دکوراسیون ایران در عراق

دکوراسیون ایران در عراق

سرانجام بعد از بیش از پنچ ماه بحران حکومتی در عراق مصطفی کاظمی چهارمین کاندید در “پارلمان” رای آورد.
رای اعتماد مصطفی کاظمی توسط به اصطلاح پارلمان عراق با ارزان و کلان خری و گروگیری پستها و “ریاست” های وزارتخانه ها و بند و بستهای مافیایی، قرارداده های نفتی و کلان بازرگانی، که خود ویژه سیستم قومی و مذهبی ها است، سپری شد.

در عراق، معادله قدرت در تعامل و رقابت با شخصیت‌ها و نهادهای غیررسمی نظیر گروه‌های شبه نظامی، قبایل و رهبران مذهبی که نفوذ سیاسی و اقتصادی بالایی دارند تنظیم می‌شود. “پارلمان” عراق سیستمی قومی ــ مذهبی با شرکت عناصری مافیایی که درس آموزی هایشان را از قاسم سلیمانی و ج.ا و دولت بعث عراق و در حرم های اسلام سیاسی «سیستانی» و «خامنه ای» و قومپرستهای ناسیونالیست کسب کرده اند. آموزه های آنها و الگوهای حکومتی و درقدرت بودنشان ترکیبی است از تجربه هارترین رژیم فاشیستی ــ اسلامی، ج.ا در ایران.

کابینه معلق مصطفی کاظمی دیر یا زود ترمیم میشود. کاظمی با قدرتگیری اعتراضات انقلابیون در عراق زیر منگنه فشار توده های معترض قرار خواهد گرفت. به هر درجه میدانهای تحریر و حضور انقلابیون گسترده تر و تعرضی تر میشود، تغیر و نابودی در سیستم موزائیکی قومی مذهبی پارلمان جدی تر خواهد شد.
بر بستر شرایط کنونی و انتخاب کاظمی حضور ج.ا تغییر کرده است. عراق دیگر مکانی برای مانور سیاسی و نظامی برای ایران نیست. اسلام سیاسی ج.ا ضربات کاری و کارسازی را خورده است. به همین دلیل دکوراسیون ایران در عراق عوض شده. و به مرور دفورمه و از شکل میافتد.

روند شکست یا بازنده بودن ج.ا با ترور قاسم سلیمانی شروع نشد. حکومت اسلامی ایران با آغاز موج وسیع اعتراضات اکتبر ٢٠١٩ زیر ضربات سنگین اعتراضات توده ای و نارضایتی هزاران نفر از مردم بویژه جوانان قرار گرفت. ج.ا یگان های نظامی در عراق را سازماندهی کرد، حشد شعبی و نیروهای جهادی بیشماری را در عراق و سوریه ارگانیزه کرده است. و هزینه های مالی و جانی زیادی را برای حضورش در این ابعاد داده است. اعتراضات کوبنده مردم از اکتبر ٢٠١٩ و لگد مال کردن بنرهای بزرگ خامنه ای و قاسم سلیمانی و شعارهای توده ای انقلابیون در میدانهای تحریر با شعار “بغداد حره حره،‌ إیران، بره بره” (بغداد آزاد آزاد، ایران بیرون بیرون”) شروع شد. از همین ایام با شعار انقلابیون در عراق علیه ج.ا روند حضور ج.ا رو به افول گذاشت. ترور قاسم سلیمانی خود فاکتورو ضربه کاری به ادامه “بقا” ج.ا در ایران و به نوبه خود در عراق بود.
از پانزده سال گذشته عراق با حضور ایران، امریکا، ترکیه و عربستان روبرو شده است. در این مدت ایران با اسلام سیاسی و سازماندهی نیروهای تروریستی اسلامی، حشد شعبی و ده ها سازمان تروریستی جهادی عملا عراق را به قلمرو مانورهای تروریستی تیدیل و از عراق بعنوان اتوبان وارد شدن به سوریه و سرکوب مردم سوریه در دفاع از بشار اسد، استفاده کرده است. میلیتاریزیم دولتی امریکا و حضور سربازان و تفنگداران امریکا و متحدین ائتلافی، خود تخاصم جنگی و در به مخاطره انداختن زندگی مردم و شهروندان غیر مسلح را جدی کرده است.
در انتخاب کاظمی رابطه ج.ا با نیروهای ائتلافی شیعی با شکاف بیشتری نمایان شد. از میان تمامی ائتلافهای موجود شیعی و سنی نوری مالکی بر مواضع خود در دفاع از ج.ا و در مخالفت با کاظمی ایستاد.
نیروهای حشد شعبی که توسط ج.ا و با فتوای سیستانی تاسیس شدند و دامنه تروریسم اسلامی در شاخه های نظامی از نوع بسیج در ایران را بنیان نهاده اند، خود نیز تحت فشار و انزوای ج.ا در عراق به چند شاخه تقسیم شده و موجودیت آنها زیر سوال بزرگی قرار گرفته است.

در شرایط کنونی ج.ا از هر دوره ای بیشتر در منطقه و بویژه در عراق در شرایط انزوا قرار گرفته است. یکه تازی و دخالت در امور عراق برایش سخت شده. در روزها و ماه های آینده شکاف عمیق تر و وسیعتری در هیئت حاکمه عراق با ج.ا بیشتر خواهد شد.

کاظمی برگ برنده ترامپ و میلیتاریزم امریکا در عراق علیه ج.ا است.

٢٧ اردیبهشت ١٣٩٩
١۶ می ٢٠٢٠