سازمان «غیردولتی نروژی – نورف

سازمان «غیردولتی نروژی – نورف

سازمان «غیردولتی» نورِف (۱) ارگانی است تا مغز استخوان دولتی که همانند همه ی  ان جی اُهای مورد تایید سازمان ملل، برای سوخت و ساز و نظم جهانی سرمایه برپا و به رسمیت شناخته شده است. هدف استراتژیک این نهاد، مبارزه و نابودی ارگانهای انقلابی، مقاومتهای مسلح انقلابی و سوسیالیستی و انحلال ارگانهای خودسازمانیافته و مستقل کارگری به ویژه شوراهای کارگری و تهی دستان شهر و روستا است. نویسنده این نوشتار از سال ۲۰۰۱ تا کنون افزون بر ده نوشتارپیرامون ماهیت و اهداف ان جی اُ ها نوشته است اما متاسفانه ان جی ا، ها از سوی نیروهای سیاسی پیشرو کمتر مورد کنکاش قرار گرفته اند . در سایت اینترنتی و معرفی سازمان  نورف واسطه حکومت اسلامی چنین آمده است: «نورف سازمانی غیر دولتی است که برای پایان یابی مبارزه مسلحانه و رسیدن به پیمان مشترک بین نیروی مسلح و طرف مقابل از سال ۲۰۰۸ برپا شده است… این سازمان بنا به سنت دیپلماتیک غیر رسمی نروژ، با وزارت امور خارجه نروژ رابطه تنگانگی دارد و تلا ش میورزد».(۲) و خود را «میانجی و فراهم آوری دیالوگ بین سازمانهای مسلح و مدنی» می شناساند و  اینکه «تا دستیابی به صلح  به مخفی کاری قاطع پایبند است». استراتژی این سازمان میانجی برای سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ از جمله دو نقشه درازمدت و کوتاه مدت تعیین شده است. این سازمان از نروژ، یعنی کشوری پشتیبانی می شود و وظیفه می گیرد و به همراه سوید بزرگترین کشور سازنده مین در شراکت با آمریکا است و برای «صلح» جایزه نوبل می دهد. این سیاست، دو چهره گی سوسیال دمکراسی و دمکراسی سرمایه داری را به نمایش می گذارد.

  نروژ کشوری است کوچک، با جمعیتی کمی بیش از ۴ میلیون (نزدیک به شیراز) اما دارای بزرگترین منابع نفت در دریای شمال که قیمت روز نفت را در جهان رقم می زند و بزرگترین تولید کننده و فروشنده نفت و گاز و سهامدار در تمامی شرکت های نفتی جهان است. استاندارد اویل نروژ که اکنون تغییر نام داده  شریک حکومت اسلامی است تا نفت اقلیم در کردستان عراق و عربستان  و یمن وووو به کمپانی های نفتی سرازیر کند. نروژ عضو نیرومند پیمان نظامی- تهاجمی ناتو و از ثرتمندترین کشورهای جهان و دارای بالاترین ذخیره ارزی در جهان است. سازمان نورف  برای حفظ منافع  سرمایه جهانی، و ناتو به ویژه ایالات متحده آمریکا سیاست هایی را زیر نام ان جی ا  با مرکزیت نروژ برای حل درگیری در جهان وظیفه حیاتی و تجارب حیات بخشی برای حاکمیت سرمایه دارد.

این ارگان امپریالیستی، میانجی گر و پیشبرنده ی تسلیم رزمندگان مسلح فارک در کلمبیا بوده است، میانجی گر تسلیم رزمندگان شبه جزیره تیمور شرقی در اندونزی، که با قتل عام هزاران نفره زحمتکشان تیمور شرقی به پایان و جنبش خلقی زیر ستم به نابودی کشانید، این سازمان «غیردولتی» نقش به تسلیم کشانیدن «ببرهای تامیل» را به عهده داشت و با پیروزی کامل به پیش برد. جنبش آزادی‌بخش خلق تامیل (ایلم) ـ که رزمندگان مردمان زیر ستم اش در شجاعت  به ببرهای تامیل شناخته شده بودند، هدف خویش را آزادسازی بخشی از خاک جزیره سریلانکا از  فرمانروایی حکومت مرکزی و دستیابی به خودمختاری مردم تامیل  اعلام کرده و تا مرز پیروزی بود که با میانجی گری نورف به نابودی کشانیده شد. با پنین تجربه ها و دستاوردهایی است که ان جی اُ نروژی به اصطلاح غیردولتی نقش میانجی و  به تسلیم کشانیدن جنبش های را به عهده دارد،  در سوریه برای بقا اسد تلاش می ورزد و به سود کمپانی نفتی «استات اویل» نروژ و شرکای جهانی آن با حکومت ایران چندین سال است که رابطه داشته و میانجی گر شده است. این ارگان دلال و دیالوگ و توطئه، میانجی گری مخالفین قابل خرید و بند و بست  , داد و ستد را به میز سازش می آورد. این سازمان امپریالیستی ماموریت یافته است که همان نقشی را که در تیمور شرقی و نابودی جنبش ببرهای تامیل در سریلانکا و جنبش مسلحانه فارک و نیز جنبش مورو در فیلیپین را به پیش برد، در ایران و سوریه نیز ایفا کند. حکوت نروژ ۱۹ سال در پی نابودی جنبش گریلایی فارک در کلمبیا بود و سال ۲۰۱۵ سازمان امپریالیستی «غیر دولتی نورف» موفق به تسلیم کشانیدن و نابودی مقاومت مسلحانه در کلمبیا شد. نمایندگان فارک به مذاکره آمدند، خلع سلاح را پذیرفتند و به پست هایی دست یافتند، اما به زودی در پی خلع سلاح و تثبیت حاکمیت مرکزی، از صحنه به دور افکنده شدند.

تلاش دویچه‌وله فارسی (خبرگزاری آلمان) در پی دیدار اخیر نمایندگان حکومت اسلامی با چهار جریان  مزبور، در پرسش از نهاد امپریالیستی «ان جی ا – نورف» بی نتیجه مانده است. خبرگزاری آلمانی به زبان فارسی اما اعلام کرد: «برخی منابع نزدیک به احزاب کرد به دویچه‌وله فارسی گفتند که دست کم در یک دیدار با نمایندگانی عالی‌رتبه از وزارت امور خارجه و دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دبیران کل این احزاب حضور داشته‌اند. با این حال، ایلخانی‌زداه در پاسخ به این پرسش که این ملاقات‌ها در چه سطحی صورت گرفته؟ تنها گفت:« از طرف جمهوری اسلامی نمایندگانی در سطح بالا و از طرف احزاب کرد هم نمایندگانی در سطح رهبری در این دیدارها شرکت کرده‌اند.»

این سازمان امپریالیستی؛ در شرایطی کردستان را نشانه گرفته است که حکومت ایران در گرداب  گرفتار آمده و به هر جلبکی آویزان می شود. کردستان مرکز و سنگر مقاومت مسلحانه  و کومه له حزب کونیست ایران با مقاومت و مبارزه ای افتخار آفرین محور امید کارگران و زحمتکشان کردستان، هدف این سازمان میانجی گر است. کردستان را به تسلیم کشانیدن و زیر مهمیز ناسیونالیستها در شراکت با حکومت مرکزی دست نشانده کردن، هدف جهانی سرمایه و ماموریت نورف است. کسانی که با دلالی این سازمان امپریالیستی به وعده به این هدف، تسلیم گفتگو شدند، و توجیه کنندگان این دیالوگ ضد مردمی جز رسوایی بهره ای نمی برند. اینان تسلیم که نه- که تسلیم شدن یا آژ به تال خود داستان دیگری است- به همکاری با جنایت کاران علیه بشریت دیدارها داشته اند. نمایندگان «مرکز همکاری احزاب کردستان ایران» در پست ابزار، آکتورهای این بازی اند و وظیفه مندند تا همکاری ها را گسترش دهند و عضو جدید نیز می پذیرند.

 عباس منصوران

۹/۷/۲۰۱۹