صدهها پناهجو در دریا از مرگ حتمی نجات یافتند

صدهها پناهجو در دریا از مرگ حتمی نجات یافتند

دولت جدید سوسیالیست اسپانیا ۶۲۹ پناهجوی سرگردان در دریای مدیترانه را پذیرفت

هفته پیش این پناهجویان به چند صد متری ایتالیا می رسند که پلیس دریایی ایتالیا اجازه ورود به خشکی را به آنها نمیدهد. نخست وزیر ایتالیا گفته است باید کشور مالت آنها را بپذیرد که این کشور هم امتناع کرده است. بعد از چند روز و شب قایق ها و لنج های پناهجویان که در دریا سرگردان بوده اند یا میشکنند یا بنزین تمام میکنند و یا قایق های بادی سوراخ و دچار مشکل میشوند که یک سازمان غیر دولتی خیریه کل ۶۲۹ پناهجو را از مرگ حتمی نجات میدهد و مقامات والنسیا آمادگی خود را برای پذیرش آنها اعلام میکنند که بلاخره دیروز ۱۸ ژوئن این پناهجویان در اسپانیا اسکان داده شدند. د.

نخست وزیر ایتالیا گفته است “اینبار یکی هست که اجازه ندهد پناهجویان پایشان به خشکی برسد! اولویت ما بهبود اوضاع ایتالیا است نه سرگردانی پناهجوها در مدیترانه”. نخست وزیر مالت هم گفته است “این کار ایتالیا تماما مغایر با قوانین بین المللی و اروپا است”. اینها توجیهات مقامات دو کشور در قبال جان چند صد آواره در دریا، در قرن بیست و یک است!

اگر اینطور پیش برود امسال متاسفانه فجایع بیشتری در مدیترانه رخ میدهد. با این وجود مردم بخصوص جوانان از کشورهای جنگ زده و توتالیتر و کشورهایی که محرومیت در آنجا بیداد میکند و هیچ امیدی به زندگی و اینده شان ندارند هنوز خود را به دریا میزنند که یا یکبار بمیرند و خوراک حیوانات دریایی شوند و یا به اروپا برسند و ماباقی زندگی شان را در آرامش نسبی بگذرانند.

حدود ۳ سال است که هزاران پناهجو در کمپ های یونان و ایتالیا و ….منتظر پذیرش از جانب کشورهای دیگر اروپایی هستند.

وضعیت بد کمپ ها، بلاتکلیفی و سرگردانی، تلف شدن عمرشان، دوری از خانواده، تحقیر شدن و دهها معظل دیگر ، پناهجویان را دچار آسیب های روانی و جسمی زیادی کرده است. آمار افسردگی شدید و خودکشی نسبت به سالهای گذشته به شدت بالا رفته است و متاسفانه ویدیوهای زیادی از خودزنی و خودکشی این پناهجویان منتشر شده است.

این وضعیت محصول عروج ترامپیسم و راست افراطی در جهان و بن بست بورژوازی است. سرمایه داری راه حلی برای آشفته بازاری که نتیجه اعمال سیاست های غیر انسانی اش است، ندارد.

دنیا به یک انقلاب از جنس انقلاب اکتبر و کمون پاریس نیاز دارد. انقلابی که دنیا را بلرزاند و کرامت و حرمت انسان را بهش برگرداند!

بختیار پیرخضری

ژوئن ۲۰۱۸