کارگران هفت تپه، هپکو و آذرآب می توانند نقطه عطف جدیدی را در جنبش کارگری ایجاد کنند

کارگران هفت تپه، هپکو و آذرآب می توانند نقطه عطف جدیدی را در جنبش کارگری ایجاد کنند.

همزمان با آغاز دور جدید اعتصاب کارگران هفت تپه، کارگران هپکو و آذرآب نیز دور دیگری از اعتصابات و اعتراضات خود را شروع کرده که اعتصاب کارگران آذرآب حدود ۱۰ روز ادامه داشته و ممکن است باز هم ادامه یابد.

کارگران این سه مرکز مهم و بزرگ کارگری دارای مشکلات مشابهی هستند. عدم امنیت شغلی، بیکاری، حقوق های معوقه و سرکوب و بازداشت کارگران معترض توسط دستگاههای امنیتی، انتظامی و قضایی، شرایط مشابهی هستند که کارگران این سه مرکز، امروز به طور همزمان با آن مواجه هستند.

کارگران این مراکز تاکنون مبارزات، اعتصابات و اعتراضات قدرتمندی را در کارنامه خود گنجانده اند و با بکارگیری ابتکارات نوین و موثر در مبارزات خود، سنت های مدرنی مانند به خیابان کشاندن اعتراضات و همراه کردن همسران خود در مبارزات را در کل جنبش کارگری جا انداخته اند و امروزه در جاهای دیگر نیز توسط کارگران بکار گرفته می شوند.

یکی دیگر از ابتکارات ارزشمند همین کارگران، حمایتشان از کارگران اعتصابی در مراکز دیگر بوده است. حمایت کارگران هپکو از اعتصاب کارگران هفت تپه همین چند وقت پیش، نمونه‌ای از این حمایت ارزشمند و متحد کننده کارگری است.

این نوع از حمایت کارگران از همدیگر هنوز خیلی ضعیف و در ابتدای راه است. کارگران این سه مرکز فعلا درگیر اعتصاب اگر بخواهند سریعتر و قدرتمندتر به مطالبات‌شان برسند، باید حمایت از اعتصابات کارگران دو بخش دیگر و تحقق خواست‌های آنان را به خواستهای خود اضافه نمایند و به این طریق باعث اتحاد و همبستگی میان خود شوند.

تجربه ثابت کرده است که موفقیت یا عدم موفقیت در تحقق هر خواسته ای، شمار کارگران شرکت کننده در اعتصاب و اعتراض مربوطه مستقیما تعیین کننده است. در نتیجه چنانچه کارگران این سه مرکز با همدیگر متحد و حامی هم باشند، یک اعتصاب با جمعیت بالای ده هزار نفره را تشکیل خواهند داد و یک قدرت عظیم کارگری به میدان خواهند آورد که کارفرمایان و همه دم و دستگاه های سرکوبگر حامیانشان را به وحشت خواهد انداخت و از اینرو چاره ای جز تن دادن به برآورده نمودن مطالب کارگران را برایشان باقی نخواهند گذاشت.

این شیوه از همبستگی می تواند به شکل گیری اعتصابات سراسری و در نتیجه به شکل گیری تشکلهای سراسری بیانجامد که حاصل آن به میدان آمدن توده ای و گسترده طبقه کارگر برای تحمیل خواست هایش بر کل سیستم سرمایه‌داری حاکم باشد.

کارگران هفت تپه، هپکو و آذرآب، امروز باید به جایگاه و اهمیت مبارزه متحدانه خود بیشتر واقف باشند و مانند گذشته بکارگیرنده و تثبیت کننده این روش از مبارزه باشند.

جوانمیر مرادی

۲۶/۷/۱۳۹۸

@anjomanbfk