آماده باش جنبش انقلابی کارگری جهانی برای اعمال حاکمیت خود برای جهانی بدون استثمار و بدون کار مزدی

 آماده باش  جنبش انقلابی کارگری جهانی برای اعمال حاکمیت خود برای جهانی بدون استثمار و بدون کار مزدی

 

پیش به سوی ایجاد شوراهای انقلابی برای سرنگونی رژیم سرمایه  داری جمهوری اسلامی

 

تنها شوراهای کارگران ومزدبگیران جامعه هستند، که توانایی عبور از بحران های مختلف

از جمله بحران مبتلا به کرونا را دارند.

با شیوع ویروس کرونا در آواخر سال ۲۰۱۹ سرمایه داری جهانی بی کفایتی خود را با وجود داشتن مدرنترین نرم ابزار، سخت ابزاروهمچنین مدرنترین ابزارهای تولید ی و ابزارهای پزشکی نشان داد. این ویروس در پنج قاره ی موجود جهان دارد انسان ها را قتل و عام می کند .  اما سرمایه داری جهانی با مدرن ترین ابزارهای پزشکی عاجزتر از آنند، که این کشتار را کنترل کرده و از بین ببرند. سرمایه داران جهانی با یک سردرگمی روبروست که برای تئوریسین های آنها غیر قابل تصور بوده و خواهد بود. تعطیلی کارگاه ها ، کارخانه جات وشرکت ها، هتل ها و مدارس و دانشگاه ها، سرمایه داری جهانی را به سوی یک بحران عمیق و چند ساله فرو خواهد برد که مهارو کنترل کردن این بحران حتی برای تئوریسین های سرمایه داری غیر قابل تصور است. هم اکنون خبر بیکاری  میلیون ها مزدبگیر در سراسر جهان پیچیده  است هنوز بحران به عمق خود نرسیده است که در آمریکا بیش از ۱۰ میلیون نفر بیکار شده اند در آلمان با کارنیمه وقت و بارآوری تولید کمتر مواجه شده اند وکارگران نمی توانند تا اطلاع بعدی تمام وقت کارکنند ودربسیاری از کارخانه تا بیش از ۳ میلیون نفر کار نیمه وقت می کنند ویا در انتظار کارمی باشند تنا قبل از بحران ویروس کرونا صنایع اتومیل سازی آلمان دچار یک بحران تغیرات انقلاب صنعتی نسل چهارم بود و هست کارخانه های اتومبیل سازی آودی، بوش،کونتی ننتال، دایملر بنز، هرمن، ماهله،اوپل، شولر، ویس توربوَAudi, Bosch) Brose, Continental, Diamler, Harman, Mahle, Opel, Schuler, Voth und turbo ) این شرکت ها در ماه فوریه اعلام کردند که تاثیر صنایع دیجیتال و مدرنیزه کردن  جایگاه های کاری به بیکار سازی ۵۰ هزار خواهد انجامید. بربستر این بحران، دولت نئو لیبرال آلمان مجبور شده است برای جلوگیری از طغیان مزدبگیران به اقدامات زیردست بزند: برای مزد بگیرانی که با بحران کم کاری مواجه شذده اند، دولت از اندوخته های مالیاتی که برای رفاه مزدبگیران اندوخته است، برای رفع موقتی این بحران به کار کنان و مزدبگیران تولید کننده ای که دچار بحران هزینه ای شده اند حمایت خود را از مزد بگیران به شرح زیراعلام می کند:-تولید کنندگان ویا مزدبگیران مجرد تا  ۶۰ در صد از دستمزد خالص ماهانه ی خود و متاهلین با ۶۷ در صد از دستمزد خالص ماهانه ی خود را تا راه اندازی و روند عادی تولیدی در جامعه در یافت خواهند کرد. دولت های سرمایه داری در اروپا، آسیا، آمریکا و … از ترس طغیان های محلی ویا سراسری قول تامین و جبران بیکار سازی را با میلیارد ها یورو و دلار می خواهند جبران کنند. من بر این باورم که جهان سرمایه داری با عروج جنبش های مختلف از جمله جنبش های  ضد سرمایه داری درسراسر جهان روبروخواهند شد . این یک شانس برای جنبش کارگران ومزدبگیران خواهد بود، که با ایجاد شوراهای انقلابی و ضد سرمایه داری در شرایط مشخص مبارزاتی  ابتدا در کشورخود برای نابودی سیستم سرمایه داری ضربه ی آخر را به این سیستم وارد کنند و بعد این روش را گسترش جهانی دهند. این فرصتی است که نباید آنرا از دست دادبحران سیاسی و اقتصادی ایران هم  از وضعیت  موجود سرمایه داری جهانی نشئت گرفته است.

بحران سیاسی و  اقتصادی در ایران  قبل و بعد از بحران ویروس کرونا و جایگاه شوراهای ضد سرمایه داری

تاثیر بحران ویروس کرونا بر اقتصاد و سیاست ورشکسته ی سیستم سرمایه داری ایران و جلوگیری از سوئ استفاده ی رژیم .

الف – وضعیت سیاسی و اقتصادی رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی قبل از بحران ویروس کرونا

با گذار از سال ۱۳۹۸ همچنان ما با وضعیت بد تر وبحرانیتری در ایران  روبرو خواهیم شد، زیرا وضعیت اقتصادی و سیاسی ایران بسیارمتزلزل و پرتلاطم شده است. بحران ویروس کرونا شاید مثل یک شوک نئولیبرالیسم درمقطع کوتاهی مبارزات کارگران و مزدبگیران را تحت الشعاع قرار بدهد و مزدبگیران را گیج کند، اما دیری نخواهد گذشت که جنبش کارگری عروج خواهد کرد و ما با گسترش مبارزات طبقاتی برای سرنگونی رژیم ها و از جمله رژیم سرمایه داری ایران مواجه خواهیم بود. در این شرایط لازم وضروری است که همه ی فعالین شورایی، سوسیالسیت های انقلابی و کمونیست هایی که به حاکمیت شوراها باور دارند، به شوراهای کارخانه ای، شوراهای محلات، شوراهای معلمین، شوراهای دانشگاهی و در کل در شوراهای محل زندگی خود ملحق شده و دوش بدوش شوراهای ضد سرمایه داری  برای نابودی سیستم سرمایه داری موجود در ایران سازماندهی و سازمانیابی کنند. درادامه فراخوان ما به رفقایی که باور به حاکمیت سیاسی و اقتصادی شوراهای انقلابی کارگران و مزدبگیران دارند این است، که به شوراهای ضد سرمایه داری ما در سراسر جامعه بپیوندند. و خواست ما این است که به موازات جنبش کارگری و سازمان آن یعنی شوراهای انقلابی کارگران ومزدبگیران سازمان ویا حزب جداگانه ای تشکیل ندهند و به تشتت درون جنبش کارگری دامن بزنند. روند یکپارچگی جنبش کارگری می تواند ما را در چیره شدن بر مرتجعین سرمایه دار جمهوری اسلامی و نابودی سیستم استثماری سرمایه داری در ایران یاری دهد. رفقای سوسیالیست و کمونیست از ما جدا نشوید و دوباره به آغوش ما برگردید. باشد که در کنارما و باهم حاکمیت سیاسی و اقتصادی شورا های کارگران و مزد بگیران را به سیستم سرمایه داری در ایران و جهان تحمیل  کرده و عملی سازیم. اما من بنا به بررسی کوتاهی که در زیربرای شما ارائه می دهم بر این باورم که ما باید قاطعانه برای بدست گرفتن حاکمیت سیاسی و اقتصادی شوراهای های انقلابی سیستم موجود را سرنگون سازیم و شرایط کنونی بهترین شرایط برای ماست. حال من ذیلن با فاکت ها و آمار ها توضیح می دهم که چرا من به انقلاب و سرنگونی این رژیم در شرایط کنونی درنگ می کنم.

  با نگاهی کوتا به سال ۱۳۹۷ و همچنین به سال ۱۳۹۸ شاید بتوانیم عینی تر به وظایف انقلابی مان در مقابل و ضعیت بحرانی عمل کرده، که بتوانیم به تجزیه و تحلیل دقیق تری دست یابیم.

از دیدگاه بانک جهانی، بحران اقتصادی ۱۳۹۷-۱۳۹۸ در ایران  در ادامه بحران جهش نرخ ارز در ایران در سال ۱۳۹۷ نمایان شد. بحران جهشی نرخ ارز در ایران به روند سقوط آزاد ارزش پول ملی در برابر ارزهای جهانی گفته می شود. در واقع این بحران از ماه های آغازین ۱۳۹۰ آغاز ودر مهر ماه ۱۳۹۱ به نخستین و در بهمن ماه ۱۳۹۱ به دومین اوج خود رسید. در فاصله ی سال های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰ بیش از ۲۰ میلیارد دلار پول از منابع کشوربه عده ای برای مداخله در بازار پرداخت شد. که بر اساس خبرهای منتشر شده  در سال۱۳۹۳ جهانگیری معاون ریاست جمهوری  قول و وعده ی رسیدگی به این پرداخت ها را داد. این افزایش مقطعی کوتاه ثابت ماند و در بهار ۱۳۹۷ قیمت دلار در ایران از ۵۸۰۰ تومان و در نیه یتیر سال ۱۳۹۷ هر دلار به ۹۰۰۰ تومان داد وستد و مبادله شد. دلاردر اوایل مرداد سال ۱۳۹۷  ۱۲۰۰۰ تومان و اواسط شهریور ۱۴۰۰۰ تومان و اوایل مهر به ۲۰۰۰۰ تومان رسید. بر این اساس  صندوق بین المللی پول  رشد منفی  ۵,۱درصدی در اقتصاد و بیکاری  ۱۲,۸ درصد و تورم را ۲۹,۶ در صد که بیانگر رکود اقتصادی است. رشد اقتصادی در ایران در سال ۱۳۹۸ به منفی ۵,۹درصد رسیده است. بر بستر این وضعیت و نا پایداری اقتصادی بیشتر کارخانه جات و صنایع بدلیل کمبود مواد اولیه تولید و عدم اختصاص ارز وارداتی بسته ویا ورشکسته شده اند و موجب بیکاری عده ی بیشتری از مزدبگیران شده است. هم چنین با احتکار کالا ها ضروری از طرف سودجویان که منجر به کم بود انبوهی از کالا های ضزوری مردم شده است. براین بستر قیمت برخی از کالاهای اساسی  و ارزاق عمومی مردم رشد چند برابر پیدا کرده است و قیمت خودرو نیز در بازار بشدت افزایش یافته است. همچنین در این شرایط فروشگاه اینترنتی دیجی کالا بزرگترین فروشگاه اینترنتی در ایران در ۱۳ شهریور ۱۳۹۷  ۱۷۵ نفررا اخراج کرد.

چگونگی اعتصابات سراسری ۱۳۹۷-۱۳۹۸

اعتصاب سراسری کامیون داران: این اعتصاب  روز اول خرداد ۱۳۹۷ در۱۶۰ شهر و در ۲۵ استان  آغاز شد. در روز پنجم اعتصاب  گروهی از رانندگان اتوبوس های شهری به آنها پیوستند. موج دوم اعتصاب سراسری کامیون داران از روز اول مهر ۱۳۹۷ آغاز و به مرور ۳۰ استان و ۲۳۶ شهر را دربرگرفت.

  – اعتصاب سراسری معلمان: معلمان در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ دست به اعتصاب سراسری درشهر های گوناگون زدند. این اعتصاب ها عمدتن به شیوه ی تحصن، سر باز زدن از حضور در کلاسهای درس که در این اعتراضات دانش آموزان و دانشجویان از آنها حمایت کردند.

 – اعتراضات کارگری درخوزستان: سال ۱۳۹۷  مرکز اعتراضات شهرهای شوش و اهواز بود و با محوریت کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و شرکت ملی فولاد بود، که کارگران فولاد درتاریخ ۳ آذر ۱۳۹۷  با اعتراضات گسترده ی خود در خیابان ها و با شعار های رادیکال از کارگران هفت تپه حمایت کردند. در تاریخ ۳ آذر اعتراضات کارگران معترض هفت تپه  وارد بیستمین روز متوالی خود شده بود. همچننین کارگران دیگرشهرها به اعتراض گسترده دست زدند. در ۱۴ مهر و ۱۸ آذر ۱۳۹۷ کارگران شهرداری آبادان وکارگران خدماتی بندر امام خمینی اعتصاب کردند

 – اعتصاب سراسری کردستان:  اعتصاب کردستان در ۲۱ شهریور ۱۳۹۷  در اعتراض به اعدام رامین حسین پناهی، زانیار مرادی ولقمان مرادی

وضعیت اقتصادی

تورم در آخر سال   ۱۳۹۸  %  ۳۸,۶ 

بر پایه  آماربدست آمده از مجموع جمعیت ۸۲  میلیون نفری و از شمار ۶۶,۹ میلیون نفری جمعیت ۱۰ سال به بالا تنها ۲۷ میلیون نفر فعال هستند. فعال به این معناست که در سن کار قرار دارند و آمادگی و علاقه مندی برای کارکردن راهم دارند. از میان این جمعیت ۲۳ میلیون و۸۱۳ هزار نفرشاغل هستند و ۳ میلیون و ۲۶۱ هزار نفرهم بیکار و جویای کارند.

 بنا به مرکز گزارش دهی اداره ی آمار هر ایرانی  خرج  ۳,۵  نفر را می دهد.

به گفته ی معاون اقتصاد و برنامه ریزی اتاق اصناف، برآورد شده که: « دو میلیون و۶۰۰ هزار شغل در معرض خطر است».  ما می دانی که این آمار می تواند بیشتر آز تعدادی است که منتشر شده است. زیرا در در طی چهل سال حکومت رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی، در برآوردهای مختلف ثابت شده است که آمارها، منابع و داده های سیاسی و اقتصادی  از سوی مهره های مختلف این رژیم، نا متمعن وغیر قابل اطمینان بوده.است به هر رو اگر ما به این دو میلیون و ۶۰۰  شغل باور داشته باشیم و ضعیت موجود بسیار بحرانی است.

آقای محمود جام ساز کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با روزنامه ی انتخاب وضعیت اقتصادی ایران را در دوران کرونا بسیار وخیم ارزیابی می کند و تاکید کرد: » در وضعیت کنونی ضروری است دولت منابع خود برای اقشار آسیب دیده اختصاص دهد. برای دوران پسا کرونا ضروری است دولت برنامه ریزی دقیقی انجام دهد که ضررهای سرمایه گذاری خرده پا، دستفروشان، اصناف، کارخانه جات، فعالان بخش حمل و نقل شهری را جبران  کند.« تاریخ انتشار ۲۹ اسفند ۱۳۹۸

آقای جام ساز بر این باور است که اقتصاد کشور در وضع بسیار شکننده ای قرارگرفته است. و این وضعیت را معلول عوامل زیر می داند » : یکی اینکه وضعیت اقتصاد کلان را به شدت به سیاست گره زده است. متاسفانه بسیاری از تصمیمات اقتصادی کشوراکنون سیاست مدارانی می گیرند که هیچ گونه آگاهی نسبت به به مسائل اقتصادی ندارند.  افزون بر تصمیم گیری های سیاسی و غیر تخصصی، سیل، زلزله، شیوع بیماری کرونا و تحریم ها وضعیت اقتصادی کشور را در حالت بحرانی قرارداده است و ….«

 آقای جام ساز با یک نا امیدی زیاد به بحران زدگی دولت می پردازد.

دولت ورشکسته و نئولیبرال جمهوری اسلامی نمی تواند و نمی خواهد ازفرار مالیاتی ۵  هزارمیلیارد تومانی که توسط بنیاد ها، نهاد ها و مؤسسات فرا دولتی انجام می گیرد، جلوگیری کند. واین روند بخشش به بنیادهایی که مثل قارچ به جان جامعه زده اندئ،  باعث فقیر تر کردن کارگران ومزدبگیران خواهد شد. در سال ۱۳۹۸ بدلیل انگلی بودن سرمایه گذاری در جامعه، تولید ناخالص جامعه منفی ۸ – درصد را داشته و کارشناسان اقتصادی مثل آقای  محمود جام ساز تولید ناخالص داخلی را به میزان ۱۲ درصد و یا بیشتر برآورد کرده است

با توجه به بررسی فوق وضعیتی موجود این سیستم چنان لغزنده است، که خود دست اندر کاران رژیم هم اقرار می کنند، بهترین موقعیت برای ما کارگران ومزدبگیران است، که دست در دست و شانه به شانه ی پرستاران، پزشکان ودیگر مردمی که به یاری مبتلایان به ویروس کرونا شتافته اند را یاری کرده و یا تشکیل شورا های خود در سراسر جامعه مرتجعین حاکم را خلع سللاح و به زباله دانی تاریخ روانه کرده و آنها را از بیمارستان ها و دیگر نهاد ها بیرون بریزیم. اکنون بهترین شرایط برای ماست، زیرا رژیم در وضعیت ناتوانی وضعف غیر قابل تصوری قرار دارد.

  بنا به گزارش خبری ایلنا، بانک ها کارخانه ها را بلعیده و کارگران را بیکار کرده اند. معوقات بانکی منجر به ورشکستگی تولیدکنندگان ، ضبط شدن کارخانه ها و کارگاه ها از طرف بانک ها، تعطیلی واحد های تولیدی و بیکاری کارگران شده است. دست درازی بانک ها بلایی بر سر بنگاهای تولیدی آورده که وحشتناک است. همچنین میلیون ها کارگر با خانواده اش راهم به بیکاری وفقر کشانده است و کسی هم در این مملکت ازفاجعه جلوگیری نمی کند. آنقدر مملکت زوارش در رفته است، که هیچ یک از اعضای این دولت یا قادر نیست و یا نمی خواهند آماری از کارخانه ها و کارگاه هایی که درتملک بانک هاست تنظیم کنند. یک آمار هست که اول تیر ۱۳۹۸ خانم معصومه مرادیان(مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد،بازرسی وامور حقوقی استان قزوین) بدلیل مشکلات اقتصادی، در ۶۸ واحد تولیدی این استان شاهد جانشینی بانک ها هستیم. در خراسان رضوی تعداد واحد های تولیدی در تملک بانک ها ۱۳۹ واحد اعلام شده. استان فارس ۶۰ بنگاه اقتصادی به تملک بانک ها درآمده است. دراصفهان این رقم ۳۰۰ مورد اعلام شده است. در استان البرز تا سال ۱۳۹۷ ۱۶۷ واحد تولیدی بوده و برای سال ۱۳۹۸ آماری در دست نیست. این و ضعیت در استان های دیگر هم حاکم است  و اما بانک ها شفاف سازی نمی کنند.

حال مایحتاج روزانه در ۱۳۹۸ چقدر گران شده است؟

در حال حاضر تورم سالانه به حدود ۴۲  درصد وتورم نقطه به نقطه  حدود ۲۸ درصد است. در بین گروهای مختلف کالاهای خوراکی و مجموعه ای که معمولا در سبد روزانه ی مصرفی خانوارها و جود دارد که بیشترین افزایش قیمت به چای  تا بسته ای ۸۷ در صد، گوشت ۶۸ درصد و شیر ۶۱ درصد رشد کرده است . برای نمونه هر کیلوگرم گوشت گوسفند از ۵۸ هزارتومان به ۹۸ هزارتومان رسیده که رشد ۴۰ هزارتومانی دارد هر لیتر شیر متوسط ۳۶۰۰ تومان به ۵۸۰۰ تومان رسیده که رشد ۶۱ درصدی دارد.

تغییر قیمت کالاهای خوراکی روزانه به تومان مقایسه بین سال -۱۳۹۷ ۱۳۹۸

»شوک درمانی اقتصادی» و » خصوصی سازی سریع بر اساس نسخه تجویزی نئولیبرالی صندوق بین الملی پول»

تجربیات از زمان احمدی نژاد  تا کنون توانسته منجربه ورشکستگی گسترده صنایع و مؤسسات و هم چنین بحران معیشتی و بیکاری برای کارگران به همراه داشته است. این وضعیت یعنی خصوصی سازی و خصولتی کردن کارخانه جات و مؤسسات در سال آینده یعنی سا ل۱۳۹۹ با رشدی ۳،۵ درصد نسبت به سال جاری خواهد بود. منابع حاصل از واگذاری شرکت های دولتی در سال بعد مجموعن ۱۱۰۴ میلیارد تومان خواهد بودکه نسبت به رقم ۳۰۶ هزار میلیارد در سال جاری رشد قابل توجهی دارد. کارگران باید دقت کنند که وضعیت معیشتی شان در سال آینده بدلیل شوک درمانی دولت نئولیبرالی روحانی بدتر و بحرانی تر خواهد شد وتعداد بیکاران در جامعه بیشتر و بیشتر خواهد شد. به بر رسی که من  از وضعیت اقتصادی جهانی و بخصوص از ایران دارم، بحران حد اقل تا دوسال آینده عمیق و عمیق تر خواهد شد و جایگا های کاری بیشتری را در کام خود خواهد برد. بر این بستر من براین باورم، که اگرشوراهای کارگران و مزدبگیران غفلت کنند و زمان سرنگونی جمهوری اسلامی را به عقب بیندازند باید این را قبول کنند، که کارگران و مزد بگیران می باید خود را برای شرایط بسیار فلاکتبارو اسفبارتری آماده کنند. باید جنبید و نباید درنگ کرد.

یکشنبه ۵ آپریل ۲۰۲۰