سمینار علمی ققنوس و یا لانسه کردن شاهزاده! و تبلیغ برای نظام سلطنتی؟

سمینار علمی ققنوس و یا لانسه کردن شاهزاده! و تبلیغ برای نظام سلطنتی؟

بابک یزدی

سمینار “علمی!” ققنوس در روزهای سی و یکم‌ مه تا دوم ژوئن  در تورنتو برگزار شد. اکثر خبرگزاریهای ایرانی خارج از کشور، از نوشتاری تا تصویری، بیشتر حول حضور “شاهزاده رضا پهلوی و همسرش والاحضرت یاسمین پهلوی” صحبت کردند!

چند هفته قبل و بعد از این سمینار در مدیای اجتماعی و از جمله هفته نامه‌ی شهروند تبلیغاتی حول این سمینار در جریان بود که  باز مرکز ثقلش نه علم و دانش و تخصص و پیشرفت، – که ظاهرا این سمینار ادعایش را داشت درباره آن سازمان داده شده -، بلکه حضور “شاهزاده!” رضا پهلوی و همسر ایشان در این سمینار دور میزد! در هفته‌ی گذشته نیز گزارشی در شهروند از دوست عزیزم نسرین الماسی چاپ شد که به نظر من این گزارش هم باز این ایراد اساسی را همچنان  دارد و ادامه‌ی همان خط رسمی مدیای دست راستی می باشد.

گزارش شهروند بعضا به مسائل علمی هم پرداخته ولی  نقطه‌ی برجسته‌ی آن همان حضور پهلوی‌ها در این سمینار بوده است. هیچ یک از این گزارش‌ها هم تا کنون توضیح نداده اند که حضور رضا پهلوی در این سمینار به عنوان یک دانشمند؟ یا متخصص؟ و یا شاهزاده‌ی طرفدار علم؟ و یا مقام تشریفاتی و گروه خون برتر و  از ما بهتران؟!! هست یا شخصی برتر و والامقام!!؟ صدها جلسه‌ی علمی و تخصصی در سراسر جهان برگزار میشوند و دانشمندان مستقل و غیروابسته به طبقات حاکم و آزادیخواه و آزاده و سربلند در آن به بحث و مجادله و مباحثه می پردازند و از شاهزاده و خانزاده و امامزاده‌ای هم در آنها خبری نیست. اما در فرهنگ عقب مانده شرقی و جهان سومی هنوز باید در جلسات علمی‌اش هم حضور از ما بهتران به آن اعتبار ببخشد.

من نمی دانم شاهزاده هم مانند دکتر و مهندس و پرفسور یک لقب و مقام علمی هست و یا مانند آیت الله و حجت الاسلام و آیت الله العظمی مقام اکتسابی و یا تشریفاتی؟ و یا مانند خانزاده و آقازاده و امام زاده صرفا متولد شدن در یکی از این خانواده‌هایی که ژن برتر دارند (یعنی از ما بهتران) کافیست و از اول دارای چنین مقامی می شوند و لزومی هم به تلاش و کار و جدیت ندارد. رضا پهلوی اگر به عنوان پسر شاه و دیکتاتور سابق (که بساط زندان و شکنجه و اعدام را براه انداخته، آزادی ها را سرکوب کرده و جنایات ساواکش سیستم ستم شاهی و گورستان آریامهری را برپا کرده و … و این مجموعه  باعث انقلاب میلیونی مردم و به گورستان تاریخ سپردن آن نظام شده) در این سمینار حضور داشته که نه تنها اعتباری به چنین سمینارها و  جلساتی نباید بدهد و بلکه نقطه ضعف آن نیز باید باشد، نه نقطه قوت آن! اگر ایشان به عنوان کسی که پول و ثروتش (که از ثمره ی چپاول مردم ایران هست) در این سمینار شرکت کرده بود که باز هم امتیازی برای سمینار علمی نمی‌آورد وگرنه آقای خاوری که ثروت بیشتری از مردم ایران دزدیده و به کانادا آورده است می توانست اعتبار بیشتری به این سمینار بدهد! سوال این است ‌که آیا رضا پهلوی در این سمینار ها به عنوان دانشمند و رشته علمی تخصصی خودش شرکت کرده بود مثلا یک خلبان؟ که از ایشان عالم تر و متخصص تر  خیلی بودند.

تا زمانیکه این فرهنگ مجیزگویی و خرد و کوچک‌ و حقیر دیدن خود و مخاطبین خود، و انسان ها را رعیت و امت و پایینتر از شاهان و امامان و خان ها دیدن وجود دارد و شاه و امام و خان جزو از ما بهتران هستند و نه چپاولگران ثروت و اموال عمومی، جامعه، فرهنگ و ادبیاتش مشکل دارد و این شکل مجیزگویی به شکلی بازتولید و ادامه خواهد یافت. یعنی  این نحوه‌ی نگرش بایدبازبینی شود.

عده ای هم‌ ممکن است خوش باورانه و یا ساده لوحانه فکر کنند رضا پهلوی طرفدار حقوق بشر و دموکراسی هست و دستی هم در جنایات شاه و خمینی نداشته. که بخشا درست هست؛ ولی اگر ساده و خوش باور نباشیم ایشان که هنوز نه سر پیاز است و نه ته پیاز، با چه اعتبار علمی و سیاسی ای باید در یک سمینار ظاهرا علمی مرکز ثقل باشد؟

اما تا آنجا که به ادعاهای حقوق بشری و دمکراسی خواهی رضا پهلوی و طرفداران سلطنت برمی گردد، ایشان قبل از هرچیز اگر ادعاهایش دروغین نیست و پز حقوق بشر و دمکراسی اش درصدی به واقعیت نزدیک باشد، باید “زندان و شکنجه و اعدام دوران پدر و پدر بزرگ و جنایات ساواک را محکوم کند”. تازه آن زمان می تواند مانند یک شهروند عادی و نه کسی که دارای گروه خون برتر و یا از ما بهتران است، به مبارزه علیه رژیم اسلامی بپردازد. وگرنه با ماستمالی کردن‌های “اشتباهاتی بوده” کمتر کسی ادعاهای ایشان را جدی خواهد گرفت. زندان و شکنجه و اعدام جنایتند و باید به عنوان گام نخست در سیاست امروز دنیا محکوم شوند.

کسانیکه آگاهانه و یا ناآگاهانه پشت چنین سمینارهایی پنهان می‌شوند باید بدانند که تاریخ آنها را در سمت راست و عقب مانده ی جنبش و مبارزات مردم علیه رژیم اسلامی قرار داده  و به عنوان سلطنت طلبان علنی و یا هم ضمنی و خجول این جنبش در تاریخ ثبت خواهد کرد.