ویروس کرونا: سرمایه داری، تحریم اقتصادی، جمهوری اسلامی و اقدامات ضروری ما / گفتگویی مینا تهرانی با سلام زیجی

ویروس کرونا: سرمایه داری، تحریم اقتصادی، جمهوری اسلامی و اقدامات ضروری ما

(گفتگویی مینا تهرانی با سلام زیجی، دبیر شورایی رهبری حزب سوسیالیست انقلابی ایران)

مینا تهرانیسلام زیجی، ضمن خوش آمد گوئی برای شرکت تان در این گفتگو اولین سوالم این است که ارزیابی شما  در مورد فاجعه کرونا و پیامد های آن برای مردم ایران و جهان چیست؟

سلام زیجی:  من نیز به شما و شنوندگان این برنامه درود میفرستم، ما به سهم خودمان قبلا در یک گفتگویی مشابه و سپس به مناسب پیام سال نو ٩٩ تلاش کردیم حقایقهای پنهان زیر این فاجعه را روشنتر کنیم و بر چگونگی مقابله با آن چه در بعد پزشکی و ضرورت توجه به توصیه های مراکز پزشکی معتبر و چه از زاویه اجتماعی و مبارزاتی سیاست روشن و مسئولانه ی را برای عموم بیان کنیم.

 اکنون نیز متاسفانه در ابعاد گسترده تری شاهد تداوم این فاجعه بزرگ ومهیب هستیم هم در ایران و هم در جهان. آمار های تا  امروز ٢٩ مارس نشان میدهد که بالای نیم میلیون الی ششصد هزار نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده اند وبیش از سی هزار نفر نیز جان خود را از دست داده اند . بدینترتیب  ویروس کرونها و ناتوانی و بیگانگی نظام سرمایه داری با امنیت و منافع و موجودیت انسانها به جای رسیده که اکنون  ازنظر اجتماعی و روحی و اقتصادی با یک بحران عمیق در جهان مواجه هستیم.

در ایران نیز قطعا داستان همین است و روشن است با حضور نکبت جمهوری اسلامی اوضاع به شدت بحرانی تر و نگران کننده تر شده است. در سطح جهانی، که بررسی جامع آن به یک برنامه مستقل نیاز دارد، اما تا همین لحظه در سایه ویروس کرونا شاهد اخراج و بیکاری گسترده در اکثر کشورها، تحمیل فقر بیشتر به اکثریت شهروندان، سر شکن کردن خسارت وارده به شرکتهای بزرگ سرمایه داری بر زندگی کارگران و مردم کم در آمد،  اخراج  وسیع ومیلیونی در همین آمریکای “مهد دمکراسی” بورژوازی که تا  روز گذشته قریب با ۴میلیون کارگر را بیکار کرده اند. و سرانجام  حاکمان جهان بورژوائی می‌خواهند از این فاجعه بعداز تلفات بسیار زیادی که اجتناب پذیر بود و هست،  بدون پاسخ گویی واقعی به جامعه از آن عبور کنند. ودر راس اینها همین آمریکا و چین و روسیه  ودیگر کشورهای پیشرفته سرمایه داری صاحب انواع تکنولوژی وبمب و سلاح ها ی کشتار جمعی و  دارای حتی پیش رفته ترین بخش پزشکی اند ،  همه  را در خدمت به تداوم حاکمیت طبقاتی خود بکار میگیرند، و حاضر نبوده و نیستند برای کمک به کارگران و آسیب دیدگان  و اختصاص دادن هزینه های لازم، حتی در سطح حداقلی از هزینه و بودجه بندی که برای نیروهایی نظامی و سرکوبگرشان اختصاص می دهند، هنوز هم برای مقابله اقتصادی و اجتماعی و پزشکی با ویروس کرونا بکار بگیرند.  کلیه ارقامهای که تحت عنوان مقابله با کرونا از جانب دولتهای امپریالیستی و سرمایه داری از امریکا تا ایران و مهد سوسیال دمکراسی در اروپا که اعلام میشود اساسا برای نجات موقعیت بحرانی نظامشان، نجات سرمایه داران بزرگ و متوسط و مراکز دولتی است، درصد بسیار ناچیزی به اقشار کم درامد تعلق خواهد گرفت که انهم در اشکال مختلف از آنها باز پس گرفته خواهد شد.

 در ایران هم گفتیم  ما با یک نظام فاشیستی، نامسئول، و جنایتکارانی که دستشان به قدمت ۴۱ ساله به خون اکثریت شهروندان ایران رنگین است روبرو هستیم، و همچنین به تازگی  که جنایت آبانماه  مرتکب  شدند و قریب به ۲۰۰۰ نفر را کشتار کردند و همینطور کشتار مسافران هواپیمای مسافربری از مواردی است که به ما میگوئید این حکومت عین خیالش نیست که  اگر حتی ویروس کرونها دها هزار سالمند و انسان را  از بین ببرد، اتفاقا از آن به عنوان ابزاری برای تداوم سرکوب و حاکمیت سیاه خود سود خواهد برد. این حکوت دستش به خون میلیونها کارگر  رنگین است و کاری کرده که  فقر و بیکاری وتن فروشی و پدیده کودکان کار و خیابان  و اعتیاد و بیخانمانی و فقر در حاشیه شهرها به یک امر داده شده و عادی در کشور تبدیل گردد. همین امسال ودر این برهه قرار بود طبق خواست ومطالبات کارگران حقوق آنها به ٨ تا ٩ میلیون تومان تنظیم  و به سطح خط فقر نرمال  همخوان با تورم و گرانی وسیع اجناس و غیره برسد. اما  می بینیم نه تنها پایان ٩٨ که با شروع ٩٩ نیز هنوز خبری از حداقل دستمزد کارگران نیست!.  اخیر در طرح به ظاهر کمک اقتصادی آنها در مبارزه با کرونها  گویا اعلام کرده اند با ارسال ۲۰۰تا ۶۰۰تومان به حساب “”نیازمندان”  وانمود میکنند که در فکر مردم هستند!  از سوی دیگر ده برابر آنرا از جیب مردم  از جمله در جریان معالجات بیماران کرونا هزینه پس میگیرد.  چند روز پیش  کلیپی دیدم که در آن  پدری با چشمان اشکبار میگفت من ۳۰۰ تا۴۰۰ تومان برای دوکتر و داروی سرماخوردگی  فرزندم امروز خرج کرده ام، در حالی که خودم را هم بکشم  نمیتوانم۵۰هزار تومان در روز کار کنم . واقعیت این است که فجایع در ایران بسیار نگران کننده است و رژیم در این شرایط  فضا را نظامی تر کرده و تمام امکانات جهانی را که به سمت ایران  وارد میشود چه نقدی و چه غیر نقدی  میرود توی جیب آنها.

 در حالی که اگر قرار است این کمکها دردی از دوش شهروندان کم کند باید مستقیمان بدست خود آنها برسد. توسط انجمن ها و تشکلهای معتبر کارگری و مستقل از دولت، توسط نهاد های معلمان، واز طریق  مراکز پزشکی مستقل بدست مردم برسد نه از طریق سپاه پاسداران یا ماموران دولتی که نزد مردم به عنوان دزد و جنایتکار محسوب میشوند.  در ایران فاجعه فقط کرونا نیست بلکه فاجعه ویروس جمهوری اسلامی را هم باید اضافه کرد.  همه مردم کارگر و زحمتکش و آزادیخواه  باید دست بدست هم داده تا بتوانیم در این دوره سخت و پر مخاطره با کمترین مشقات و قربانی دادن عبور نمائیم.

 من مطمئن هستم جمهوری اسلامی سر سوزنی نگران از بین رفتن سالمندان و باز نشستگان شرافتمندی که همه امکانات ایران را ساخته اند نیست!، این رژیم جنون وقتی هنگام زیستن پاسخی به اعتراضات مستمر بازنشتگان نمی داد  و هنوز هم نمی دهد، حالا با به توجهی به جان آنها برای خود مانند هر مورد دیگری کیسه دزدی و به گرو گرفته پول عظیم بازنشتگان در سر می پروراند تا از آن به نفع بقای نظام وحوش اسلامیش بهره بگیرد.

خلاصه عرض کنم من پیامدهای خوشبینانه ی در بر خود به ویروس کرونها تحت کنترل و حاکمیت این دولتها که پول و سود و منافع طبقه سرمایه دار خط قرمز، خدا و مقدساتشان است، نمی بینم. ما بیش از آنچه که اجتناب ناپذیر باشد محکوم شده ایم که به دست ویروس کرونها و ویروس سرمایه داری در این دوره با گسترش امار مرگ و میر و گسترش فقر و بیکاری و افسارگسیختی سرمایه داری روبرو خواهیم شد. باید علیه آنها به میدان آمد و ماهیت کثیف و ضد انسانی و حربه های خرافه پرستی شان را بیش از پیش شناخت و رسوا کرد.

مینا تهرانی: در مورد فجایع اخیر خامنه ای و دیگر مقامات مدعی هستند که آمریکا مسئول شیوع این ویروس بوده تا چه حد این ادعاها صحت دارد؟

سلام زیجی: قبل از هر چیز واقعیت این است ما اطلاعات مستقل و موثقی  نداریم  که  چقدر آمریکا دست داشته یا نه یا تا چه اندازه این ویروس محصول جدال هسته ای یا شیمیایی مابین دولتهای آدمکش سرمایه داری هست یا نیست. ما این نوع حرفها را در این زمینه  که از جانب یکی از این جانیان مطرح میشود تائید نمی‌کنیم.

اما از وجود یک واقعیت نباید تردید داشت: هیچ کسی به اندازه خود این سران دولتها از وجود ظرفیتهای بالای جنایتکارانه یکدیگر باخبر نیستند. خامنه ای که بر شاخه ی از درخت گندیده و مملو از کشتار و جنایت نظام سرمایه داری نشته و پرچم اسلام محمدی و آدمکشی در دست دارد، ترامپ هم بر شاخه دوم ‌همان درخت و سیستم و با در دست داشتن پرچم فاشیستی ملی گرای و شونیستی. در طول تاریخ سرمایه داری این دو پرچم نماینده دو جنبش ارتجاعی درون نظام سرمایه داری بوده اند و هر دو در کشتن همدیگر و کشتنن مخالفین خود و سرکوب اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شهروندان تحت کنترل خود و در حراست از نظام سرمایه داری و تداوم حاکمیت سیاهشان دست یکدیگر را از پشت می بندند. هم دولت امریکا و پرچم ترامپ و هم دولت خامنه ای و پرچم اسلامی بارها دست به صلاح کشتار جمعی و ترور و تروریسم برده اند، بارها در ابعاد جهانی  و منطقه ای و داخلی مخالفین خود را سرکوب کرده اند و بارها و بارها زندگی میلیونها انسان بی دفاع و کودکان را به نابودی کشانده اند، چه با جنگ و بمب و چه با سیاست افسارگسیخته  اقتصادی و سیاسی شان  در نمایندگی تمام قدت ‌از نظام ظالمانه سرمایه داری.

 اما تا جای که به هذیان گوئی خامنه ای بر میگردد سوال اساسی از خامنه ای جلاد این است: اگر امریکا در درست کردن کرونای “ویژه ایران” دست داشته است، لطفا توضیح بدهید چه کثافتی عامل کشتار ۴١ ساله در ایران است، چه جنایتکارانی عامل کشتار در دیماه و آبانماه  و در زندانها و در مراکز کارگری و اسید پاشی بر صورت زنان و اعمال نظام آپارتاید جنسی است؟ چه کسی نان دها میلیون کارگر را به گرو گرفته است؟ چه کسی عامل مرگ هر ساله  حداقل ۵۵نفر کارگران  معدن  و ۲۵۰۰نفر کارگر ساختمانی است که در محل کار جانشان را از دست داده اند؟ چه کسی این همه فقر و نابرابری و اعتیاد و تبعیض بر جامعه تحمیل کرده است؟ در حالی که میلیاردها دلار برای نیروی سرکوب و مزخرافات مذهبی و مقدسات تان هر روز هزینه می کنید.

در هر صورت بنظر من  هردو دولت جمهوری اسلامی و هیئت حاکمه امریکا کاملا ازظرفیتهای جنایتکارانه همدیگر باخبرند وبرای بقای خود به هر نقشه ی جنایتکارانه ی که بتوانند و لازم بدانند متوصل شده و خواهندشد. این دو دولت فاشیستی و دست راستی بورژوازی دو روی یک سکه اند!

 مینا تهرانی: بنظر شما از چه طریقی میشود به پدیده کرونا پایان داد که کمترین خسارت به مردم وارد شود؟

 

شخصا معتقدم با اعمال فشار گسترده جهانی به دولتها و سرمایه داران برای مقابله با این ویروس باید تمرکز کرد، این دولتها و سرمایه دارانن که باید هزینه همه پیامدهای این فاجعه را تقبل کنند و نباید هیچ فردی بدون پول، بدون غذا و تنها رها شود. و هیچ فردی نباید بخاطر ترس از هزینه مراجعه به دکتر و یا بیکار شدن و ماندن در منزل به سلامتی خود فکر نکند. همزمان مهمترین اقدام  بکار گیری  تمام رهنمود های پزشکی و رعایت کامل بهداشت در بیرون و در منزل ماندن است. رساندن خورد  و خوراک و کمک به شهروندانی که ‌قرنطینه هستند وظیفه دولت است و باید مجبورش کرد آنرا آنجام دهد و هزینه هایش را پرداخت کند. همینطور کمک و یاری رساندن به افراد سالمند را باید بطور جدی از دولت خواست که آنجام بدهد. در عین حال در جای مانند ایران که میدانیم دولت کشک است و یک مشت دزد و جانی اریکه قدرت را در اختیار گرفته اند، در کنار این فشارها به آنها باید بر سازماندهی خودمان برای کمک به مبتلا شدگان و به کادر درمانی و دیگر اقدامات متمرکز شد، با رعایت اکید توصیه های پزشکی تلفاتمان را کمتر کنیم، و با ایجاد شبکه های کمک رسانی خودمان “دولت خود” و نجات دهنده همنوعان خود باید باشیم. باید  جمهوری اسلامی و دیگر دولتهای درگیرهمه پولهایی که طی این سالیان از جیب مردم برداشتند باید به مردم برگردانند. ترامپ  و ثروت باد آورده اش ضرر میکند  به جهنم ومشکل ما مردم نیست. مانند اینه که موی از بدن یک گاوه بیرون بکشی! خامنه ای مرتجع همچنین! اینها میلیارد میلیارد پول مردم را مصادره کرده اند به اسم دولت و مالیات و سود و پرداخت دستمزد کم مال مردم را دزدیده اند. امروز روز برگرداندن این پولها و سرمایه ها به خود جامعه برای نجات خود و مقابله با ویروس کرونا است. از پزشکان و پرستارانی که عاشقانه  و مسئولانه خدمت میکنند با حداقل امکانات و نبود ماسک و دستکش ومواد استریل و با کمبود نیرویی که واقعا کارشان طاقت فرساست باید از همه نظر حمایت شوند و امکانات در اختیارشان گذاشته شود، همه هزینه ای این مهم باید بطور رایگان در اختیار عموم قرار بگیرد، بدون زور اجتماعی هیچ دولت و سرمایه داری حاضر به چنین کاری نخواهد بود.

مینا تهرانی: اخیرا روحانی تحت عنوان نامه به مردم امریکااز لغو تحریمها سخن گفته، همزمان چند کشور دیگر از سازمان ملل خواسته اند در این شرایط تحریم های اقتصادی علیه کشورهای که تحریم شده اند بر داشته شود. نظر شما در باره رفع تحریمای اقتصادی علیه ایران چیست؟

سلام زیجی: اینکه روحانی و یا فلان دولت دیگر چه هدفی از این اقدامات دارند برای ما ثانویه است. و ما میدانیم که روحانی چرند میگوید چرا که خود او و امام و دولتش ۴١ سال است کارگر و زحمتکش و اکثر جامعه ایران را تحریم اقتصادی کرده اند، کسی که با زور و نیرنگ هر سال دستمزد بردگی را به ۴٠ تا ۵٠ خانوار کارگری تحمیل میکند از نفس تحریم اقتصادی دولتی علیه جامعه دیگری جنایتکارانه تر است!، البته در این شرایط مخاطره آمیز ویروس کرونها ما خواهان ارسال کمکهای انسان دوستانه و پزشکی گسترده به ایران هستیم اما آنرا نباید تحویل دولت اسلامی و نهادهای وابسته به آن داد، بلکه باید تلاش نمود که در اختیار نهادهای منتخب شهروندان و تشکلهای کارگر و مراکز پزشکی مستقل و نمایندگان منتخب در هر شهر و محله داد تا بطور واقعی برای نیازمندان صرف گردد نه برای قمه کشان بسیجی و آدمکشان سپاهی. این نظر و توصیه جدی کنونی ما در این مورد خاص است.

اما  مستقل از این شرایط و یا این نوع درخواستها ما همواره تحریم یا محاصره اقتصادی هر کشوری را به منظور امتیاز گرفتن از دولت حاکمه آن کشور، یا مجازات آن دولت از جانب هر دولت و نهاد بین المللی دیگری صورت گرفته باشد محکوم کرده ایم و امروز با قدرت ده چندان دوباره آنرا محکوم میکنیم هر پدیده ای که اسمش تحریم”اقتصادی” جامعه باشد ضد انسانی است و به زیان شهروندان تمام شده و خواهد شد. تا امروز هیچ دولت مستبدی از این طریق نه تضعیف شده و نه سرنگون. جمهوری اسلامی اتفاقا با این نوع تحریمها  دستش برای سرکوب جامعه و شانه خالی کردن از زیر بار مطالبات گسترده باز تر شده است، دولت امریکا با این سیاست بزرگترین کمک به جمهوری اسلامی و بزرگترین ضربه را به روند مبارزه آزادیخواهی و زندگی کارگران و مردم تهی دست جامعه ایران زده است.

بدینترتیب بله ما خواهان فوری پایان دادن به تمام جوانب اقتصادی جامعه ایران هستیم و ادامه چنین طرح های را نه به زیان جمهوری اسلامی که به زیان مستقیم نیروی دها میلیونی میبینیم که اگر کمر راست کند و حول پرچم آزادی و برابری و سوسیالیسم متحد گردد به سرعت کل موجودیت جمهوری اسلامی را منهدم خواهد کرد و یک ایران آزاد و برابر و مرفه و خوشبخت برای همه بنیاد خواهد گذاشت!

در خاتمه به نکته ای اشاره میکنم  وآن اینکه از همه عزیزان تقاضا دارم که  اولا اجازه ندهند خطر ویروس کرونا راه مبارزه علیه دولتها و نظامی، که در همین رویداد نیز روشنتر گردید که انسان برایش مقدس نیست بلکه پول و ثروت و کاخ و سرمایه و منفعت یک اقلیت انگل سرمایه دار، به بیراه برده شود. برای نجات خود از ویروس کرونها باید ویروس سرمایه داری و امثال جمهوری اسللامی را از سر راه بر داشت. ثالثا دوباره از همه میخواهم توجه اکید به دستورات و بهداشت توصیه شده از جانب پزشکان معتبر را کاملا رعایت کنند، رابعا،ماندن در منزل و اصول قرنطینه کردن شهر و محله و محل کار خود را بطور جدی رعایت کنیم. همچنانچه که گفته شد خود شهروند آگاه و مسئول  بهتر قادر به پیروزی بر ویروس کرونها خواهد بود تا در انتظار اقدامات این و آن دولت مرتجع و سرمایه دار بود. اینها حتی اگر در اوایل اعلام میکردند تا دو ماه دیگر واکسن این ویروس ساخته میشود و انواع دروغ از زبان مقامات درجه یکم شان تحویل ما دادن، امروز می گویند این واکسن ممکن است ۱۲ تا ۱۸ ماه دیگر طول بکشد. و بطور قطع آن هنگام هم بطور رایگان در اختیار ما نمی گذارند بلکه به این بهانه نیز جیب خالی ما را خالی تر میکنند.

 در هر صورت برای همه آرزوی عبور موفقیت آمیز تر و کم هزینه تر از  بلای ویروس کرونا و نظام ضد انسانی سرمایه داری را دارم.

(با تشکر از رفیق مینا برای  پیاده کردن متن این گفتگوی شفاهی. این گفتگو  در تاریخ١٠ فروردین ١٣٩٩ برابر با ٢٩ مارس ٢٠٢٠ صورت گرفته استhttps://www.facebook.com/salam.zijji/videos/3423823984299497/)

منبع: شماره ١٢٢ نشریه سوسیالیسم امروز