تاثیرات منفی تحریم های امریکا بر جامعه و چه باید کرد؟

تاثیرات منفی تحریم های امریکا بر جامعه

و چه باید کرد؟

زاگرس ابراھیمی

همانطور که همه ما در جریان امور تحولات سیاسی مرتبط با ایران هستیم قبل از بر سرکار آمدن ترامپ بر منسب قدرت شعار انتخاباتی خود را با خروج از توافق برجام شروع کرد که در نهایت بعد از به قدرت رسیدن وی از توافق برجام خارج و سیاست “فشار حداکثری” تا توافق دیگری را برگزید که با بازگشت تحریم ها دوباره جامعه ایران دچار تشنج اقتصادی وخیمی شد و وضعیت زندگی مردم این کشور هر روز رو به وخامت گذاشت. اما من در این مقاله میخواهم اوضاع اقتصادی و اجتماعی مردم را بعد و قبل از شروع تحریم ها بپردازم که جامعه مدنی ایران از لحاظ بروز جرائم و مشکلات فردی و اجتماعی از لحاظ آمار ازدواج و طلاق و در نهایت از لحاظ موضوعاتی همچون فروش کلیه و … دچار چه تحولاتی شده است.

مطابق طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان ٩٧، استان های  کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، اصفهان در تابستان ٩٧ بالاترین نرخ بیکاری را به میزان ١۶،۴ درصد،١۵.۵ درصد و ١۵.۰ درصد داشته اند که نسبت به برآورد با سال ١٣٩۵ یعنی سالی که ترامپ به ریاست جمهوری امریکا منتخب شد  چهار درصد افزایش نرخ بیکاری در جامعه را شاهد بوده ایم که با این حساب از هر صد نفر دارای شرایط اشتغال در ایران ١۶.۴ نفر بیکار هستند .

 آمار زندانیان در سال ١٣٩۵ طبق آمار اصلی کشور  ٢۵٠ هزار نفر اعلام شده است که به شرح دیل میباشد

تعداد کل زندانیان (تاسال ۹۶)       ۲۵۰هزار نفر

درصد مردان زندانی                  ۹۸درصد

درصد زنان زندانی                   ۲درصد( ۴۰درصد بدون ملاقات کننده)

میزان تاهل        ۶۴درصد متاهل

جرم اول زندانی شدن                 مواد مخدر

علل تاثیر گذار زندانی شدن          ۷۳درصد به علت فقر

علل تاثیر گذارزندانی شدن           ۵۳درصد دوست ناباب

علل تاثیر گذار زندانی شدن          ۴۳درصد کم سوادی

علل تاثیر گذار زندانی شدن          ۱۷درصد رفتارهای پرخطر

تعداد زندانیان جرائم مالی            ۲۹هزار نفر

تعداد زندانیان جرائم مالی غیر عمدمالی                 ۱۸هزار نفر

تعداد زندانی دیات                      ۲هزار نفر

تعداد زنان زندانی جرائم غیرعمد مالی                  ۳۶۰نفر

درصد تاهل در زندانیان جرائم مالی                     ۸۶درصد

تعداد زندانیان مهریه                  بیش از ۳هزار نفر

بیشترین استان های دارای زندانیان جرائم غیرعمد   فارس، تهران،

که برآورد با ابتدای سال ١٣٩٧ هرچند آمار دقیقی از طرف رژیم به بیرون اعلام نشده است اما فقط تعداد زندانیان مهریه ٢٩٧٨ نفر بوده است که با عواملی همچون افزایش قیمت سکه رشد ۴٠ درصدی این محکومان را شاهد هستیم که با مقایسه با سال ١٣٩٣ افزایش رشد ٧١ درصدی زندانیان را دارد .

آمار طلاق نیز طبق اعلام سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور تا ۱۵ تیرماه سال ۹۸ ، ۱۷۵ هزار و ۶۱۴ رویداد طلاق در سال ۹۷ تا تیرماه ۹۸ ثبت شده است که میانگین سن مردان ۳۶.۹ و میانگین سن زنان ۳۲.۱ در طلاق بوده است که براورد با سال ٩۵ حدود هشت درصد افزایش یافته است و همچنین طبق براورد های اخیر میزان تورم کالاها و مایحتاج روزانه مردم با بیش از سیصد درصد رو به رو بوده است این در شرایطی اتفاق می افتد که از لحاظ درآمد فرق بسیاری میان تورم و افزایش درآمد ماهانه زندگی بیشترمردم است، از همین روی مردم تحت فشار بسیاری قرار گرفته اند که برای رسیدگی به امورات زندگی مجبور شده اند که خرید برخی از کالاهای غیر ضروری در زندگی را حذف کنند تا بتوانند هزینه خورد و خوراک و تحصیل فرزندانشان را بپردازند.

 اما  سوال این است آیا سیاست ضد انسانی و ظالمانه تحریم اقتصادی اعمال شده از جانب هیئت حاکمه امریکا توانسته است آن تأثیری که قرار بود بر فعالیت های رژیم در خارج از ایران را بگذارد، داشته باشد ؟!، یا درست بر عکس به بقای حاکمیت و توجیه سازی سرکوبگرانه جمهوری اسلامی در برخورد به خواستهای اقتصادی و سیاسی و فرهنگی شهروندان بیش از بیش کمک کرده است.  در باره بیرون مرزها هم به همین شکل بوده، برای مثال رژیم در سوریه و یمن و عراق و لبنان آیا عقب نشینی کرده است و به مرزهای خود بازگشت است ؟! جواب این سوال را بدون شک همه میدانیم و آن خیر است پس همانطور که قبلا در بیانیه های حزب سوسیالیست انقلابی نیز اعلام کرده ایم تحریم اقتصادی شهروندان و یک کشور تنها بر ضرر جامعه ایران است نه دولت فاشیست اسلامی حاکم بر آن کشور. تنها و تنها زندگی و جان مردم بازیچه سیاست های این دو رژیم جنایت کار منطقه ای و جهانی شده است، که برای خلاصی از اینها و قلدری و ماجراجوئ هایشان و مقابله با به گرو گرفتن نان و زندگی شهروندان از سوی هر دو دولت ظالم سرمایه داری  راهی بجز مقابله متحد کارگران و آزادیخواهان علیه سیاست هر دو دولت جنایتکار حاکم در ایران و امریکا وجود ندارد!، سرنگونی فوری جمهوری اسلامی امر ما کارگران و زحمتکشان است و اولین راه حل برای پایان دادن به مخاطرات و جنایتی است که بر کل جامعه و مردم منطقه سایه انداخته است.

منبع: نشریه سوسیالیسم امروز شماره ١٠٧

٣١مرداد ١٣٩٨

٢٢ اوت ٢٠١٩