هفت‌تپه مال ما است!

هفت‌تپه مال ما است!
این جمله بیان صریح و روشن جنبش ضدسرمایه‌داری در هفت‌تپه است که از زبان رهبران این جنبش در هشتمین روز ادامهٔ اعتصاب بازگو می‌شود. این جمله درسی در عرصه پراتیک به نظریه‌پردازان عرصه تئوریک است. در حوزه نظریه‌پردازی سخت نیست جنبشی خلق کرد و نام آن را «لغو کار مزدی» گذاشت. اما در حوزه عملی جنبش‌ها از بازستانی مزد و مطالبات معوقه آغاز می‌شود و در کمترین‌ مدت وارد فاز ضدسرمایه‌داری می‌شود.
یکی از رهبران جنبش هفت‌تپه آلترناتیو خصوصی سازی را به زبان کارگری و ساده‌فهم، اشغال کارخانه توصیف می‌کند. او می‌گوید «هفت‌تپه مال ما است» و این گزینه سوم و مستقل در انتخاب بین بخش خصوصی و دولتی است. این سطح از رشد جنبش کارگری و پیشروان ضدسرمایه‌داری این جنبش نقدی در پراتیک به گرایش آنارکوسندیکالیستی تحت عنوان «لغوکارمزدی» یا نظایر آن است که همواره در مقابل اعتصابات کارگری به یاد توضیحات تئوریک الغای کار مزدی می‌افتاند!
اسماعیل بخشی بر چهارپایه‌ی سخنرانی در میان کارگران اعتصابی استوار ایستاده و می‌گوید:
«با تشکیل شوراها در جامعه، تک‌گویی‌ها به همه‌گویی‌ها تبدیل می‌شود. گفت‌گو در کشور جریان پیدا می‌کند و آن‌وقت زن و مرد، پیرو جوان، دارا و ندار در مدیریت کشور نقش بازی می‌کنند، و نه یک نفر؛ همه نقش بازی می‌کنند. دنبال یک خوب نباشید، شما خودتان از همه بهترید. اگر شوراهای مستقل مردمی و کارگری تشکیل شود دیگر ما با این صحنه‌ها مواجه نیستیم که یک مدیر این‌گونه به جامعه کارگری توهین کند».
پیام نهفته در این زبان عامه فهم فرجام نهایی مبارزه طبقاتی را تعیین می‌کند. کارگرانی که کارخانه را از آن خود می‌دانند، در شکل وسیع‌تر، کل جامعه و کنترل بر آن را طلب می‌کنند. این است ایجاد رابطه هوشمندانه بین کنترل و مدیریت کارگری با فراتر رفتن از چارچوب نظام سرمایه‌داری و مدیریت در این چارچوب. این پیام مانیفست اکنون در هفت‌تپه بر زبان‌ کارگران جاری است. اعلام رویارویی با قدرت سرمایه‌داری حاکم با سلاح اعتصاب و اتحاد و همبستگی. چرا باید این مبارزه نقد و حی و حاضر را فدای گیجی‌های گرایشات روشنفکری بی ارتباط کرد. این در عین حال پیامی انقلابی است به چپ‌های دوره‌گرد و بی سازمان، و به ایشان می‌گوید که شما حتی از جنبش خودانگیخته کارگران عقب‌تر هستید، چه رسد به این‌که در مقام رهبری این جنبش قرار بگیرید.
هرچه پرتوان‌تر باد رزم مشترک ضدسرمایه‌داری در هفت‌تپه.
پیش به سوی تدارک اعتصابات سراسری، از پیوند همین اعتصابات موجود.
عیلرضا بیانی.
سوم شهریور ۱۳۹۷