پس گرفتن امضای تومار در سرزمین عجایب

پس گرفتن امضای تومار در سرزمین عجایب

تومار علیه مصوبه شورایعالی کار و در دفاع از سه جانبه گرایی و جا زدن شوراهای اسلامی بعنوان “نمایندگان کارگران” مباحث بسیاری را برانگیخته است. با توجه به روال معمول جمع آوری امضا، قابل پیش بینی بود عده ای که بدون خواندن متن آنرا امضا کرده باشند و حال محتوای آنرا مغایر مواضع خود بیابند بکوشند به نوعی امضای خود را پس بگیرند. در این میان نوشته «آقای رضا مقدم پس از انتشار طومار اعتراضی به حقوق کارگران: ” باید دست بکارشد”» از طرف “جمعی از فعالان کارگری” (این مطلب در سایت روشنگری با امضای “جمع نویسندگان” منتشر شده)  روش حیرت آوری برای  پس گرفتن امضای خود انتخاب کرده است.

“جمعی از فعالان کارگری” ابر و باد و مه و خورشید و فلک را بکار گرفته اند تا از نوشتن چند جمله ساده و روشن درباره اشتباهشان در امضای تومار پرهیز کنند. “جمعی از فعالان کارگری” می توانستند بنویسند تومار را بدون خواندن متن امضا کرده اند و حال که متوجه مغایرت محتوای متن با مواضع خود شده اند از جمله اینکه نویسندگان تومار شورای اسلامی “نمایندگان کارگران” نامیده اند، امضای خود را پس می گیرند و یا فراتر از آن به نقد محتوای متنی که بدون خواندن امضا کرده اند، بپردازند.

منتها پس گرفتن امضا در سرزمین عجایب ایجاب کرده “جمعی از فعالان کارگری” نویسندگان و متن تومار را رها کنند و در نوشته ای مملو از حملات شخصی، عیب جویی و بهانه جویی، نویسنده مطلبی را شماتت کنند که باعث شده متوجه اشتباهشان در امضای تومار بشوند! خودتان را شماتت کنید. نویسنده مقاله “تومار علیه عبور جنبش کارگری از ماده ۴۱ و یک جانبه گرایی” نقشی در فریب شما در امضای یک تومار مغایر با منافع جنبش کارگری نداشته است!

در نوشته “جمعی از فعالان کارگری” آمده است: “هر چند برخی افرادی که نامشان ذکر شده متن بیانیه طومار را تا  ۱۵ آوریل و دریافت مقاله آقای مقدم ندیده و توسط دوستان ثبت شده اند، اما کلیّت کار در صورت اثر بخش نبودن بر خلاف آنطور که آقای مقدم می گوید، جنبش کارگری را کن فیکون نمی کند.” و سپس انتقادات مقاله “تومار علیه عبور جنبش کارگری از ماده ۴۱ و یک جانبه گرایی” به متن تومار  را این لیست کرده اند: «حرکت “توماریها” متکی به جناحها و قوانین ضدکارگری رژیم است. هدفشان سرایت دروغ” بی طرفی دولت” در سه جانبه گرایی جنبش کارگری است. فعالیت شان در چارچوب قانون رژیم اسلامی است. پای مصوبه شورای عالی کار را امضاء کرده اند. تقسیم رژیم به جناح بد و خوب خریدن آبرو برای شوراهای اسلامی» و این “اتهامات را واهی” دانسته اند.

منتها “جمعی از فعالان کارگری” برای اثبات نادرست بودن انتقادات ما به متن تومار دست به یک اقدام کاملا جدید و عجیب دیگر هم زده اند. آنها در یک شعبده بازی محیرالعقول قلمی خواننده را بجای رجوع به متن تومار به مقاله “مواضع در قبال شورای عالی کار” منتشره  در  فوریه ۹۲ یعنی هشت سال قبل ارجاع می دهند که نوشته غلام حسین حسینی است! مقاله “تومار علیه عبور جنبش کارگری از ماده ۴۱ و یک جانبه گرایی” درباره متن تومار بود نه مقاله “مواضع در قبال شورای عالی کار” هشت سال قبل! “جمعی از فعالان کارگری” بجای این آسمان و ریسمان بافتن ها اگر چند جمله در نقد تومار می نوشتند برای همه کفایت می کرد. این کلاف سر در گم فقط برای اجتناب از یک توضیح ساده چند جمله ای درباره پس گرفتن امضای توماری است که “جمعی از فعالان کارگری” ادعا دارند محتوای آن مغایر مواضع آنها است.