اعتصاب عمومی، تنها راه حل مقابله با کرونا

‍ اعتصاب عمومی، تنها راه حل مقابله با کرونا.


ویروس کرونا به خاطر پنهانکاری و انکار مقامات حکومتی تبدیل به یک تهدید جدی برای کل مردم در ایران شده است.

به خاطر مصالح سیاسی و امنیتی حکومت همراه با بده، بستان ها با دولت چین که برای سران، مانند همیشه بر جان و زندگی ۸۰ میلیون انسان ارجحیت داشت، ویروس کرونا سریعا شیوع پیدا کرد و با خارج شدن آن از کنترل، مردم را با مخاطره مرگ مواجه کرده است.

طبق آمار غیر قابل اعتماد وزرات بهداشت جمهوری اسلامی، هر روز بیش از هزار نفر به کرونا مبتلا می گردند و بیش از ۱۰۰ نفر کشته می‌شوند. برای نزدیک شدن به آمار واقعی مبتلایان و کشته‌شدگان در اثر کرونا، باید آمار رسمی را چندین و چند ده برابر کرد!

سران حکومت همچنان سعی در انکار واقعیت و اعلام آمار کم برای کم خطر جلوه دادن بلای وارداتی خود به جان مردم دارند. در حالیکه مدام کلیپ های افشاگرانه از فجایعی که در بیمارستانها در حال وقوع است، توسط برخی از اعضای شریف و دلسوز کادر پزشکی منتشر می گردد. هر روز تصاویری از گورهای فراوان و گودال‌های حفر شده برای دفن گروهی کشته‌شدگان کرونایی منتشر می شود و دستگاه‌های سرکوب، محافظین سانسور، پنهانکاری و انکار، مدام خبر از بازداشت افرادی که گوشه هایی از فاجعه در حال جریان در جامعه را افشا می کنند، می دهند و همچنان بر طبل تهدید و ارعاب می کوبند.

همه مردم جامعه در خطر هستند. اما محرومان، شامل کارگران، کارکنان رده پایین ادارات و مؤسسات، بیکاران، بی خانمان ها، زباله گردها، کودکان کار و همه زحمتکشان که اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند، به طور جدی تری در معرض این خطر قرار دارند .

این اکثریت جمعیت برای مصون ماندن از ابتلا به کرونا نیاز شدید به تامین مایحتاج روزانه دارند تا بتوانند دوران بحران و همه گیری ویروس کرونا را پشت سر بگذارند. دولت و حکومت نمی خواهند چنین هزینه ای برای نجات جان مردم بکنند و علاوه بر آن به خاطر ورشکستگی اقتصادی ناشی از اختلاس ها، دزدی ها و هزینه های گزاف تامین مالی و غیر مالی نیروهای نیابتی در منطقه، توان هزینه کردن ندارند.

از طرفی رئیس دولت وانمود می کند که اوضاع تحت کنترل است و اعلام می کند “قرنطینه، بی قرنطینه ” و باید همه فعالیتهای کارخانجات، مراکز خدماتی و اداری بردوام باشد، از طرفی دیگر برخی سران و مقامات بر بحرانی بودن اوضاع اذعان دارند ولی به خاطر درماندگی دولت از تامین هزینه دوران قرنطینه، آن را غیر ممکن می دانند.

این تناقضات گفتار میان سران دولت و حکومت، گواه صریح و آشکاری بر درماندگی در کنترل اوضاع است.

علاوه بر ابتلای وسیع دست فروشان، زباله گردان و کودکان کار که فاقد هر گونه وسائل پیشگیری در تماس مستقیم با مواد آلوده قرار دارند، وسیعا مبتلا شده و قربانی شده اند. کرونا همچنین به خیلی از مراکز کارگری سرایت کرده و قربانی گرفته است.

در مترو تهران ۱۴ نفر مبتلا شده اند. در شرکت اتوبوس رانی اصفهان ۳ نفر مبتلا و تعدادی مشکوک به ابتلا به کرونا هستند. در ایران خودرو، جلیل قنبری و قدرت نعمت اللهی جان باخته اند. اینها فقط نمونه هایی از اخبار مرتبط با سرایت فاجعه به مراکز کارگری هستند.

اما دولت همچنان بر ادامه فعالیت مراکز کارگری و اداری اصرار دارد و نسبت به تعطیلی آنها مقاومت می کند. به همین خاطر کارگران در برخی کارخانه ها و شرکت ها برای حفظ جان خود و خانواده هایشان با خواست تعطیلی محل کارشان، تهدید به اعتصاب و حتی اقدام به اعتصاب کرده اند. هپکو، بخش‌هایی از راه آهن، فولاد خوزستان، برخی از شهرداریها، معدن گل گهر، منطقه ویژه عسلویه، ایران‌خودرو …. از جمله مراکز کارگری ای هستند که کارگران خواهان تعطیلی بوده اند.

در نتیجه این اعتراضات، فولا خوزستان و معدن گل گهر، منطقه ویژه عسلویه و ایران خودرو تعطیل شدند.

تعطیلی تمام مراکز کارگری را باید از طریق اعتصاب عمومی و مجبور نمودن دولت به پرداخت کلیه حقوق و مزایا در ایام تعطیلی عملی کرد. بیکاران، دستفروشان، زباله گردان و خانواده های کودکان کار باید با تجمع مقابل ارگان های دولتی خواستار تامین هزینه های زندگیشان تا پایان بحران کرونا شوند تا مجبور نگردند هر لحظه با خطر مواجه گردند.

اینها تنها راه های باقی مانده مقابل کارگران و بقیه مردم برای محافظت از جان خود هستند، اعتصاب عمومی و تحصن عمومی.

جوانمیر مرادی

۲۷/۱۲/۱۳۹۸

@anjomanbfk

https://t.me/AnjomanBFK