“Suffragette”

“Suffragette”

پس از طی شدن قرون وسطا و پس از رنسانس و نیز تاثیر پیدایش صنعت چاپ بر جامعه هنوز در خانوادهای اروپایی رسوم و سنن پیشین حفظ و بر آن پای شمرده می شد. در مجموع خانوادها رنسانس رخ نداده بود. و زنان در جاهای مختلف همواره از مردهای خانواده پیروی و اطاعت می کردند و نه حقی برای خود می شمردند و نه جامعه به آنان حق می داد. تفاوتی نمی کرد زنان ساکن شهر بودند یا روستا؛ قوانین دست و پا شکسته ی و نیم بند موجود در کشورها به نفع مردان بودند.

زنان در کشور انگلستان که هم چون دیگر زنان در کره خاکی از ستم خانواده در رنج بودند و حقوق شان پای مال می شد؛ بر اساس اسناد برای نخستین بار در سال ۱۹۱۲تشکیلاتی برپا کردند. این اقدام نقطه عطفی در تاریخ مبارزاتی زنان است.

حق رای، حق انتخاب “Suffragette” از با اهمیت ترین خواست های زنان بود و نیز هست. زنان دست به اعتراضاتی زدند که سبب شرایط سختی برای آنها شد. بدست ماموران اسکاتلندیار دستگیر شدند؛ زندان افتادند؛ شکنجه و آزار دیدند و کشته شدند. همه هزینه ها را پرداختند در راه رسیدن به هدفشان که حق رای می بود و پس از آن تنظیم قوانین خانواده بود.

یکسد و یک سال از واقعه دلخراش و کشته شدن زنان گروه “Suffragette” می گذرد. به لحاظ اهمیت موضوع چند سال پیش در فوریه ۲۰۱۴ فیلمی تحت همین نام توسط خانم Sarah Garron کارگردانی شد و توسط شرکتی فرانسوی فیلم ساخته شده بود که در دسامبر ۲۰۱۵ در سینماها نمایش عمومی داده شد.

موضوعی چنین با اهمیت و تاریخی، پس از تبدیل شدن به فیلم از ضرورت های تاریخی حرکت رو به پیش زنان تبدیل به درام شد. و فیلمنامه پس از ساخت فیلم خوبی از آب در نیامده بود و خوش ساخت نبود. انتخاب بی مورد برخی از بازیگران مشهور سینما برای ایفای نقش از دیگر ضعف های فیلم است که خود نشان دارد از اعتماد به نفس نبودن کارگردان برای گرفتن بازی خوب از چهرهای دیگر سینما. در هنگام ساخت تهیه کننده هم به گیشه اندیشده بود تا این که به اهمیت موضوع فیلم پی برده باشد.

در آن هنگام که فیلم بر پرده سینماها بود و اکران عمومی داشت می خواستم نه یادداشتی کوتاه بلکه نقدی بر آن بنویسم که بخاطر ندارم چه پیش آمد که نتوانستم یا نخواستم این کار را انجام بدهم.

به هر روی ننوشتم، اما یک نکته در این فیلم همواره در ذهنم بافی مانده و آن تیتراژ پایانی فیلم است که فهرست وار اشاره می کند بر حق رای در دیگر کشورها و نیز تاریخ دستیابی زنان به شرکت در رای گیری و حق انتخاب شدن در کشورهای مختلف را می گوید؛ از انگلستان آغاز می شود و … تا می رسد به قطر و عربستان که در سال های اخیر زنان از حق رای برخوردار شده اند… در این میان اما نام ایران حذف شده می ماند؛ در حالی که اگر اشتباه نکنم زنان ایران پیش از زنان در کشور سوییس حق رای گرفتند.

به کجای این شب تیره بیاویزم قبای ژنده ی خویش را؟

۱۲ دسامبر ۲۰۱۸

سال های پیش که کارهایی پژوهشی بر روی فعالیت ها و حقوق زنان انجام می دادم به سال های حق رای نیز پرداخته بودم و تاریخچه را در آورده بودم..