ملاحظاتی در باره قطع نامه احمد مفتی زاده

توضیح کوتاهی در باره مفادی که گویا از اقای احمد مفتی زاده می باشد. مفاد در آخر توضیحات درج شده است .
دو نفر ازشخصیتهای قدیمی کومله و از یاران عزیز و دیرینم از من پرسیده اند با توجه به اینکه در جریان اوضاع و احوال دوران بودم آیا همچنین اطلاعیه از طرف جریان مفتی زاده پخش گردید .
قبل از اینکه به سوال و توضیحات بپردازم لازم می دانم یاد آوری کنم بخاطر حفظ پرنسیبهای اخلاقی و آرمانی مسئله رعایت حق دیگران را نباید فراموش کنیم .

از سال ١٣۵۶به بعد از نزدیک آقای احمد مفتی زاده را می شناختم چند نفر از شخصیتهای مهم دور و برش از فامیلهای ما بودند ،تا زمانیکه به حاکمیت نکبت اسلامی خدمات نداد و تا زمانیکه دسته های نیروی پیشمرگان مسلمان کرد را علیه مردم کردستان و جریانات سیای غیر دینی سازمان نداده بود توان بسیج توده های مردمی را داشت .راهپیمایی وسیع درشهر سنندج و بر گذاری نماز صدها نفره در خیابان شفقت شا گواه ادعا است.
اما زمانیکه علنا در مقابل جنبش مردم کردستان و سازمانهای سیاسی چپ وکمونسیت منجمله کومله قرار گرفت و همراه سرکوبگران حاکمیت اسلامی در جهت سرکوبی جنبش از هیچ کوششی دریغ نکرد سبب شد خط بطلان بر آنچه که مدعی اش بود کشیده شد .

احمد مفتی زاده در اوائل و حتی قبل از قیام نوارهای پخش کرده بود در دفاع از مردم فقیر ،علیه شیوخ و ملاهای معروف ،علیه ظلم واستبداد،اینها سبب شده بودند توهماتی در میان بخشی از سیاسیون بوجود آورده بود .
اما بعد از انقلاب ۱۳۵۷ و با تجمع لات و لوتهای شهر سنندج و مریوان از جمله داریوش چآپاریان . خلیل کدخدا محمد سعید .جمال فلسفه .تیب فرزند غلام کیسه کش ، علی طهماسبی ،حسن دو سر . حمه لوقه . اوستاد جعفر . و چندین شخصیت منفور دیگر درشکل علنی تری در مقابل جنبش مردم کردستان بویژه در مقابل کمونیستها و انقلابیون ایستاد.
فشارهای روز مره جریان مفتی زاده از یک طرف و قاطعیت کمونیستهای متشکل در صفوف کومله و دیگر احزاب چپ از طرف دیگر طوری شده بود که یکی می بایست بازنده می بود .
طبیعی بود شخصیتهای کمونیست صفوف کومله اعتبار و اتوریته معنوی صدها برابر را دارا بودند و در نهایت این کشمکش جریان مفتی زاده شکست خورد .
در ان دوران قبل و بعد از شکست آنها ،جریان مفتی زاده سعی می کرد قابل قبول تر در جامعه کردستان ظاهر شود به همین دلیل بود همچنین قطعنامه ای که در زیر می بینید دران دوران دیده نمی شد ،من ندیدم و نشنیدم ، چون اگر همچنین خواستهای بصورت علنی از حاکمیت طلب می کرد نه تنها خود و مقرات بلکه حتی شخصیتهای معروف هوادراشان نیزجای امنی نداشتند .
ساده نبود همچنین بندهای در کردستان شنیده یا خوانده شود . درست است که در همان اوائل انقلاب احمد مفتی زاده و دکتور عبدل رحمان قاسملو پیام لبیک به امام خمینی صادر کردند.در تجمعهای صدها نفره را با شٰعار الله هو اکبر خمینی رهبر می خواستند ه نان و نوای برسند و جامعه را کرو کور کنند،
اما خوشبختانه قاطعیت کومله کمونیست و دیگر جریانات چپ و کمونیست نگذاشت کردستان به افغانستان و تقسیمات طالبان جریانات ارتجاعی مذهبی تبدیل شود .
بندهای که به اسم احمد مفتی زاده اخیرا بیرون داده شده اند درآن دوران دیده نمی شد ، اگر هم بوده علنی نبود .شاید و هیچ بعید نیست حاکمیت اسلامی بخاطر اهداف خاصی که دنبال می کند برخی از مسائلهای داخلی را علنی نماید ،اینجا است که ما باید مواظب انصاف و اخلاق باشیم . توفیق پیرخضری ۱۶ ماه مه ۲۰۲۰

ئه حمدی موفتیزاده
بسم الله الرحمن الرحیم
١. ئێمە خۆازیاری ھەنگاوی پتەوی دەوڵەت بۆ سەرکووتکردنی بەته‌واوی خۆفرۆشانی حیزبی دیموکرات و چریکە فیدائیەکانی خەڵک و کۆمەڵە و ھاوچەشنی ئەوانین.
٢. ئێمە خۆازیاری پشتیوانی ھێزە خەڵکی و شۆرشگێرەکانین بەتایبەت پێشمەرگانی موسوڵمانی کورد بۆ وەدەستھێنانەوەی کوردستانی لە دەست چوومان.
٣. ئێمە خۆازیاری ھاوکاری ھێزە چەکدارەکان لە گەڵ پێشمەرگە موسوڵمانەکانین بۆ گێڕانەوەی پەنابەران بۆ وڵاتی خۆیان.
۴. ئێمە خۆازیاری ڕێگرتن له‌ جم و جۆڵی چەکداری ئەو حیزبە ناوبراوانەی سەرەوەین بۆ ڕێگرتن لە دابەشکردنی کوردوستان و نەگەیشتنیان بۆ ئامانجی دژی ئیسلامیان.
۵. ئێمە خۆازیاری ڕاگرتنی ھەموو گفتوگۆیەکین بۆ سازان لەگەڵ سەرانی کافر لە ناوچەکەدا و دانی باجی یەک لایەنە لە لایەن ھەیئەتی خێرخۆاز.
۶. ئێمە خۆازیاری سڕینەوەی ناوەندی فێرگەی کرماشان و کوردستانین لە کەسانی بیر چەپی و دژی شۆرش.
٧. ئێمە خۆازیاری بڕیاری بەپەلەی دەسەڵاتی وڵاتین بۆ وەلانانی ھەرچی زووتری ھێزەکانی ژاندەرمەری به‌ مه‌به‌ستی کۆتایی ھێنان بە کێشەی کوردوستان.
٨. ئێمە خۆازیاری جێ بە جێ کردنی فەرمانی ئیمام خومەینین بۆ داخستنی سنوورەکان لە لایەن ھێزی ئەرتەشین بۆ ڕێگری کردن لە ھاتووچۆی ھێزی دژی شۆرش و ھێنانی چەک بۆ ناوچەکە بە گۆێرەی بڕیاری حەوت مانگ لەمەوبەر.

۶/١٢/١٣۵٨