سیاق و عملکرد سرمایه داری و مضار و پیامدهای آن بر جامعه بشری!

سیاق و عملکرد سرمایه داری و مضار و پیامدهای آن بر جامعه بشری!

در دنیا توحش سرمایه داری آنچه در نوک قله قرار دارد انباشت سرمایه و پول در دست چند دایناسور آدمخور می باشد.

اقتصاددانان و کارشناسان بورژوازی معتقدند که اگر بر اثر ویروس کرونا یک سوم جمعیت دنیا هم بمیرند به نفع اقتصاد جهانی است، زیرا آنها معتقدند اینها از افراد ضعیف جامعه هستند و با خروچ و مردن آنها اقتصاد کشورها چابک تر می شود. اینها همچنین معتقدند که یک سوم چمعیت جهان باری بر دوش اقتصاد جهانی است و باید بمیرند.اگر فقط روی این دو جمله جیره خواران و کارشناسان بورژوازی مکثی بکنیم نهایت آوانتوریسم و دنائت و پست فطرتی این قشر جامعه را به خوبی میتوان دید. این پنداشت و تئوری بحثی عمیق و سوالات بیشماری را به دنبال دارد. ١- مقصود از اقتصاد جهانی چیست و این اقتصاد در خدمت کدام طبقه و قشر اجتماعی بکار برده می شود؟ آیا این اقتصاد کم آورده است و کمبود مواد غذایی و انباشت سرمایه طبق قریحه و آزمندی صاحب ابزار تولید نبوده یا چه چیزی یک مشت دانیاسور را آنقدر خشمگین کرده که به فکر کشتار جمعی و عمدی یک سوم انسانهای این کره خاکی بیفتد؟ یا اینکه واژه انسانهای ضعیف جامعه چه مفهوم ذاتی و معنوی و اقتصادی برای این قشر دون پایه در بر دارد که اینطوری به فکر نابودی تمام عیار آنها افتاده اند و این افراد ضعیف کدام ها هستند ؟ گر چه میتوان ده ها سوال دیگر را از درون این دو سطر تفکرات بورژوازی بیرون کشید، اما من فقط بطور خیلی مختصر به این دو سوال اساسی جوابی کوتاه میدهم.

اگر ما اقتصاد و گونه های ناشی از آنرا همچو تورم، رکود اقتصادی، رکود تورمی، پول پــرقدرت، رشد اقتصادی، پایه پولی، برابری قدرت خرید، ضریب جینی، شاخص فلاکت، پیمان‌سپاری ارزی، تسعیر ارز، فاینانس، تراز تجاری، کسری بودجه، شاخص کل بورس و غیره معنی کنیم به خوبی در می یابیم که کل پروسه این فاکت های اقتصادی و فراز و نشیب و جزر و مد و افت و فوران آن در دست خود همین عده انگشت شمار و قلیل جامعه بشریت می باشد. اقتصاد چابک باشد یا اینکه غیره فعال ، بانک ها که مسیر این پروسه ها را در خود نهفته و روزانه بلیونها دولار از پول مردم را به جیب میزنند روزی چابکتر باشد و روزی کمی منفعل تر،  این چه ربطی به ٩٩٪ مردم جهان دارد؟

 خوب مردم که دخالتی در این اقتصاد و روندهای نزولی و سعودی آن ندارند تا اقتصاددان و کارشناسان سخیف و بدسگال بورژوازی آنرا به گردن مردم بیاندازند. یا اینکه یک سوم مردم جهان ضعیف اند و باید گور آنها را کند کدام ها هستند که این مشت پوتچ میخواهند هر چ‌ زودتر آنها را بگور بسپارند؟ اینها همان افرادی هستند که در واقع ، چهل سال ، پنجاه و شصت سال در سخت ترین شرایط کاری در کارخانه ها متلون و زیرزمین های خوفناک معدن ذغال سنگ و سنگ های گرانبها و بنا سازی و غیره کار کرده اند و  ده ها هزار نفر از آنها هم هنگام کار جان سپرده اند و در واقع همه ساخت و ساز این جوامع بر دوش آنها بوده است. بخش دیگر این افراد ضعیف و ناتوان از نظرگاه این دانشمندان و مفتخواران بورژوازی ملیونها انسانند که بر اثر جنگ افروزی و بر انگیختن احساسات کثیف ملی و مذهبی و  تروریستی توسط خود همین  قشر مشنگ و آریستوکراسی  در جنگ های بی پایان  و مستمر ، ناقص العضو یا آواره شده و اکنون از تولید سرمایه و انباشت آن برای آنها عاجزند. این یعنی همان حکومت الیگارشی و مونارشی این دانیاسورها. این یعنی همان دموکراسی ناببورژوازی که غیر از میدیای جهان گستر  بورژوازی که هر روزه از ملیونها کانال جداگانه در مورد آن پروپاگنده می کند ، خیلی از احزاب ملی و قومی و مذهبی هم در دنیا به آنها پشت بسته اند و هر روزه در مورد دموکراسی آمریکا و غرب کف چرانی میکنند. یک نفر ناسیونالیست “خرفت” برای من نوشته  بود (کمونیست ها خجالت نمی کشند که نان بورژوازی را می خورند و به آن هم ناسزا می گویند)؟ در حالیکه قضیه کاملا بر عکس است و این حق تمام کارگران و انسانهای زحمتکش و سکولار و سوسیالیست است که بگویند ای سرمایه داران مفتخور جهان ، دیگر دزدی و چپاول بس است، اضافه کاری بس است ، انسان را همچو برده به حساب آوردن بس است، جنگ و خونریزی مستمر بس است، گسترش نفاق ملی و مذهبی و تحمیق انسان ها بس است ، انباشت سرمایه و سود بس است، تولید اسلحه های کشتار جمعی همچو اتمی، هیدروژنی، نیتروژنی و لیزری و تولید انواع ویروس های بیولوژی و عملکردهای فوق ارتجاعی دیگر بس است. این دنیا با تمام امکاناتش به کلیه آحاد این ستاره متعلق است نه اینکه فقط عده ای مفتخور و سرمایه اندوز همچو شماها. حالا باید به این شخص و اشخاص که به ما درس خجالت میدهند باید گفت: راستی شماها هیچ خجالت نمی کشید که اینقدر بی شرمانه از این همه جنایات سرمایه داری دفاع می کنید؟ آیا تو و امثال تو که در واقع برده سرمایه داری هستید هیچ خجالت نمی کشید که از بردگی و عبودیت خود و هم طبقاتی خویش دفاع می کنید؟  واقعن شرمتان باد! ویروس کرونا چهره واقعی و حقیقینظام سرمایه داری و مدافعان پروتاگونیست آنها را به وضوح نشان داد.

این ویروس دست ساخته، تمام نیات پلید و کثیف سرمایه داری جهانی را از قعر دریا به سطح آن رساند تا مردم خوبتر آنرا ببینند و نشان داد که آنها در واقع به دنبال پاکسازی انسانهای درون جامعه بشری هستند. اگر بخواهم آنرا در یک جمله بیان کنم باید گفت که طبق سرشت و ذات و سیرت این نظام ، آنها قصد دارند که انسانها فعال و سودآور را از میلیاردها انسان دیگر که چهل ، پنجاه و شصت سال کار کرده اند و  سرمایه داری خون آنها با پیک کونیاک و مشروبات الکی نایاب صرف کرده است و اکنون به چند سال استراحت نیازمندند جدا کنند. باید هوشیار و مشکوک بود که اگر راهت به بیمارستانی افتاد دکتر و پرستاران این طبقه انسانکش تو را به بهانه های واهی نکشند. باید به همه بنیاد سرمایه داری شک کرد زیرا اگر نتوانند با ویروس های کشتار جمعی، نصف جمعیت جهان را آشکارا بکشند مطمئن باشید که آنها دست روی دست نمی گذارند و راه های خطرناکتر و فاجعه بارتری را انتخاب خواهند کرد. به همین خاطر کارگران، زحمتکشان و انسانهای سکولار و سوسیالیست و آزادیخواه جهان تنها دو راه در پیش دارند: یا اینکه به کلیه این جنایات ضد انسانی سرمایه داری تمکین کنند و شاهد مرگ اسفناک خود و هم طبقات خویش باشند، یا اینکه یک دست و بدون در نظر گرفتن برخی اختلافات سکتاریستی و نظری که تا کنون شاهد آن بوده ایم و غیر از ضربه زدن به تشکلات مردم به “عام” هیچ نفع و سودی برای “یک انسان” هم به بار نیاورده ، به میدان آیند و کارگران و مردم زحمتکش جهان و  کشور خود را از توطئه های پنهان و آشکار سرمایه داری آگاه کرده و در راه استقرار نظامی مردمی و سکولار که بتواند نیاز و نیازمندیهای جامعه  بشری را بدور از رنگ و نژاد ، قوم و ملیت و زبان و لهجه تأمین و تضمین کند بکوشند. سرمایه داری خیلی صریح و آشکار اعلام  کرده که آنها به بیشتر از نصف جمعیت کنونی جهان نیازی ندارند و باید از طروق گوناگون آنها را کشت تا خودشان بتوانند هر چه بیشتر بر پروسه رانتخواری و سود سرمایه و انباشت آن بیفزایند. این برنامه کلی سرمایه داری است. آنها رونق اقتصادی را در کشتار میلیاردها انسان دیگر می بینند. این کنش سرمایه داری نباید ما انقلابیون و آزادیخواهان را سورپرایز و شگفت زده کند زیرا منطق و لوژیک سرمایه داری و مولتی میلیاردرها همین است. زیرا دئانت ، شقاوت ، قساوت، تروریسم کور و دولتی و جنگ وخشونت اساس ارکان این نظام است. خوب برنامه ما انسانهای انقلابی، سکولار و سوسیالیست و آزادیخواه جهان چیست؟ ‌همینطوری بشینیم و نظاره گر رحمت و عطوفت سرمایه داری باشیم که ماها را ژنوساید نکنند یا اینکه باید به خود آیم و در جبهه ای متحد و متشکل جلوی این فاجعه انسانی را بگیریم؟

عزت دارابی

۲۰۲۰/۰۴/۰۳