درحاشیە رمزگشایی تئوری حلول روح دیکتاتوری

درحاشیە رمزگشایی تئوری حلول روح دیکتاتوری

رفیق ابراهیم طی دو مصاحبە با رادیو دیالوگ با زبان رمز و کدهای خاص خود بە نکات متنوعی در رابطە با موقعیت چپ و ضرورت حفظ حزب کمونیست از دید ایشان،مضرات حلول روح دیکتاتوری و شکست منتقدین…… اشارە می کند کە علیرغم نوشتەهای تاکنونی کە در نقد و شکافتن  تناقضات مکرر وعدم پشتوانە قوی در مباحث ایشان کماکان نیاز بە باز خوانی  مضمون مکاتبات درون جعبە سیاهی کە به شیوای کارشناسی طی مصاحبەاش تحویل شنوندە  می دهد ضروری می باشد. چرا؟ چونکە اظهارات فوق برای ایشان در آن موقعیت تشکیلاتی و سیاسی با عملکردهای معینی کە تحت رهبری وی روی می دهد تفسیر بردارو جای مکث بیشتر می باشد در حالیکە  کلی اندر باب  وحدت طلبی و مصلحت چپ وجریان سوسیالستی و متکی بودن بە سطح دانش سیاسی و تجربە بە روز شدە، دمکرات بودن و بکار بردن زبان متمدنانە در برخورد بە منتقدین و مضرات خود بزرگ بینی را سرهم بندی می کند،اما وقتیکە نوبت بە خودش می رسد کە  دلایل اختلافات وبحران  درونی حزب و مشکلات چپ را توضیح بدهد همە موارد بالا را کاملا برعکس و بە شیوەای افراطی در برخورد بە کل جریانات چپ ومشخصا منتقدین خود بکار می برد وبا خود بزرگ بینی  در موقعیت عقل کل  در پی کشف و رمزگشایی نفوذ و حلول ارواح خبیثە دیکتاتوری  در روح جریانات چپ و مشخصا منتقدین فعلی درون حزب پناە می برد بدون اینکە نگاهی بە پشت سر خود بیندازد، این اولین بار نیست کە رفیق ابراهیم جهت تبرئە کردن نقش مخرب خود درتشدید و کش دادن مشکلات حزب بە این روشهای کارشناسانە پناە می برد، بلکە  طی چند سال اخیر برای گریز ازجواب دادن بە ابهامات و مسائل طرح شدە کە خودش یکی از پایەهای اصلی این بحران  بودە  برای ساکت و خستە کردن منتقدین پناە بە  این نوع کشفیات و رمز گشایی از ارواح خبیثە می برد،سال ٢٠١٧ درکنگرە ١٧ کومەلە وقتی رفیقی ازناروشنی و ابهام در صحبت های ر.ابراهیم انتقاد می کند ایشآن در جواب می گوید رفیق سخنران ما دچارمریضی عدم اعتماد و شکاکی شدە  با بحث سیاسی علاج نمی شوود توصیە می کند کە بە دکتر متخصص مراجعە نماید واشخاص معینی حتی از حلقە نزدیکان خود را بیمار روانی بە حساب می آورد، یا اینکە در نقش معلم و مدرس اخلاق کمونیستی ظاهرمی شود وهرآنکس کە خارج از دایرە تنگ پیرامون خودش هست در ردیف کسانی قرار میدهد کە دیکتاتوری درروحشآن حلول کردە و درکی از اخلاق کمونیستی مورد نظر ایشان ندارند رفیق ما این شیوە بیان را بە حساب  هوشیاری سیاسی و زبان مناسب در بر خورد بە مخالفین هم بحساب می آورد.

خاصیت حزب کمونیست برای رفیق ابراهیم

 وقتی مجری رادیو دیالوگ در رابطە با ضرورت حفظ حزب کمونیست سئوال میکند ر.ابراهیم در جواب با استناد بە  کدهای خاص خود می گوید کە حزب کمونیست همانند سایر جریانات چپ فعلا معیاری برای سنجش نفوذش نیست اگر دیگران نفوذی در تحولات جامعە ندارند حکا هم ندارد اما خاصیت حزب برای من این است کە پرچمی را برای آیندە نگە داشتە. اما عملکرد وواقعیات زندە در نگە داشتن آن پرچم طی اظهارات ایشان چیز دیگری را می رساند، آنهم عبارت است  کە رفیق ابراهیم سالهاست با عملکردهایش درعدم حضورفعال در فونکسیونهای حزب تمایل چندانی در شکوفا نگە داشتن این پرچم را نداشتە و ندارد.رمز نگە داشتن این پرچم برای وی کاملا حساب گرانە و قابل اندازە گیری است وبرای ایشان دو خاصیت را داشته و کماکان دارد.      

 ١.مشخصا بعد از جدایی جریان کمونیزم کارگری هدف وتمایل ذاتی و خاصیت نگە داشتن  آن پرچم  برای رفیق ابراهیم بیشترسرگرم کردن مزاحمین احتمالی خود بە دورنگه داشتن پرچم حزب بودە.

 ٢.  بعد از جدایی جریان زحمتکشان ضمن حفظ و خاصیت اولی، هدف دیگرش از نگە داشتن و چسپیدن بە آن پرچم  بیشتربرای نمایش تمایزش با عبداللە مهتدی بودە تا ضرورت حفظ و تقویت حزب و بلاخره در هر دو حالت حفظ ونگه داشتن  آن پرچم  بی نفوذ حزب را بە دیگران سپردە .

خود بزرگ بینی و نادمکرات بودن 

در جایی دیگر از خود بزرگ بینی و نادمکرات بودن صحبت می کند. این در حالیست کە سالهاست کە ایشان بدلیل خود بزرگ بینی وجایگاە ویژەای کە برای خود قائل شدە هیچ رابطە وتمایلی بە بحث و دیالوگ زندە با بخش وسیعی از فعالین حزبی نداشتە و ندارد و کل تشکیلات همانند هر بینندەای از کانالهای تلویزیونی و شبکەهای اجتماعی اظهارات ایشان را می شنوند. سالهاست جلسات گفتگو شنود را تحت عنوان غیر دمکراتیک بودن درطاقچە گذاشتە . سالهاست کە هر کسی انتقادی ازروشهای نادرست و شیوە کارایشان  داشتە علیرغم عوارض زیانبارش  برای ادامە کاری تشکیلات ضمن قطع رابطە با شخص مربوطە درهر سطحی کە بودە  وی را طرد کردە.وقتیکە از ایشان می خواهند کە جهت تقویت حزب در هیئت اجرایی مشارکت کند شرط  و شروط عدم حضور رفقای معینی در آنرا دارد  با این رفتارغیر دمکراتیک دارد کالای دمکرات بودن را بە دیگران می فروشد با نیم نگاهی بە این اقدامات مگر می شود بە اظهارات ر. ابراهیم  کە از شکست و افول مخالفین حرف می زند باور داشت، این بیانات رفیق ما درحالی طرح می شود کە بە دلایل متعدد می توان اثبات کرد کە  در وهلە اول متاسفانە  شکست خورد ترین شخص از لحاظ سیاسی در حزب خود رفیق ابراهیم و بطبع آن حزب است، نمی شود کسی در موقعیت ر. ابراهیم کە سابقە ٣٨ سال در راس کومەلە را دارد بە تعداد  انگشتان دست از کادرها و فعالین نسل اول و دوم حزب و کومەلە  بە هردلیلی دلخوشی از عملکرد و شیوەی رهبری ایشان نداشتە باشند با این اوصاف می گوید هیچ جای نگرانی نیست اکثریت کومەلە و حزب متحد  وهمە چە سرجای خودش باقیست این دیگران هستند کە شکست خوردەاند.غافل از اینکه درمنطقەای کە کومەلە و رفیق ابراهیم  مستقر است اگر سیاست و پرنسیپهای انقلابی وکمونیستی حاکم نباشد بە شرطی کە حرفەاش را بلد باشی حزب بە ناندانی تبدیل می شود. اینکە امکانات مالی کافی برای حفظ اردوگاه و چند ارگان و زندگی تعداد معینی انسان را  تامین و ادارە کرد وادعا نمایی کە همە چە سر جای خود باقیست نە تنها مایە فخر نیست بلکە نشان از شکست کامل سیاسی و اخلاقی است. طنز زمانە شامل حال رهبران در همە سطوح می شود و شکست و فایق نیامدن را هم بە حساب موفقیت سترگ بە حساب می آورند.

فراخوان پیوستن به تشکیلات

در بخشی دیگر از مصاحبە رفیق ابراهیم با تکرار مجدد فراخوان خود در روز کومەلە بە کادرها و فعالین قدیمی کومەلە ومنفردینی کە بە هر دلیلی از تشکیلات بریدەاند می خواهد انگونە وانمود کند طی مدت اخیر با رفتن یا اخراج دهها نفراز فعالین حزب کە از طریق فشارو پروندە سازی رذیلانە، شنود و تعقیب فعالین حزبی از طریق سازمان دادن خبر چینها ی که زیر نظرکمیتەهای کە ایشان حرف اول درش می زند پیش می رود هیچێ روی ندادە و این صرفا فراخوانی روتین است در حالیکە بە واضحی میداند اکثر انهایی کە اکنون برایش کف می زنند ونامە نگاری می کنند اعتماد جدی بە این فراخوان ندارند چونکە فراخوان دهندە در حفظ فعالین حزبی سابقه درخشانی بجا نگذاشته. در ضمن مخاطبین رفیق ابراهیم هم طی دو دهەی اخیر نقش ورسالتشان فقط بدرقە کردن احزاب و اشخاص مختلف تا برحه ای معین بودە. پس از هر دو طرف آزمودە را آزمودن خطاست. رفیق ابراهیم در همین رابطە برای پشتوانە صحبتهایش بە نمونەای تجربه ای شکست خوردە پناە می برد کە بە قول ایشان سال ٢٠٠٠ بعد از جدایی جریان زحمتکشان حدود ١۵٠ نفر از کادرها و فعالینی قدیمی کومەلە  برای تقویت جریان چپ در حزب مجدد بە تشکیلات پیوستن اشارە می کند (نمونە فوق نە سالش دقیق است نە تعدادش ) بدون اینکە  توضیح بدهد از آن تعداد کادرو فعالین با سابقە چرا کمتراز ١۵ نفرشان در صفوف  تشکیلات ماندەاند و دلیل رفتن آنها چیست در حالیکە اکثر آنها خارج  از چهار چوبە حزب کماکان  بە عنوان فعالین چپ و دخیل در حرکات اعتراضی حاضرو شناختە می شوند، با فاکت و دلیل متوان اثبات کرد کە اکثراین رفقا در اعتراض بە سیاستهای غلط ومبهم شما و هم فکرانت یا در اثر فشارهای کە متکی بە اخلاق کمونیستی فرضی بودە حزب را بجا گذاشتەاند. رفیق ابراهیم با اتکا بە این سیاست شکست خوردە بە دیگران فراخوان پیوستن مجدد بە کومەلە را می دهد این در حالیست کە تاریخا رفیق ابراهیم در متحد کردن کادرها و فعالین حزب و کومەلە نمونە موفقی بدست ندادە بلکە بر عکس در فراری دادن آنها نقش شایانی داشتە. 

غلام محمدی

۶/٩/٢٠٢٠