل فعالیت مستمر در حال فرسودگی هستند و در حین کار به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند.

حریرچی افزود: «این افراد درگیر کار ممتد هستند و در این شرایط سخت که لباس‌های حفاظتی و ماسک استفاده می‌کنند، میزان خستگی آن‌ها را چند برابر کرده است.»

در همین حال معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: «در دو هفته گذشته ۴۸ معلم گرفتار شده و ۱۸۳ معلم هم دارای اعضای خانواده مبتلا بودند؛ ۱۶۳ دانش آموز مبتلا شده اند و خانواده دو هزار و ۸۶۳ دانش آموز درگیر کرونا هستند.»

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز گفت: «گردش ویروس کرونا سرعت یافته است و پیک بعدی مرگبارتر خواهد بود.»

دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در ایران، از افزایش سرعت سرایت ویروس بعد از موج دوم بیماری کوید۱۹ در کشور خبر داده و گفته: «برآورد می‌شود که یک کودک مبتلا به کرونا در خانه می‌تواند حداقل چهار نفر از اعضای خانواده را به کرونا مبتلا کند.» او اضافه کرده در حال حاضر «با ابتلای خانوادگی به کرونا مواجهیم.»

این پزشک متخصص، تجمعات انسانی را به‌شدت خطرآفرین خوانده و هشدار داده در زمستان در محیط بسته حتی اگر افراد از ماسک هم استفاده کنند، احتمال انتقال بیماری وجود دارد. او تاکید کرده: «از خرداد به بعد که پیک جدید آغاز شد، ویروس جهش یافته و سرعت انتقالش بالا رفت. در چنین شرایطی بی‌تردید تجمع می‌تواند وضعیت را بدتر کند.»

هم‌چنین فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به این که مشکلات و خسارات کرونا به مراتب ‌از روزهای شروع آن در ایران بیش‌تر است تاکید کرد که برای مدیریت این بیماری رویکرد حکومت‌ها به کرونا و عوارض آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش مهر، دکتر علیرضا زالی گفت: «خطای راهبردی که در ماه‌های اخیر و به دنبال شعله‌ور شدن بیماری کرونا شاهد آن بودیم این بود که این عامل را فقط به حساب مردم گذاشتیم که واقعیت این‌گونه نبود.»

زالی افزود: «مردم مجبور هستند برای بقا و ادامه حیات، به فکر معیشت باشند. در حالی که شتابزدگی در ایجاد بازگشایی‌ها می‌تواند افکار عمومی را به این سمت ببرد که بیماری خاموش شده است.»

زالی اعتماد عمومی به حکمرانان در اپیدمی‌ها را یک ضرورت اجتماعی خواند و هشدار داد: «اگر نگاه واقعی به کرونا نداشته باشیم، اعتماد عمومی را از دست خواهیم داد.»

در حالی‌که یک متخصص عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا در ایران درباره روند افزایش مبتلایان به این ویروس کشنده هشدار داده و گفته است: «مراسم ماه محرم مراسم معمولی نیست و نمی‌توان اقدامات بهداشتی را رعایت کرد»، شیخ حسن روحانی گفته: «جمعیت در مراسم را کم می‌کنیم اما اصل عزاداری باید انجام شود.«

روحانی که در جلسه ستاد ملی کرونا سخن می‌گفت، برگزار نشدن مراسم عزاداری را برای جامعه غیرقابل تحمل! دانست و گفت: «مردم در ماه محرم عزاداری نکنند، مغموم می‌شوند!»

روحانی بر خلاف سخنان قبلی خود که گفته بود در مورد برگزاری مراسم محرم تابع نظر ستاد ملی کرونا هستیم با تاکید بر این‌که اعمال محدودیت‌های شدید در جامعه امکان‌پذیر نیست، گفته است مراسم عزاداری محرم را باید برگزار کنیم.

این در حالی‌ست که مینو محرز، عضو ستاد مبارزه با کرونا درباره زمان آغاز موج سوم کرونا گفت: «هم‌اکنون درگیر موج دوم این بیماری هستیم. شیوع موج سوم بیچارگی است.»

او افزود: «هم‌اکنون اغلب بیماران زمینه‌ای هم‌چون بیماران قلبی و ریوی، مبتلایان به سرطان و …به کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری این افراد دشوارتر است.»

مینو محرز افزود: «روزانه تعداد قابل توجهی از بیماران به بیمارستان‌های معین در تهران و شهرستان‌ها مراجعه می‌کنند. هم‌چنان در موج دوم کرونا هستیم. بنابراین اگر موج دوم هم‌چنان ادامه یابد و میزان مبتلایان افزایش یابد وضعیت سخت خواهد شد.»

وی در ادامه گفت: «هم‌اکنون کادر درمان قادر به پوشش‌دهی بیماران نیستند و خسته هستند. مراکز درمانی هم جایی برای بستری بیماران ندارند.»

عضو ستاد مبارزه با کرونا گفت: «شاهد عود مجدد کرونا در بین برخی مبتلایان هستیم. در ابتدا تیم درمان بر این باور بود که افراد مبتلا به کرونا دیگر در مقابل این بیماری مصون می‌شوند. در حالی که چنین مصونیتی وجود نداشته و شاهد عود این بیماری در بین مبتلایان هستیم.» به‌گفته او هنوز در کشور ما نرخ ابتلا به کرونا فراوان است.

این کارشناس درباره روند افزایش مبتلایان به کرونا در ایران هشدار داد و گفت: «مراسم ماه محرم معمولی نیست و نمی‌توان اقدامات بهداشتی را رعایت کرد. امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در مراسم محرم نیست.»

محرز با بیان این‌که در صورت بروز تجمعات‌(مراسم محرم) تعداد بیش‌تری از افراد گرفتار بیماری کرونا می‌شوند، گفت: «هنوز موج دوم بیماری در کشور به اتمام نرسیده در این شرایط شیوع موج سوم بیچارگی است.»

رییس بخش آی‌سی‌یو کرونای بیمارستان امام رضا در مشهد نسبت به نبود نیروی تازه نفس و تجهیزات در موج سوم کرونا هشدار داد و گفت: «نیروها به ‌شدت از لحاظ جسمی و روحی خسته شده‌اند. همین که ما هر روز شاهد فوت افرادی هستیم که شاید تا دو هفته قبل سالم بودند، فشار بسیار بزرگی بر روی پرستاران و پزشکان وارد می‌کند. اگر میزان ورودی بیمارستان‌ها کنترل نشود به‌دلیل نبود تجهیزات کافی و فرسودگی پرستاران و پزشکان با بحران روبه‌رو خواهیم شد.»

معاو وزیر بهداشت در ایران با اشاره به این‌که کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد، گفت: «در صورت ادامه این روند آمار کشته‌های کرونا به ۴۵ هزار نفر هم خواهد رسید.»

هم‌چنین یک عضو شورای شهر تهران طی مصاحبه‌‌ای با اعتماد آنلاین، پنهان‌کاری‌های دولتی در باره آمار قربانیان کرونا در پایتخت را فاش کرد و گفت: «می‌دیدم در بهشت زهرا ۱۲۰ تا ۱۳۰ تا داریم دفن می‌کنیم بعد آماری که داره اعلام می‌شود از کل کشور برابری می‌کنه با آمار بهشت زهرا.»

سئوال: به‌عنوان عضو شورای شهر تهران آمار کرونا که الان داره اعلام می‌شه فوت‌شدگان کرونا آمار واقعی هست یا خیر؟

حق‌شناس: نیست دیگه من که با زبان ببخشید فارسی دارم می گم…

سئوال: چه‌قدر است؟

حق‌شناس: سه تا کار کردم گفتم آمار به من بده آمار می‌داد ولی آمار مکتوب نبود رسمی نمی‌دادند. من فهمیدم بهش گفتند حق نداری بگی.

مجری: کی گفته

حق‌شناس: حوزه‌های سخت قدرت. گفته ندهید. خلاصه آخر سر قبول کرد شهردار تهران که اس.ام.اسی آمار بده به آقای هاشمی، آقای هاشمی بگذاره تو گروه شورا و زیرش بنویسد محرمانه…

اکنون کار به جایی رسیده است که هیات عزاداری حکومت خلاف مسیر بزرگراه «یادگار امام» در تهران به حرکت درآمده‌اند. در ویدیویی که از بزرگراه «یادگار امام» در تهران برای بی‌بی‌سی فارسی ارسال شده که فرستنده می‌گوید حضور یک هیات عزاداری، حرکت ماشین‌ها را در بزرگراه کند کرده است.

هم‌چنین اداره گذرگاه‌های مرزی عراق روز جمعه گذشته در واکنش به انتشار ویدیویی که نشان می‌دهد برخی افراد ایرانی سعی دارند وارد خاک عراق شوند و در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند، اعلام کرد که گذرگاه‌های زمینی عراق به طور کامل بسته هستند.

عمر الوائلی، رییس اداره گذرگاه‌های مرزی عراق در بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد: «گذرگاه‌های زمینی ما در برابر تمام مسافران خارجی به استثنا موارد خاص و دانشجویان به‌طور کامل بسته هستند.»

اداره گذرگاه‌های مرزی عراق در بیانیه‌ای جداگانه نیز اعلام کرد که به‌دلیل انتشار ویروس کرونا تمام گذرگاه‌های مرزی عراق بر روی مسافران ایرانی و خارجی بسته است.

ولی‌اله حیاتی، معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان روز جمعه ۲۸ شهریورماه در خصوص تجمع زائران در مرز شلمچه اظهار کرد: «پیرو خبر تجمع تعدادی از شهروندان آبادان و خرمشهر در ۹۹/۶/۲۸ حدودا ۲۵۰ نفر از زائرین اربعین حسینی بومی شهرستان آبادان و خرمشهر، قصد پیاده روی به سمت مرز شلمچه را داشتند.»

معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان افزود: «با توجه به اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا و ممانعت کشور عراق در پذیرش زوار، با تدبیر صورت گرفته در ورودی و خروجی شهرستان ها، عوامل انتظامی و مرزبانی، ایست بازرسی و موانع ایجاد نمودند ولی تعدادی از زائرین متاسفانه با مقاومت بسیار بالا و با تندروی قصد رفتن به سمت مرز شلمچه را داشتند.پس از این وقایع بلافاصله در منطقه حاضر شدیم و به‌همراه فرماندهی انتظامی استان، با توجیه و اقناع زائرین و توضیح تبعات بهداشتی و پیامدهای خطر آفرین ناشی از تجمعات با توجه به اعلام ستاد ملی کرونا و از سویی عدم پذیرش زائرین از سوی کشور عراق، زائرین را متقاعد نمودیم و زائران هم اکنون در حال بازگشت به شهرستان مبدا خود می‌باشند.»

حیاتی خاطر نشان کرد: این موضوع خوشبختانه با حضور میدانی و به موقع مسئولین امر مدیریت شد.

در چنین شرایطی، اداره مرزبانی عراق در واکنش به انتشار ویدیوهایی در فضای مجازی از هجوم برخی زوار ایرانی به مرزهای عراق و تلاش برای رفتن به کربلا، روز جمعه اعلام کرد مرزها بسته است و به هیچ کسی اجازه ورود نمی‌دهند.

عراق جزو اولین کشورهایی بود که شیوع ویروس کرونا از ایران به این کشور را تایید کرد و دوم اسفند ماه ۸۹، درست یک روز بعد از تایید رسمی ابتلای کرونا در ایران، مرزهایش با حکومت اسلامی را بست.

طی روزهای گذشته تصاویری در فضای اینترنتی منتشر شد که نشان می‌دهد مرزبانان عراقی با تقلا در تلاش هستند جلو گروهی از زوار خشمگین ایرانی را برای گذشتن از مرز بگیرند.

عراق به دفعات اعلام کرده که به‌خاطر شیوع کرونا امسال اجازه ورود زوار خارجی برای شرکت در مراسم اربعین را نمی‌دهد.

مرزبانی عراق ۲۸ شهریور ۱۳۹۹با انتشار گزارشی اعلام کرده که مرزهای کشور به روی هیچ مسافر خارجی باز نیست و این نهاد دولتی متعهد است که برای جلوگیری از شیوع بیش‌تر کرونا، طبق دستورالعمل‌هایی که کمیته ملی بهداشت و ایمنی عراق داده، مرزها را کاملا بسته نگه دارد.

این گزارش می‌گوید مرزبانی عراق تمهیدات امنیتی برای تقویت مرزها در مقابل هرگونه ورود غیرقانونی شهروندان خارجی به کشور را افزایش داده است.

آمارهای رسمی خود ایران نیز نشان می‌دهد بعد از روزهای عزاداری محرم شمار مبتلایان به کرونا در کشور رو به افزایش نهاده و طی روزهای گذشته به بیش از سه هزار نفر در روز درسیده است؛ اگرچه مقامات حکومت اسلامی ایران به‌طور رسمی ارتباط مستقیم افزایش شمار مبتلایان با عزاداری‌های محرم را تایید نمی‌کنند.

در خود عراق، اولین موارد ابتلا به کرونا از کسانی گزارش شد که از ایران به این کشور سفر کرده بودند.

طی یک ماه گذشته موارد ابتلای روزانه به کرونا در عراق حدود چهار هزار نفر بوده است.

بسته شدن مرزها بر روابط تجاری دو کشور نیز به شدت تاثیر گذاشته است. آمارهای پنج ماهه گمرک ایران نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی کشور به عراق ۱.۸ میلیارد دلار شده است. این رقم در دور مشابه پارسال ۳.۵ میلیارد دلار بود.‎

لازم به یادآوری است که در ماه‌های کرونایی گزارش‌های از پنهان‌کاری دولت چین در اطلاع‌رسانی به موقع این بیماری نیز به گوش رسید؛ رسانه‌های در گزارش‌هایی پرده از پنهان‌کاری دولت چین برداشتند.

به‌نوشته این گزارش‌ها دولت چین حدود هفت هفته پیش از اعلام رسمی شیوع این بیماری در شهر «ووهان» چین از شیوع این بیماری مطلع بوده است اما از اعلام رسمی و عمومی آن جلوگیری کرده است.

در این گزارش‌ها آمده است که پزشکی به نام «لی ونلینگ» با مشاهده علائم ویژه تعدادی از بیماران که به بیمارستان محل کار این پزشک در «ووهان» آمده بودند، به همکاران خود اعلام می‌کند که با یک بیماری ناشناخته رو‌به‌رو شده و خواهان قرنطینه این بیماران می‌شود.

این گزارش می‌گوید که اطلاع‌رسانی این پزشک به مذاق حکومت چین خوش نمی‌آید و پلیس چین به دکتر لی هشدار می‌دهد که از انتشار چنین اخباری خودداری کند و در غیر این‌صورت به تشویش اذهان عمومی متهم خواهد شد و تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.

«لی ونلینگ» پزشک اهل شهر «ووهان» کمی بعدتر به ویروس کرونا مبتلا می‌شود.

بنابر این گزارش‌ها مقامات دولت چین تا هفته‌ها از اطلاع‌رسانی عمومی خودداری می‌کنند و بسیاری از مردم شهر «ووهان» چین بسیار دیر متوجه گسترش سریع این بیماری در محل سکونت خود می‌شوند.

این گزارش‌ها می‌گویند براساس ده‌ها مصاحبه‌ای که با ساکنان شهر ووهان صورت گرفت، مشخص شد که دولت چین در اعلام این خبر تاخیر کرده بود. در این هفته‌ها، دولت چین دکترها را مجبور به سکوت کرده و اجازه نداده است تا پرچم خطر قرمز برافراشته شود. آن‌ها خطر موجود را کم‌اهمیت جلوه دادند و ۱۱ میلیون شهروند ووهانی را در بی‌خبری کامل از خطرات این بیماری مهلک نگه داشتند. هرچند بازاری را که احتمال می‌دادند بیماری از آنجا شیوع پیدا کرده است، بستند، اما اعلام کرده بودند که  این تعطیلی‌ها برای نوسازی بوده است.

واکنش‌ها به سیاسی شدن ویروس کرونا در ایران؛ پس از آن‌که در روزهای نخست اپیدمی ویروس کرونا سفیر چین در ایران، با نوشتن توئیت به زبان فارسی از همکاری شرکت‌های هواپیمایی ایران در جابه‌جای مسافران چینی تشکر کرد و به‌نحوی نشان داد که مقامات ایرانی در همکاری تنگاتنگ با چینی‌ها هستند، جواد ظریف، وزیر خارجه حکومت اسلامی توئیت‌هایی به زبان چینی منتشر کرد و جوسازی آمریکایی‌ها را درباره ویروس کرونا نکوهش کرد.

ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: «در تماس تلفنی با دوست قدیمی خودم وانگ یی، مشاور دولت و وزیر خارجه چین از اقدامات چین برای جلوگیری از گسترش وخیم این بیماری در چین و جهان تشکر و قدردانی کرده است.»

ظریف هم‌چنین گفته بود که «ما سوء‌استفاده آمریکا از این خطر را محکوم می‌کنیم» و با مقایسه مدیریت بحران چین و آمریکا نوشته است «چین قطعا نسبت به ایالات متحده در جلوگیری و کنترل آنفلوانزای «اچ‌‌۱ و ان‌۱» در سال ۲۰۰۹ مسئولیت‌پذیرتر و موفق‌تر بوده است.»

اشاره جواد ظریف به شیوع این نوع از آنفولانزا در مکزیک و آمریکا بود که در سال ۲۰۰۹ موجب جان‌باختن تعداد زیادی از مبتلایان به این بیماری شد.

همه‌گیری ویروس جدید کرونا به فاجعه‌ای انسانی در ایران انجامیده است. بنا به اسنادی که به دست برخی رسانه‌های بین‌المللی رسیده، آمار مبتلایان و فوت‌شدگان بر اثر کوید‌‌‌۱۹ در ایران بسیار بیش‌تر از آمار رسمی است. وضعیت از آن‌چه حکومت به تصویر می‌کشد، به‌مراتب وخیم‌تر است. رنج حاصل از بیماری در کنار مشکلات اقتصادی و سرکوب اقتدارگرایانه افزون‌تر هم شده است. این اسناد هم‌چنین از شیوع قابل توجه ویروس کرونا در میان کودکان و نوجوان‌های ایرانی حکایت دارد و از ابتلای هزاران کودک زیر ۱۲ سال و هزاران نوجوان بین ۱۲ تا ۱۸ سال به کرونا خبر می‌دهد.

از جمله بر اساس آمار ارسال‌شده برای «زمانه»، تا ۱۵ تیر سال جاری، ۳۵ هزار و ۳۴۴ تن بر اثر کرونا در ایران فوت کردند. شمار مبتلایان نیز ۳۹۳ هزار و ۸۴۱ تن بوده است.

این در حالی است که آمار رسمی وزارت بهداشت حکومت اسلامی ایران تا ۱۵ تیر شمار کل مبتلایان را ۲۴۰ هزار و ۴۳۸ تن و شمار فوت‌شدگان را ۱۱ هزار و ۵۷۱ تن اعلام کرده بود.

«بی‌بی‌سی فارسی» نیز برای نخستین بار آمار مشابهی منتشر ‌کرده بود. به‌نظر می‌رسد که منبع «زمانه» و «بی‌بی‌سی» یک‌سان است. آماری که بی‌بی‌سی به آن‌ها دست یافته، تا ۳۰ تیرماه را شامل می‌شود. آمار ارسال‌شده برای زمانه تنها تا نیمه تیرماه را پوشش می‌دهد.

منبع ارسال‌کننده آمار سعید نمکی، وزیر بهداشت را به «مدیریت مفتضحانه» پندمی کرونا متهم کرده و معتقد است «جهت پنهان‌کاری این مدیریت مفتضحانه، سعید نمکی حقیقت را پنهان کرده و به دروغ‌پردازی در مورد آمار حقیقی مبتلایان و فوتی های کرونا می پردازد.»

این منبع با حذف برخی اطلاعات شخصی بیماران و فوت‌شدگان ــ از جمله نام خانوادگی ــ برای حفاظت از حریم شخصی شهروندان،‌ از روزنامه‌نگاران خواسته تا این آمار را بازتاب دهند:

«اینجانب مسئولیت را به شما روزنامه‌نگاران داده و شما را دعوت می‌نمایم این آمار را به هر صورتی که مایلید منتشر نمایید.»

بر اساس سند منتشر شده در رسانه‌ها، نخستین تاریخ پذیرش بیماران کرونایی به ۱ بهمن ۱۳۹۸ بازمی‌گردد. در این تاریخ افرادی در شهرهای مختلف ایران از جمله اصفهان، همدان، نجف‌آباد، شهریار، بم، مشهد، شیراز، تهران، قم، تبریز، کاشان،‌ لاهیجان، کرج، اهواز، قزوین، آستارا، سبزوار، رشت، رودسر، فومن و منجیل به عنوان بیمار پذیرش شده اند و به کرونا مبتلا بوده‌اند.

این در حالی است که نخستین تاریخ ثبت بیماران کرونایی ــ احتمالا در دیتابیس ــ به ۲۲ فوریه سال جاری میلادی، معادل سوم اسفند ۱۳۹۸ بازمی‌گردد؛ یعنی بیش از یک ماه پس از پذیرش نخستین بیمار کرونایی در بیمارستان.

علت اصلی این اختلاف مشخص نیست. یک بهمن دو روز پیش از قرنطینه ووهان در چین در ۲۳ ژانویه ۲۰۲۰ است و نمی‌توان از شدت شیوع بنا به آمار ارسال‌شده به زمانه در آن زمان مطمئن بود. با این وجود، گزارش‌ها از حضور کرونا در ایران از چند روز پس از آن آغاز شد.

هرچند از ابتدای بهمن خبرهایی مبنی بر شیوع کرونا در ایران منتشر شده بود، وزارت بهداشت و دیگر مسئولان حکومتی آن را تکذیب می‌کردند.

بالاخره محمدرضا قدیر، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم بعد از ظهر چهارشنبه ۳۰ بهمن خبر مرگ دو بیمار مبتلا به کرونا در قم را تایید کرد.

قدیر اما یک شب پیش از آن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «ایلنا» اخبار مبنی بر ابتلای دو بیمار در قم به کرونا را نادرست خوانده بود و روز بعد در پاسخ به پرسش این خبرگزاری درباره دلایل تکذیب خبر گفت: «نتایج آزمایش امروز به دست ما رسیده است.»

همان زمان یک پزشک قمی در توضیحاتی، از وخامت اوضاع خبر داده بود و گفته بود پزشکان بیمارستان‌های ایران از انجام تست کرونا منع شده بودند: «گفتند کسی حق ندارد اطلاع‌رسانی کند و نباید در جامعه ترس بیندازید.»

در فاصله شیوع کرونا تا تأیید رسمی آن، حکومت تظاهرات دولتی ۲۲ بهمن را برگزار کرد و تنها یک شب مانده به انتخابات مجلس، از شیوع کرونا خبر داد. انتخابات بدون پیش‌گیری‌های ضروری برگزار شد و اصول‌گرایان تندرو قدرت را در مجلس یازدهم در دست گرفتند.

جنسیت مبتلایان و فوت‌شدگان در سند منتشر شده در رسانه‌ها بر اساس «مرد» و «غیرمرد» تقسیم‌بندی شده است. طبق آمار، ۱۸۷ هزار و ۴۷۸ تن از مبتلایان به کوید‌‌‌۱۹ «غیرمرد» بوده‌اند و ۲۰۶ هزار و ۳۶۳ تن نیز مرد گزارش شده‌اند.

این آمار با مشاهده متخصصان در دیگر کشورها نیز خواناست. به‌طور کلی، درصد ابتلای مردان به ویروس جدید کرونا بیش از درصد ابتلای زنان گزارش شده است.

از میان قربانیان کرونا، یک هزار و ۵۸۲ تن بر اساس داده‌های رسیده  اتباع خارجی بوده‌اند. نگاهی به نام‌های کوچک این فوت‌شدگان نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها را شهروندان افغانستانی تشکیل می‌دهند و ظاهرا شهروندان پاکستانی و شهروندانی از کشورهای عربی نیز در میان آن‌ها هستند.

بر اساس آمار ارسال‌شده، استا‌ن‌های تهران، خراسان رضوی، قم و اصفهان هر کدام به ترتیب با ۴۵۴ ، ۲۸۶، ۱۸۶  و ۱۱۱ مورد بیش‌ترین شمار جان‌باختگان از میان شهروندان غیرایرانی را در کشور داشته‌اند.

نقشه زیر شمار فوت‌شدگان غیرایرانی در ایران را بر اساس محل سکونت آن‌ها در هر استان نشان می‌دهد. با کلیک روی هر استان به اطلاعات بیش‌تری از جمله درصد جمعیت مبتلایان و فوت‌شدگان در میان شهروندان غیرخارجی نسبت به شهروندان ایرانی را خواهید دید.

آمار به تصویرکشیده‌شده در نقشه زیر نشان می‌دهد که مرگ‌و‌میر شهروندان خارجی بر اثر کرونا به نسبت جمعیت بیش از موارد مرگ در میان شهروندان ایرانی است. به‌طور کلی، شهروندان خارجی مقیم ایران که اکثر آن‌ها را افغانستانی‌ها تشکیل می‌دهند، در برابر کرونا آسیب‌پذیرترند. دلیل‌های اصلی ساختاری است: بسیاری اقامت ندارند و از مراجعه به مراکز درمانی می‌هراسند؛ ناچارند غالبا به‌صورت غیرقانونی کار کنند و محدودیت‌های کاری کرونایی شامل حال آن‌ها نمی‌شود؛ و از وضعیت اقتصادی بدتری برخوردارند و تغذیه نامناسب و دسترسی ناکافی به حقوق اولیه‌ای هم‌چون مسکن و بهداشت دارند.

برای مثال، به ترتیب ۹/۵ و ۱۲ درصد جمعیت فوت‌شدگان در استان‌های مرزی خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان را ــ که جمعیت مهاجر بالایی دارند ــ شهروندان خارجی تشکیل می‌دهند.

بر اساس آمار به‌دست آمده، از میان مبتلایان ۳۱۱ هزار و ۵۳ تن سابقه تماس با بیمار کرونایی را گزارش نکرده‌اند. این یعنی تنها برای ۸۲ هزار و ۷۸۸ تن از بیماران ــ تنها ۲۱ درصد ــ مشخص بوده که از چه کسی کوید‌‌‌۱۹ را واگرفته‌اند.

این آمار نشان‌دهنده شکست ایران حکومت اسلامی در ردیابی تماس مبتلایان‌(contact tracing)، ایزوله‌کردن آن‌ها و فراهم کردن امکان فاصله‌گیری فیزیکی، یعنی مهم‌ترین ستون‌های مقابله با اپیدمی به گفته متخصصان است.

این درصد هم‌چنین تلویحا به این معناست که بسیاری از مبتلایان بیماری را از نزدیکان یا آشنایان نگرفته‌اند بلکه در کوچه و خیابان و حین رفت‌و‌آمد به محل کار مبتلا شده‌اند. کارشناسان بر این باورند که بخش زیادی از مبتلایان افرادی هستند که به‌خاطر مشکلات اقتصادی نتوانستند از رفتن به سر کار سر باز بزنند.

هم‌چنین این آمار از ناتوانی وزارت بهداشت و درمان حکومت اسلامی ایران در انجام کافی تست کرونا خبر می‌دهد.

آمار رسیده به دست رسانه‌ها اطلاعات مربوط به بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای هر بیمار و سابقه سوء‌مصرف مواد مخدر یا اعتیاد به سیگار را نیز در خود دارد.

بر اساس این آمار، ۲۵۴ تن از مبتلایان به کوید‌‌‌۱۹ به بیماری ایدز مبتلا بوده اند. بر اساس آخرین آمارهای رسمی وزارت بهداشت، شمار کل مبتلایان به ایدز در ایران ۴۰ هزار و ۵۷۳ تن است.

هم‌چنین ۴۱ هزار و ۵۸۶ تن از مبتلایان به کرونا از بیماری قند‌(دیابت) رنج می‌برده‌اند. بین ۴/۵ تا ۵ میلیون تن در ایران دیابت دارند.

در عین حال، ۴۲ هزار و ۷۵۶ بیمار کرونایی دیگر نیز دچار بیماری قلبی بوده‌اند و شمار مبتلایانی که بیماری اکتسابی یا مادرزادی نقص سیستم ایمنی داشته‌اند، به یک هزار و ۱۴۸ تن می‌رسد.

به‌علاوه، بیماران تنفسی زیادی در میان مبتلایان به کوید‌‌‌۱۹ به چشم می‌خورند: ۹ هزار و ۳۸۵ تن با سابقه آسم،‌ و ۱۱ هزار و ۲۹۵ تن دیگر با سابقه بیماری مزمن ریوی به جز آسم.

به‌گفته متخصصان،‌ خطر ویروس جدید کرونا برای کسانی که بیماری پیش‌زمینه‌ای دارند،‌ بیش از افراد دیگر است. آمار بالا نشان می‌دهد که توصیه‌ها برای محافظت از «گروه‌های حساس» در برابر ویروس کرونا موفق نبوده و شمار قابل‌توجهی از افراد دارای بیماری ریوی، قلبی و دیابت به کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا شده‌اند.

آمارهای ارسال‌شده به رسانه‌ها نشان می‌دهد که از اوایل بهمن‌ماه تا اواسط تیر در همه دوره‌ها متوسط سن مبتلایان حدود ۵۲ سال بوده است.

از آن‌جا که طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ میانگین سنی جمعیت ایران ۳۱/۳ بوده – و تقریب ۳۳ سال برای متوسط سنی جمعیت در پایان سال ۹۸ منطقی به‌نظر می‌رسد- نتیجه می‌گیریم که کرونا در ایران بیش‌تر دامن افراد مسن و سال‌خورده را گرفته است.

با افزایش سن درصد ابتلا به‌شدت افزایش یافته به‌طوری که نزدیک به ۲/۹ درصد افراد بالای ۷۰ سال به کرونا مبتلا شده‌اند. این در حالی است که نرخ ابتلا در میان جوانان بین ۲۰ تا ۴۰ سال حدود ۳/۰ درصد است.

با این حال جمعیت جوان ایرانی نیز از صدمات بیماری مصون نبوده‌اند. آمارهای منتشر شده نشان‌ می‌دهند که در میان مبتلایان تایید شده تا اواسط تیر که جمعیتی بالغ بر ۳۹۴ هزار نفر را شامل می‌شد، ۲۷۰۰ نوزاد و حدود ۱۲ هزار کودک زیر ۱۰ ساله حضور داشته‌اند.

محل و شیوه مبتلای بسیاری از کودکان و نوجوانان مشخص نیست. به‌طور کلی فقط حدود ۲۱ درصد جمعیت مبتلایان در ایران اعلام کرده‌اند که با یک فرد مبتلا در ارتباط بوده‌اند. در میان کودکان و نوجوانان این نرخ حتی پایین‌تر‌(به‌طور متوسط ۱۳ درصد) است، و حدود ۸۷ درصد جمعیت زیر۲۰ سال معلوم نیست که کجا و چه زمانی بیمار شده‌اند.

به‌این ترتیب، حکومت اسلامی در اعلام آمار کرونا دست به پنهان‌کاری و دروغ‌گویی زده است. نه تنها مسئولان حکومتی شیوع بیماری را برای مدت‌ زیادی انکار کردند و «دوران طلایی» مقابله با همه‌گیری را از دست دادند، آمار رسمی اعلام‌شده از فوت‌شدگان نیز کم‌تر از یک سوم شمار واقعی آن‌هاست.

تلاش برای چرخاندن چرخ اقتصاد به قیمت مرگ انسان‌ها از یک‌سو، و امنیتی‌شدن مدیریت بحران در حکومت اسلامی از سوی دیگر، احتمالا‌ توضیح‌دهنده این تصمیم مقام‌های مسئول است.

با وجود این، حتی آمار رسمی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت حکومت اسلامی، وضعیت وخیم همه‌گیری کرونا و بی‌تدبیری و ناتوانی حکومتی از مقابله با آن را نشان می‌دهد.

شیب صعودی نمودارها در ایران نشان می‌دهد که شدت شیوع بیماری هرگز کاهش نیافته و حکومت در مقابله موثر با آن موفق نبوده است.

سازمان بهداشت جهانی از ماه مارس به تمام کشورها اعلام کرده است که برای مقابله با کرونا یک کار کلیدی است:‌ «تست، تست، تست.» کشورهای زیادی از این توصیه پیروی کردند. انجام گسترده تست باعث تشخیص افراد مبتلاء می‌شود و با ایزوله‌کردن آن‌ها،‌ می‌توان از شیوع گسترده بیماری جلوگیری کرد.

ایران بر اساس آمار رسمی خودش به ازای هر یک میلیون جمعیت از ۳۰ هزار تن تست گرفته است که در میان بسیاری از کشورها، ایران از نظر قابلیت انجام تست موقعیت بدی دارد.

هم‌چنین بر خلاف دیگر کشورها که با گذشت زمان از آغاز همه‌گیری توانسته‌اند قابلیت انجام تست خود را افزایش دهند، اما ایران سیری نه چندان صعودی را از نظر انجام تست طی کرده است.

به گفته کارشناسان و تحلیل‌گران قدرت مدیریت بحران با توجه به فساد گسترده دولتی، بحران عمیق اقتصادی، ضعف سیستماتیک و مهیا نبودن زیر ساخت‌ها، فساد اداری و قربانی شدن حقیقت به پای مصلحت حکومت به شدت کاهش پیدا کرده، تنها اقداماتی که انجام می‌شود در حکم مسکن به شکل تعطیلی موقت یا دوره‌ای وسایل نقلیه عمومی، تعطیلی موقت بعضی مشاغل صرفا در چند استان به شدت درگیر که به علت تبعات اقتصادی اجتماعی بیش از ۲ هفته قابلیت اجرا ندارد و هم‌چنین تشویق عمومی به استفاده از ماسک که البته تهیه روزانه آن هم برای اقشار ضعیف درگیر امکان‌پذیر نیست.

سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است که میزان انجام تست باید در حدی باشد که نرخ مثبت‌شدن آن زیر ۵ درصد قرار بگیرد. اگر میزان مثبت‌بودن تست‌ها بیش از این باشد،‌ یعنی تنها افراد بیمار یا بسیار بیمار تست می‌شوند. اما کرونا در بسیاری از موارد سمپتوم خاصی ندارد و برای تشخیص گستره شیوع آن باید تست از افراد بسیار بیش‌تری گرفته شود.

نمودار اما نشان می‌دهد که ایران از نظر درصد تست‌های کرونا که مثبت شده، باز در وضعیت بدی قرار دارد و عموما بالای ۵ درصد قرار داشته است.

وزارت بهداشت حکومت اسلامی ایران، روز پنج‌شنبه ۳ مهر ۹۹، از شناسایی  ۳۵۲۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا و مرگ ۱۷۵ نفر در شبانه‌روز گذشته خبر داد.

شیخ حسن روحانی رییس جمهوری حکومت اسلامی ایران نیز از اعمال برخی محدودیت‌ها در صورت بروز موج جدید کرونا در کشور خبر داد. از سوی دیگر، محسن هاشمی رفسنجانی رییس شورای شهر تهران، اعلام کرد که آمار جان‌باختگان ناشی از کرونا در تهران افزایش یافته و به بیش از ۷۰ نفر در روز رسیده است.

سیما سادات لاری سخن‌گوی وزارت بهداشت ایران، روز پنج‌شنبه ۳ مهر، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ۳۵٢١ بیمار جدید مبتلا به کوید‌۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند که ١۵۶۹ نفر از آن‌ها بستری شده‌اند و تعداد  ۳٩۵۷ نفر از بیماران مبتلا به کوید‌۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش‌های آی‌سی‌یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ۴۳۶ هزار و  ۳۱۹ مورد رسیده است.»

او افزود: «متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ١٧۵ نفر از بیماران مبتلا به کوید‌۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده‌اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۲۵ هزار و ۱۵ نفر رسیده است.»

او گفت: «۲۴ استان تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و هم‌چنین استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند.»

روحانی، امروز پنج‌شنبه در جلسه روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن اشاره به احتمال همزمانی کرونا با سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصل پاییز، گفت: «با توجه به شیوع مجدد بیماری در برخی مناطق کشور، این روند نشان می‌دهد که متاسفانه انتظار کادر درمان از رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم برآورده نشده است.»

او با اشاره به این‌که استفاده از واکسن تنها می‌تواند یک مصونیت نسبی ایجاد کند، تصریح کرد: «چنان‌چه با عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، دچار موج‌های جدید این بیماری در جامعه بشویم، ناچار به اعمال برخی محدودیت‌ها خواهیم بود.»

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، در گفت‌و‌گویی درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور گفت: «روند فزاینده در برخی استان‌ها مانند اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان‌شرقی وجود دارد و حالت شبه انفجاری داریم و تعداد بستری‌ها به شدت در حال افزایش است.»

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به این‌که با افزایش تعداد بستری‌ها موارد فوتی هم افزایش پیدا می‌کند، عنوان کرد: «مگر فوت ١۵۰ تا ۱۷۰ نفر در روز تعداد کمی است؟ طبق پروتکل‌های جهانی کسانی فوتی‌ مثبت اعلام می‌شوند که تست‌شان مثبت اعلام شده و چون حساسیت تست در بستری‌ها چیزی نزدیک به ۷۰ درصد است، مانند تمام دنیا باید یک ضریبی هم اضافه کنیم که عدد بالاتری می‌شود.»

محسن هاشمی رفسنجانی رییس شورای شهر تهران، امروز پنج‌شنبه ۳ مهر درباره آمار جان‌باختگان ناشی از کرونا در پایتخت گفت: «تعداد فوتی‌های کرونا در تهران پیش از این تا بیش از صد نفر در روز نیز بالا رفت و مجددا نزولی شد و به تعداد ۴۹ نفر نیز رسید، اما مجدداً این آمار افزایش یافته و به ۷۰ نفر در روز رسیده است.»

او افزود: «اعضای کادر  بهداشت و درمان و دیگر مسئولان در حال تلاش برای مقابله با شیوع کرونا در کشور هستند اما در مورد اقدامات پیش‌گیرانه نیز ۸۰ درصد آن مربوط به خود مردم است. در جلسات شورای شهر دیدید که فاصله‌‌گذاری درست رعایت نمی‌شود و همه  این موارد باعث می‌شود که افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور اتفاق افتد.»

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر امروز پنج‌شنبه گفت: «در زمان حاضر بیش از ۱۰۰۰ نفر از کارکنان حوزه بهداشت و درمان این استان به ویروس کووید ۱۹مبتلا شده‌اند که برخی از آن‌ها بهبود یافته و برخی دیگر در بستر بیماری و یا در مرخصی هستند.»

آغاز موج جدیدی از کرونا و افزایش تصاعدی مبتلایان به کرونا، مسئولان استان آذربایجان شرقی را که در ماه های گذشته در وضعیت قرمز قرار داشته نگران کرده و به گفته معاون وزیر بهداشت، وضعیت کرونا در این استان، به حالت شبه‌انفجار رسیده و به مراتب بحرانی‌تر از قبل شده است. موج ابتلای جدید به کرونا باعث شده تا ستاد استانی مبارزه با کرونا تصمیمات تازه‌ای را اتخاذ کند و با تعطیلی مدارس، محدودیت‌هایی را برای انجام برخی فعالیت‌ها اعمال کند.

علیار راستگو معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی، آمار مبتلایان قطعی به کرونا در استان از ابتدای شیوع این بیماری را ٣۴ هزار و ۶٨١ نفر اعلام کرد و گفت: «تا به امروز متاسفانه ١۵٨۴ نفر از این بیماران جان خود را از دست داده‌اند.»

او، شکل‌گیری تجمعات را عامل اصلی اوج‌گیری آمار مبتلایان به کرونا دانست و با اشاره به ممنوعیت هرگونه تجمع در استان و نیز برگزاری همایش‌ها، سمینارها و سایر مراسم‌های بخش دولتی و خصوصی در استان، بر توجه جدی مردم استان به شیوه‌نامه‌های اعلامی وزارت بهداشت بخصوص استفاده از ماسک تاکید کرد.

آرش نجیمی سخن‌گوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: «زمانی می‌توانیم از ورود به موج سوم کرونا بگوییم که موج دوم فروکش کرده باشد، در حالی که در اصفهان هیچ وقت موج دومی که از ابتدای خردادماه شروع شد فروکش نکرد، بنابراین وضعیت فعلی را شاید بتوان ادامه موج دوم و یا موج سومی نامید که بلافاصله بعد از موج دوم اتفاق افتاده است.»

او با اعلام این‌که متاسفانه وضعیت استان اصفهان از نظر شیوع کرونا فوق حاد است، اظهار کرد: «تقریبا از ابتدای شهریورماه شرایط بدی در استان اصفهان داشتیم اما طی حدود یک هفته گذشته و به ویژه چند روز اخیر، شرایط فوق حادی در استان تجربه کردیم و در برخی شهرستان‌ها از جمله خمینی شهر وضعیت بسیار بدی داریم.»

او، افزود: «تعداد موارد حاد در روز نیز تقریبا یک هفته است از ۲۰۰ نفر عبور کرده و متاسفانه با افزایش ۱ و نیم تا ۲ برابری تعداد مرگ‌و‌میر مواجه هستیم.»

دکتر محمد فتحی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز، امروز پنج‌شنبه گفت: «در حال حاضر ۵۸۱ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.»

او در خصوص آخرین وضعیت کرونا در البرز گفت: «از دیروز تا امروز سوم  مهرماه، تعداد ۱۰۶ بیمار جدید با علائم کوید‌۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند.»

وی افزود: «مجموع کل  موارد بستری از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز،  ۱۷ هزارو ۵۱۷ نفر  است.»

او با بیان این‌که در حال حاضر  تعداد ۵۸۱ نفر در مراکز درمانی بستری هستند، افزود: «از این تعداد، ابتلای ۲۹۹ نفر به بیماری  کوید‌‌۱۹، تا این تاریخ قطعی شده است.»

او افزود: «متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ بیمار کوید‌۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به ۱۱۲۵ نفر رسیده است.»

فرزاد جلالی رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل، گفت: «در ۶ ماهه ورود کرونا به کشور، تعداد ۲۵۹ کودک مبتلا یا مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های بابل بستری شدند.»

وی با اشاره به این‌که ۱۹ درصد از بیماران بستری در گروه سنی ۶۱ تا ۷۰ سال بوده اند، بیان کرد: «۴۷ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌های بابل را خانم‌ها و ۵۳ درصد آقایان تشکیل داده‌اند.»

او با اشاره به این‌که نزدیک به ۶۰۰ نفر از کادر درمان و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان به کرونا مبتلا شدند، گفت: «تعداد بستری در موج اول از ابتدای اسفند تا پایان فروردین ۲۴۸۰ نفر و در موج دوم تعداد بستری از ابتدای تیر تا پایان مرداد ۲۲۰۰ نفر بوده است.»

مینو محرز، عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا، در یادداشتی در یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: «روز گذشته وزیر بهداشت از اوضاع سخت کنترل بیماری کرونا در این روزها و از سختی کنترل این بیماری در روزهای پاییز خبر داد؛ پاییزی سخت که همراهی کرونا و آنفلوآنزا را توأمان خواهیم داشت. طبیعتا کنترل هم‌زمانی چند بیماری تنفسی بسیار سخت خواهد بود و این موضوع یکی از دغدغه‌های وزیر بهداشت است.»

او افزود: «بحران کرونا در کشور جدی است و برخی کمبودها آن را جدی‌تر نیز می‌کند؛ پرداخت نشدن مطالبات کادر درمان هم یکی دیگر از دغدغه‌های این روزهای وزیر است؛ موضوعی که می‌تواند در روند کاری این نیروها اثر بگذارد. کادر درمانی را تصور کنید که چندین ماه است به‌طور شبانه‌روزی کار می‌کنند و استراحتی ندارند. آن‌ها از لحاظ روحی بسیار تحت ‌فشارند، چون ما هیچ‌وقت تا این اندازه مریض بدحال نداشته‌ایم و این تعداد مرگ‌ومیر را با چشم‌هایمان ندیده‌ایم.»

او در ادامه گفت: «در این میان، کمبود دارو و برخی تجهیزات پزشکی هم یکی دیگر از دغدغه این روزهای همه ماست. مصرف برخی داروها به‌خصوص داروهایی که برای اطفال استفاده می‌کنیم، معضلی شده که در جلسات متعدد درباره آن صحبت کرده‌ایم.»

او افزود: «وزیر بهداشت از پرداخت نشدن یک میلیارد یورویی که رهبری با برداشت آن از صندوق توسعه ملی موافقت کرده‌اند هم گله دارد. به‌‌هر حال برای تکمیل تجهیزات، کمبودهای دارویی، مطالبات کادر درمان و دیگر مسائل، پرداخت این مبلغ ضروری است و امیدواریم به‌طور کامل پرداخت شود تا هر چه زودتر مشکلات ناشی از کرونا نیز رفع شود. حل این چالش می‌تواند بر روند کنترل کرونا در روزهای آینده نیز تأثیرگذار باشد.»

سازمان بهداشت جهانی پنج‌شنبه سوم مهر ۱۳۹۹ اعلام کرده بود که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در منطقه خاورمیانه از دو میلیون نفر بیش‌تر شده است و ایران بیش‌ترین تعداد مبتلایان را در این منطقه دارد.

در این گزارش قید شده طبق آمار دولتی تعداد مبتلایان از ۳۹۳ هزار بیش‌تر است که همین رقم بالاترین تعداد در میان کشورهای منطقه است. این در حالی است که درستی آمار دولتی در ایران از سوی منابع مستقل مورد تردید جدی قرار دارد و دست‌کم شمار قربانیان، چندین‌ برابر آمار رسمی تخمین زده می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی هم‌چنین گفته است که باز شدن مراکز آموزشی در ایران و هم‌چنین آغاز فصل پاییز، امکان افزایش مبتلایان را همراه دارد.

هم‌چنین چندی پیش دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا در گزارشی از میزان مرگ‌و‌میر بر اثر بیماری کرونا در جهان اعلام کرد که ایران بعد از مکزیک بالاترین آمار مرگ‌و‌میر شهروندان را دارد.

بر اساس این گزارش؛ طبق آخرین رده‌بندی کشورها بر حسب آمار مرگ‌و‌میر بر اثر کرونا، ایران بعد از مکزیک به‌عنوان دومین کشور، بالاترین میزان مرگ‌و‌میر را دارد.

این ویروس اولین بار در شهر ووهان شیوع پیدا کرد. اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان جهانی بهداشت به این معنا بود که ویروس کرونا اکنون فراتر از مرزهای چین به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده و برای مهار آن تلاشی بین‌المللی نیاز است.

سازمان بهداشت جهانی از سال ۲۰۰۵ از زمانی که اختیار اعلام وضعیت اضطراری را پیدا کرد در پنج مورد از آن استفاده کرده که مربوط به شیوع آنفلوآنزا در سال ۲۰۰۹، فلج اطفال و ایبولا در سال ۲۰۱۴، ویروس زیکا در سال ۲۰۱۶ و شیوع مجدد ایبولا در سال ۲۰۱۹ می‌شد.

از آغاز اپیدمی تاکنون، بیش از ٣٢ میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است. از نظر شمار مرگ‌و‌میر ایالات متحد آمریکا با بیش از ٢٠٠ هزار قربانی هم‌چنان در بالای فهرست قرار دارد. برزیل، هند، مکزیک و بریتانیا در رتبه‌های بعدی هستند.

در پایان می توانیم تاکید کنیم که کرونا یک گسست جهانی ایجاد کرده است. حالا در کنار جمعیت بالای جهان ویروس کرونا هم با قدرت، شیوع پیدا کرده است. از پیامدهای هر دوی آن‌ها افزایش جمعیت بیکار برای کشورها و همین‌طور برای جامعه ما است.

در نتیجه تعرض دایمی و ظلم انسان به طبیعت در کنار افزایش جنگ‌ها و انتشار گازهای گلخانه‌ای و تخریب محیط زیست، گویی این کرونا از فرصت استفاده کرده، در نتیجه بیکاری بالا می‌رود، طلاق بالا می‌رود، فقر، دزدی، خودکشی بالا می‌رود، وضع معیشت بدتر می‌شود، خیابان‌خوابی افزایش می‌یابد، بحران‌های خانوادگی و سیاسی به‌وجود می‌آورد و…

افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو کره زمین غیرقابل انکار است و ما به‌دلیل تاثیرات این گازها شاهد تغییرات اساسی در آب و هوا هستیم. ۱۰ درصد از ثروتمندترین افراد جهان چیزی حدود ۴۹ درصد از گازهای گلخانه را تولید می‌کنند در حالی که ۵۰ درصد از جمعیت جهان که کشورهای فقیر را نیز شامل می‌شود فقط ۱۰ درصد از این گازها را در جو زمین منتشر می‌کنند. با بررسی‌های بیش‌تر می‌توان به این نتیجه رسید که هر فرد در میان ثروتمندترین قشر جهان، ۱۷۵ بار نسبت به فردی که متعلق به فقرترین قشر جهان است گازهای گلخانه‌ای بیش‌تری را منتشر می‌کند.

بیکاری بحرانی است که چهره واقعی خودش را پیش از کرونا آشکار کرده است، در همین چند ماه کرونایی نیز اکثریت شهروندان ایران روزهای سختی را از سر گذرانده‌اند، ایران از یک‌سو تحت تاثیر شدید سرکوب‌های هولناک حکومتی و تحریم اقتصادی است، از سوی دیگر نمی‌تواند نفتش را بفروشد، درآمدش پایین آمده است، بنابراین قحطی به‌وجود آمده و با وجود ۱۵ میلیون کارگر که حتی از تامین حداقل نیازهای زندگی خود و خانواده‌هایشان عاجزند‌، این وضعیت به‌شدت مخرب شده، به‌خصوص با اختلاف طبقاتی که در کشور وجود دارد، این‌که یک عده‌ای از رانت برخوردارند و عده‌ای دیگر گرفتار نان شب هستند و با در نظر گرفتن بحران کرونا، این یعنی بحرانی عظیم‌تر و فاجعه‌بارتر در راه است.

پنج‌شنبه سوم مهر ۱۳۹۹ – بیست و چهارم سپتامبر ۲۰۲۰

پنج‌شنبه سوم مهر ۱۳۹۹ – بیست و چهارم سپتامبر ۲۰۲۰