۳۰ خرداد ۶۰ روز تولد جمهوری اسلامی

۳۰ خرداد ۶۰ روز تولد جمهوری اسلامی

سعید یگانه

 

۳۰ خرداد ۶۰ به روایت ما نسل انقلابیون ۵۷ مقطعی مهم و سر آغاز تاریخی خونین در تحولات اجتماعی ایران است. یادآوری و گفتن و زنده نگه داشتن این تاریخ از زبان و شاهدان عینی آن برای نسلی که با این رویداد خونین آشنایی ندارند، برای نسلی که خاطره ای از آن  ندارند و امروز با همین دایناسورهای اسلامی و سازندگان این تاریخ خونین در حال جنگ و مبارزه اند از اهمیت خاصی برخوردار است و نباید به فراموشی سپرده شود. ۳۰ خرداد ۶۰ آغاز یک نسل کشی است که نطفه جمهوری اسلامی را بست و حیات جمهوری اسلامی را تا به امروز رقم زد. اما قبل از رویداد خونین ۳۰ خرداد سناریویی توسط غرب شکل گرفت که این جنایت تاریخی و رویدادهای بعد از آن را تاکنون توسط جمهوری اسلامی ممکن و عملی کرد.

۳۰ خرداد ۶۰ آغاز یک نسل کشی و آغاز سرکوب وحشیانه جنبش چپ و انقلابی بود که در سال ۱۳۵۷ موفق شد حکومت شاه را سرنگون کند. دولتهای سرمایه داری در راس آن اامریکا از ترس قدرتگیری چپ و کمونیسم در کنفرانس معروف به گوادلوپ توافق کردند که با سرکار آمدن جریان اسلامی به رهبری خمینی جلاد به سرکوب این انقلاب، که نه برای اسلام و جمهوری اسلامی، برعکس برای آزادی و برابری و رفاه در شرف وقوع بود بپردازند.

جنبش ملی اسلامی با سرکردگانی همچون قطب زاده و طباطبایی، سحابی و یزدی و بازرگان و بنی صدر و بسیاری مُکلاهای اسلامی در ماههای قبل از قیام ۵۷ با بیرون رفتن شاه سعی داشتند که جنبش انقلابی مردم را به نفع اسلامی ها کنترل و مصادره کنند. پس از قبضه کردن قدرت توسط جمهوری اسلامی در سال ۵۷ در۱۶ اسفند همان سال با حمله به تظاهرات زنان با شعار “یا روسری یا توسری” آن را سرکوب کردند. متعاقب آن حمله وحشیانه به کردستان به دستور خمینی جلاد و بنی صدر رئیس جمهوری وقت، دستگیری و اعدامهای دسته جمعی در شهرهای کردستان توسط خلخالی جلاد و وحشی، بستن دانشگاهها و سرکوب دانشجویان چپ و آزادیخواه توسط سروش معمار انقلاب فرهنگی و اوباشان اسلامی در اردیبهشت ۱۳۵۹، حمله به کارگران بیکار، حمله به ترکمن صحرا و سرکوب هر آنچه نشانی از آزادیخواهی داشت، در ادامه سرکوب انقلابی بود که راه حلهای غرب و دولت پهلوی ناتوان و عاجز از سر کوب آن بود، رسالت سرکوب آن به جمهوری اسلامی سپرده شد. بدینسان مقاومت مردم و نیروهای انقلابی برای مقابله با سیاست وحشت و سرکوبگری رژیم در روز خونین ۳۰ خرداد ۶۰ به شکست انجامید. ضد انقلاب اسلامی موفق شد با سرکوب وحشیانه، با اعدامهای  دسته جمعی و با قتل عام دهها هزار نفر و گسترش اختناق سیاه اسلامی بر جامعه به سرکوب انقلابی بپردازد که سرمایه داری جهانی از وقوع آن به هراس افتاده بودند.

روزهای بعد از ۳۰ خرداد ۶۰ صدها نفر از دستگیر شدگان بدون محاکمه تیرباران شدند و در روزهای بعد اعلام کردند که هر کسی را دستگیر کردند بدون محاکمه اعدام کنند. گله های حزب الله به خیابانها ریختند و هر کسی که از نظر آنان غیر خودی و مشکوک بود دستگیر و دسته دسته به جوخه های اعدام سپرده شدند.

۳۰ خرداد ۶۰ مقطع سر بریدن و به شکست کشاندن انقلاب ناتمام مردم بود. برخلاف روایت معمول، جمهوری اسلامی نه محصول انقلاب ۵۷، برعکس نتیجه و محصول سرکوب این انقلاب و قلع و قمع آن توسط جریان ضد انقلاب اسلامی به رهبری خمینی مرتجع در این مقطع تاریخی معین است.

جمهوری اسلامی بدون این تاریخ قابل توضیح نیست. همچنانکه تاریخ شکل گیری فاشیسم هیتلری بدون قتل عام یهودیان و کشتار کمونیستها قابل توضیح نیست. جمهوری اسلامی بدون این  جنایت و نسل کشی نمی توانست انقلابیون و آزادیخواهان را از میدان مبارزه بدر کند و قدرت بلامنازع و سلطه استبداد سرمایه داری اسلامی را قریب به چهار دهه بر جامعه حاکم کند. جمهوری اسلامی امروز، محصول این نسل کشی، سرکوب خونین نسلی از انسانهایی است که برای آزادی و رفاه و برابری بپاخواسته بودند و با نقشه از پیشی در مقطع ۳۰ خرداد ۶۰ با قساوت و بیرحمی تمام توسط خمینی جلاد و یاران او به خاک و خون کشیده شد. قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ به دستور خمینی ادامه این تاریخ و به آن وصل است و در کارنامه سیاه حاکمیت جمهوری اسلامی ثبت شده است.

نقش کثیف و عملکرد دوخردادی های قدیم و اصلاح طلبان امروز به عنوان شریک جرم این جنایت تاریخی را نباید فراموش کرد. کسانی مثل موسوی ها، حجاریان ها، خاتمی ها و جلایی پور و گنجی خیلی از کسانی که امروز تلاش میکنند به نام اصلاح طلبی از این تاریخ خونین فاصله بگیرند شریک جرم این جنایات و باید پاسخگو باشند. فراموش نخواهد شد که به دستور جلایی پور پاسدارو فرماندار وقت شهر مهاباد ، ژورنالیست و اصلاح طلب امروز ۵۹ نفر از جوانان انقلابی این شهر به جوخه اعدام سپرده شدند.

جمهوری اسلامی امروز محصول ۳۰ خرداد ۶۰ است. این تاریخ فراموش نخواهد شد و بخشی از سازماندهندگان این جنایت تاریخی هم اکنون در مسند قدرت اند. با سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی و محاکمه همه این جانیان در حضور مردم و قربانیان این حادثه تاریخی تازه آغاز بایگانی این پرونده خونین خواهد بود.

٢١ ژوئن ٢٠١٨