تقدیم به زهرا (زارا) محمدی، معلم زبان کُردی، انجمن نوژین و دانش آموزان عزیز ایشان.

تقدیم به زهرا (زارا) محمدی، معلم زبان کُردی، انجمن نوژین و دانش آموزان عزیز ایشان.

شمس الدین  امانتی

روز دوشنبه ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۹، رژیم جمهوری اسلامی به منظور ایجاد رعب و وحشت، حکم ۱۰ سال زندان زهرا (زارا) محمدی، فعال مدنی و از اعضای انجمن نوژین را به اتهام «تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور» را به وکیل مدافع ایشان ابلاغ کرد‌، زارا محمدی به ازای هر یک سال تدریس زبان کُردی به یک سال زندان محکوم شد.

ضمن محکوم کردن این رای ناعادلانه دستگاه های قضایی رژیم حاکم بر ایران، بخشی از تاریخ کو مه له و تدریس زبان کُردی را به همه معلمان آزادیخواه و برابری طلب تقدیم میدارم.

*کومه له و تدریس زبان کردى:

تدریس زبان کُردى در مدارس بوکان توسط معلمان مدارس این شهر در بطن  جنبش مقاومت خلق کُرد علیه استبداد مذهبی حاکم بر ایران طرح و اجرا گردید. بعد از سه دهه همفکران و همسنگران مبارز و انقلابی معلمین مدارس جنبش مقاومت خلق کُرد، ایدۀ تکمیلى تدریس زبان کُردى را در پروسه اجرایی«برنامه کومه له براى حاکمیت مردم کُردستان”بر سرنوشت خود و بویژه در عرصه آموزش و پرورش تقدیم کردند.»

در بند ۵ از فصل سوم این برنامه قید شده است که:

«زبان کُردى در مدارس و دانشگاه هاى کُردستان تدریس و در ادارات دولتى و مٶسسات فرهنگى و هنرى و رسانه هاى جمعى بکارگرفته شود.»

جلد اول کتاب”الف و ب”کُردى, تألیف کمیسیون مرکزى آموزش و پرورش کومه له، در سال ۱۳۶۲ و کارنامه تحصیلی ابتدایی مدرسه شهر بوکان.

*برگرفته از خبرنامه کو مه له.

۱۹ / ۷ / ۲۰۲۰