شانزدهمین روز اعتصاب و اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه و حمایت های گستردە از آن

شانزدهمین روز اعتصاب و اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه و حمایت های گستردە از آن

روز سه شنبه ٢٩ آبانماه، اعتصاب و اعتراض کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه وارد شانزدهمین روز خود شد.
روز سە شنبە کارگران هفت تپه در شرایطی بە اعتراض و اعتصاب بیش از دو هفتەای خود آدامە دادند کە از روز گذشتە مورد هجوم نیروهای حافظ سرمایە قرار گرفتند و شماری از رهبران و فعالین آنان دستگیر شدند. مسئولین رژیم تصور میکردند با دستگیری فعالین و رهبران کارگری اعتصاب حق طلبانە و مبارزاتی آنان بە پایان خواهد رسید و کارگران همچون گذشتە بدون دریافت حقوق ماهانە و با فریب وعدە و وعیدهای دروغین مقامات رژیم بر سر کارهای خود باز خواهند گشت .دولت حامی صاحب کار و دشمن کارگران از قرار معلوم و بر خلاف گفتە استاندار خوزستان ” هنوز صدای اعتراض کارگران را نشنیدە است ” . حاکمان در قدرت تا روزهای پایانی حکومت سرگوبگرانە خود “صدای انقلاب کارگران و محرومان” را نمی شنوند. زمانی آنرا می شنوند کە دیگر دیر شدە و باید بساط جور و ستم را جمع کردە و به زبالەدان تاریخ افکندە شوند کە مکان واقعی آنان همانجا است .

کارگران هفت تپە و خانوادەهای آنان نە تنها در شانزدهمین روز اعتراض و اعتصاب مستمر خود و با وصف دستگیری چند تن از رهبران خود وحشت زدە نشدند ، بلکە امروز خشمگین تر از گذشتە به اعتصاب و اعتراض خود آدامە دادە و نشان دادند کە تنها چند نفری کە طی روزهای گذشتە بعنوان سخنگویان و رهبران عملی آنان ظاهر شدند و رژیم تعدادی  از آنان را دستگیر کرد ، جنبش موجود محدود به آنان نیست ، بلکە آنان قطرەای از دریای بیکران جنبش طبقاتی کارگران هستند کە بە آنجام وظیفە و رسالت تاریخی خود عمل نمودند. سوخت و ساز درونی مبارزە طبقاتی ، بویژە در روزهای سخت ، پر تحول و در بطن نبرد رودررو، رهبران جدید را بەعرصە ظهور خواهد رساند و جای خالی رهبران دستگیر شدە را پر میکنند. این امر حقیقت پویایی جنبش طبقە کارگر ، بدیل بودن آن در برابر نظام ظالمانە و طبقاتی سرمایەداری و از جملە بدیل سوسیالیستی کارگران را نشان می دهد.

اما باید اعتراف نمود کە زور سازمانیافە سرمایەداران در دولت و نهادهای تحت کنترل و هدایت آنان را تنها با قدرت متشکل و سازمانیافتە کارگران میتوان جواب داد و درهم شکست . سازمان و تشکل رزمندە و طبقاتی کارگران ، با اتکا بە نیروی اگاە و خود ساختە آنان ، فارغ از دخالت و کارشکنی دولت و کارفرما ، بە اندازە دستمزدەهای معوقە و نان روزانە سر سفرە کارگران  و شاید بیشتر از آنهم برای کارگران نە تنها هفت تپە، بلکە کل طبقە کارگر ضروری و حیاتی است . در کنار و همگام با سازمان و تشکیلات ،حمایت گستردە و تودەای ، چە توسط بخش های مختلف جنبش کارگری و چە توسط دیگر جنبش های اصیل و رادیکال از جملە جنبش دانشجوایی ، جنبش معلمان و دیگر جنبش های تودەهای محروم جامعە بسیار ضروری و حیاتی است . وظیفەای کە طی چند روز اخیر در حال شکل گیری بودە و  لازم است به همت مبارزین و دلسوزان واقعی جنبش کارگری و دیگر جنبش های انقلابی پیگیری و سازماندهی گردد. طی دو روز گذشتە شاهد حضور و حمایت مردم  شهر شوش از اعتصاب کارگران هفت تپە و حمایت و همراهی آنان در خیابانهای این شهر با شعار “کارگر زندانی آزاد باید گردد” تا  مقابل درب فرمانداری این شهر و تجمع شورانگیز آنان بودیم .  “سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه”، معلمان و فرهنگیان کرمانشاه، فرهنگیان مشهد، کارگران “عسلویه”، “هپکو اراک”، ” فولاد اهواز”، “پتروشیمی ماهشهر”، “آبداران شاوور”، “نیشکر میان آب” و “کاغذ پارس”، طی اطلاعیەهای جداگانە حمایت خود از اعتصاب کارگران هفت تپە را اعلام نمودند. همچنین تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران طی تجمع اعتراضی از اعتصاب و اعتراض  کارگران هفت تپه حمایت کردند. دانشجویان دانشگاه چمران اهواز نیز در واکنش به وضعیت کارگران هفت تپه و گروه ملی فولاد اهواز در بیانیه‌ای حمایت خود را از کارگران اعتصابی  اعلام نمودند . همچنین بیش از دویست نفر از کارگران و فعالین کارگری در کردستان با نوشتن بیانیه ای، همبستگی خود را با کارگران هفت تپه اعلام نموده و خواستار آزادی فوری و بی قید شرط نماینده گان زندانی کارگران شدند. در پی اعتراضات کارگری و مردمی، چهاردە تن ازکارگران بازداشتی به قید کفالت آزاد شدند. اما همچنان چهار تن از نمایندگان دستگیر شدە کارگران به نام های اسماعیل بخشی، مسلم ارمند، محمد خنیفر و حسن فاضلی در زندان به سر می برند.

اکنون کە اعتراض و اعتصاب پرشور کارگران هفت تپە بعد از ١۶ روز کماکان آدامە دارد ، وظیفە تمام فعالین و مبارز راستین جنبش کارگری است کە کل جنبش را به حمایت از کارگران اعتصابی فراخوان دهند و خود پیش قدم چنین حرکت مهم و انقلابی گردند. هفت تپە نشان داد کە سازمان و تشکیلات سراسری کارگری از نان شب برای کارگران ضروری تر است .

زندە و پیروز باد رزم و اعتصاب کارگران هفت تپە

زندە باد اتحاد و همبستگی طبقاتی کارگران

٢٩/٨/١٣٩٧