هاشمی شاهرودی از مهرەهای برجستە جمهوری اسلامی مرد

برخی از رسانەهای جمهوری اسلامی صبح امروز دوشنبە سوم دیماە خبر در گذشت محمود هاشمی شاهرودی را منتشر کردند.اما این خبر تآئید نشد و اعلام نمودند کە در کما است . سرآنجام شامگاه امشب مرگ رئیس مجمع تشخیص نظام و رئیس سابق قوه قضائیە ایران منتشر شد. شاهرودی کە در سن ٧٠ سالگی در گذشت، متولد نجف و عراقی الاصل و از شاگرادن “صدر پدر” و روح اللە خمینی بود. وی کە در زمان رژیم بعث زندانی بود، بعد از آزادی از زندان و با به قدرت رسیدن جمهوری اسلامی در زمستان ١٣۵٧ به ایران رفت و از بنیانگذارن “مجلس اعلای اسلامی عراق” شد. شاهرودی مسئولیت های کلیدی در جمهوری اسلامی برعهدە گرفت و در دوران ریاستش بر قوە قضائیە به مدت دە سال، هزاران تن از مردم ایران به جوخە اعدام سپردە شدند. توقیف گسترده مطبوعات “اصلاح‌طلب “حکومتی و نشریات غیرە حکومتی در سال ١٣٧٩ در دوران ریاست وی بر قوە قضائیە صورت گرفت . محاکمه دەها تن از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات ١٣٨٨ نیز در دوران صادرت نامبردە بر قوه قضائیه آغاز و آنجام شد. شاهرودی از چهرەهای شاخص نظام ولایت فقیە بود و بارها در محافل حکومتی و سیاسی از وی بە عنوان جانشین علی خامنەای رهبر جمهوری اسلامی یاد می شد.
بعد از فوت هاشمی رفسنجانی در دیماه ١٣٩۶ رئیس “مجمع تشخیص مصلت نظام ” و عضو “شورای نگهبان” رژیم اسلامی،شاهرودی صندلی خالی وی را پر کرد.
تردیدی نیست کە محمود هاشمی شاهرودی همچون امامش خمینی و سپس خامنەای و رفسنجانی از روز اول سرکوب قیام و مبارزات حق طلبانه مردم ستمدید ایران کە با سرکوب کارگران بندرانزلی ، نوروز خونین سنندج و سپس “فرمان جهاد” خمینی علیە کردستان، کشتار بیرحمانه ترکمن صحرا، سرکوب دانشگاهها تا شکستن قلم ها ، قتل روشنفکران و دگراندیشان تا سازماندهی قتل های زنجیرەای پاییز ٧٧ ، سرکوب زنان و اسیدپاشی علیە آنان تا قتل عام زندانیان سیاسی در ٣٠خرداد ۶٠ و تابستان و پاییز ۶٧، تا ترور فعالین و مخالفین سیاسی در خارج و داخل کشور، تا سازماندهی و حمایت از گروەها و شبکەهای تروریستی و بنیادگرای اسلامی و دولت های حامی آنان و دهها صفحە و صحنە خونبار دیگر ، شریک و بخشی از کارنامه وی است کە در همه آنها دستان کثیف و خونین نامبردە مشهود و نقش مهمی داشتە است.
اما باید گفت کە شاهرودی نیز همچون هاشمی رفسنجانی و درست یک سال بعد از مرگ وی، ناگفتەهای زیادی از جنایات جمهوری اسلامی در عرصە داخلی و بین المللی در سینە داشت کە با مرگ وی همه آنها را با خود به زیر خاک برد. آرزوی اکثریت مردم ایران و بویژە قربانیان جنایت های جمهوری اسلامی در سیاه چالهای مخوف و قرون وسطائی رژیم این است و خواهد بود کە سران جمهوری اسلامی در یک دادگاه مردمی و جوابگو، در بارگاه مردم زجرکشیدە و ستمدیدە ایران، محاکمە و تاوان جنایات و قصاوت های کە علیە این مردم ، منطقە و جهان آنجام دادەاند، پاسخگو باشند ، نه با مرگ طبیعی در جهان ناامنی کە ایجاد کردەاند آسودە سربربالین بگذارند.

شکی نیست کە با مرگ محمود هاشمی شاهرودی ، پروندە قطورش در جرم و جنایت علیە مردم ایران و بدون محاکمە بستە خواهد شد و مردم ایران از نبودش خوشحال خواهند شد . اما لازم است در شرایط پر تب و تاب امروز ایران و در متن اعتراضات و مبارزات رو بە گسترش انقلابی ، تودەهای کارگر و ستمدیدە از این خوشحالی ، برای خودسازماندهی، اتحاد و مبارزە اگاهانه و فعالانە تر با هدف بە گور سپردن کلیت نظام جمهوری اسلامی استفادە کنند کە شاهرودی از رهبران اصلی و مهرە های درشت این نظام فاشیست مذهبی بود.
٣ دیماه ١٣٩٧